Spaanse Pyreneeën

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
aad

Spaanse Pyreneeën

Berichtdoor aad » 26 Jun 2011, 09:53

Spaanse Pyreneeën

Afgelopen drie weken in Frankrijk (Correze) en in de Spaanse Pyreneeën geweest voor vakantie. De Spaanse Pyreneeën is een prachtig gebied om met de landrover over een groot aanbod van 4x4 paden te rijden.

Wat wij de toppers vonden waren:
De weg tussen Pal (Andorra) en Tor (Spanje)
De weg tussen Chai (Spanje) en Salinas de Bielsa via Plan
Op een boerderij camping gestaan in San Marcial, die heeft me zeker op een kaart 10 4x4 routes geven en wandelroutes, en wist er zeker voor 2 weken nog wel meer routes.
De weg tussen Escalona (Spanje) (HU-631) en Sarvisé, Broto, Spanje

Wij gaan er zeker er nog een keer naar terug, voor de genen die er interesse in hebben foto’s staan op onze site

Groet Marieke & Aad

Foto's

Met vriendelijke groet, Aad & Marieke C.
“The World is a book, and those who do not travel read only a page.” St. Augustine
Defender 90 TD5 2004.

Chrsitiaan

Re:Spaanse Pyreneeën

Berichtdoor Chrsitiaan » 26 Jun 2011, 10:49

Hey Aad,

Schitterende foto's!
Voor zulke topics heb ik me hier geregistreerd!

Ik herken een aantal plaatsen van onze vakantie van vorig jaar. Wij hebben namelijk ook op camping San Marcial gestaan. In juli ziet ze er wel wat anders uit. Die eerste camping die jullie hebben aangedaan lijkt me ook wel interessant.

Dank om je foto's hier met ons te willen delen.

Wees gegroet,
Christiaan.

Barf

Berichtdoor Barf » 26 Jun 2011, 11:49

Tof, mooie foto's!
Helpt wel om ons te overtuigen om eens die kant op te gaan!

Groet
Bart
Beter één Land Rover in de hand, dan helemaal geen hand!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jun 2011, 14:40

Dag Marieke & Aad,

Tja, mij hoef je niet aan te sporen die kant op te gaan, in tegendeel.

En de kamp-locatie in Andorra kwam me meer dan bekend voor.
Ik ken het nog als camping aldaar. Kwam er lang geleden voor het eerst mijn wederhelft tegen.
En vorig jaar dus nog even wezen kijken.

Je ziet, een LandRover heb je niet nodig om er te komen, zelfs een 25 jarige 25GTD komt er (en hij had geen TouringSecours nodig om weer thuis te komen :blush: ). Mijn tentje stond indertijd tussen de Renault en het lelijke nieuwe huis een eindje verderop.

En hier een tegenhanger van een van jullie plaatjes.

Blijft jammer dat de camping niet meer is, want dit was nu een van de campings waar je mij wel heen kreeg. (Plee: een huisje over de beek, gat in de betonnen vloer en dus permanente waterspoeling.)
En vroegeh, lang geleden, voor de komst van het asfalt, had je bijna een LandRover nodig om er te komen, vooral in het voorjaar (dat daar tot begin juli doorloopt). De campingbaas had een Peugeot 504-Dangel, ook een leuke oplossing.

Groeten MarcS

PS Wat was er nu mis daar bijna thuis bij Antwerpen ?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jun 2012, 18:11

aad schrijft:
Spaanse Pyreneeën

Afgelopen drie weken in Frankrijk (Correze) en in de Spaanse Pyreneeën geweest voor vakantie. De Spaanse Pyreneeën is een prachtig gebied om met de landrover over een groot aanbod van 4x4 paden te rijden.

Wat wij de toppers vonden waren:
De weg tussen Pal (Andorra) en Tor (Spanje)
De weg tussen Chai (Spanje) en Salinas de Bielsa via Plan
Op een boerderij camping gestaan in San Marcial, die heeft me zeker op een kaart 10 4x4 routes geven en wandelroutes, en wist er zeker voor 2 weken nog wel meer routes.
De weg tussen Escalona (Spanje) (HU-631) en Sarvisé, Broto, Spanje

Wij gaan er zeker er nog een keer naar terug, voor de genen die er interesse in hebben foto’s staan op onze site

Groet Marieke & Aad

Foto's

Dag Marieke & Aad,

Binnengauw hoop ik Pal - Tor te gaan doen. Het aardige is dat je deze route zelfs uit Google Maps kan krijgen, het is "dus" een echte "weg". Wel tekenend dat Google je om te beginnen liever om laat rijden dwz als je begin en eind iets verder weg kiest. Pas als je dan Pal als halverwege-plaats toevoegt blijkt er een weg binnendoor te zijn, beduidend korter maar niet vlotter -- over 200 km doe je vlgs Google ruim 4 uur, lijkt mij optimistisch.

