Zomervakantie Zweden, Graag tips en locaties etc..

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
msosef

Zomervakantie Zweden, Graag tips en locaties etc..

Berichtdoor msosef » 16 Feb 2018, 08:27

Goedemorgen reizigers,

Wij hebben de plannen om as zomer onze vakantiereis naar voor het eerst naar Zweden te maken.
Uiteindelijk staan Noorwegen, Denemarken etc ook nog op het wensenlijstje :D
Het is de bedoeling dat wij een rondreis gaan maken van 3 weken met als het mogelijk is wildkamperen en/of kleinschalige rustige campings.
Wij reizen met een Defender met offroadcaravan, 2 kids en hondje.

Wie kan ons tips geven:
- Wat zijn de locaties die wij moeten/kunnen bezoeken?
- Mooie overnachtingsplekken / campings,
- eventueel GPX bestanden van mooie routes.
- waar aan te denken qua reizen, boot, etc.

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,

Maurice Sosef

"Black" Defender 110 Td5 2005
"Berk OneTen" 110 3,5V8 1984 (Verkocht)
"Blue" Freelander1 1,8 B 2000 (Verkocht)
"Le Cameleon" Serie 3 88" 2,25 D 1974 Verkocht)

HJK

Re: Zomervakantie Zweden, Graag tips en locaties etc..

Berichtdoor HJK » 16 Feb 2018, 16:50

Zo snel mogelijk naar Noorwegen! ( met genoeg voorraad eten (zeer duur aldaar)). Bijna overal vrij kamperen toegestaan ( check de regels even, en laat geen rotzooi achter)..
Noorwegen is qua natuur vele malen mooier dan Zweden / Denemarken. (heb zelf een jaartje in Noord Zweden gewoond).
Let op elanden op de straat (botsing loopt vaak niet goed af) en zeker ook rendieren in het Noorden (die gaan vaak niet zomaar opzij, bij aanrijding altijd melden, want rendieren hebben vaak eigenaren, al is het om ze uit het lijden te verlossen...)..

9-14-2010 21-44-33_192.jpg
als je met 80-100 km komt aanrijden, hopen op korte remweg.. ging maar net goed... zomers gelukkig minder vaak last van ijs..

Via google is er genoeg moois te vinden qua natuurschoon in Noorwegen.
Check even de regels over honden naar Zweden, is al makkelijker geworden, maar een aantal zaken moeten wel geregeld worden.
Laatst gewijzigd door HJK op 19 Feb 2018, 09:56, 3 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Feb 2018, 19:30

HJK schreef:Zo snel mogelijk naar Noorwegen! ( met genoeg voorraad eten (zeer duur aldaar)). Bijna overal vrij kamperen toegestaan ( check de regels even, en laat geen rotzooi achter)..
Noorwegen is qua natuur vele malen mooier dan Zweden .....

Tja, daar ben ik het niet mee eens (behalve dan het feit dat Noorwegen erg duur is, wat dat is het gewoon/objectief).

Vrij/wild kamperen is in zowel Zweden als Noorwegen toegestaan alleen in de praktijk is er in Noorwegen veel meer "geregeld" of privé of afgezet, of een "bom-väg".
Je hebt in Noorwegen wel meer spectaculaire "natuur", qua spectakel wint Noorwegen het dus, maar in rustige afgelegen niemendallige natuur ... gewoon een meer met aan de overkant "getoeter" van wilde zwanen of kraanvogels daar blinkt mijns inziens Zweden weer uit.
En ook in de eindeloze mogelijkheden om over verlaten gravel-wegen te rijden is Zweden mijns inziens superieur.

Wil je een beetje van beide, rijdt dan boven Göteborg ± langs de grens noordwaarts en rijdt minstens door tot je in Dalarna bent (en neem er de tijd voor). Met wat geluk (ik begreep dat je vrij veel geluk moest hebben) zie je een Witte Eland (met het scherpstellen had ik wat pech: op de foto waarop je nog wat Eland ziet ligt de scherpte op de voorgrond, op de foto waar de Eland ± scherp is zie je alleen z'n staart).

Vit Alg - Witte Eland.jpg
    Vit Alg - Witte Eland

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 16 Feb 2018, 22:08

HJK schreef:Zo snel mogelijk naar Noorwegen! ( met genoeg voorraad eten (zeer duur aldaar)). Bijna overal vrij kamperen toegestaan ( check de regels even, en laat geen rotzooi achter)..
Noorwegen is qua natuur vele malen mooier dan Zweden / Denemarken.

