RDW datum 1e toelating / bouwjaar

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Douwe-Jeannette

RDW datum 1e toelating / bouwjaar

Berichtdoor Douwe-Jeannette » 16 Aug 2020, 15:21

Misschien kan iemand helpen: onze Landrover komt volgens het VIN uit 1966, maar heeft op het kenteken nu 1979. Dat zouden we graag gecorrigeerd zien (en dan ookblauwe platen erop zetten :D ) maar dat kan volgens de RDW niet. RDW betwist het bouwjaar van onze Landrover niet zo zeer, maar zoals zij zeggen: "wij registreren datum eerste toelating" en aangezien de vroegste datum op papieren die wij hebben 1979 is, staat dat op ons kenteken. Zoals de keurmeester ons vertelde: waarschijnlijk heeft hij inderdaad daarvoor bij het Italiaanse leger rondgereden, maar dat moeten wij dan bewijzen willen zij het kenteken aanpassen. Iemand enig idee hoe, en of dat kan?
(Ik geloof dat het handiger geweest was als deze Landrover zonder papieren aangeboden was bij de RDW, dan hadden ze toch gewoon op basis van het VIN en datum toe gekend?!)

Landmarcs

Re: RDW datum 1e toelating / bouwjaar

Berichtdoor Landmarcs » 16 Aug 2020, 19:06

Dag Douwe-Jeanette,

Of dat laatste waar is weet ik niet, een auto zonder papieren is soms niets anders als een schroothoop.

Nu je op het huidige punt bent zou je kunnen kijken of er in Italië meer info te vinden is.
Je zou zelfs kunnen proberen of je antwoord krijgt van het ministerie van defensie, een geval van niet geschoten altijd mis (een goed militair zal het niet met mij eens zijn). Eens verder zoeken naar een historische afdeling bij defensie kan ook nog.
En verder zijn er wellicht verenigingen en/of individuele kennisverzamelaars* die je op (of via) het internet kan vinden/contacteren.

* Het zou maar zo zo kunnen zijn dat er een liefhebber rondloopt de de gehele administratie op zolder heeft staan.
      Zodra ze bij defensie de laatste LandRover van een bestelling de deur uit gedaan hebben is het maar de vraag of de administratie behouden is.
      Ik ken hier in Nederland een geval waar iemand een gelijksoortige administratie - nee geen LandRovers - op microfiches op zolder heeft staan.
      Deze man heeft iets unieks, het papieren archief was natuurlijk al eerder opgedoekt.

Helpt dit niet dan is het enige wat je dan nog kan doen is kijken of je via een "politieke" route de RDW-regels kan aanpassen (maar daar geef ik je weinig hoop). Die eerste datum-van-inschrijving probleem doet zich bij meer voertuigen voor, met name bij militaire voertuigen omdat de militairen een voertuig op een andere manier administreren.

Groeten MarcS

Douwe-Jeannette

Re: RDW datum 1e toelating / bouwjaar

Berichtdoor Douwe-Jeannette » 21 Aug 2020, 21:06

Bedankt MarcS,
We zullen eens kijken of we bij de Italiaanse defensie verder komen!

Terug naar “Kroeg”