Reis - Andorra/Spanje/Frankrijk

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
ThomasZA

Reis - Andorra/Spanje/Frankrijk

Berichtdoor ThomasZA » 11 Jun 2014, 18:31

(Ik ben geen gebore nederlander, en ook niet goed in talen - op voorhand mijn excuses voor de “Hollikaans”)

Reis - Andorra, Spanje (Vibraction RB2 en RB18)

Mijn vrouw en ik zijn pas terug van een rondje Door Andorra, Spanje en Frankrijk, natuurlijk in de Discovery 2. Planning was twee van de Vibraction Road Books te combineren met gewoon vakantie houden, leuke plaatsjes bezoeken, en gewoon relaxen.

Wij zijn vertrokken uit Amersfoort, en de bedoeling was om in Toulouse te overnachten, en daar hebben wij een hotel geboekt. Dit was een lange dag, en achteraf gezien hebben wij te veel gerij op de dag.

De volgende ochtend uit Toulouse vertrokken, met bestemming Sant Julia de Loria in Andorra. De kortste route van Toulouse naar Sant Julia was 190km, maar wij hebben een omweg genomen. Wij zijn de A63 opgegaan, en bij Carbonne van de snelweg gegaan, en toen via Rieuw Volvestre, Montesquieu-Volvestre, Sante-Coix-Volvestre, Saint Giron enz tot over de Col de Port richting Andorra.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De tunnel richting Andorra was dicht, en welke Land-Rover eigenaar wil door de tunnel? De weg die wij toen nam richting Andorra was geweldig. Erg mooi, steil en vol haarspeldbochten. Ook interresant om via de weg hoger te rijden dan de skilift stations.

Dag 1
In Andorra in Sant Julia in een hotel overnachten, de volgende ochtend de Discovery volgetank - €1.12/liter voor Diesel - en gelijk ook een 10l Jerry vol diesel voor noodgevaalen. GPS’sen aangesloten, en aan RB2 begonnen. Vanuit Sant Julia een paar km aan geasfalteerde bergweg omhoog, en bij Naturlandia de onverharde weg opgegaan. Voor mij de eerste keer met de Discovery het terrein in waar de Discovery voor gebouwd is. Heel snel werd dit erg steil (voor de gevoel dan) en naauw. Maar ook grandioos mooi natuur, en rust. Rustig aan rijden, genieten van de omgeving en de auto leren kennen. Voor koffie gewoon naast de weg onder een boom gestopt, stoelen, tafel enz uit de auto, en genieten.

Wij ging verder, en stuitte op een erg begroeide weg. Tot daar was bijna 30 minuten op een erg slegte onverharde weg, bestond bijna alleen uit stenen zo groot als sinaasappels. Wij (ik) koos ervoor om door te rijden, en helaas waren te takken dikker en ruwer dan ik dacht, weer wat krassen erbij, maar de Discovery is niet gekocht om mooi uit te zien op de oprit, maar om gebruikt te worden. Poosje verder een stukje met rotsen zo groot as wasdrogers. Erg krap en moeilijk doorheen te komen - geen 5cm speling aan de beide zijden. En dan ook redelijk steil omhoog. Vrouwlief stapte uit om mij erdoor te help loodsen, en dit ging goed.

Een paar honderd meter verder is de weg verspoeld, en de alternatief was ook niet makkelijk: steil omlaag, en dan en erg krappe bocht naar rechts. Weer stond mijn navigator buiten de auto mij te help met “spotten” om ook hier veilig doorheen te komen. Bijna direct hierna stopte wij: tijd voor lunch, koffie en gewoon tot rust komen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na de lunch was de route makkelijker begaanbaar, en laat de middag stond wij in Gosol bij de enige hotel die open was. (was effe te fris voor de tent/kamperen aldus de navigator) De taalbarriere was hoog, maar niet onoverkomelijk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dag2
Na een ontbijt wat ik alleen als interresant mag beschrijven, ging wij verder met de route, en de eerste deel was een rondlje om Pederaforca, over een steil, smal onverharde weg die ook hier en daar redelijk los grind op had… Maar wat een natuurschoon. Sag aardig wat aan wild en vogels. Boven een prachtig groene hei, en bordjes met een waarschuwing dat er honden op dieren passen, en dat deze beesten niet lastig gevallen moet worden (denken wij). Weer bij een mooi plaatsje gekomen waar wij effe stopte en weereens genoot van een bakje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Van hier na een kilometer of 10 aangesloten op een verharde weg, pal bij een tankstation, en maar weer getank. (Deed dit vaak, daar ik niet zicht hadden op waar de volgende tankstation waren. Terug richting Gosol, en terug de bergen in. Steil, smal en adembenevend mooi. Na twee uur lang rijden stuiten wij weer op een stuk die erg te lijden had onder regen en zware vrachtautos (houthakkers?). Een uur later en wij waren erdoorheen - 800m verder. Hier moes ik op een plaats wat boomstronken uit de veld sleep om gaten in de weg te vullen… Ik meer en meer onder de indruk van de Discovery - wat een auto! Later begon de onweerswolken te pakken, en ik had geen zin om risicos te neem. Wij deed de route voor ons plezier, en wij hoefdde niet kosten wat dit kost de route af te maken. Bijna heel de dag geen auto gezien, behalve de enkele keren dat wij de asfalt weer opging.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier hield wij dus RB2 voor gezien, en ging richting Collioure die ongeveer twee en een half uur rijden waren. In Collioure voor twee nachten een chalet gehuur op een camping, en de dag nadat wij op Collioure aankwam was mijn navigator jarig. Dag lekker rustig aan gedaan, shoppen in Perpignan en savonds lekker gegeten in een restaurantje.

