Zomervakantie Zweden, Graag tips en locaties etc..

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Landmarcs

Re: Zomervakantie Zweden, Graag tips en locaties etc..

Berichtdoor Landmarcs » 19 Feb 2018, 10:31

HJK schreef:wel een albino rendier, Noord Zweden.. nog geen albino Eland gezien..

Tja, 't was denkelijk een gevalletje van geluk dat met de dommen was.
Toen ik drie weken later bij mijn broertje was stond er net een andere "Vit Alg" in de krant, kennelijk ongewoon genoeg om te vermelden.
Paradoxaal genoeg zien we helemaal niet vaak Elanden (als je ze dan ziet denk je als zuiderling "Uhh wat doet dat paard hier in de wildernis")

En Rendieren ... die zie je juist vrij vaak*, ook albino en/of pseudo-albino.  * aangenomen dat je in een Rendieren-gebied bent.

Groeten MarcS

msosef

Berichtdoor msosef » 19 Feb 2018, 23:28

Wat gaaf allemaal.
We hebben inmiddels al wat info mogen ontvangen van onder andere Reinier.
Maar nu begint de puzzel echt.
Wij willen de Fjorden graag zien, maar ook de oceanroad bv. en de zand/strand wegen, maar zeker ook rustige afgelegen natuur voor de rust en de wandelingen.
En hebben jullie nog tips qua oversteek? van Denemarken Hirtshals naar Kristiansand Noorwegen lijkt mij logisch? en hoe is het over de weg? bv Kopenhagen Goteborg en omhoog?

Idd Marc, Frankrijk is ook geweldig. Kom al bijna mijn hele leven in de Vogezen en afgelopen zomer zijn we bijna geheel binnendoor naar het zuiden gereden om via de kust, het noorden van Spanje naar Noord Portugal te komen. Vervolgens "horizontaal" Portugal en Spanje door om vervolgens door de Pyreneeën weer "omhoog" naar huis te rijden.
Met vriendelijke groet,

Maurice Sosef

"Black" Defender 110 Td5 2005
"Berk OneTen" 110 3,5V8 1984 (Verkocht)
"Blue" Freelander1 1,8 B 2000 (Verkocht)
"Le Cameleon" Serie 3 88" 2,25 D 1974 Verkocht)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Feb 2018, 00:07

msosef schreef:...
En hebben jullie nog tips qua oversteek? van Denemarken Hirtshals naar Kristiansand Noorwegen lijkt mij logisch? en hoe is het over de weg? bv Kopenhagen Goteborg en omhoog?
...

Ik prefereer Puttgarden-Rødbyhavn en dat Helsingør-Helsingborg (ipv de laatste kan je ook de brug nemen, maar die is mij iets te "down to earth".
Zelfs in het hoogseizoen is de wachttijd zonder bespreken meestal klein tot afwezig - is het echt een druk moment dan kan je bij de oversteek Puttgarden-Rødbyhavn even iets langer als aangenaam moeten wachten, maar vaker is de wachttijd echt beperkt tot even, direct doorrijden is me ook al overkomen en Helsignør-Helsingborg was gewoonlijk gewoon de eerst komende (of anders de volgende) boot.
Ik ben niet zo van bespreken, ik ga liever zonder vaste afspraken en op de bonnefooi. En langere oversteek vaart minder vaak en dus komt het er dan weer meer op aan om een en ander strak te plannen.

Rijdt je een beetje strak door dan kampeer je aan het eind van dag één al ergens aan een Zweeds meer.
Langs Goteborg naar het noorden rijdt vlot door, leuker is het ergens na Gotenborg door de binnenlanden te rijden.
Ook als je stukken "binnenlanden" rijdt ben je vanuit NL in 3 dagen in Dalarna, Jotunheimen of Hardangervida.

Groeten MarcS

HJK

Berichtdoor HJK » 20 Feb 2018, 08:33

Ik neem vaak de route de Marc aangeeft omdat ik zakelijk die route het makkelijkst kan nemen, soms boek ik Fredrikshavn - gotenburg, kost indien je op tijd boekt 25-40,- per overtocht... maar aangezien het vakantie is, en je "tijd hebt" zou ik via Kristiansand gaan en daar de super natuur pakken.., de boten hebben meestal ook een honden uitlaatplek...

en hoe is het over de weg? bv Kopenhagen Goteborg en omhoog?
heel saai stuk.. minst mooie stuk van Zweden zou ik zeggen, wordt pas in Wermland mooi..(boven de grote meren).

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Feb 2018, 09:55

HJK schreef:...
en hoe is het over de weg? bv Kopenhagen Goteborg en omhoog?
heel saai stuk.. minst mooie stuk van Zweden zou ik zeggen, wordt pas in Wermland mooi..(boven de grote meren).

Tja, ook dit is in mijn ogen weinig genuanceerd.
Rijd je over de grote weg naar het noorden dan is het niet het meest aantrekkelijke deel van Zweden (hoewel een geoefend oog al allerlei interessante geo-morfologie ziet). De kust is op z'n minst aardig (maar ik heb daar niet al te veel gekeken, je gaat niet per se naar Zweden voor deze kust, de Zweden wel overigens), maar het nabije binnenland is eigenlijk direct al "Zweden".

