Zomervakantie Zweden, Graag tips en locaties etc..

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Landmarcs

Re: Zomervakantie Zweden, Graag tips en locaties etc..

Berichtdoor Landmarcs » 16 Apr 2018, 15:57

fenix2 schreef:En dan vergeet ik helemaal Denemarken.
....
In Denemarken heb ik verder nog het noorden richting Hirtshals bij daglicht op mijn wensenlijstje. Een open duingebied met zee armen dat vraagt om van de snelweg af te gaan onderweg naar verder noordelijk.

Tja, mijns inziens kan je Denemarken beter vergeten (behalve dan dat topje van Jutland).

De kust van Denemarken lijdt onder wat we hier wellicht ook krijgen: overal huisjes (leuk voor de individuele huisjes-eigenaar, maar voor niemand anders leuk) -- o ja, de krijt-rots-kust bij Møn, die is ook heel speciaal. Het Deense binnenland lijdt onder een efficiënte landbouw, en sowieso een uiterst efficiënt landgebruik.
Ja .. het is wat generaliserend en wat ongenuanceerd ... maar zoek maar eens een verloren hoekje om rustig in het niks je boterhammen op te eten, of erger nog een iets groter en rustiger hoekje om wild te kamperen. (Dat zoeken - en vooral het vinden - gaat "zelfs" in Duitsland nog makkelijker.)

Anyway, ook Deense natuur-lieden zijn maar matig te spreken over de kwaliteiten van hun land, je moet echt zoeken om nog rust en ruimte te vinden.

Afgezien daarvan: De een vindt het Legoland met overal dezelfde Lego-huisjes, de ander is gecharmeerd van het vriendelijke landschap.
Ik zit er een beetje tussenin maar vind nog het lastigste dat Denen met zo'n "dikke tong" spreken (en daar ben ik niet alleen in: Deense kindertjes blijken opvallend laat met spreken te beginnen ... kennelijk is zelfs voor een blanco-spraakcentrum het Deens moeilijker als gemiddeld -- of is dit nu weer een chauvinistische Zweedse blik van mijn schoonzusje).

Groeten MarcS

oliverrc

Berichtdoor oliverrc » 20 Mei 2018, 13:28

Ben eens met Marc, gereden door DK maar veel is me niet bij gebleven. Zweden en Noorwegen veel beter mijns inziens.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 20 Mei 2018, 15:44

Landmarcs schreef:Tja, mijns inziens kan je Denemarken beter vergeten (behalve dan dat topje van Jutland).

De kust van Denemarken lijdt onder wat we hier wellicht ook krijgen: overal huisjes (leuk voor de individuele huisjes-eigenaar, maar voor niemand anders leuk) -- o ja, de krijt-rots-kust bij Møn, die is ook heel speciaal. Het Deense binnenland lijdt onder een efficiënte landbouw, en sowieso een uiterst efficiënt landgebruik.
Ja .. het is wat generaliserend en wat ongenuanceerd ... maar zoek maar eens een verloren hoekje om rustig in het niks je boterhammen op te eten, of erger nog een iets groter en rustiger hoekje om wild te kamperen. (Dat zoeken - en vooral het vinden - gaat "zelfs" in Duitsland nog makkelijker.)

Anyway, ook Deense natuur-lieden zijn maar matig te spreken over de kwaliteiten van hun land, je moet echt zoeken om nog rust en ruimte te vinden.

Afgezien daarvan: De een vindt het Legoland met overal dezelfde Lego-huisjes, de ander is gecharmeerd van het vriendelijke landschap.
Ik zit er een beetje tussenin maar vind nog het lastigste dat Denen met zo'n "dikke tong" spreken (en daar ben ik niet alleen in: Deense kindertjes blijken opvallend laat met spreken te beginnen ... kennelijk is zelfs voor een blanco-spraakcentrum het Deens moeilijker als gemiddeld -- of is dit nu weer een chauvinistische Zweedse blik van mijn schoonzusje).

Groeten MarcS

Een beetje overgestructureerd en daardoor wat saai, mee eens.
Maar de taal valt wel mee, sommige dingen zijn makkelijk te herkennen ... :D

7CBCC633-6DAB-43E6-BFA8-8D3DD999B3D7.jpeg
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Mei 2018, 18:12

VeeTee schreef:....
Maar de taal valt wel mee, sommige dingen zijn makkelijk te herkennen ... :D

Dat klopt, maar het herkennen van geschrevene is makkelijker als het gesprokene ...

Het geldt overigens voor het geheel aan Scandinavische talen: spreek het geschrevene gewoon op z'n Nederlands uit en vaak valt het kwartje, wordt het correct uitgesproken dan heb je er voordeel aan als je het/een Oost-Nederlands Saksisch dialect een beetje onder de knie hebt (waarschijnlijk helpt kennis van het Fries ook).   Maar let op: er zijn valse vrienden, woorden die je niet 1:1 kan overzetten.
Maar goed, volgens mijn broertje is Zweeds een "kindertaal" dwz opvallend eenvoudig qua grammatica, en omgekeerd vlgs Zweedse en Deense vrienden is Nederlands voor hen goed leesbaar als je ook Engels en Duits leest en het onderwerp een beetje bekend en overzichtelijk is.

Groeten MarcS

Terug naar “Reizen”