In Collioure zijn wij toen begonnen aan RB18, en deze nam ons vanuit Collioure terug de heuvels(bergen?) in, al langs de kust in de algemene richting van Barcelona. Weer door hele mooie omgeving, maar de weer was niks. Spatjes regen, aan de frisse kant en dit waaidde. Gelukkig waren deze route minder “hard-core” dan de vorige, en ging met regelmaat de verharde weg op. Langs vele kustplaatsen gerijden, bijv Cadaquez, en tegen de middag klaarde dit aardig op, en laatmiddag in de buurt van Llagosterra was dit erg warm, en hier hebben wij een Camping opgezocht.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De volgende dag van de routeboek afgeweken, en weer langs de kust gerijden tot bij Tossa Del Mar en daar weer de route opgepakt. Smiddags hadden wij zo iets van dit was mooi geweest, en in Calella een erg leuke hotelletje gevonden. Een paar dagen hier gerust, dagje naar Barcelona geweest met de trein enz.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Van Calella over Spanje heen via Monserrat richting Donesta San Sebastian, maar via Ejea De Los Cabaleros. Ik sag de plaats op een kaart, en had iets van “de naam spreek mij aan, ik wil dit zien” :) Wat ons hier weer opviel was hoe weinig autos wij op de weg sag. Een 4-baansweg, en met tijden sag ik voor mij een heelemaal lege weg, en in mijn spiegels ook geen auto.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In San Sebastian overnacht, en de volgende dag terug richting Bordeaux via de Route Du Lac. Rustig aan gedaan, vaak gestopt en genoten van de lege stranden. In Bordeaux overnacht, en de volgende dag via de Peage naar Nantes. Smiddags in Nantes rondgelopen en de volgende ochtend eerst richting de kust, toen via St Nazaire verder west, en later Noord tot bij Saint Malo, ons volgende rustplaats. Hier was dit gewoon koud en nat. Vanuit Saint Malo via Mont Saint Michel richting Rouene, de volgende dag terug naar Amersfoort via Calais.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Al met al een geweldig “road trip”. 4784 km gereden en 487l diesel verstookt. Wij willen terug en toch RB2 en RB18 ook echt uitrijden, maar dan wel wanneer dit effe warmer is.

Meer fotos van de reis
Meer fotos van de Discovery
Link voor de routebooks
Laatst gewijzigd door ThomasZA op 11 Jun 2014, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
---
Thomas
1999 Discovery II Td5
2005 Volvo V70
2001 Mitsubishi Pajero Pinin

Franky J

Re: Reis - Andorra/Spanje/Frankrijk

Berichtdoor Franky J » 11 Jun 2014, 21:20

Hoi Thomas,

Leuk reisverslag en mooie foto's.

Groet Frank

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 11 Jun 2014, 22:24

Hey Thomas, ik vind het geweldig dat er nog eens iemand de moeite doet om een reisverslag te posten ... en wat voor één, prachtig man!
Dankjewel om ons even mee te laten genieten van jullie avonturen!

jobster

Berichtdoor jobster » 12 Jun 2014, 00:55

Gaaf verslag, en hier is de planning RB2 en RB 18 of 22, ergens eind juli
Dit inspireert!

ThomasZA

Berichtdoor ThomasZA » 12 Jun 2014, 15:29

jobster schreef:Gaaf verslag, en hier is de planning RB2 en RB 18 of 22, ergens eind juli
Dit inspireert!

Wij had de plan om RB2 en RB18 te combineer, en zelf denk ik dat dit (voor ons dan) te veel van de goede waren.

Geef mij een seintje, ik kan mijn notities over de delen van RB2 en RB18 die wij hebben gemaakt met jouw delen.

T
---
Thomas
1999 Discovery II Td5
2005 Volvo V70
2001 Mitsubishi Pajero Pinin

Roy

Berichtdoor Roy » 12 Jun 2014, 20:33

Hoi Thomas,

Kijk, dit zijn leuke dingen om te lezen. Mooi hoor.
Dank voor het delen van je ervaringen en de mooie foto's.

Groet,
Roy

jobster

Berichtdoor jobster » 12 Jun 2014, 23:15

ThomasZA schreef:
jobster schreef:Gaaf verslag, en hier is de planning RB2 en RB 18 of 22, ergens eind juli
Dit inspireert!

Wij had de plan om RB2 en RB18 te combineer, en zelf denk ik dat dit (voor ons dan) te veel van de goede waren.

Geef mij een seintje, ik kan mijn notities over de delen van RB2 en RB18 die wij hebben gemaakt met jouw delen.

T

Dank voor het aanbod! Doen we wel even via pm.

maya11

Berichtdoor maya11 » 21 Nov 2014, 12:23

robind

Berichtdoor robind » 26 Nov 2014, 22:25

leuk verslag van een volgens mij geslaagde vakantiereis..... :P waarvoor dank.

pa3dwj

Berichtdoor pa3dwj » 04 Mar 2015, 20:52

Mooie foto's, leuk verslag. Fijn dat je de moeite hebt genomen dit te plaatsen, dat moet wel inspirerend werken (in ieder geval op mij ;) . Ik hoop zoiets ook te doen dit jaar (april).
_________________________________________________________________________________________________
Defender 110 uit 1995 (QRV via PI4EHV (145.700 MHz) op vakantie op HF (40m, 7.092 MHz))

Terug naar “Reizen”