alcohol tester verplicht in Frankrijk

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Hajo

alcohol tester verplicht in Frankrijk

Berichtdoor Hajo » 25 Mei 2012, 12:04

Er wordt hier op gecontroleerd, dus echt meenemen.
Zag hem bij Conrad staan voor € 1,95 !
www.conrad.nl
Haast je als je de tijd hebt, dan heb je de tijd als je haast hebt.

Rob P

Re:alcohol tester verplicht in Frankrijk

Berichtdoor Rob P » 28 Jul 2012, 23:21

Allereerst hier een officiële publicatie over de zgn. Éthylotest. Op eenvoudige wijze wordt uitgelegd hoe de regeling werkt.

In Frankrijk zijn ze te koop bij tankstations, apotheken, drogisterijen, warenhuizen en in sommige horecagelegenheden. (het is in Frankrijk al sinds 1 december 2011 verplicht voor horeca-/uitgaansgelegenheden die alcohol serveren en ’s nachts open zijn, om hun klanten alcoholtests ter beschikking te stellen)
In Nederland o.a. bij een aantal BOVAG bedrijven.
De prijzen variëren van € 1 tot € 4, tenminste dat zijn de prijzen die ik tot nu toe in Frankrijk heb waargenomen.

Let wel goed op dat de tester voldoet aan de zgn. Norme Française. Er moet een duidelijk label NF op aangebracht zijn anders wordt hij bij een controle niet geaccepteerd ! Alleen een evt. CE-markering is dus niet voldoende !

Wees daarom voorzichtig bij aanschaf via internet ! Let ook op de prijzen op internet, er zijn (NL) webshops waar ze met een stalen gezicht € 10 of meer vragen voor 1 of 2 blaaspijpjes in een plastic zakje !

Verder kun je bijna overal lezen dat je er twee bij je zou moeten hebben. Onjuist, wettelijk verplicht is om één ongebruikte test in het voertuig aanwezig te hebben. Dat daar logischerwijs uit volgt dat de aanwezigheid van twee wel raadzaam is zodat je nadat je een test gebruikt hebt nog steeds aan de eis van één ongebruikte kunt voldoen, is een ander verhaal !

"L’éthylotest chimique ou jetable se présente sous la forme d’un tube et d’un sachet plastique et coûte entre 1 et 2 euros. Il est à usage unique. Si vous faites ce choix, pensez à en acheter deux : un pour se tester et un d’avance pour rester en règle c’est-à-dire toujours disposer d’un éthylotest non utilisé."

Overigens zijn digitale alcoholtesters met een NF keurmerk ook toegestaan maar die zijn nogal prijzig (vanaf zo'n € 100 tot wel meer dan € 1000 !) Of je besluit er een aan te schaffen is eigenlijk meer afhankelijk van hoeveel je drinkt én ........ in wat voor auto je rijdt................

Tot 1 november wordt er niet bekeurd maar slechts gewaarschuwd. Daarna kost het je € 11 indien je geen ongebruikte tester kunt laten zien.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Jul 2012, 23:37

in frankrijk te koop bij.....

kennissen zijn een maand of drie terug op vakantie geweest in la france, en vanaf de belgisch-franse grens tot aan hun bestemming in zuid france geprobeerd zo'n test te krijgen, overal uitverkocht of niet verkrijgbaar,,,,
gone

Rob P

Berichtdoor Rob P » 28 Jul 2012, 23:59

Roger B. schrijft:

kennissen zijn een maand of drie terug op vakantie geweest in la france,........... overal uitverkocht of niet verkrijgbaar,,,,

Ja, 3 maanden geleden zag de wereld er heel anders uit maar..... zijn ze echt bij álle tankstations, apotheken, drogisterijen, warenhuizen en horecagelegenheden geweest ?

Rob

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Jul 2012, 00:55

Rob P schrijft:
Roger B. schrijft:

kennissen zijn een maand of drie terug op vakantie geweest in la france,........... overal uitverkocht of niet verkrijgbaar,,,,

Ja, 3 maanden geleden zag de wereld er heel anders uit maar..... zijn ze echt bij álle tankstations, apotheken, drogisterijen, warenhuizen en horecagelegenheden geweest ?

