Hoe belangrijk is een lier en zandladders?

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
roeljansen69

Hoe belangrijk is een lier en zandladders?

Berichtdoor roeljansen69 » 01 Aug 2021, 23:09

Hallo,

Ik ben mijn auto klaar aan het maken om rond te trekken in Noorwegen. Een lang gekoesterde droom…

Hoe belangrijk is het monteren van een lier en het meenemen van zandladders voor zo een trip?

Ron63

Re: Hoe belangrijk is een lier en zandladders?

Berichtdoor Ron63 » 01 Aug 2021, 23:38

Wat ik heb gezien zijn het meestal gravelpaden, ik zou dat geld maar in je zak houden.

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Aug 2021, 23:46

Totaal onbelangrijk zou ik zeggen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

roeljansen69

Berichtdoor roeljansen69 » 02 Aug 2021, 00:18

Top! Bedankt voor de reacties!

Scheelt idd een boel geld….

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 02 Aug 2021, 08:16

Als jij de reis net zo wilt vastleggen als een stel Fransen, dan raak je alsnog geld kwijt (aan een drone).
https://youtu.be/CXJ8iABiMtM
En zoals je kunt zien is het meeste geasfalteerd. Voor "grusvejen" kun je beter naar Zweden gaan.
Echt Off Road rijden is in Noorwegen (en Zweden) niet toegestaan.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Aug 2021, 14:15

In z'n algemeenheid: een lier monteer je voor off roaden door plekken waar je normaal niet doorheen zou proberen te ploeteren. Het is speelgoed, meer niet.

Op reis ga je voor behoud materiaal en dus rij je liever om heel slechte plekken heen. Plassen hebben meestal een harde bodem waar het water maar langzaam doorkan en dus zijn die vaal prima doorwaadbaar. Een enkele keer vergis je je en blijkt de harde bodem onder de modder dieper dan de bodemvrijheid vd wagen aankan en zul je tractie verliezen. Dat is wat anders dan echt vaststaan.

Voor deze enkele keer is een handlier een prima investering. Het ding kost een fractie van een vast gemonteerde lier (daar komt immers bediening, bekabeling en evt zelfs een extra accu bij) en is nog breder inzetbaar ook. Want als je op een pad bv naar een boom schuift en die dreigt schade aan het dak oid te geven kun je met een handlier de wagen ook eenvoudig opzij trekken. Dat kost met een bumperlier wat meer hoofdbrekens met snatchblokken etc.

Zandladders zijn eigenlijk alleen bruikbaar in mul zand en zijn op 99% vd auto's puur voor de show gemonteerd. Let er maar eens op; 99.9% is kaarsrecht en strak. En dus ongebruikt.... :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Aug 2021, 00:14

In plaats van zandladders kan je eventueel denken aan "rijroosters" (glasfiber-polyester).

Met zo'n rijrooster van voldoende dikte kom je desnoods zelfs een greppel over, en het rooster werkt ook als een lokale "sneeuwketting" (niet alleen in de sneeuw maar ook op glibberige modder).

Groeten MarcS

PS   Ik heb inmiddels een paar jaar een setje rijoosters achterin de auto liggen ... en nog nooit serieus gebruikt.
PS2 Ik heb in Noorwegen toch echt een paar wegen gezien die niet makkelijk met een gewone auto te rijden waren, en zelfs met de LandRover wat behendigheid voegen (steil, ongelijk met stroom-goten, en glibberige klei).

Terug naar “Reizen”