D3 tdv6 2006. foutcodes uo 416 en uo 421

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger

D3 tdv6 2006. foutcodes uo 416 en uo 421

Berichtdoor Roger » 17 Jan 2017, 09:44

een vriend van me scande deze foutcodes op mn disco.
de auto komt niet omhoog na vervangen compressor voor een nieuwe dunlop.

meldingen zijn transmission fault, HDC fault, special programs off en een boel lampjes die oplichten.

hij kon het met zijn tool niet resetten.

is dit alleen door een dealert te doen?
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4
UNIC 75 PC camper 4x4 truck

Joel

Re: D3 tdv6 2006. foutcodes uo 416 en uo 421

Berichtdoor Joel » 17 Jan 2017, 11:10

Toestand van de accu in orde?? Te lage boordspanning en je krijgt een hele meuk aan fouten...

Roger

Berichtdoor Roger » 17 Jan 2017, 11:31

ik moet inderdaad zeggen dat de eerste keer dat ik deze foutmeldingen kreeg was na vrij lang starten bij lage temperatuur.
de auto sloeg niet aan.
na eindelijk starten inderdaad een berg foutmeldingen.

alles leek echter wel gewoon te werken.

auto geparkeerd en begonnen met wat werkzaamheden (reviseren van de 3 air valve blocks, vervangen compressor) maar daarna is de auto nooit meer omhoog gekomen en zijn de foutmeldingen gebleven.

ik vermoed dat ik wellicht een keer de stommiteit heb begaan om ook de auto een keer te starten terwijl er een wiel stond opgekrikt en ik weet zeker dat ik de valveblocks heb ontkoppeld zonder de accupool eerst los te maken.

ik ben niet erg ingesteld op computers in auto's die de weg kwijt raken.

:o

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Jan 2017, 12:44

Kan zijn dat de vering gekalibreerd moet worden omdat de wagen niet meer weet hoe hoog of laag ie staat. Geen idee hoe dat bij een D3 zit.

Bij mijn Range werd toen de balgen vernieuwd zijn de wagen op een paar nylon blokken gezet en aan de computer gehangen. Mits je de maat van die stelblokken weet te achterhalen is dat waarschijnlijk ook zelf te doen met de diagnosetool van je makker. ;)
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Joel

Berichtdoor Joel » 17 Jan 2017, 12:46

Roger schreef:auto geparkeerd en begonnen met wat werkzaamheden (reviseren van de 3 air valve blocks, vervangen compressor) maar daarna is de auto nooit meer omhoog gekomen en zijn de foutmeldingen gebleven.
:o

Kwam ie daarvoor wel omhoog dan? Of wel, en was dat de reden voor de werkzaamheden? Wellicht heb je iets vervangen/gereviseerd wat niet de oorzaak van het probleem was... En je weet dat de auto alleen omhoog komt als de portieren gesloten zijn?

Ik zou de accu ontkoppelen, deze goed opladen en morgen nog eens proberen :-)

Roger

Berichtdoor Roger » 17 Jan 2017, 13:17

daarvoor kwam ie prima omhoog (de auto bedoel ik).
de reden voor de werkzaamheden was dat de auto na een paar dagen niet rijden op de blokken stond.
in 9 van de 10 gevallen blijken de valve blocks iets te lekken ivm wit poeder op de rubber ringen, afkomstig van de air dryer.

na revisie van de airdryer en de pomp bleek deze ook op sterven na dood, dus eveneens vervangen.

daarna dood in de pot.

ik denk inderdaad hetzelfde als Edward.
kwestie van kalibreren omdat de computer de positie van de wielen niet meer snapt of ziet.
kan nu niet ingewikkeld zijn omdat alle wielen op positie nul staan (laagst mogelijke stand) dus ideaal kalibratiepunt lijkt mij.

doe nu een hard reset, de accu staat aan de lader en morgen maar weer eens aansluiten.

Roger
Toyota Hilux D4

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 17 Jan 2017, 22:06

U0416-94 Ongeldige gegevens ontvangen van de regelmodule voor de Dynamic Response - onverwachte werking

De regelmodule voor de Terrain Response heeft waargenomen dat een onderdeel van de regelmodule voor de Dynamic Response niet in overeenstemming met de bediening ervan werkte (manier/tijd)

De regelmodule voor de Dynamic Response van het Dynamic Response-systeem kan de normale werking van de Terrain Response niet ondersteunen. Het Terrain Response-systeem gaat over op de standaardstatus.

