Nieuwe tolwegen in Portugal.

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Rob P

Nieuwe tolwegen in Portugal.

Berichtdoor Rob P » 30 Jul 2012, 15:42

Wellicht dat je er al over gelezen of gehoord hebt maar anders het volgende:

Sinds 2011 zijn alle SCUT-wegen in Portugal ook tolwegen geworden.
(SCUT is de afkorting van Sem Custo para os Utilizadores = Geen kosten voor de gebruiker)
Vanaf het begin waren er grote problemen voor mensen met een buitenlands gekentekend voertuig maar die zijn eindelijk m.i.v. juli opgelost.
Op de deze webpagina kun je lezen hoe e.e.a. werkt: Portugal Tolls

Wil je evt. vóóraf begroten wat het je gaat kosten indien je van deze wegen gebruikmaakt dan kun je de tabellen raadplegen in de bijlage.

[file name=Toltarieven_en_afstanden.pdf size=669095]http://www.landroverclubholland.nl/images/fbfiles/files/Toltarieven_en_afstanden.pdf[/file]
Alle Land Rovers vallen onder de Classe 2. Indien je met een éénassige aanhanger rijdt val je onder Classe 3 en met een meerassige onder Classe 4.

Op de 'oude'tolwegen, de zgn. Via Verde tolwegen is alles bij het oude gebbleven d.w.z. kaartje trekken en bij het verlaten van de tolweg bij een bemande of onbemande tolpoort betalen.

De nieuwe tolwegen werken met tolportalen die je kenteken fotograferen.

Evt. goede reis

Rob

kuyperh

Re:Nieuwe tolwegen in Portugal.

Berichtdoor kuyperh » 02 Aug 2012, 22:08

1/Je kunt een transponder huren bij een benzinestation op de snelweg of bij de post; credit card waarborg 27,50 Euro. Eerste week huur 6 Euro; vanf 2e week 1,5 Euro. Transponder opwaarderen met minimaal 10 Euro.
2/ Heb je geen transponder dan kun je een betaling doen, minimaal 5 dagen voor het gebruik van de weg. Eerste betaling minimaal 10 Euro; volgende betalingen ook 10 Euro. Betalen kan bij Multibanco, payshop of postkantoor. Het systeem werkt met kentekenherkenning. Je betaalt ook administratiekosten.
3/ Je kunt ook vooraf een betaling doen van 20 Euro; dan mag je 3 dagen onbeperkt rijden. Ook hier nummerplaatherkenning en administratiekosten.
4/ Je kunt ook vooraf voor een bepaald traject betalen; nummerplaatherkenning en administatiekosten.

Bent u er nog?

Het verhaal gaat dat het systeem niet met buitenlandse kentekens kan omgaan. Dat heb ik niet gechecked en ik wil het ook niet gezegd hebben.

Ieder moet zijn eigen keuzes maar maken! 't Is een tikje ondoorzichtig!

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 02 Aug 2012, 22:16

Wat ik zo meekrijg, lijkt het een beetje op het Noorse systeem wat betreft de techniek.

Overigens kan het Noorse systeem uitstekend overweg met buitenlandse kentekens... (in noorwegen betaal je vooraf met creditcard een toltegoed op kenteken)
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Aug 2012, 23:08

fenix2 schrijft:
Wat ik zo meekrijg, lijkt het een beetje op het Noorse systeem wat betreft de techniek.

Overigens kan het Noorse systeem uitstekend overweg met buitenlandse kentekens... (in noorwegen betaal je vooraf met creditcard een toltegoed op kenteken)

Tja, en wat doet het Noorse systeem dan als je niet van te voren een tegoed op kenteken hebt aangemaakt ?
Gaat de RDW de achterliggende persoonsgegevens verstrekken, en gaat Noorwegen hier incasseren ?

Groeten MarcS (Ik beperk het tolwegengebruik tot een uiterst minimum, is ook een oplossing.)

