IJsland juli en augustus 2020

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Hans E

IJsland juli en augustus 2020

Berichtdoor Hans E » 11 Jan 2020, 21:37

Hallo,
Na in 2018 met de gewone auto IJsland rond te rijden, dit jaar met de 110 en daktent opnieuw! En nu op geheel eigen kracht de binnenlanden in.
Gaan ook andere bezoekers van dit forum in de zomer naar IJsland? Mss kunnen we elkaar nog treffen...
Daarnaast dacht ik aan een sleutelcursus voor de 110, ben nog niet heel ervaren. Aanrader of weggegooid geld? Tips voor een goed adresje?
Groeten, Hans
Defender 110 Td5 2002

LudoBourquin

Re: IJsland juli en augustus 2020

Berichtdoor LudoBourquin » 15 Jan 2020, 22:51

Beste Hans,

een sleutel cursus is een heel goed idee. Niet alleen handig maar ook een super ervaring.

Ik heb destijds samen met m'n vader een auto sleutel cursus gedaan bij autosleutelcursus.nl
Hier gaat het er vooral om, om het lef te krijgen en te beginnen met sleutelen.
Je krijgt elke dag wat theorie en wordt begeleid door docenten autotechniek.
duur is volgens mij een kleine week.
echt een aanrader.

ze hebben ook een speciaal voor 4x4: http://www.autosleutelcursus.nl/cms/pag ... s-4WD.html

ohja en ijsland staat bij mij ook op de welbekende bucketlist alleen deze zomer nog niet.

groeten Ludo
Pure awesomeness is the aim of the game

lex brug

Berichtdoor lex brug » 29 Feb 2020, 15:13

Beste Hans,

Twee mooie beslissingen, sleutelcursus en IJsland.

De sleutel cursus heb ik ook gedaan, echt geweldig. Er is zelfs een speciale 4x4 sleutelcursus.
Verwacht niet dat je grotere reparaties zomaar zelf kan doen, maar je leert wel een diagnose te stellen en
het geeft je veel zelf vertrouwen om te beginnen met sleutelen bij "eenvoudige" reparaties.

Ga je echt twee maanden, of ergens tussen juli en augustus?
Ik ben namelijk ook van plan om te gaan.

Groet,
Lex.

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Feb 2020, 15:36

Dat een sleutelcursus leuk is zal ik niet betwisten. Maar over de noodzaak kun je wel discussiëren.

Mijn auto krijgt om de 20.000km een beurt en tussentijds kijk ik hooguit een keer naar het oliepeil. Als ik echt een goeie dag heb kijk ik zelfs nog een keer naar koelvloeistof, pas, ace en ruitensproeiervloeistofnivo. Maar daar houd het ook wel op.

De beste voorbereiding is een fatsoenlijk onderhouden wagen. Dan hoef je niet te sleutelen. Hooguit lampen te wisselen of een keer een lekke band.

Al heb ik in 30 jaar sturen ook nog maar 1 keer een lekke band gehad en 1 keer een lege band. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Feb 2020, 16:54

En ... als je het onderhoud door de dealer laat doen (kies dan wel een betere dealer) dan krijg je ook nog eens "SARA" (= Service Activated Roadside Assistance). Hoe dat op IJsland uitpakt weet ik niet, maar thuis komt er een ANWB-man die de auto uitleest zodat je weet wat er mis is en wat je moet bestellen (of wat je moet doorgeven aan de dealer) het scheelt in ieder geval zoek- en/of wachttijd. (Die ANWB-man maakt dan graag nog een proefritje, al was het maar omdat ie wel eens in iets anders als een triviale luxe-wagen wil zitten.) Mocht de ANWB-man je niet op weg kunnen helpen dan heb je nog meer service, maar ik hoop dat niet nodig te hebben.
We een gevalletje humor: Bij de aankoop van de eerste Defender zat 3 jaar pechhulp, dus zei ik de WW op, daarna nooit die WW weer geactiveerd, en nu "krijg" ik het alsnog dankzij het brave dealer-onderhoud. (In de tussentijd overigens de WW niet gemist.)

Verder ben ik het ook met Edward eens: Hoe vaak gaat er iets stuk? En hoe vaak is dat dan direct immobiliserend?
In 20 jaar tijd was het meest "bedreigende" een onderste radiatorslang die stiekem een slijtplek ontwikkelde. Was dat niet tijdig ontdekt dan had ik wellicht op een erg ongemakkelijk moment ineens zonder koelvloeistof gestaan, zoiets kan zelfs beroerd voor de kop/het blok uitpakken.
Verder tweemaal wiellagers, maar ben je oplettend en dus tijdig dan rijd je daar met wat geluk 1000 of meer kilometers mee door zonder acute problemen, een EGR-klep (die kan bij een "Puma" gemeen opspelen, mocht ie open blijven staan, 't kan ook nog lang goed gaan), de aanjagermotor (daar kan je ook zonder) en een MAF-sensor (kan eventueel ook zonder). Meenemers en kruisjes kunnen op hun laatste benen lopen ... daar zou je bij het onderhoud wat extra op kunnen letten als je naar de echt extreme/exotische gebieden gaat. En bij een "Puma" de meenemer tussen de bakken ... maar daar komt de dealer (als het goed is) zelf mee als "onderhouds-suggestie".

Met 20 jaar en twee Defenders heb ik nog niet een zo betrouwbare auto gezien, eerdere auto's kregen altijd net na de garantie-periode ongemakjes of lastiger. O ja net als Edward: eenmaal een echt lekke band (een schroef in het loopvlak) en eenmaal een heel trage leegloper (die laatste eigenlijk niet eenmaal want zo nu en dan wat extra lucht en hij deed het weer).

Of te wel de meest onbetrouwbare factor is de chauffeur (of een andere chauffeur), want die ene keer dat ik echt stil stond was toen de vorige op z'n gepoetste kant in een greppel belandde, nu op een paar dagen precies 10 jaar geleden (en het was toen ook nog aan een andere chauffeur te wijten).

Groeten MarcS

Terug naar “Reizen”