Rob

Ook in NL zijn ze overal uitverkocht. De fabrikanten kunnen de vraag niet bijbenen.
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Dixo

Berichtdoor Dixo » 29 Jul 2012, 07:54

Meerdere Franse supermarkte gezien, allemaal grote borden dat het uitverkocht is. Met vervolgens eronder dat er tot 1 november nog geen boetes voor uitgedeeld worden als je 'm nog niet bij je hebt.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jul 2012, 12:33

Dixo schrijft:
Meerdere Franse supermarkte gezien, allemaal grote borden dat het uitverkocht is. Met vervolgens eronder dat er tot 1 november nog geen boetes voor uitgedeeld worden als je 'm nog niet bij je hebt.

Ik ben in meerdere Franse supermarkten geweest, heb geen (grote) borden gezien, maar ook geen ethylo-tests.

Ik vraag me af hoe intensief de controle zal gaan worden na 1 november (ik denk eigenlijk dat de kans op een € 11,- boete erg klein is).

Groeten MarcS

StefaN

Berichtdoor StefaN » 29 Jul 2012, 12:37

Toen Hajo de tip plaatste meteen bij genoemde aanbieder 4 besteld; 4x1,95 ;-)
Het gevoel dat ik die dingen had gaf een rustgevend gevoel. Een confrontatie met Franse politie is anders dan met Nederlandse, met die van ons kun je discuseren, argumenten aanvoeren die de agenten doen smelten en je dan met een waarschuwing laten gaan, in Frankrijk zeker niet. Dus daarom de zakjes gewoon aangeschaft. Dat de Fransen dan iedereen respijt geeft door productieproblemen deert me niet...ik had ze gewoon, alleen al om bij controle te laten zien dat ik niet bij de categorie eigenwijze en altijd dwars liggende Hollandaise wil horen, gaf een goed gevoel.
Wat schets dan pas mijn verrbazing, in 2 weken Frankrijk, van tolweg, provinciale wegen, steden, dorpen, restaurants tot in de bossen... Van Vogezen naar Auvergne tot aan Normandie slechts 2 (lees twee) politiewagens gezien, die alleen maar langsreden. Maar ik 'had' de blazers wel, moet alleen nog even bestuderen wat de uiterste houdbaarheidsdatum is B)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jul 2012, 13:07

StefaN schrijft:
Toen Hajo de tip plaatste meteen bij genoemde aanbieder 4 besteld; 4x1,95 ;-)
Het gevoel dat ik die dingen had gaf een rustgevend gevoel. Een confrontatie met Franse politie is anders dan met Nederlandse, met die van ons kun je discuseren, argumenten aanvoeren die de agenten doen smelten en je dan met een waarschuwing laten gaan, in Frankrijk zeker niet. Dus daarom de zakjes gewoon aangeschaft. Dat de Fransen dan iedereen respijt geeft door productieproblemen deert me niet...ik had ze gewoon, alleen al om bij controle te laten zien dat ik niet bij de categorie eigenwijze en altijd dwars liggende Hollandaise wil horen, gaf een goed gevoel.
Wat schets dan pas mijn verrbazing, in 2 weken Frankrijk, van tolweg, provinciale wegen, steden, dorpen, restaurants tot in de bossen... Van Vogezen naar Auvergne tot aan Normandie slechts 2 (lees twee) politiewagens gezien, die alleen maar langsreden. Maar ik 'had' de blazers wel, moet alleen nog even bestuderen wat de uiterste houdbaarheidsdatum is B)

Sinds de Fransen zelf voor Hollande hebben gestemd (en nu na de eerste maanden in meerderheid ook nog eens redelijk tevreden zijn met hun keuze - zelfs verschillende traditionele Gaullisten zijn om - hopen nu alleen dat Hollande van Frankrijk geen Pays Bas / Pays Plat maakt) kan je in Frankrijk best een potje breken.
(O ja, let wel op met de grappen en grollen: Gendarmes mogen niet stemmen.)

Verder kan ik je ervaring alleen maar delen: Je ziet maar weinig Gendarmes op/langs de weg en controles zijn al helemaal zeldzaam (en dan gewoonlijk niet diepgaander als alleen rijbewijs en de auto-papieren). Qua discussies: Ik heb al lang geen lastige woordenwisselingen met Gendarmes mogen hebben -- gewoonlijk zijn de Gendarmes gewoon "net mensen".

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Jul 2012, 16:20

tja als de boete dan ook nog maar slechts 11 euro is..... en je vermoed dat discussie met la police française lastig en link is.... ga dan niet in discussie en onderga gelaten de boete....
gone

Terug naar “Reizen”