Survey naar matrassen Autohome producten

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Waterrover
Beheerder

Survey naar matrassen Autohome producten

Berichtdoor Waterrover » 02 Nov 2015, 13:30

Autohome producten, zoals de Overland, Columbus en Maggiolina daktenten worden af fabriek geleverd met een 6 cm polyether matras. Wie heeft daar positieve- of negatieve ervaringen mee?

Bijvoorbeeld:
1. Slaapt het comfortabel, ook na langere tijd?
2. Hoe is de vochtregulatie, met- of zonder luchten?
3. Is er sprake van kuilvorming?
4. Heb je zelf aanvullende maatregelen genomen, zoals een top- of andere matras?
5. Heb je zelf andere maatregelen genomen om het comfort te verhogen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groet, Chris

Landmarcs

Re: Survey naar matrassen Autohome producten

Berichtdoor Landmarcs » 02 Nov 2015, 17:33

Dag Chris,

Ik ben erg te spreken over dikkere "self-infalatable" matrassen (of twee dunnere op elkaar).
Een normale schuimmatras van slechts 6 cm dik moet erg hard zijn wil je er niet doorheen liggen.
Bij een "self-inflatable" is de lucht opgesloten en kan de matras een zachtere aanvankelijke werking hebben.
Dubbel heeft als voordeel dat je er nog minder "doorheen" ligt maar het is ook wat meer een waterbed-effect.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 02 Nov 2015, 19:34

ik heb nog maar kort (één "halve" zomer) ervaring met de matras in onze (nieuwe) Autohome Columbus daktent. We hebben er wel meteen zo'n Aquamat bijgenomen voor wat betere beluchting, tegen de condens. De eerste nachten vond ik het nog wat hard liggen, maar dat werd later wel beter. Nog geen last van vocht gehad, maar ik ben gewend om bij welke tent dan ook goed te ventileren. Tegen de kou kun je je met een goede slaapzak etc. (in de Columbus gebruiken we een fors dekbed) wel wapenen, maar vocht en veel condens binnen is een onprettig binnenklimaat.
Ik ben benieuwd hoe het matras zich zal houden over een tijdje als het nieuwe er af is...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green

> www.titunet.nl <

Peu

Berichtdoor Peu » 02 Nov 2015, 22:29

Ik heb de Columbus gebruikt (8mnd oud) gekocht van iemand die dacht er met 2 volwassenen en 2 kids in te slapen. Ze hebben hem 1 week gebruikt en hadden er al een extra laag schuim op liggen van 3 cm polyeter?!

Wij hebben er mee gekampeerd maar in Noorwegen bleek dat we door de 8cm matrassen heen lagen en de bodem voelde! 3 weken als extra onze dikke schapenvachten er ook nog opgehad. Veel condens onder de matras ondervonden!
Als het regent kun je zowieso nauwelijks ventileren want als je de zijkanten open houdt regent het gigantisch naar binnen. Alleen de top ventilatie moet het dan doen?!

Na een slapeloze vakantie ons heil gezocht bij een slaapsysteem van Froli. Dit is een verende bedbodem van 3cm hoog. Ook hier voelden wij de schijven door het matras heen"/€€:%{^{*
Ten Caat in Hoogeveen benadert voor een beter matras. De huidige werd bestempelt als SG35 en zou niet meer kosten dan €35,00 (leuk voor kinderen).
Nu gekozen voor 6cm koudschuim SG45 en dan de middelste hardheid (je hebt deze in 3 gradaties).

Koudschuim heeft vele voordelen: betere ventilatie, zakt niet in (geen kuilvorming), voelt niet broeierig aan, blijft langer intact en wordt iets soepeler in gebruik.

Kortom, de standaard matras is bokkiewokkie kwaliteit en dit heb ik ook gemeld aan Topsleeper. Of,...en wat ze er aan gaan doen is nog niet bekend?!

Wij liggen nu bijna net als thuis en de onderzijde van het matras blijft kurkdroog. De Froly laat het geheel dus goed ventileren. Let wel je moet het matras en de froly onder de gasveren wel aanpassen zodat de deksel zonder spanning sluit!!!
Failing to prepare is preparing to fail!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Nov 2015, 23:55

Tja, aangezien bij een daktent de vloer (net als bij een gewone tent) vaak koud is zal je gauw een condensprobleem hebben.
Condens komt niet uit de lucht - nu ja, eigenlijk wel, maar het komt uiteindelijk uit de bewoners.

Een eenvoudige (isolatie) "regel" is dat de meest damp-dichte laag aan de warme kant moet zitten. Aangezien de matras als isolatie gezien kan worden (en het hopelijk ook is) moet je een matras hebben met in ieder geval een dichte toplaag. Is de toplaag niet dicht dan zal aan de koude kant condens ontstaan, en bij een matras dus aan de onderzijde IN de matras (en een klamme matras is misschien nog wel kouder als geen matras).

