Variabele wegenbelasting......?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Waterrover

Variabele wegenbelasting......?

Berichtdoor Waterrover » 26 Apr 2017, 12:29

Er wordt door verschillende aankomende regeringspartijen kilometerbeprijzing, variabele wegenbelasting voorgesteld. Betalen per kilometer met er in verdisconteerd; de uitstoot van je auto. Het is voor iedereen vast wel duidelijk dat dit een grote invloed kan hebben op de in eigendom zijnde Land Rover(s). Ik vraag mij toch enkele dingen af, zou deze maatregel ook gaan gelden voor alle bouwjaren? Immers aan de "houderschapsbelasting" lijkt dan een einde te komen? En wat gebeurt er wanneer je over de grens gaat b.v. met vakantie of een half jaar door Afrika wil trekken? Wellicht is deze topic wat prematuur, toch kan ik mij niet onttrekken aan het gevoel, dat er wel eens wezenlijke veranderingen op komst zouden kunnen zijn. Veranderingen die het bezit van onze auto(s) wel eens op de proef zouden kunnen stellen.

Chris

Landmarcs

Re: Variabele wegenbelasting......?

Berichtdoor Landmarcs » 26 Apr 2017, 12:49

Waterrover schreef:Er wordt door verschillende aankomende regeringspartijen kilometerbeprijzing, variabele wegenbelasting voorgesteld. ...... Wellicht is deze topic wat prematuur, toch kan ik mij niet onttrekken aan het gevoel, dat er wel eens wezenlijke veranderingen op komst zouden kunnen zijn. Veranderingen die het bezit van onze auto(s) wel eens op de proef zouden kunnen stellen.

Ja, Ja, het is denk ik wat prematuur, en tegelijk veel te laat .... de gedachte dat meer asfalt de files kan verminderen is inmiddels toch wel duidelijk achterhaald. En het systeem waarbij je één vast bedrag aan houderschapsbelasting betaalt is daarin een factor: immers eenmaal betaald maakt deze belasting iedere kilometer die je extra rijdt tot een goedkopere kilometer.
De huidige houderschapsbelasting maakt ook dat je niet gauw een schone en zuinige auto naast de "vervuilende drinkebroer" koopt, zelfs niet als je een serieus aantal kilometers moet rijden, de vaste kosten van een (extra) auto zijn gewoon weg erg hoog, en de variabele zijn erg laag.
Zelfs als je met korting in de trein reist komt de trein per kilometer op dat wat ik aan meest zichtbare (variabele) diesel-kosten heb met de 110. (De winst van de trein is dan dus slechts: géén file, en géén verloren tijd achter het stuur, en het verlies met de trein is - een beetje afhankelijk van je bestemming - overbekend.)

En ja, ik hoop ook dat mijn kilometers in het buitenland niet belast worden, dat scheelt toch een leuke slok.
Gelukkig rijd ik een uiterst gemiddeld aantal kilometers (en daarvan dus nogal wat buitenslands) dus ik hoop er goed uit te springen.

Groeten MarcS

Gerard90TD5

Berichtdoor Gerard90TD5 » 26 Apr 2017, 18:23

Wat vind je hiervan,
1 kwartje van Kok uit de brandstof halen;
2 kilometerheffing in de brandstof (geen moeilijke overheidsmaatregelen zoals "kastjes" in auto's, poortjes en overheids ict )
3 kwartje van Kok wordt kilometer kwartje, klaar, iedereen blij :lol:

Zo simpel kan het zijn.

Gr Gerard90Td5

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Apr 2017, 18:42

Gerard90TD5 schreef:Wat vind je hiervan,
1 kwartje van Kok uit de brandstof halen;
2 kilometerheffing in de brandstof (geen moeilijke overheidsmaatregelen zoals "kastjes" in auto's, poortjes en overheids ict )
3 kwartje van Kok wordt kilometer kwartje, klaar, iedereen blij :lol:

Zo simpel kan het zijn.

Mij iets te simpel.

Zo was het kwartje van Kok eigenlijk het kwartje van Lubbers (die overigens indertijd ook een greep in de pensioenpot deed).
Zo is dit kwartje inmiddels € 0,11. En .... € 0,11 per liter, dus € 0,01 per kilometer gaat niet veel oplossen.

Groeten MarcS

Gerard90TD5

Berichtdoor Gerard90TD5 » 26 Apr 2017, 20:52

Tja Marc, ben je voor dan de plannen van Mesias Klaver, bpm verdubbelen en kilometerheffing.

Het zal zeker weer typisch Nederlandse regeling gaan worden.

Gr Gerard90Td5

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Apr 2017, 21:09

Gerard90TD5 schreef:Tja Marc, ben je voor dan de plannen van Messias Klaver, bpm verdubbelen en kilometerheffing.

Het zal zeker weer typisch Nederlandse regeling gaan worden.

Tja, ik ben niet zo van de Messias .... als tweede generatie goddeloze ....

Ik ben ook niet zo op de hoogte van de precieze plannen (en was ik dat wel dan had ik zeker en vast zwijgplicht).

Maarrrr ... ik ben er wel voor dat het autorijden iets minder vanzelfsprekend wordt, dwz nu is voor ongeveer iedere verplaatsing de auto de makkelijkste en goedkoopste keuze ... zo krijg je dat de wegen dicht lopen, zowel de autowegen als de binnensteden. Als ik vóór de avondspits al in een file meerijd (op de fiets) dan is er iets mis, als op een gewone doordeweekse dag op een gewoon niemendallerig middag-uur de stroom auto's naar de parkeergarages bij het stadscentrum het de fietser als onmogelijk maken gewoon het fietspad te volgen ... dan is er in mijn ogen iets goed mis.

