Correze Allroad Tours

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Roger

Correze Allroad Tours

Berichtdoor Roger » 30 Jan 2018, 11:12

kijk eens op deze Facebook pagina.
een nieuw initiatief van mij.
:D :D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4
UNIC 75 PC camper 4x4 truck

Roy

Re: Correze Allroad Tours

Berichtdoor Roy » 01 Feb 2018, 12:30

Hallo Roger,

Zet je er nog even een linkje bij?

De Correze is prachtig en uit ervaring kan ik zeggen dat het daar erg leuk rijden is. Zie https://forum.lrch.nl/viewtopic.php?t=4716. Ik zit trouwens nu na te genieten van de leuke tochten, onze vorige Defender en me te verbazen hoe klein onze kinderen toen waren.

Succes met je Correze Allroad Tours.

Groet,
Roy

Roger

Berichtdoor Roger » 01 Feb 2018, 15:39

klopt.

maar zoals overal wordt het terreinrijden hier ook steeds lastiger.

mensen klagen graag en veel.

en Frankrijk is een land overgoten met regelgeving.

ik krijg geen link te pakken op mijn IPad.
wellicht via mijn normale computer, zal eens zien

groeten
Roger

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Feb 2018, 18:30

Roger schreef:....
en Frankrijk is een land overgoten met regelgeving.
...

Volgens mij valt dat wel mee.
Ga eens praten met een lokale "Police de l'environnement", een Milieu/Natuur politieman, ik ken er toevallig eentje (ver bij jou uit de buurt) en dat is een heel vriendelijke correcte man. Hij vertelde me naast allerlei leuke wetenswaardigheden mbt de lokale natuur ook precies wat er wel en niet mag qua buiten de gebaande wegen en ook qua wild kamperen (en hij vertelde daarbij ook dat het meestal ook nog niet al te streng wordt toegepast ... bijv. wild-kamperen wordt vooral aangepakt daar waar het de spuigaten uitloopt).
Maar goed, qua buiten gebaarde paden: een bospad dat een zekere "verharding" kent is vrij toegankelijk zolang het niet expliciet verboden is (en soms is zelfs dat expliciet verboden illegaal, nl als het een oude publieke/communale verbinding betreft), zulke paden zijn zelfs vrij toegankelijk als ze op privé terrein liggen. Pas als het echt privé is en ook expliciet is afgesloten hoor je er weg te blijven.
Een gelegenheidsbospad, dwz alleen de sporen van een tractor of boswerktuig is weer verboden, net als gewoon dwars door de wei, het hooiland, de hei of het bos (behalve als de eigenaar toestemming geeft). Gezien mijn levenslange wild-kampeer-praktijk is dus zelfs dat "hors chemins" verbod niet zo'n punt, zolang je je maar een beetje netjes gedraagt (bovendien is mijn verweer: ik kampeer niet, dit is slechts een bivak - grappig genoeg is het Franse "bivouac" een woord met weer een Nederlandse oorsprong, het is een woord net dat net als Boulevard heen en weer geleend is.

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 01 Feb 2018, 19:52

klopt Marc.

maar veelal is toch echt een toestemming van de Prefecture nodig, zeker als het een georganiseerd gebeuren is.
Ook is daarnaast is formeren van de gemeentes nodig waar de paden etc zich bevinden.

Op het moment verbieden ze het nog niet altijd, maar ze verwelkomen het zeer zeker ook niet.

Veelal is beter niks te vragen. De gemiddelde ambtenaar zegt hier zowieso nee tegen alles, zeker als een buitenlander het vraagt, hahaha.

maar doe je het zoals ik georganiseerd, en er dus meerdere voertuigen per dag, en dat wekelijks over kleine paadjes rijden, en je hebt geen vergunningen, verzekeringen, etc etc, houdt het echt snel op.

gelukkig is de lobby van jagers hier wel aanzienlijk en die rijden allemaal in 4x4 op veelal dezelfde paden.
:) :D

Roger
Toyota Hilux D4

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Feb 2018, 22:01

Tja met grootschalig georganiseerd rondrijden heb ik geen ervaring (wel met groepsgewijze kamperen).

Met toestemming van lokale "responsables" wel. Ik krijg eigenlijk opvallend vaak een (informele) toestemming.
Het zal mijn innemende uitstraling wel zijn.
Nadat we vorig jaar in België niet meer - zelfs niet met de nadrukkelijke toestemming van de boer - bij "onze" boer mogen kamperen
< ik weet niet wie er meer "en colère" was: onze boer of wij, en dat na 30 jaar > heb ik een nieuwe boer gezocht, net over de grens.
Ik hoop een net zo goede en langlopende relatie met onze nieuwe boer op te bouwen (zo ja dan is ie goed voor tzt mijn laatste kampeer-kampje).
En ... onze nieuwe boer is naast boer ook Mr le Maire, dus tot komende verkiezingen verwacht ik geen problemen met de lokale "responsables".