Met een beetje geluk zit Plan ook nog in de plannen. Verder hoop ik wat carretera's in het Aigues Tortes gebied te mogen bekijken.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Jul 2012, 23:36

Dag Allemaal,

Pal - Tor was erg leuk: 't Asfalt houdt pardoes op bij de grens en daarna vele kilometers een "brown lane" dwz een pad. Kort voor Tor een Range Rover laten passeren (als je met kampeer-uitrusting en een paar meter boeken rondrijdt dan wil je niet alles door de auto laten dansen).
Dan blijkt ook Tor nog niet echt "bewoonde wereld" te zijn, dwz na Tor richting de gewone wereld ligt er eerst nog een paar kilometer non-asfaltado, en daarna nog kilometers lang een eenbaans betonweg.
In Aigues Tortes zelf rijden de witte 100 stationwagons af en aan; deze "Chieps" rijden als een soort park-taxi's. Wie dus zijn 4x4 "netjes"wil houden die kan zo'n "chiep" afhuren en zich laten rijden. Er is keuze uit Tdi, Td5 en TD4, ik heb nog geen taxi-driver gesproken over de voors en tegens. (Jammergenoeg is het park dus voor gewone 4x4 stervelingen alleen lopen of per "taxi" toegankelijk, gelukkig durven slechts weinigen het aan om buiten het park zelf een "cami no pavimentat" uit te proberen zodat een en ander nog nauwelijks aan banden gelegd is.

Groeten uit Aigues Tortes, MarcS

hajansen

Berichtdoor hajansen » 13 Jul 2012, 06:45

Hey Aad,
Ik ga dit weekend ook richting Andorra met mijn 90 uit 1985.
Ik heb je aangegeven routes opgezocht op google maps.
Zijn ze ook voor een beginneling zoals ik makkelijk te rijden of zijn het meer paden voor
gevorderden?
:(
Gr Hugo

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jul 2012, 08:35

Goedemorgen Hugo,

Ik ben Aad niet maar kan wel uit zeer recente ervaring een en ander melden (hier uit Catalonië).
De route Pal - Tor is m.i. met wat voorzichtigheid en gezond verstand ook door een "beginneling" te rijden -- het is hier nu vooral droog weer dus dat helpt. Het is dit voorjaar naar het schijnt lang droog geweest en daarna volgde een natte periode dus er zijn nu het weer droog is wel zo hier en daar wat diepere uitgespoelde geulen. Let dus met een 90 wel wat meer op op het risico van cross-axled tot stilstand komen.
Ik had een paar dagen terug ergens anders met een 110 al een kort moment ietsje grip-verlies bij een diepere geul (maar werd tot dat punt wel gevolgd door een luxe Renault Megane, die vanaf dat punt dus niet meer zo Megane-d was: de inhoud van de Megane moest dus verder in de laadbak meegaan).

Groeten MarcS

hajansen

Berichtdoor hajansen » 14 Jul 2012, 22:28

Hallo Marc,
Nog bedankt voor je info, ik vertrek morgenvroeg naar het zonnige zuiden en zal
in de loop van de week zeker eens gaan kijken op die route.

GR Hugo

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jul 2012, 22:46

Goedenavond Hugo,

Koop vooral wat van die prachtige 1:25.000 kaarten -- alhier € 8 per blad - grote bladen - aardig wat overlap (kan handig zijn) - alleen niet het degelijkste papier (en zo gedetailleerd dat ik ze soms met een loupe moet lezen).

Net vandaag weer naar een [P] plaats gereden die a € 30.000 subsidie was aangelegd maar die ook alleen met 4x4 (of een 2CV of R4) te bereiken was: 5 km hobbelen langs de flanken van een berghelling en alleen passeerplekken in de haarspeldbochten. Eenmaal boven heerlijk rustig (heel wat anders als de PCHooftstraat van AiguesTortes -- wel mooi dat die PCHooftstraat vol staat met witte Defenders).

Wie wil zo er géén Taxi ?? Keuze uit Tdi, Td5 of Puma's (en gelukkig geen sterretjes).

(O ja, de [P] plaats was dus ruim bemeten: terwijl ik te voet een helling bedwong/een praatje met de herder maakte parkeerden er nog twee auto's, that's all -- er pasten er wel [strike]20[/strike]30 auto's op met wat goede wil - dus € 1000,- per auto.)

Groeten MarcS

Terug naar “Reizen”