Maarrr ... het is niet alleen de auto waar iets aan gedaan moet worden. Wat mij betreft moet de trein (en de bus) weer worden wat het ooit was: Openbaar Vervoer (of zoals je wilt Transport en Commun, Public Transport) ... dus een aantrekkelijk en uitnodigend vervoersaanbod voor iedereen.
Als ik in Frankrijk wil gaan (vakantie)fietsen dan ben ik goedkoper en sneller en gemakkelijker uit wanneer ik onze fietsen en fietsbagage in de auto gooi en de auto 600 km verderop parkeer - met de trein ben je 2x zo lang onderweg en op z'n minst even duur uit. En ... je moet dan ook nog erg veel van de trein houden, en ruim voorstudie doen, anders betaal je helemaal de hoofdprijs en dat voor een beroerd aanbod.

Groeten MarcS

piet_g

Berichtdoor piet_g » 30 Apr 2017, 10:16

ben het met je eens over het openbaar vervoer. binnen grote steden heb je meestal wel een ruim aanbod, alleen zodra je daarbuiten komt worden er veel buslijnen opgedoekt of heel sporadies gereden omdat het financieel niet interesant is voor de bedrijven die die regio moeten bedienen. en dat is dan ook weer begrijpelijk omdat die bedrijven zo goedkoop mogelijk moeten rijden. beetje oorzaak gevolg en visuele cirkel daar, maar het betekend wel dat mensen vanuit daar al makkelijker af zijn door de auto te pakken. en tja dan krijg je de vraag ofdat je naar een station in de buurt gaat rijden of dat je het hele eind rijd.

dat laatste word ook vaak een makkelijke keuze. want ga je dan toch maar met de auto omdat de bus geen optie is, dan word je bij de stations nog eens afgezet met parkeer tarieven. leuk dat je met de trein gaat reizen, maar betaal ook maar voor de auto. ik begrijp dat men de parkeerplaatsen bij een station betaald wilt hebben om te voorkomen dat mensen die de stad in gaan daar gratis parkeren, maar als je met de trein reist, moet het niet dubbel verdienen worden daar. plus als je dan in de trein zit (nou ja bent) dan is het de vraag of je kunt zitten. in dal uren wanneer iedereen of nog in bed ligt of al thuis voor de tv zit is het geen probleem, maar buiten die tijd is mijn ervaring toch wel dat ik regelmatig op langere afstanden moet staan omdat er geen plek is om te zitten. en daarnaast is het ook regelmatig zo dat je je geen zorgen hoeft te maken over omvallen omdat je zo hutje mutje staat dat dat niet eens mogenlijk is.

maar goed, buiten het zorgen voor goed openbaar vervoer is er natuurlijk ook nog de mentaliteids verandering die nodig is om niet zo makkelijk te denken van 'ik pa de auto wel' ;).

en tja over de kilometer heffing. in princiepe ben ik er niet tegen. vraag me alleen af of dit niet weer een manier word om op een slinksere manier meer geld uit onze zak te kloppen dan het systeem waar iedereen op hoopt en dat is 'wie de meeste kilometers rijd op de drukste tijden betaald het meeste'
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 30 Apr 2017, 11:42

Feit zal echter altijd blijven dat de grootgebruikers/grootvervuilers, dwz de zakelijke rijders, vervoerders e.d., het minste zullen gaan betalen per kilometer, "want anders kunnen ze niets meer verdienen" zal daarbij de slogan zijn.

Persoonlijk nooit begrepen waarom dat zo zou moeten zijn, mijn 110 kostte mij ruim € 200 per maand, voor een ondernemer slechts € 38 per maand, blijf het raar vinden, als ondernemer vervuil je vele malen meer dan een particulier maar betaald maar een fractie.

Maar goed, "we" hebben nou eenmaal het rare idee dat we zonder die ondernemers blij te maken niet kunnen blijven bestaan.

En over openbaar vervoer, mijns inziens zou dat volledig gratis moeten zijn om mensen echt uit de auto en in het OV te krijgen, zolang er hier in Nederland aan elke scheet (grof) verdiend moet worden kan ik me ook wel voorstellen dat mensen dan ook zelf graag bepalen hoe en wat ze doen met dat geld en dus ook aan welke manier van reizen ze dat uitgeven enzovoort.

Maar ook ik ben bang dat, als het er al komt, die nieuwe vorm van belasting voor het merendeel van de mensen meer, zo niet veel meer, zal gaan kosten.

We gaan het zien . . . . . . .

Gert-Jan.

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 01 Mei 2017, 11:32

hey Gert Jan,

Snap je frustratie dat ondernemers minder hoeven te betalen
Maar je vergeet ook dat als dat veranderd wordt...jij en ik die extra kosten gaan betalen !
Want de ondernemer zal deze meerkosten in zijn prijzen gaan doorrekenen helaas

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Mei 2017, 18:54

Oh, ik wil best geel kenteken betalen hoor. Dan zijn al die "werknemers" blij. Betalen jullie dan 25% bijtelling over jullie wagens? Of mag die er bij mij dan ook af?????? :shock: :shock:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Terug naar “Kroeg”