Mee eens!
Twee jaar geleden een rondje Nederland - Denemarken - Noorwegen - Zweden - Denemarken - Nederland gedaan met de Defender en kampeertrailer + daktent. Wat ons betreft: Denemarken is vrij saai, Zweden zo mogelijk nog saaier: eindeloze gravelwegen met bossen, en bossen aan weerszijden, en oja, nog meer bossen... :lol:
In Noorwegen hebben we voornamelijk de fjordenkust gevolgt, fantastisch! Af en toe de ferry om af te steken, mooi kleine rustige campings of plekjes aan de kust of een meer. Tja, qwa prijzen, ik vond het redelijk meevallen, je moet niet elke dag een flinke lap vlees willen eten, dat is erg duur, maar richt je je naar de omstandigheden, bijvoorbeeld wat vaker vis - dat is een stuk goedkoper. Ik had een klein rookoventje mee, verse zelfgerookte zalm, heerlijk en goedkoop! Wel wat extra alcohol meegenomen natuurlijk, wat dat is wel echt heel duur. ;)

Afbeelding
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green

> www.titunet.nl <

MarkBrummel

Berichtdoor MarkBrummel » 17 Feb 2018, 21:22

Ook Noorwegen. Echt, het mooiste land ter wereld. Behalve Nieuw Zeeland, maar dat is lastig vanaf hier.

In Zweden heb je uitgestrekte, eindeloze bossen. Mooi, maar uiteindelijk saai.

Als je via Copenhagen de brug pakt kun je een hoek van Zweden meenemen en het idee snuiven. De fjorden van Noorwegen zijn met niets te vergelijken. Slingeren over zandwegen langs de kust. Wij hadden toen een Saab, geen Defender. We hebben weggetjes gehad waar de caravan aan elke kan 10 centimeter ruimte had. Ook een botsing met een schaap.
* Defender 110 - 2000 | Triumph Trident 1974 | Ford F250 1975 *

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Feb 2018, 22:27

Tja, ik blijf volharden.
Zweden en eindeloze bossen is een makkelijke karikatuur. Ja, het is makkelijk om eindeloos door soms echt saaie bossen te rijden, maar met een beetje goede wil rijdt je ook door een eindeloos mooi landschap.
Ga naar het Noors-Zweedse grensgebied en je hoeft niet extreem ver naar het noorden om al extreme toendra-landschappen te vinden, ga naar de meren (groot of klein) en je hebt eigenlijk altijd prachtig zwemwater < ik herinner me een meer, gewoon in het zuiden, in Blekinge, waar je hoogtevrees kreeg, zo helder was het ... en dan dus met visarend met stereotype een forse vis (als een torpedo) in z'n poten (en met planten die in Nederland sinds 1881 zijn uitgestorven) >, ga naar Öland en je komt in een heel nieuwe, andere wereld, ga naar de Oostzee-kust ergens boven Uppsala en je hebt je eigen haventje.

Het zal aan mij liggen, maar ik herinner me van de Fjorden niet al te veel moois: grote Cruiseschepen, net als in de reclame (een remedie tegen ieder cruise-verlangen, als je dat al had) ... << ja ja, het is wat stereotyp overdreven >>.
Rijdt je langs Hamar en Lillehammar naar het noorden dan is het ook "saai" -- ben je op weg naar Jotunheimen dan heb je wel weer een prachtig vooruitzicht.
En ... een van Noorwegens meest gekende natuurgebied (want relatief nabij): de Hardanger Vida ... is mooi (als je naar de goede plekken gaat), ik zag er mijn eerste Giervalk, ook mooi, maar als je er 40 jaar geleden ook al eens was dan is veel van het mooi verdwenen, dwz. vroeger was de periferie net zo fraai als het kern-gebied, misschien was de periferie zelfs mooier, nu zijn alle plekken waar je vroeger je tent kom opzetten bezet met buitenhuisjes. << Ja, ja ook wat stereotyp overdreven >>

Anyway: qua lengte aan zand en gravel-wegen wint Zweden moeiteloos, qua gemak mbt wildkamperen en ook qua gemak van het vinden van echt stille (behalve dan het zoemen van de muggen) plekken idem.

Het is dus vooral de vraag wat je zoekt ... kleine(re) belevenissen kunnen de grootste indruk achterlaten.

Groeten MarcS

PS   Mijn broertje woont al meer dan 30 jaar in Zweden, je kan het er dus best uithouden -- ik kom er dus (on)regelmatig, en ben bevooroordeeld
PS2 Het mooiste (vakantie)land blijft voor mij Frankrijk .... maar gelukkig is lang niet iedereen dit met mij eens.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 18 Feb 2018, 00:16

Landmarcs schreef:Het is dus vooral de vraag wat je zoekt ...

Precies!

Groet,

Erik.

Denemarken:
DSCF1735.jpg

DSCF2138.jpg
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 18 Feb 2018, 17:04

Zweden:
DSCF2058.jpg

_JMG3207.jpg

Noorwegen:
DSCF1968.jpg
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Feb 2018, 18:04

Erik Peters schreef:Denemarken:
[   ]
Zweden:
[   ]
Noorwegen:
[   ]

Precies, ieder land heeft zo z'n pluspunten (hoewel ik in Denemarken harder moet zoeken om ze te vinden, 't is voor mij toch een beetje Legoland)

Groeten MarcS

HJK

Berichtdoor HJK » 19 Feb 2018, 09:49

wel een albino rendier, Noord Zweden.. nog geen albino Eland gezien..
Bijlagen
9-14-2010 21-44-16_189.jpg

Terug naar “Reizen”