Anyway, als je een goede relatie hebt met de lokale chasseurs dan is het wellicht heel goed ook aan een goede relatie met de Milieu/Natuur politieman te werken.   Zo'n policier weet precies waar je helemaal geen toestemming nodig hebt, zo'n policier weet ook precies op welke punten een boswachter zeggenschap heeft en waar hij alleen maar bluft.   De ambtenaar op het gemeentehuis, en zeker die op de (sous)préfecture kent de weg (letterlijk en figuurlijk) buiten meestal helemaal niet, en dus krijg je daar nooit iets gedaan ... want zo'n ambtenaar wil geen fouten maken, dus verbiedt hij alles, zelfs dat waar hij niks over te zeggen heeft.

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 01 Feb 2018, 22:17

ik volg momenteel een andere aanpak.
het is beter om vergeving dan om toestemming te vragen.

ik maak maar geen slapende honden meer wakker, zeker sinds ik weet dat het erg lastig verbieden is.

maar blijft uitkijken geblazen.

en je netjes gedragen, maar dat staat voorop.

daarom ook geen aso rijders die overal vol gas doorheen blazen en schijt hebben aan voetgangers, koeien, versperringen en verkeersborden en die respectloos met natuur omgaan.

LR rijders volgen veelal de groene code en tread lightly regels..

mijn soort mensen dus.

Roger
Toyota Hilux D4

landwover

Berichtdoor landwover » 06 Feb 2018, 13:40

een Correze allroad tour! Lijkt me een leuk idee! Veel plezier daar!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Feb 2018, 18:10

Roger schreef:ik volg momenteel een andere aanpak.
het is beter om vergeving dan om toestemming te vragen.

ik maak maar geen slapende honden meer wakker, zeker sinds ik weet dat het erg lastig verbieden is.

maar blijft uitkijken geblazen.

en je netjes gedragen, maar dat staat voorop.

daarom ook geen aso rijders die overal vol gas doorheen blazen en schijt hebben aan voetgangers, koeien, versperringen en verkeersborden en die respectloos met natuur omgaan.

LR rijders volgen veelal de groene code en tread lightly regels..

mijn soort mensen dus.

Nog even een Frans-Spaanse ervaring:

In de Spaanse (Catalaanse) Pyreneeën bleek een redelijk groot aantal "bergwegen" niet verboden -- het waren volgens de kaart ook "wegen", in de praktijk had je minimaal een Renault 4, Citroen Visa of iets anders met riante bodemvrijheid nodig, vaak was een 4x4 meer aangewezen.
Ik reed daar dus ook eens naar boven en toen ik bij een fraai uitzicht gestopt was kwam er ook een konvooi Franse "Landi's" aan. Ik maakte natuurlijk een praatje: ze kwamen van redelijk nabij, de Franse kant van de Pyreneeën, ze waren eigenlijk met 5 auto's, maar ze reden in tweeën verdeeld, dus 3 en 2 auto's teneinde minder opschudding te geven.

LR-konvooi.jpg
Dat is dus ook een "oplossing" met niet meer dan drie tegelijk op pad gaan. Verder heb ik de ervaring dat met name een Defender een hoge "aaibaarheid" heeft, en ook verder veel krediet krijgt. Misschien is het ook de meewarige gedachte dat je in zo'n auto niet voor je plezier rijdt, dus moet het wel voor je werk zijn (dat past ook bij de soms verbaasde reactie op zwaaien, dat is dan iemand die echt voor z'n werk in een Defender rijdt). Ik werd ook al meermaals aangezien voor de boswachter die het moest weten ... de arme wandelaars waren de weg kwijt en dan ben je gauw een boswachter die het weet.

Overigens daar in de Pyreneeën was het erg mooi, na het uitzicht met de Franse "Landi's" daalde ik via een zijweg af om te kijken of er nog meer te zien was van de 70 gieren die daar rond een dode koe cirkelden ... daar was beslist meer van te zien dus. Ik stond daar even te kijken (want je weet nooit of je de gieren zou opjagen) en toen kwam er een brandweer-rode LandRover - een echte ex-Brandweer-Defender - dezelfde weg afgehobbeld, de chauffeur keek wat benauwd, hij had de verkeerde afslag genomen, mijn afslag naar de gieren dus en hij was blij tenminste iemand te zien want kennelijk had hij had kennelijk vooral polder-ervaring (hij had gele kentekenplaten). De gieren bleken overigens uiterst tolerant, zelfs toen de verdwaalde brandweer-rode Defender vlak onder hun feest-dis keerde was het enige wat onrust gaf: de onderlinge pikorde.

Groeten MarcS

Terug naar “Reizen”