Euronorm

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Rogiervdlinde

Euronorm

Berichtdoor Rogiervdlinde » 06 Dec 2017, 23:44

Hallo beste leden,

Weet niet zo goed in welk groep ik dit moet plaatsen.
Ik heb een Range Rover vogue supercharged 2008 en woon in Qatar. Nu sta ik op het punt om te verhuizen en moet van de auto af helaas. De markt hier is zeer slecht sinds de blokkade van qatar door de buurlanden.
Een optie is om de auto naar nl te verschepen.
Nu heb ik bij land rover gevraagd of mijn auto in Europa geimporteerd kan worden.
Zij zeggen dat mijn auto onder de EU4 norm valt en dat EU5 nodig is en dat zij daar niks aan kunnen veranderen.
Is er iemand die hier meer over weet? Wat houdt deze norm in? Wat bepaalt dat?
Hoor er graag meer over!

Mvg,
Rogier

Erik Peters

Re: Euronorm

Berichtdoor Erik Peters » 07 Dec 2017, 00:37

Euro 4 of Euro 5 zijn normen betreffende de uitstoot van de motor, dit is niet zo maar aan te passen. Tegenwoordig heb je al Euro 6.
Een kennis woonde in Dubai en had daar een hele grote Toyota Land Cruiser. Die auto was ook in Nederland niet op kenteken te krijgen, dus heeft hij hem daar verkocht. De nieuwere "kleinere" auto van zijn vrouw (Toyota Land Cruiser Prada) rijdt hier nu wel rond.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Rogiervdlinde

Berichtdoor Rogiervdlinde » 07 Dec 2017, 07:52

Ok, ik had al zo’n vermoeden dat het met de uitstoot te maken had.
Wat is het verschil dan met de modellen die in Europa zijn uitgebracht? Er rijden toch gewoon autos van hetzelfde type rond in NL.

Mvg

Rogier

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Dec 2017, 08:41

Dat klopt, maar toen die auto's op kenteken zijn gezet (in 2008 bijvoorbeeld) voldeden ze aan de toen geldende eisen. Eenmaal een kenteken, mag je er mee doorrijden. Alleen worden er tegenwoordig door gemeenten regeltjes opgesteld waardoor je met bepaalde auto's binnensteden niet meer in mag.

Maar je mag altijd met de auto naar de RDW gaan en hem aanbieden voor een kentekenkeuring. Wie weet heb je geluk.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Rogiervdlinde

Berichtdoor Rogiervdlinde » 07 Dec 2017, 08:48

Bedankt voor de uitleg!
Ik heb al een mailtje naar de RDW gestuurd. Benieuwd wat ze zeggen.

Mvg

Rogier

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2017, 10:26

Kijk hier die normering: Euronorm

Het hangt er op of je als terugkerende expat "afgerekend" wordt op de uitstoot volgens het bouwjaar danwel volgens het import-jaar.

't Zou erop kunnen uitdraaien dat je de 2008 RangeRover daar moet verkopen en je er hier eentje van dezelfde ouderdom terugkoopt ...
... iets waar niemand beter van wordt*.
    * Aan de andere kant: als de import-route via een expat te makkelijk zou zijn dan is de regelgeving "lek"
Misschien kan je ook eens via de ambassade vragen wat de regels zijn voor terugkerende expat's ... wellicht zijn daar aanvullende vrijstellingen.

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 07 Dec 2017, 12:34

Valt ook onder verhuisgoed, je moet er dan x-tijd meegereden hebben in het land van herkomst. Daarna moet je hem x-tijd in je bezit houden hier in Nederland (Dacht 1jaar).
Bovenstaande te maken met invoerrechten etc.

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Dec 2017, 15:28

6maanden voor terugkeer aangeschaft en op naam in buitenland, meen dat je jaar hier op naam moet houden, maar dat geldt idd alleen voor bpm en dergelijke, heeft niks te maken met of een auto in NL op kenteken kan komen
Tool boxes are like driving licences.
Just because you have them doesn't mean you are skilled enough to use them.

P38 2,5 DSE Bjr 2000 voor offroad, P38 2,5 DSE Bjr 2001voor weg en trekwerk, D2 Td5 automaat voor werk, S2a 2.25 benz. Restauratieobject.

Terug naar “Kroeg”