Welke verzekering 109 "83 lpg

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
HJK

Re: Welke verzekering 109 "83 lpg

Berichtdoor HJK » 23 Jan 2018, 13:52

heb inderdaad dezelfde ervaring toen de auto van een werknemer buiten schuld was aangereden (Volvo v70 ) is uiteindelijk 80% (E 18000 ipv-10000) meer uitgekeerd aan reparatie kosten... Echter ik vermoed om van "dagwaarde" naar "marktwaarde" bij een def van 2004 te komen toch echt wel een taxatie nodig zal zijn... ( puur vermoeden...).

ieder geval: hij is WA verzekerd en rijd voorzichtig en hoop op geen brand... en anders wordt het een "totaal restauratie". Ik moet zeggen dat ik de 130 td5 toch wel een hele prettige wagen vind. (zakelijk een 110 Puma.. wel casco..)

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Jan 2018, 00:56

Als je wagen platgereden is en hij is all-risk verzekerd is de methode ontzetten hi tech: de schade expert komt bij je langs en die heeft vergelijkbare wagens gegoegeld. Jij doet, als je je je huiswerk doet, hetzelfde op dezelfde sites. Taxatie heeft alleen nut als de waarde van je wagen wezenlijk hoger ligt van vergelijkbare wagens van hetzelfde model en type van hetzelfde bouwjaar. Dus in geval van een bijzonder restauratie of aanpassing, ombouw, etc.

De expert komt met de goedkoopste vergelijkbare wagen die hij vinden kon en jij legt daar de duurste die je kon vinden tegenover. Dan wordt het gewoon koe handelen tot je eruit komt. Been there.

In het geval van diefstal kun je daar nog facturen van heel recent vervangen onderdelen, onderhoud of accessoires bijleggen. Het geheel staat of valt met je onderhandelingstalent, je kennis van zaken en je vasthoudendheid.

Tijdje terug waterschade aan het huis gehad en toen de expert langskwam zat er net een LaRo rijder aan tafel die met z'n 90 hier was voor wat gefreubel. Die beste man had z'n werkzame leven oa in de verzekeringen en schade-expertise doorgebracht. Het is echt heel grappig (en tegelijk treurig) om tijdens de discussie met zo'n expert steeds terug te kunnen koppelen naar een privé expert om te horen wat voor een ranzige spelletjes, onwaarheden en manipulaties er langs komen........ :shock: :shock:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Jan 2018, 10:18

Edward schreef:Als je wagen platgereden is en hij is all-risk verzekerd is de methode ontzetten hi tech: de schade expert komt bij je langs en die heeft vergelijkbare wagens gegoegeld. Jij doet, als je je je huiswerk doet, hetzelfde op dezelfde sites. Taxatie heeft alleen nut als de waarde van je wagen wezenlijk hoger ligt van vergelijkbare wagens van hetzelfde model en type van hetzelfde bouwjaar. Dus in geval van een bijzonder restauratie of aanpassing, ombouw, etc.

De expert komt met de goedkoopste vergelijkbare wagen die hij vinden kon en jij legt daar de duurste die je kon vinden tegenover. Dan wordt het gewoon koe handelen tot je eruit komt. Been there.

In het geval van diefstal kun je daar nog facturen van heel recent vervangen onderdelen, onderhoud of accessoires bijleggen. Het geheel staat of valt met je onderhandelingstalent, je kennis van zaken en je vasthoudendheid.

't Is eerst en vooral vasthoudendheid. De "taxateur/expert" heeft een stapel taxaties om af te werken en hij wordt betaald door de verzekering ... dus heeft ie twee belangen: zo laag mogelijk (daar wordt de opdrachtgever blij van) en zo vlot mogelijk (daar wordt hij blij van).
Wanneer je dus een "lastige" klant bent dan komt er een nieuwe afweging: hoe lang gaat het duren, hoe veel gedoe gaat het kosten, en hoeveel kan hij inleveren op de "tevredenheid" van de opdrachtgever (die tevredenheid gaat is dus weer compenseren bij een makkelijker "klant").

Verder dus net als de taxateur met de Gaspedaal website (of vergelijkbaar) op schoot onderhandelen. Hij zegt "Ik zie er eentje van ... voor € xxxxx", en jij zegt dan "Oh u bedoelt die groene, rode, of welke kleur ie dan ook heeft". Natuurlijk moet je ze allemaal al een kaartje vlot bekeken hebben, en verder moet je een lijstje hebben op welke punten je wilt scoren: heeft ie ABS/ETC, overdrive, kilometrage, het juiste aantal deuren. Heb je onlangs grotere kosten aan de auto gehad, zijn er belangrijker slijtage-delen vervangen, en zelfs een volle tank, kan je ook nog in de strijd werpen: De auto's die de taxateur als mooi goedkoop voorbeeld naar voren schuift hebben geheid stuk voor stuk problemen, gebreken die onderstrepen dat jouw auto vóór het ongeval waardevoller was.
O ja, ik heb indertijd de taxateur voorgesteld om samen met hem fysiek langs te gaan bij een paar auto's die hij voorstelde (daar had ie om allerlei redenen natuurlijk geen zin in, dat kost om te beginnen enorm veel tijd).