Eerste nacht.jpg
    Eerste nacht in Zweden
Hierbij een kiekje van jaren terug, gewoon een eenvoudig onderweg kampeerplekje (wel een aardiger eenvoudig onderweg kampeerplekje) ... gewoon op één dag van NL. Als je in Zuid-Zweden aankomt heb je eerst nog een stukje Skåne met een landschap alsof je nog in (een beter) Denemarken bent, en dan ineens begint het Scandinavisch "vasteland" ... daar namen we gewoon bijna de eerste zijweg en daar een zijweg van om bij dit meer(tje) te komen.

Rijdt je dan verder boven Gotenborg ± parallel aan de Zweeds-Noorse grens dan wordt het langzaamaan steeds wilder, en ook steeds rustiger

Groeten MarcS

HJK

Berichtdoor HJK » 15 Apr 2018, 18:55

Rijdt je dan verder boven Gotenborg ± parallel aan de Zweeds-Noorse grens dan wordt het langzaamaan steeds wilder, en ook steeds rustiger

Marc, moet toegeven, noemde Malmo - Gotenburg E6 en richting Karlstad E 45 dodelijk saai..
Maar..heb afgelopen zaterdag met stralende zon de kustweg van de Noorse grens naar Gotenburg gereden en diverse geweldige dorpjes bezocht en geweldig natuurschoon gezien, ongelofelijk mooi. Gelukkig nog rustig in April....anders zal het zeer toeristisch druk worden denk ik,
Absoluut een aanrader te doen, bij mooi weer...

IMG_9048.JPG
IMG_9048.JPG (29.16 KiB) 1127 keer bekeken

IMG_9050.JPG
IMG_9050.JPG (30.45 KiB) 1127 keer bekeken

IMG_9052.JPG
IMG_9052.JPG (32.29 KiB) 1127 keer bekeken

HJK

Berichtdoor HJK » 15 Apr 2018, 19:05

IMG_9060.JPG
IMG_9060.JPG (37.01 KiB) 1127 keer bekeken
IMG_9055.JPG
IMG_9055.JPG (40.9 KiB) 1127 keer bekeken
IMG_9059.JPG
IMG_9059.JPG (38.82 KiB) 1127 keer bekeken

HJK

Berichtdoor HJK » 15 Apr 2018, 19:05

IMG_9065.JPG
IMG_9065.JPG (41.61 KiB) 1127 keer bekeken
IMG_9064.JPG
IMG_9064.JPG (32.92 KiB) 1127 keer bekeken
IMG_9063.JPG
IMG_9063.JPG (28.28 KiB) 1127 keer bekeken

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 15 Apr 2018, 20:10

Mijn Kronen in het zakje:
Als je in Noorwegen de kustroute (deels) gaat rijden, is het algemene advies om dat van zuid naar noord te doen ivm het licht. In noorwegen (als je ongeveer de E6 volgt) wordt het noordelijk van Lillehammer duidelijk rustiger (ervaring eind september/begin oktober 2010). Tegenwoordig gaat de snelweg door tot voorbij Lillehammer, maar in 2010 was vanaf iets boven Oslo de snelweg nog ver weg. De hoogvlakte tussen Lillehammer en Trondheim is wat mij betreft een aanrader en vanaf Trondheim verder omhoog de kustweg met heel fraaie fjorden routes met ook imposante bruggen
In Zweden vind ik het gebied net zuidelijk van Linköping erg mooi. Beetje afwisseling tussen bos, open en meren (ken het vooral van een paar schaatstrips in de winter). In 2016 vond ik ook de rit vanaf Falun (Dalarna) naar Stockholm op en neer ook erg mooi (met maar max 50% bos onderweg ;))
En zoals al gezegd, het grensgebied van Zweden en Noorwegen zuidelijk van Oslo is ook erg fraai (hoewel dat gebied me ook mijn ouwe trouwe peugeot 306 gekost heeft 2 jaar terug...)

Zelf ben ik overigens waarschijnlijk ook 3 weken met mijn 109 op pad in die regio met in het midden van die 3 weken de midzomernacht.

veel plezier :)
Fenna
Afbeelding

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 16 Apr 2018, 14:26

En dan vergeet ik helemaal Denemarken.
Mijn eerste indruk is dat van een opgevoerd waddeneiland...
Wat meer genuanceerd is de kuststrook zuidelijk van Kopenhagen wel interessant om eens te zien. Het heeft een wat mondain badplaats karakter, maar dan nog niet verlopen zoals je hier en daar langs de noordzee kust wel eens ziet.
In Denemarken heb ik verder nog het noorden richting Hirtshals bij daglicht op mijn wensenlijstje. Een open duingebied met zee armen dat vraagt om van de snelweg af te gaan onderweg naar verder noordelijk.

Fenna
Afbeelding

Terug naar “Reizen”