Nauwkeurige navigatie gezocht

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Waterrover
Beheerder

Nauwkeurige navigatie gezocht

Berichtdoor Waterrover » 09 Mar 2017, 11:37

Voor het offroad rijden, en vooral de wegen die niet op de standaard navigatie staan, zoek ik een aanvulling. Ik dacht hierbij aan een tablet met een A4 formaat waarbij je met de juiste software kan inzoomen (zoals bij Google maps) op de locatie waar je rijdt. 1:20.000 of nog beter zou mooi zijn. Eventueel kunnen gebruiken van stafkaarten. Voor mij werkt het goed als ik ongeveer in het midden van het tablet mijn actuele positie zie. Wat is er zoal op de markt, gebruiksvriendelijk en betaalbaar? En wie heeft er ervaring mee?

Chris

Joep Weijers

Re: Nauwkeurige navigatie gezocht

Berichtdoor Joep Weijers » 09 Mar 2017, 12:15

Ik gebruik al jaren tot volle tevredenheid TopoGPS. Zitten heel veel kleine slimme dingen in die je gaandeweg ontdekt en is een zeer gebruiksvriendelijke app die (voor mij) precies doet wat ik zou willen van zo'n app. De aanschafkosten van een paar euro zeker de moeite waard, extra kaarten kosten telkens weer een paar euro (afhankelijk van wat de topografische dienst van dat land biedt). Al genoeg leuke zandpaadjes mee gevonden en navigeren tijdens het Bikkelweekend werd ook (te? :lol: ) makkelijk.

Pluspunten:
- Up to date topo kaarten Nederland en andere landen
- Makkelijk Route tracken, plannen, waypoints aanmaken.
- Routes makkelijk te delen
- Kaarten makkelijk te downloaden voor offline beschikbaarheid
- Heel veel handigheidjes, bijvoorbeeld door op het copyright regeltje te klikken kun je de legenda van de kaart opvragen.

Minpunten:
- extra kaarten kosten geld
- geen kaarten voor sommige landen (wel OpenStreetMaps)
- de OpenStreetMaps ondersteuning is niet super efficient, (bitmaps i.p.v. vectors) dus heel Nederland is erg groot om met OSM te laden.
- navigatiefunctie niet het beste

Voor Schotland waren er geen kaarten beschikbaar toen ik ging, dus daar heb ik Outdoors gekocht met de stafkaarten van de Nationale parken en Zuid-Schotland. Kaarten zijn wat duurder dan Topo gps en de interface iets minder gebruiksvriendelijk, maar ook met deze app konden we goed uit de voeten.

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 09 Mar 2017, 17:55

Hallo Chris,

Voor 'buiten de wegen' navigatie gebruik ik viewranger. Beschikbaar op oa android en apple.
Voor NL zijn tegen betaling de 1:50.000 topografische kaarten beschikbaar (heb daarvan zelf een paar 'tegels')
Een aantal andere nationale topografische diensten bieden hun kaarten ook aan via viewranger (heb bv ook geheel Zweden in mijn telefoon voor navigatie tijdens schaatstochten)
Met viewranger kun je eenvoudig ook een gps spoor opnemen en je kunt je gps positie keurig midden in beeld zetten (en houden). In Zweden werkte dat zelfs redelijk op de achterbank in een personenbusje. Zet je het apparaat bij je voorruit, heb je nog beter zicht op de gps satellieten

succes,
Fenna
Afbeelding

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 09 Mar 2017, 17:56

aanvulling op viewranger:
online heb je beschikking over oa openstreetmap kaartmateriaal en 'premium'kaarten zijn offline te gebruiken
Afbeelding

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 11 Mar 2017, 15:26

Bedankt zover voor de info, ik ga op onderzoek uit. Mocht er iemand nog aanvullingen hebben, altijd welkom. :idea:

Chris

JanLR3

Berichtdoor JanLR3 » 11 Mar 2017, 19:41

Hoi Chris,

Zelf maak ik al een aantal jaren gebruik van Locus Map Pro (android), de app is zowel online als offline te gebruiken.( http://www.locusmap.eu )
Offline kun je gebruik maken van Vector LoMaps kaarten (aankopen tegen een redelijke prijs) of van Open Street Map kaarten (gratis).
Nog enkele andere mogelijkheden:
1. Met of zonder voice navigatie
2. Live tracking
3. Importeren en exporteren van tracks. Hier maak ik relatief veel gebruik van om trektochten samen te stellen.
4. POI bestanden
5. 3rd party add-ons. Deze gebruik ik om waypoints te maken indien de offroad wegen geen naam hebben. Je kunt ook met losse gps coördinaten werken.
6. Actuele positie nauwkeurig te zien op de kaart

Succes met je keuze,

Jan.

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 14 Mar 2017, 07:52

Wij gebruiken altijd Backcountry Navigator. Dat is een Android app waarvan je eerst een gratis proefversie kan downloaden. De volledige versie kost €8 ongeveer.
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

twdi

Berichtdoor twdi » 16 Mar 2017, 20:09

Wij gebruiken de ipad met de Galilleo app. De app is gratis tot je je route ook bij wil laten houden. Dan kost hij een paar euro. De app maakt gebruik van de topo kaarten en hebben er in nederland, belgie en noorwegen al veel plezier van gehad. De kaarten kan je per land ook gratis downloaden.

een echte aanrader wat ons betreft

Dennis Schoonen

Berichtdoor Dennis Schoonen » 27 Mar 2017, 08:45

Drie maanden Australië achter de rug (daktenten).
Voor navigatie garmin montana gebruikt.
Prima bevallen. Net even wat duurder maar:
- gratis mappen (open street bijvoorbeeld)
- meerder functie (je kan 'm ook meenemen als je gaat wandelen)
- fijn compact ding, werkt ook op batterijen als je wilt.

gr Dennis

ernsts

Berichtdoor ernsts » 27 Mar 2017, 13:52

Hi Chris,

Maps with Me is voor ons de oplossing. We zijn er in 2014 mee tot in Oost-Kazachstan gekomen, inzoomen kan t/m zandweggetjes en karrresporen, ze staan er allemaal op. In de steden zijn de kaarten nauwkeurig tot op huisnummer-niveau.

Open source, en inmiddels ook voorzien van een routeplan-optie. Daar heb ik geen ervaring mee, zoveel wegen waren er uberhaupt niet ;)

Programma is gratis, ik gebruik android, maar het is er ook voor apple dacht ik. Kaarten ook gratis, want open source.
Werkt lekker, ook om een globale trip uit te zetten. Wereldkaart zit er in en zodra je verder inzoomt vraagt het programma om dat kaartgedeelte te downloaden. Vroeger per land, nu per gebied en dat scheelt in MB's. Verder dus off-line, dus geen dataverbinding nodig. Kaarten ook voorzien van POI's en zoekfunctie tot op straatniveau.

Er is vast nog wel meer spul, maar voor ons was dit helemaal prima.

Groet,
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002

Terug naar “Reizen”