Verzeker je LR naar waarde, maar hoe?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Casper the Ghost

Re: Verzeker je LR naar waarde, maar hoe?

Berichtdoor Casper the Ghost » 10 Apr 2021, 17:22

RaRo74 schreef:
Nederlanders houden ervan zichzelf overal en voor alles over te verzekeren.

Het is natuurlijk wel verstandig je te willen verdiepen welk financieel risico je loopt als het goed fout gaat... (het nut van een tandartsverzekering staat qua risico in deze niet in verhouding tot een autoverzekering) daarnaast is het vaak de ander die je schade berokkend :oops:

Groet Casper
Land Rover Defender 110 2.4 Td4, 2008 / https://youtu.be/sCAtFKG9mPo

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Apr 2021, 17:23

deusjevo schreef:Een auto uit 2008 wordt wellicht wel lastiger maar zoals je reeds gedaan hebt, overleg eens met je verzekeraar wat de mogelijkheden zijn.

't Is in mijn ogen voor een auto uit 2008 helemaal niet zo lastig.
De All-Risk premie is (bijna) altijd gebaseerd op de catalogus-prijs, dat is dan ook de reden waarom met een gewone auto, met een gewone afschrijving het All-Risk-verzekeren na een aantal jaren heel duur wordt (want je krijgt de dagwaarde en niet de catalogus-prijs uitgekeerd; dat is bij de meeste auto's binnen enkele jaren al minder dan de helft van nieuw).
Bij een Defender is het "makkelijker" de dagwaarde is na 10-15 jaar nog steeds hoog, maar (gelukkig) niet hoger dan de oorspronkelijke catalogus-prijs. In de polis staat niet dat de verzekeraar sowieso een afschrijving kan binnenharken, daar staat normalerwijze alleen iets over de dagwaarde. Ook hoef je de verzekeraar niet wijzer te maken, de tweede-hands dagwaarde is een publiek geheim dus voor de verzekeraar een bekend gegeven .... pas als je aan ziet komen dat de dagwaarde de catalogus-prijs overstijgt en als je een uitkering zou willen ter hoogte van die dagwaarde wordt het verstandig eens te informeren wat de verzekering dan als premie-tegenprestatie wil zien.

Bij een oude Range Rover is het natuurlijk een ander verhaal, daarvoor heb je ten eerste een zeer bescheiden catalogus-prijs en ten tweede is de markt/dagwaarde van willekeurige Range Rovers van ± dezelfde leeftijd soms marginaal. In zo'n geval wil je graag een taxatie vooraf en een verzekering waarin is opgenomen dat de auto voor de taxatiewaarde is verzekerd.

En ... wil je je met een 10-15 jaar oude Defender nog net iets beter indekken tegen discussies: laat 'm dan in ieder geval volgens de regels taxeren en kijk eens naar de catalogus-prijs. Zit de taxatie onder de catalogus-prijs dan leg je de taxatie gewoon braaf bij de verzekeringspapieren. O ja, ik ga er even van uit dat de auto verder niet serieus is aangepast/omgebouwd, je kan van de verzekeraar niet verwachten dat hij "gratis" een later ingebouwde airco vergoed om maar wat te noemen.

Het wordt overigens weer iets anders wanneer het gaat om verhaal op een tegenpartij: Dan heb je weldegelijk recht op verrekening van de extra's, zelfs al is de auto niet voor de volle mep All-Risk verzekerd (dit is overigens een dingetje wat maar wat makkelijk vergeten wordt bij het schade-verhaal op een tegenpartij, daar moet je zelf weer goed bovenop zitten).

Groeten MarcS

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 10 Apr 2021, 18:38

Ook taxeren is vaak een wassen neus en de klant bepaalt zelf het uiteindelijke bedrag waar de auto op getaxeerd moet worden. De taxateur doet daar niet moeilijk over of het moet om excessen gaan. Eenzelfde auto kan makkelijk 10 á 20k schelen.
Dit maakt voor de verzekeraar niets uit en hoe hoger de taxatie des te hoger de premie. Simpele rekensom. :lol: :lol: :lol:

Zo heb je erkende en niet erkende taxateurs net als dat verzekering deze wel/niet accepteert maar ook de taxateurs zijn boefjes,

https://fehac.nl/wp-content/uploads/PDF ... axeren.pdf
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Apr 2021, 19:59

RaRo74 schreef:..... maar ook de taxateurs zijn boefjes ....

