Offroad Overloon

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
pietvree

Offroad Overloon

Berichtdoor pietvree » 13 Okt 2017, 10:13

Volgende week is er een Offroad event van de LRCH in Overloon.
Als nieuw lid en Rookie Defender rijder lijkt het me wel leuk om daar heen te gaan. Je moet toch ergens beginnen. Ik las dat er ook blauwe routes zijn. Is dit ook voor mij soort? Een beginnend rijder.
Nu is mijn vraag: Is er info om alvast wat in te lezen over het gebruik van diflock, hoog laag gearing enz. Ik snap het principe maar nu nog de praktijk. Oftewel graag info over terreinrijden met een Defender 90 TD5 voor dummies.

Groeten Piet
Defender 90 TD5 (2000)

ppw

Re: Offroad Overloon

Berichtdoor ppw » 13 Okt 2017, 12:22

toen ik jaar of 10 geleden begon, heb ik een Marshall bij z'n hesje getrokken, en gevraagd hoe/wat/waarom... bleek Peter Arends te zijn :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :D sindsdien veel geleerd, gedaan en steeds verder.... helaas... :roll: want dat kost....
maar terrein lezen is de beste les!! en er zijn er genoeg die je op weg helpen... en goed kijken hoe anderen het doen... wil met alle plezier even een rondje met je rijden.. ben dan aan het Marshallen ;) :roll:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

reindert

Berichtdoor reindert » 13 Okt 2017, 12:29

Hallo Piet,
eigenlijk maakt het niet uit waar je begint, als je maar begint.
Routes zijn er in 3 categorieen, blauw, rood en zwart en zijn oplopend in zwaarte (lees: waarschijnlijkheid van vast komen te staan) Op het moment van uitzetten van de routes zou je met een standaard auto de blauwe routes zonder problemen moeten kunnen rijden. Rood vraagt meer stuurmanskunst / controle van de auto (of gewoon vertrouwen) en zwart is eigenlijk alleen voor geprepareerde doenbaar. Met een standaard auto kun je ook zwarte routes doen maar ga er van uit dat je geheid vast staat of water binnen hebt en dat je als je zelf geen lier hebt er flink geholpen zal moeten worden.
Het beste advies is eigenlijk: ga voor je begint te rijden eerst een stuk te voet, kijk hoe anderen het doen en vraag iemand van de organisatie, of iemand die meer ervaring heeft, om je te helpen. De ervaring leert dat de organisatie graag bereid is om een rondje mee te rijden of te lopen en je handige tips te geven, ook over het gebruik van de diverse versnellingen, lockers en wat al niet meer.

nocoffee

Berichtdoor nocoffee » 13 Okt 2017, 12:41

Heb zelf geen off road ervaring, maar qua uitleg over difflock en low/high gear enzo vond ik deze wel heel duidelijk:
https://youtu.be/qdo3hCJ6Y28

pietvree

Berichtdoor pietvree » 13 Okt 2017, 13:27

Klinkt allemaal mooi.
Leuk ook dat een beginner zoals ik gewoon mee mag doen. Ik ben benieuwd.
Tijdje geleden ooit eens een rondje gedaan over een crossbaan met een “ ahum Suzuki ” maar dat is dan ook alles.
Leuk dat er mensen zijn die je op weg willen helpen. Top!

Wellicht tot dan.

Piet.
Defender 90 TD5 (2000)

ppw

Berichtdoor ppw » 13 Okt 2017, 13:31

geef maar een gil, ik rij in een grijze 110... ;)
Afbeelding
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

pietvree

Berichtdoor pietvree » 13 Okt 2017, 14:17

ppw schreef:geef maar een gil, ik rij in een grijze 110... ;)
Afbeelding

Mooi man!
Defender 90 TD5 (2000)

ppw

Berichtdoor ppw » 13 Okt 2017, 14:26

kan jij ook.... en ik houd van lieren... :mrgreen: :mrgreen: :D komt er altijd uit!
― Robert Downey Jr.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Okt 2017, 22:13

en nog een tip voor behoud van je voertuig.....

JIJ moet er weer mee naar huis en JIJ zit met eventuele schade, niet de lui aan de kant die roepen dat het best kan..

ga niet verder dan je zelf verstandig acht, ookal roept men dat het prima kan..... andersom, men roept doe het niet en jij denkt "mwha kan wel" dan is het wellicht raadzaam wel naar de stuurlui aan wal te luisteren.

daarnaast nog de wellicht volledig overbodige opmerking (maar merk dat men soms niet doorheeft dat er verschil is) lid zijn op dit forum is niet hetzelfde als lid zijn van de LRCH, (en dat laatste is voorwaarde om aan evenementen deel te nemen)

Wat ik ook vaak merk is dat men denkt dat difflock alleen in- en uitgeschakelt kan worden als ie in LAAG staat, en dus telkens ook hoog-laag schakelt bij in- en uitschakelen van het difflock..... hoog-laag staat volledig log van difflock in of uit, het zit alleen toevallig aan het zelfde pookje vast, maar je kunt het zien als twee aparte pookjes, een die vooruit-achteruit je hoog-laag bedient en een die links-rechts je difflock bedient. Hoog-laag schakelt het makkelijkst als de auto langzaam rolt en de koppeling ingetrapt is, difflock vereist alleen dat je rechtuit gaat (voor en achteras even snel draaien)
83 %van alle Land Rovers is nog op de weg.... betekent dat, dat de overige 17% het gered heeft tot thuis??

P38 2,5 DSE Bjr 2000 voor offroad, P38 2,5 DSE Bjr 2001voor weg en trekwerk, S2a 2.25 benz. Restauratieobject.

pietvree

Berichtdoor pietvree » 14 Okt 2017, 08:30

Kijk, dat zijn tips. We zullen het zeker rustig aan doen. Vooral nog even geen grenzen opzoeken.
Het lidmaatschap is er van de LRCH.
Zijn er nog dingen die we absoluut mee moeten nemen voor zo’n dag? Een sleepkabel heb ik b.v. wel maar is er meer waar ik aan moet denken?

Groeten Piet
Defender 90 TD5 (2000)

Terug naar “Kroeg”