Daarom dus zijn alle effectieve matrassen en ligmatjes voor in een tent damp-dicht. En daarom denk ik dat je uiteindelijk het beste uit bent met zoiets als een self-inflatable (is nl rondom dicht).
Leuk detail: In de tent, als je "hors saison" kampeert zie je ook condens, echter niet onder de matras, wel tussen twee matrassen (wij liggen onder één slaapzak, als het echt koud is met een onderdeken eraan geritst). Eigenlijk zou je dus twee matrassen dampdicht aan elkaar willen hebben (maar een beetje condens is geen probleem; bij self-inflatables wordt alleen de buitenkant vochtig.

En dan nog even als een "tenslotte":
Op een echt vlakke ondergrond (de daktent-bodem, of bij mij de betimmering IN de auto) heb je eerder last van een te dunne matras als op een met zorg uitgezocht plekje in het boerenland. Paradoxaal genoeg zijn beperkte hobbels en bobbels alleen maar beter voor de nachtrust (zolang de ene bult maar niet net op de foute plek zit). Dus ... kies een extra luxe variant voor de daktent.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 03 Nov 2015, 21:04

Landmarcs schreef:Tja, aangezien bij een daktent de vloer (net als bij een gewone tent) vaak koud is zal je gauw een condensprobleem hebben.
Condens komt niet uit de lucht - nu ja, eigenlijk wel, maar het komt uiteindelijk uit de bewoners.

Een voordeel van de zgn "Hard Shell" daktenten zoals de Columbus en Maggiolina is dat de vloer en het dak opgebouwd zijn uit een sandwichconstructie van een schuim tussenlaag en glasvezelversterkt polyester aan weerszijden. Daardoor isoleren de vloer en het dak erg goed. Het koudste oppervlak zal de zijwand (tentdoek) zijn, wat relatief - ten opzichte van vloer en dak - niet zo groot is en waar ook goede ventilatiemogelijkheden in zitten.

Shell.jpg
Constructie "hard shell"
Shell.jpg (23.86 KiB) 4669 keer bekeken

Het enige probleem ("uitdaging") waar ik nog over nadenk is hoe een mooie constructie te maken zoals de conventionele (á la Howling Moon etc.) modellen) hebben, een soort afdakje/mini luifeltje van tentdoek boven/aan weerszijden van de zijramen om bij een regen toch goed te kunnen ventileren.
Mocht er iemand hier al een oplossing voor gevonden hebben dan houd ik mij voor ideeën aanbevolen.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green

> www.titunet.nl <

Peu

Berichtdoor Peu » 04 Nov 2015, 19:45

VeeTee schreef:Het enige probleem ("uitdaging") waar ik nog over nadenk is hoe een mooie constructie te maken zoals de conventionele (á la Howling Moon etc.) modellen) hebben, een soort afdakje/mini luifeltje van tentdoek boven/aan weerszijden van de zijramen om bij een regen toch goed te kunnen ventileren.
Mocht er iemand hier al een oplossing voor gevonden hebben dan houd ik mij voor ideeën aanbevolen.
...dat is inderdaad het grote probleem van dit model daktent!!

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 05 Nov 2015, 14:47

Peu schreef:
VeeTee schreef:Het enige probleem ("uitdaging") waar ik nog over nadenk is hoe een mooie constructie te maken zoals de conventionele (á la Howling Moon etc.) modellen) hebben, een soort afdakje/mini luifeltje van tentdoek boven/aan weerszijden van de zijramen om bij een regen toch goed te kunnen ventileren.
...dat is inderdaad het grote probleem van dit model daktent!!

Kijk eens bij de Hannibal Impi, hiervan is de achteringang voorzien van een "dakje". In ieder geval één ingang waarbij je de binnenkant droog kan houden bij regenval. Zie: https://hannibalsafari.com.au/index.php ... shell-tent
Waarbij ik opmerk dat de matras van deze tent, 75 mm High-Density Foam betreft. Waarschijnlijk polyether, maar wel 15 mm méér slaapcomfort dan de Autohome producten. Zou deze matras wél kuilbestendig zijn? :lol:

Peu

Berichtdoor Peu » 05 Nov 2015, 20:44

Dat luifletje aan de achterkant is een optie (lijkt ook wel of de Columbus hier iets heeft voorbereid) maar als ingang weer niet handig. Wij kunnen alleen rechts naar binnen....

Peu

Berichtdoor Peu » 06 Nov 2015, 20:39

Vandaag een man getroffen met een zelfde daktent,...lag heerlijk zij hij :roll:
Had alle landen eindigend op "stan" doorkruist en geen centje pijn...
Wat voor matras (soort) hij had weet ik niet...

Terug naar “Reizen”