Dat is een waarheid als een koe.   Je wilt niet weten hoe mijn onderhandelingen verliepen en hoe gemakkelijk ik zo'n 20% extra kreeg (en waarschijnlijk nog steeds te weinig).
Ga je onvoorbereid een Total-Loss traject in dan kan je geluk hebben*, maar vaker ben jij het waar de Total-Loss-taxateur weer nieuwe opdrachten mee binnenhaalt (want ja ... het is de verzekeraar die de taxateur betaalt, en daarnaast de Total-Loss-uitkering, dus als het aan het eind van de rit niet te duur was dan ben je als verzekerde dus verzekerd van een kater).
  * Bij het carrosseriebedrijf waar mijn wrak stond zei men overigens dat je soms ook geluk kan hebben, bij een "ongewone" auto weet de taxateur het ook niet en kennelijk komen ze dan soms ook met een prettig hoog bedrag, een bedrag waar je direct ja tegen zegt.

Maar goed, als je een taxatie wilt gebruiken als "achtervang" dan doe je er verstandig aan om een correcte taxatiewaarde te vragen en geen fancy bedrag te willen, gewoon een goed verdedigbare waarde ... bij een fancy-bedrag loop je een gereed risico dat dat bedrag als onredelijk onderuit geschoffeld wordt en dan verlies je veel onderhandelingsruimte.

Groeten MarcS

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 10 Apr 2021, 22:27

Tja, wat is een fancy bedrag.

Volgende bemerkingen staan op mijn taxatie verslag:

Oudere professionele restauratie, gegalvaniseerd chassis, gereviseerde R380-5 transmissie met LT230 tussenbak, aandrijflijn uit 1992 300TDI evenals interieur en kabelboom met accessoires. Carrosserie geheel gespoten in Epson green metallic.
Herbouwwaarde geschat op € 28.000,= i.v.m. Aanschaf 2 voertuigen en RDW keuring. Origineel chassis met jongere aandrijflijn RDW gekeurd.

Vervangingswaarde is het bedrag dat nodig is voor het verkrijgen van naar soort, kwaliteit, staat en
ouderdom vergelijkbare zaak.
De waarde is gebaseerd op koerslijst- en marktonderzoek.

Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 27 Apr 2021, 12:02

Casper the Ghost schreef:Dank voor jullie reacties...

Toen ik vorig jaar oktober deze auto allrisk verzekerde werd een vergoeding bij total loss van iets meer dan 10.000 euro opgegeven... Kennelijk is dit (zoals nu blijkt) niet de dagwaarde, deze ligt volgens de ANWB koerslijst zo rond de 26.000 euro

Ik ga mijn verzekering contacten hoe dit nu precies zit...

Groet Casper

Wat was nu eigenlijk de uitslag van je vraag aan de verzekering?

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Casper the Ghost

Berichtdoor Casper the Ghost » 29 Apr 2021, 15:41

Wat was nu eigenlijk de uitslag van je vraag aan de verzekering

Groet Ron[/quote]

De verzekeringsmaatschappij wil het eventuele taxatierapport niet erkennen en hanteert bij total loss of diefstal de dagwaarde volgens de ANWB koerslijst, alleen bij oldtimers kan een taxatierapport wel een rol spelen...

Groet,
Casper

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Apr 2021, 16:04

Casper the Ghost schreef:
="Ron"]Wat was nu eigenlijk de uitslag van je vraag aan de verzekering

De verzekeringsmaatschappij wil het eventuele taxatierapport niet erkennen en hanteert bij total loss of diefstal de dagwaarde volgens de ANWB koerslijst, alleen bij oldtimers kan een taxatierapport wel een rol spelen...

Ik zou zeggen: kijk eens om naar een andere verzekering ... o ja kijk ook eens naar de ANWB-koerslijst (bij mij werkt de ANWB-site niet goed).

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 29 Apr 2021, 16:50

Die was 26k Marc.

Het 10.000 verhaal klopte dus niet, ik zou me dus maar niet druk maken voor de rest.

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Casper the Ghost

Berichtdoor Casper the Ghost » 29 Apr 2021, 17:58

Dankjewel Ron,

Inderdaad die 10.000 klopt van geen kant, denk dat mijn Defender een verkoopwaarde heeft van 32K, de dagwaarde komt uit rond de 26K... Vind het prima zo, ben dus allrisk verzekerd tegen max 26K :D

Terug naar “Kroeg”