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 03 Aug 2012, 00:02

Dat gaat Noorwegen dan met boete doorspelen naar Euro Parking Control in London die de incassering voor zijn rekening neemt
tolwegen noorwegen

Ben me aan het inlezen geweest op de portugeese tol en zie dat er andere techniek gebruikt wordt. In portugal is het een combinatie van technieken (een vignet lezen, electronisch kastje detecteren en kenteken herkenning met camera's), de Noren doen alleen kenteken herkenning

verder zou ik er niet op voorhand op rekenen dat je opgelegde boetes ontloopt door een buitenlands kenteken.

groetjes, Fenna
Afbeelding

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 03 Aug 2012, 00:03

overigens kom je vaak op hele mooie en leuke wegen terecht als je om de tolwegen heen rijdt :)
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Aug 2012, 10:17

fenix2 schrijft:
Dat gaat Noorwegen dan met boete doorspelen naar Euro Parking Control in London die de incassering voor zijn rekening neemt
tolwegen noorwegen

Ben me aan het inlezen geweest op de portugeese tol en zie dat er andere techniek gebruikt wordt. In portugal is het een combinatie van technieken (een vignet lezen, electronisch kastje detecteren en kenteken herkenning met camera's), de Noren doen alleen kenteken herkenning

verder zou ik er niet op voorhand op rekenen dat je opgelegde boetes ontloopt door een buitenlands kenteken.

groetjes, Fenna

Het ontlopen van buitenlandse boetes is moeilijker -- er zijn verdragen over het overnemen van de boetes, dus krijg je te maken met ons eigen boete-in-systeem (maar naar het schijnt worden kleinere bedragen niet geïnd).

Of buitenlandse tol en/of belasting ook onder deze verdragen valt lijkt mij de vraag, en of Euro Parking Collection plc (EPC) in London een alhier erkende instantie is is nog meer de vraag.
De RDW geeft niet maar zo de persoonsgegevens aan derden (gelukkig niet). Dus kan ik me erg goed voorstellen dat de Noren op de website maar wat graag zetten dat je je "moet" aanmelden met je credit-card en/of vragen ter plekke te betalen: je krijgt in het "beste" geval nl een nota zonder verhoging thuisgestuurd.

Blijft het punt dat je er verstandig aan doet om boetes etc.in het buitenland te vermijden om verschillende goede redenen.

Groeten MarcS

Rob Pt

Re: Nieuwe tolwegen in Portugal.

Berichtdoor Rob Pt » 09 Mar 2013, 20:10

De info in het openingsbericht is intussen achterhaald.
Hier vind je de op dit moment geldige info:

Welcome. Your trip to Portugal starts here

En speculeren op dat boetes niet in Nederland terecht zouden komen of niet geïnd zouden worden, zou ik beslist niet doen !

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

kuyperh

Berichtdoor kuyperh » 16 Mar 2013, 19:30

Een paar weken geleden ben ik vanaf Huelva de brug naar Portugal overgestoken; dan kom je op de A22, die nu tolweg is. Wat ze er nu geplaatst hebben is een station dat je kenteken leest en waar je je creditcard in kunt stoppen. Die gegevens worden dan (kennelijk) gekoppeld.

Ik heb me maar wel geregistreerd, maar heb de tolweg nog niet gebruikt. Doe ik binnenkort;
't zou best eens kunnen werken!

Joost Bloemendaal

Berichtdoor Joost Bloemendaal » 07 Apr 2013, 21:33

De tijd is inderdaad voorbij dat men met een nederlandse auto ongestoord noorwegen kon doorreizen zonder tol te betalen. Daar waar de tolstations geautomatiseerd zijn krijgt een ieder na enige tijd, soms langere tijd, een giro in z'n nederlandse brievenbus om de tolgelden te betalen. Dit gebeurt zonder boete. Als u echter een tolstation passeert waar u de mogelijkheid heeft om kontant te betalen dan krijgt u een rekening in uw brievenbus met een boete. Dus betalen waar u kunt betalen en de rest rustig afwachten na thuiskomst. En, ja er zijn afspraken tussen de verschillende landen die er toe leiden dat men inzicht heeft in de kentekens en de daarbij behorende eigenaar!
Maar.... iedereen is nog steeds van harte welkom in Noorwegen!

Groeten uit Noorwegen,
Joost Bloemendaal

Terug naar “Reizen”