Storing in het Dynamic Response-systeem

Storing in de regelmodule voor Dynamic Response

Controleer met behulp van het door de fabrikant goedgekeurde diagnosesysteem de regelmodule van de Dynamic Response op DTC's en raadpleeg de relevante DTC-index. Verhelp eventuele DTC's. Controleer of het systeem correct werkt en de DTC niet opnieuw wordt opgeslagen. De storing bevindt zich waarschijnlijk in de regelmodule voor de Dynamic Response. Controleer de regelmodule voor de Dynamic Response en vervang deze eventueel door een nieuwe. Raadpleeg de opmerking over de montage van nieuwe modules/onderdelen boven aan de DTC-index.

U0421-94 Ongeldige gegevens ontvangen van regelmodule A van de wielophanging - onverwachte werking

De regelmodule voor de Terrain Response heeft waargenomen dat een onderdeel van de regelmodule voor de luchtvering niet in overeenstemming met de bediening ervan werkte (manier/tijd)

De regelmodule voor de luchtvering van het luchtveringssysteem kan de normale werking van de Terrain Response niet ondersteunen. Het Terrain Response-systeem gaat over op de standaardstatus.

Storing in luchtveringssysteem

Storing in de regelmodule voor de luchtvering

Controleer met behulp van het door de fabrikant goedgekeurde diagnosesysteem de regelmodule van de luchtvering op DTC's en raadpleeg de relevante DTC-index. Verhelp eventuele DTC's. Controleer of het systeem correct werkt en de DTC niet opnieuw wordt opgeslagen. De storing bevindt zich waarschijnlijk in de regelmodule voor de luchtvering. Controleer de regelmodule voor de luchtvering en vervang deze eventueel door een nieuwe. Raadpleeg de opmerking over de montage van nieuwe modules/onderdelen boven aan de DTC-index.

The problem is in the compressor unit. The original was a Hitachi, the replacement is an AMK and you have replaced it with a Dunlop. The software for all 3 is significantly different and when you replace the compressor unit you have to re-flash the software otherwise you get these fault codes.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger

Berichtdoor Roger » 18 Jan 2017, 09:23

dank je Rob.

de originele was een hitachi inderdaad en ik heb hem voor een dunlop vervangen juist om herprogrammeren te voorkomen.
voor zover ik weet heeft er geen AMK ingezeten.

of jij weet meer dan ik.
(en dat is wel zeker)

maar al de door jou genoemde controles zijn voor mij onmogelijk uit te voeren.
denk dat ik toch naar een dealer zal moeten.
op een aanhanger nog wel, wat een ellende.

Roger
Toyota Hilux D4

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jan 2017, 10:57

Roger schreef:...
maar al de door jou genoemde controles zijn voor mij onmogelijk uit te voeren.
denk dat ik toch naar een dealer zal moeten.
op een aanhanger nog wel, wat een ellende.

Ruil 'm dan bij de dealer direct in tegen een Td5 :twisted:

Zoals ik al eens schreef: Een goede vriend met een fraaie Peugeot (met een vrijwel gelijke dieselmotor als de D3) ruilde die Peugeot in toen de vervanging van de distributie aanstaande was .... het kostenplaatje was zodanig dat inruil interessanter was. Dit soort moderne auto's is prachtig zolang alles werkt, en vraagt hetzij een boel geld dan wel veel kennis en doorzettingsvermogen om de auto rijdend te houden zodra zaken als distributie aan "onderhoud" toe zijn (ik schrijf met opzet "onderhoud" tussen aanhalingstekens: als onderhoud economisch gezien onrendabel wordt ... is het dan nog onderhoud).

Maar goed, als na het resetten en herprogrammeren de D3 weer gewoon goed rijdt, en er niet te veel andere financiële hobbels aanstaande zijn, dan is het een heerlijke auto.

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 18 Jan 2017, 11:19

dat houd ik ook maar voor ogen......

anders was is al lang depressief geworden.

;)

Roger
Toyota Hilux D4

Terug naar “Techniek”