En dan tenslotte: Wellicht heb je extra's aan je auto die niet meeverzekerd zijn, die zijn dan bij een total-loss afhandeling van jou (mits redelijk eenvoudig demontabel) dat voorbehoud maak je ook beter vooraf. Er is naar ik begreep ook nog een (beperkte) som beschikbaar (als je er op aandringt) voor het overbouwen van accessoires.
En verder, als je te maken hebt met een verhaalbare schuld bij de tegenpartij dan kan er nog een serieus verschil zijn tussen de taxatie van de "expert" voor jouw verzekering (die de verzekerde total-loss waarde vaststelt) en de het waarde-verlies voor jou als eigenaar. Heb je een inrichting met kasten, laden, isolatie, of wat dan ook, en heb je die inrichting niet expliciet meeverzekerd (en valt dit niet onder een of andere beperkte accessoires-regeling) dan zijn de bijkomende kosten ondanks het feit dat ze niet meegetaxeerd zijn wel verhaalbaar op de tegenpartij. Eventueel moet je dan achteraf nog een "taxatie" laten opstellen, de vervangingskosten en/of de overbouw-kosten zijn voor jou een verlies en de tegenpartij hoort daarvoor over de brug te komen. De verzekering van de tegenpartij zal daarvoor wel bewijzen willen, en die verzekering probeert daarvoor zo hoog mogelijk in te zetten, maar als je het minstens aannemelijk kan maken heb je al een voet tussen de deur. Maar goed, als duidelijk is dat de tegenpartij gaat betalen, loop dan eens langs bij een goede letselschade-advocaat, dat loont (ook omdat als het meezit zijn kosten ook weer bij de tegenpartij verhaald worden).

Een periodieke taxatie vooraf loont dus alleen - zoals Edward al aangeeft - bij een auto die ruim meer waard is als wat er op de markt wordt aangeboden, en dus vooral bij volledig gerestaureerde en/of gemodificeerde auto's, auto's waarvan de waarde echt mijlenver van de gebruikelijke marktwaarde ligt.

Groeten MarcS

PS Even een paar grootte-orde cijfers: Indertijd toen mijn oude trouwe blauwe op zijn gepoetste kant landde was de eerste taxatie nog geen € 10.000, na twee ronden was het € 12.000. Vervolgens liep de verzekeraar niet hard (vlgs mij liep ie helemaal niet) bij het verhalen van de overige schade (mijn contactpersoon kwam steeds weer met smoezen). Volgens de ANWB was gevolgschade in Frankrijk vergelijkbaar met Nederland geregeld. De contactpersoon werd al helemaal tegendraads toen ik deze kennis deelde ... en toen heb ik zelf een claim ingediend en dat leverde nog eens een kleine € 2.000 op. Die gevolgschade had beter gekund, en finale taxatie ook, maar ... zonder "high-tech-doordrammerigheid" was ik met 2/3 van het behaalde resultaat afgescheept.
Overigens had ik jaren eerder ook al eens aan tafel gezeten met zo'n schade-taxateur - na een eenvoudige inbraak - daar hielp het dat ik een goede stapel bonnen had, en dat ik me (toen slechts een beetje) had voorbereid op de punten waar ik wilde scoren en de punten waar ik in ieder geval niet wilde inleveren.

PS2 Wat betreft de WA-verzekering: je kan ook kiezen voor een WA+. Diefstal, brand, omvallende bomen en nog wat extern ongemak zijn dan meeverzekerd. Dan blijft de triviale casco-schade over, de schade die je zelf veroorzaakt, en de schade die jou in de schoenen wordt geschoven. Misschien is het verzekerde risico klein, maar het voelt wel "lekkerder" als je iets terugkrijgt wanneer je er helemaal niks aan kon doen.

Dirk109

Berichtdoor Dirk109 » 25 Jan 2018, 22:30

Ik was dus bij Wiggers ruim 400 kwijt.
Na wat zoekwerk nu bij Oldtimer verzekering(Feenstra) de 4x4 polis voor een jaar 205 euro.
Dat scheelt dus meer als de helft.
Recent heb ik mijn andere prive verzekeringen eens onder de loep genomen en kwam erachter dat onder dezelfde voorwaarde elders ook goedkoper uit was.Shoppen loont....

Dirk 109

Terug naar “Kroeg”