Diesel beschermen tegen vorst

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
wilzun

Diesel beschermen tegen vorst

Berichtdoor wilzun » 23 Nov 2018, 20:31

Vorig jaar na vele jaren diesel rijden voor het eerstte maken gehad met diesel wat is gaan vlokken.
Brandstof filter zat vol.
Weet niet of dat door de nieuwe brandstoffen komt maar is dit ook te voorkomen?

Mvg William.

Edward

Re: Diesel beschermen tegen vorst

Berichtdoor Edward » 23 Nov 2018, 20:55

Yup, simpel op te lossen. Gewoon de auto binnenzetten in een verwarmd hok. Werkt als een speer! :D

Grote voordeel is dat je verbruik ook meteen ongeveer nul is. :lol: :lol:

Andere optie is om op tijd winterdiesel te tanken of een toevoeging in de tank te gooien.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Nov 2018, 21:08

Edward schreef:Yup, simpel op te lossen. Gewoon de auto binnenzetten in een verwarmd hok. Werkt als een speer! :D

Grote voordeel is dat je verbruik ook meteen ongeveer nul is. :lol: :lol:

Andere optie is om op tijd winterdiesel te tanken of een toevoeging in de tank te gooien.

En ... LET OP, in dit geval wil "op tijd" zeggen dat je er juist niet te vroeg bij moet zijn.

Vroeger deed je nog een litertje benzine door de diesel, met de moderne diesels doe je dat beter niet.

Maar goed, hier meer dan 35 jaar diesel-ervaring en nooit een probleem met uitvlokkende diesel gezien.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Nov 2018, 21:27

Hier ook nog nooit last van gehad. Zou denken dat als er iemand problemen mee heeft het Marc is want die rijdt amper met het ding en heeft dus in december nog diesel in de tank die in mei getankt is. :lol: :lol:

Da's dan weer het nadeel van de trein ;)
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Nov 2018, 21:45

Edward schreef:Hier ook nog nooit last van gehad. Zou denken dat als er iemand problemen mee heeft het Marc is want die rijdt amper met het ding en heeft dus in december nog diesel in de tank die in mei getankt is. :lol: :lol:

Da's dan weer het nadeel van de trein ;)

't Voordeel is dan wel weer dat ik naar eer en geweten kan zeggen dat ik al vele tientallen jaren elektrisch rijdt, en bovendien ook al een eeuwigheid met een zelf-sturend systeem, een systeem waarmee je ook 130 km/u door de mist rijdt.

Maar goed, in mijn tank zit "oktober-diesel" ik hoop dat ik daarmee niet te vroeg was.

En ... ik ga zo nu en dan naar koude gebieden ... waar ik nu zo langzaamaan zorgen over heb is de accu, inmiddels 8+ jaar oud en volgens een test nog 95% van de oorspronkelijke capaciteit (dat lijkt mooi maar die eerste 5% verlies is natuurlijk het begin van het eind ... waarschijnlijk gaat de achteruitgang rap rapper).

Verder waarschuwde de dealer me voor de splines van de Puma-bak, die schijnen oorspronkelijk niet erg spline-vriendelijk gemonteerd te zijn en dus geven ze vroeger of later de geest .... er was nog geen enkele aanwijzing mbt problemen maar dat was geen garantie.

Goed afgezien van het voorgaande ga ik zorgeloos de winter in, de winterbanden wachten nog tot het werkelijk winter wordt.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Nov 2018, 22:40

Landmarcs schreef:Verder waarschuwde de dealer me voor de splines van de Puma-bak, die schijnen oorspronkelijk niet erg spline-vriendelijk gemonteerd te zijn en dus geven ze vroeger of later de geest .... er was nog geen enkele aanwijzing mbt problemen maar dat was geen garantie.

Groeten MarcS

De zesbak zit met een los verbindingsstuk op de tussenbak gemonteerd. Die lopen idd erg vaak kapot en dan sta je gewoon onherroepelijk stil. Net als met een oude LT77 die op een gegeven moment de splines van de uitgaande as op heeft. Dan hoor je in het beste geval 'tik' en dan gebeurt er niks meer.

Bij de mijne was die mof bij net over de 100K al dood. Maar daar kwamen ze achter toen ze toch de hoofdbak wisselden omdat ik die toen ook al aan het janken had gekregen. :oops: :oops:
Edward van Vugt

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Nov 2018, 23:29

Landmarcs schreef:Maar goed, in mijn tank zit "oktober-diesel" ik hoop dat ik daarmee niet te vroeg was.

Als je volledige winterdiesel hebt dan hoor je geen problemen te hebben met uitvlokken tot -21℃ (in wintersportgebieden gaat de vorstbeveiliging nog verder: tenminste -28℃).
De oliemaatschappijen beginnen in september met het produceren van winterdiesel, maar dit wordt gemengd met zomerdiesel zodat de voorraden langzaam aan richting volledige winterdiesel gaan. Dus in oktober heb je nog geen volledige winterkwaliteit; misschien tot -10℃, maar dat is met deze (lichte) vorst geen probleem. Normaal gesproken heb je in december wel de maximale vorstbeveiliging.

Ik heb met mijn 300 Tdi één keertje last gehad van uitgevlokte diesel, toen had het 's nachts wel 20℃ (of meer) gevroren. Kon gelukkig nog net in de (verwarmde) werkplaats komen, brandstoffilter gewisseld en ruim een uur gewacht en toen waren de vlokken/witte drab weer opgelost.

Als ik het niet vertrouw dan gooi ik wat Wynns Iceproof for Diesel door de diesel (zo ook bij een jerrycan reserve diesel). Dit spul moet je wel toevoegen als de brandstof niet kouder is dan een graad of 5 (dus direct na, of beter nog net voor het tanken, dan mengt het beter). En Wynns Iceproof neemt ook (wat) water op, zodat je ook minder (of geen) last hebt van ijs, die mogelijk een aanzuigzeef kan verstoppen.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Nov 2018, 23:34

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Verder waarschuwde de dealer me voor de splines van de Puma-bak, die schijnen oorspronkelijk niet erg spline-vriendelijk gemonteerd te zijn en dus geven ze vroeger of later de geest .... er was nog geen enkele aanwijzing mbt problemen maar dat was geen garantie.

Groeten MarcS

De zesbak zit met een los verbindingsstuk op de tussenbak gemonteerd. Die lopen idd erg vaak kapot en dan sta je gewoon onherroepelijk stil. Net als met een oude LT77 die op een gegeven moment de splines van de uitgaande as op heeft. Dan hoor je in het beste geval 'tik' en dan gebeurt er niks meer.

Bij de mijne was die mof bij net over de 100K al dood. Maar daar kwamen ze achter toen ze toch de hoofdbak wisselden omdat ik die toen ook al aan het janken had gekregen. :oops: :oops:

Tja, misschien dan toch maar voor deze winter regelen.   Ze beloofden dat mits met het juiste vet gemonteerd alles heel lang mee kan gaan.
Wellicht doe ik er 3x Edward mee, maar weten doe ik dat pas als het echt mis is, en dat is niet iets wat ik wil beleven ergens bovenop een berg, met een berg sneeuw 4 kettingen en geen tractie.

Groeten MarcS

Houston

Berichtdoor Houston » 24 Nov 2018, 13:54

:D Haha! ‘3x Edward?’

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

wilzun

Berichtdoor wilzun » 24 Nov 2018, 16:28

Was toen het ineens flink had gevroren ergens eind november. Misschien de pech dat de brandstof net niet goed vries proef was.

Terug naar “Kroeg”