Blauwe diesel, de toekomst?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Waterrover
Beheerder

Blauwe diesel, de toekomst?

Berichtdoor Waterrover » 01 Jul 2018, 10:11

Blauwe diesel, zal dit de toekomstige schone diesel worden die overal getankt kan worden? In ieder geval zijn de te behalen emissievoordelen enorm, helaas is het wel wat duurder dan gewone diesel. Hoewel, toen ik vorige week op de Franse tolweg naar huis reed zag ik diesel geprijsd staan voor 1.74.40 euro. Even duur als benzine.....

Volgens de makers kan deze blauwe diesel in elke dieselmotor worden gebruikt zonder aanpassingen, en zou de verbranding zelfs beter zijn dan met fossiele diesel. Even tanken vóór de APK dus.

https://autorai.nl/blauwe-diesel-friesland/

Chris

VeeTee

Re: Blauwe diesel, de toekomst?

Berichtdoor VeeTee » 01 Jul 2018, 10:55

Leuke theorie, maar in de praktijk kan het niet kloppen vanwege de schaalfactoren...

Ik hou mijn brandstofverbruik bij, ik rij niet heel veel (35 km per dag woon-werk, af en toe eens een langer stuk of vakantie). Gemiddeld verbuik (over meerdere jaren gemeten) 1500 liter per jaar. Dat betekend dus 1500 l afvalolie - of eigenlijk nog meer, want bij het opwerken zal wel een percentage verloren gaan. Daar moet je heel wat patat voor bakken! 8-) Nou rijdt natuurlijk niet iedereen diesel, maar dat wordt dan weer ruimschoots gecompenseerd door het vrachtverkeer etc., die véél meer verbruiken.
Ergo, het principe is goed, maar het zal maar een (heel) klein deel kunnen leveren aan de totale dieselvraag...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jul 2018, 10:57

Dag Chris,

Die blauwe diesel is in ieder geval een interessante ontwikkeling ... alleen nogal prijzig.
Inmiddels zie je in een aantal van de nabijere buitenlanden dat diesel en benzine-prijzen elkaar benaderen, maar dan gewoonlijk wel op een ander, lager niveau.   En bovendien refereer je aan een benzine-prijs die lang niet iedereen betaalt, zie hier de actuele (lage) prijzen van twee pompen bij mij in de buurt.

Tango.png
      Tango.png (19.55 KiB) 1425 keer bekeken
      Shell FuelSave.png
      Shell FuelSave.png (15.19 KiB) 1425 keer bekeken
Qua alternatieve brandstoffen zag ik overigens vorige maand in Frankrijk een andere route.

E85.jpg
Je ziet hier ook dat de dielselprijs de benzine-prijzen al aardig benaderd ... en de LPG concurrerede ethanol-prijs.
Als je een ethanol-compatibele auto hebt, of een flexi-fuel auto kan kopen en veel kilometers in Frankrijk aflegt, dan is E85/ethanol een interessant alternatief. Ethanol verbrandt ook schoner, heeft in ieder geval niet de bezwaren van de traditionele biodiesel (die netto zelfs CO2 negatief is).
Heel veel benzine-motoren kunnen probleemloos op E85 omgebouwd worden, mooier is natuurlijk een zelfdenkende flexi-fuel-oplossing.
Grootste probleem met ethanol is dat de traditionele brandstof-slang door benzine langzaamaan uitdroogt maar tegelijk door de aanwezigheid van benzine nog niet direct bros wordt - ga je dan zonder nadere voorzorgen ineens E85 tanken dan worden de uitgedroogde slangen ineens bros ... en dat wordt dan geweten aan de ethanol.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Jul 2018, 11:00

Och, als iedereen op blauwe diesel moet rijden, dan eten we lang niet genoeg patat en oliebollen. Alleen in Nederland worden miljoenen liters diesel per maand verstookt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Jul 2018, 11:10

Landmarcs schreef:Grootste probleem met ethanol is dat de traditionele brandstof-slang door benzine langzaamaan uitdroogt maar tegelijk door de aanwezigheid van benzine nog niet direct bros wordt - ga je dan zonder nadere voorzorgen ineens E85 tanken dan worden de uitgedroogde slangen ineens bros ... en dat wordt dan geweten aan de ethanol.

Zo vertelde mijn brandstofleverancier onlangs dat vroeger, met de loodhoudende benzine, de rubber slangen van de pomp (en ook tankauto) moeiteloos 50 jaar mee gingen. Na invoering van de loodvrije euro 95 gingen die slangen binnen 5 jaar kapot. Uiteraard zijn ze vervangen door slangen die wel bestand zijn tegen loodvrije benzine.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jul 2018, 11:10

VeeTee schreef:.... Nou rijdt natuurlijk niet iedereen diesel, maar dat wordt dan weer ruimschoots gecompenseerd door het vrachtverkeer etc., die véél meer verbruiken. ...

Precies.

En wat hoorde ik afgelopen week in het nieuws: De A15 moet worden verbreed want daar staan de duurste files.

1º Qua duurste files: het allerduurste is dat Europoort niet bij Lobith ligt
    2º Qua vrachtauto's die in de files staan en die ze zo "duur" maken:
        We hebben niet zo lang geleden tegen duur geld een Betuwe-Route aangelegd, parallel aan de A15
        Op die Betuwe-Route is het nu onrendabel rustig omdat alle vervoer per vrachtwaggel gaat.
    3º De trein rijdt veelal op "groene" CO2 neutrale stroom.
Ofwel ... het paard achter de wagen (en de lobby van de vrachtvervoerders met Oost-Europese chauffeurs etc.)

Groeten MarcS

landy127

Berichtdoor landy127 » 03 Jul 2018, 19:12

wilzun

Berichtdoor wilzun » 26 Jul 2018, 17:07

landy127 schreef:voor de die-hards..
https://www.aral.de/de_lu/luxembourg/kr ... reise.html

Net terug gekomen van vakantie en zo uitgekiend dat ik leeg in Luxenburg aankwam scheelt idd veel zeker in vergelijking met Italie.

Had ik nu maar des tijds een 8 cilinder genomen.

Terug naar “Kroeg”