Noorwegen wil vanaf 2025 dieselauto's verbieden

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Waterrover
Beheerder

Noorwegen wil vanaf 2025 dieselauto's verbieden

Berichtdoor Waterrover » 16 Aug 2016, 10:05

Wie nog een rondje Noorwegen wil doen, met alle mooie fjorden en de Noordkaap, moet niet te lang wachten nu het parlement vanaf 2025 alle benzine- en dieselauto's wil verbieden. Link: http://www.nu.nl/buitenland/4307658/ver ... rbij-.html
Hopelijk is dan de nieuwe Defender al electrisch? Of er komen ombouwsets voor de huidige generatie (geen slecht idee overigens). Nu er steeds meer milieuzones komen, vraag ik mij af hoelang wij nog kunnen blijven rijden in ons vertrouwde dieseltje?

Chris

Landmarcs

Re: Noorwegen wil vanaf 2025 dieselauto's verbieden

Berichtdoor Landmarcs » 16 Aug 2016, 10:31

Waterrover schreef:Wie nog een rondje Noorwegen wil doen, met alle mooie fjorden en de Noordkaap, moet niet te lang wachten nu het parlement vanaf 2025 alle benzine- en dieselauto's wil verbieden. Link: http://www.nu.nl/buitenland/4307658/ver ... rbij-.html
Hopelijk is dan de nieuwe Defender al electrisch? Of er komen ombouwsets voor de huidige generatie (geen slecht idee overigens). Nu er steeds meer milieuzones komen, vraag ik mij af hoelang wij nog kunnen blijven rijden in ons vertrouwde dieseltje?

Misschien vanaf 2015 Noorwegen verbieden :twisted:

Ik denk/hoop dat je het nieuwsbericht anders moet lezen: dat vanaf 2025 geen (nieuwe) auto's met diesel of benzine-motoren geïmporteerd/geregistreerd worden (dat is ook "het land binnen komen").
Moeten we het wel streng lezen dan zit er niks anders op als een fietsvakantie naar de Noordkaap, met een beetje globale opwarming moet dat mogelijk worden. (Persoonlijk zie ik weinig in die Noordkaap, gewoon een noordelijk eiland dat toevallig het noordelijkste is van het Scandinavisch "continent").

Vanwege de dreiging van de tolheffing op traditionele brandstof-voertuigen in Stockholm een aantal jaren terug (o nee, het was werkelijk vanwege het beproeven van het rijden op hernieuwbare brandstoffen) rijdt mijn broertje al vele jaren op E85.
Ik denk overigens dat het niet haalbaar is iedereen op ethanol te laten rijden ... ik denk dat er sowieso een serieus her-denken nodig is met betrekking het persoonlijk vervoer. Ook elektrisch rijden kost veel ruimte en grondstoffen ... met een groeiende wereldbevolking en een bevolking die dan ook nog groeiende vervoerswensen heeft hebben we snel niet genoeg aardbol.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Aug 2016, 15:12

Vanmorgen zei de radio dat Noorwegen vanaf 2025 wil stoppen met het toelaten van nieuwe benzine/diesel-auto's, dus lijkt mij mijn eerdere verdenking van het kort-door-de-bocht journalisme gerechtvaardigd.

En bedenk dat LandRover vorig jaar al gestopt is .... .... met de Defender.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 17 Aug 2016, 16:51

Dus als je nu net op de valreep nog een nieuwe Defender hebt gekocht, kan je rustig nog tot zeker 25 jaar na de invoering in Noorwegen rondkachelen.. :lol:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green

> www.titunet.nl <

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 17 Aug 2016, 18:14

Wat ik me dan weer afvraag in dit kader is wat de Noren van plan zijn met hun olie winning. Het levert ze flink geld op, maar de eindproducten daarvan mogen vanaf 2025 niet meer gebruikt worden in hun eigen nieuwe auto's ...

wringende gedachten ;)
Fenna
Afbeelding

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 17 Aug 2016, 18:30

Landmarcs schreef:Misschien vanaf 2015 Noorwegen verbieden :twisted:

Met terug werkende kracht zal het ook wel niet zijn :)

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Aug 2016, 18:40

VeeTee schreef:Dus als je nu net op de valreep nog een nieuwe Defender hebt gekocht, kan je rustig nog tot zeker 25 jaar na de invoering in Noorwegen rondkachelen.. :lol:

Ik ben dan wel bang dat ik tzt mijn BE moet halen, een trekhaak moet monteren om zo een aanhangertje diesel mee te kunnen nemen.
Maar goed, ik verwacht dat de olie, mijn Defender en ikzelf min of meer synchroon tegen hun uiterste houdbaarheid aanlopen*.

* Een goede vriend met 1999-er Defender zei al eens bij het overlijden van een andere goede vriend met Defender dat de Defender nogal eens de onhebbelijke eigenschap had zijn baasje te overleven .... ik was het niet met hem eens, ik vind het geen onhebbelijke eigenschap.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Aug 2016, 21:28

Landmarcs schreef:
    * Een goede vriend met 1999-er Defender zei al eens bij het overlijden van een andere goede vriend met Defender dat de Defender nogal eens de onhebbelijke eigenschap had zijn baasje te overleven .... ik was het niet met hem eens, ik vind het geen onhebbelijke eigenschap.

Groeten MarcS

komt doordat die defender als je er maar genoeg geld voor over hebt altijd wel rijdend te maken is, een mensenlichaam is ook met genoeg geld niet
oneindig te "repareren"
gone

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 18 Aug 2016, 10:10

Landmarcs schreef:
VeeTee schreef:Dus als je nu net op de valreep nog een nieuwe Defender hebt gekocht, kan je rustig nog tot zeker 25 jaar na de invoering in Noorwegen rondkachelen.. :lol:

Ik ben dan wel bang dat ik tzt mijn BE moet halen, een trekhaak moet monteren om zo een aanhangertje diesel mee te kunnen nemen.
Maar goed, ik verwacht dat de olie, mijn Defender en ikzelf min of meer synchroon tegen hun uiterste houdbaarheid aanlopen*.

Groeten MarcS

Bij mij reist dan ook de vraag, waarom wordt uitsluitend een electrische auto promoten? Wat is er gebeurd met de waterstofauto, rijden op koolzaad diesel en afgewerkte slaolie? Om er maar een paar te noemen. Worden we niet als makke schapen in één richting, het 'hok' gedreven om bijna verplicht over te schakelen op electrisch? Alles onder het mom van het milieu. Alsof de sterk toegenomen productie van accu's milieuvriendelijk is?

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Aug 2016, 22:34

Waterrover schreef:
Landmarcs schreef:

Groeten MarcS

Bij mij reist dan ook de vraag, waarom wordt uitsluitend een electrische auto promoten? Wat is er gebeurd met de waterstofauto, rijden op koolzaad diesel en afgewerkte slaolie? Om er maar een paar te noemen. Worden we niet als makke schapen in één richting, het 'hok' gedreven om bijna verplicht over te schakelen op electrisch? Alles onder het mom van het milieu. Alsof de sterk toegenomen productie van accu's milieuvriendelijk is?

Nog doller is dat een relatief milieu-vriendelijk alternatief ... nl de trein steeds meer op achterstand wordt gezet.
Elektrisch rijden is "de norm", zelfs al rijden al die auto's in "treintjes" parallel aan een spoorlijn en alleen maar van huis naar kantoor en terug (want veel verder kom je vooralsnog niet op elektriek).

Dit alles onder de noemer "uitstoot-vrij" ... en dat is in ieder geval een grote leugen. Een elektrische auto, zeker de grotere zwaardere (ze zijn door de accu's sowieso al "zwaarder"), heeft ook een serieuze fijnstof uitstoot, namelijk banden-stof, wegdek-stof en rem-stof. Door het serieus hogere gewicht van de elektrische auto komt de fijnstof-uitstoot in de buurt van de schoonste kleine "zuinigheids-monstertjes".

Groeten MarcS

Terug naar “Reizen”