Hi-Lift krik op trekhaak gebruiken?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Mivida

Hi-Lift krik op trekhaak gebruiken?

Berichtdoor Mivida » 28 Mar 2019, 22:16

Ik ben sinds kort in het bezit van een Hi-Lift krik, maar na een rondje te lopen om mijn auto merkte ik dat ik deze nergens kan plaatsen :lol:
Aan de voorkant kan niet vanwege de nog standaard bumper. Aan de zijkant heb ik brede tredes (noemen ze die zo?)
Alleen aan de achterkant heb ik een trekhaak. Alleen weet ik niet of ik de krik daar op mag gebruiken.

Kan ik de krik daar op gebruiken?

En nog een andere vraag: In mijn voorbumper heb ik een rechthoekig kapje zitten waarachter mijn sleepoog ZOU moeten zitten. Maar hier zit geen sleepoog. Is er nog een andere manier om mijn auto te kunnen slepen/vastmaken?
Bijlagen
IMG_2723-small.jpg
IMG_2722-small.jpg
Discovery 2 V8 4.0l - 2001

Erik Peters

Re: Hi-Lift krik op trekhaak gebruiken?

Berichtdoor Erik Peters » 28 Mar 2019, 23:10

Mivida schreef:En nog een andere vraag: In mijn voorbumper heb ik een rechthoekig kapje zitten waarachter mijn sleepoog ZOU moeten zitten. Maar hier zit geen sleepoog. Is er nog een andere manier om mijn auto te kunnen slepen/vastmaken?

Bij verschillende auto's tegenwoordig ligt het sleepoog ergens in de auto en dien je deze na verwijderen van zo'n kapje in een daarachter gelegen gat te schroeven. Dat is zelfs bij moderne vrachtwagens het geval, alleen is dan e.e.a. wat lomper uitgevoerd.

Waarschijnlijk zijn de treeplanken langs de auto niet zo degelijk dat je ze kunt gebruiken om de auto aan op te krikken. (Op mijn Defender heb ik wel "jackable sills", maar daar nog nooit voor gebruikt). De trekhaak (of de staalplaat waar die aan vast zit) lijkt mij geen probleem.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Mar 2019, 08:57

Onder de trekhaak kun je krik best gebruiken. Pak bv in de werkplaats de auto daar gewoon met de heftruck op om de kont om te zetten. Hou er wel rekening mee dat dat levensgevaarlijk is. Meer nog dan op elk ander punt wil de wagen daar héééél graag van de krik af kantelen.

Dat trekoog is dus gewoon weg want die fancy oplossing van Erik met afneembaar was een paar stappen te ver voor Land Rover in '99. :lol:

Het originele kapstokhaakje zit met twee bouten bij de bumperbevestiging. Maar die trek heel snel doormidden en dat is ook de reden dat ie bij veel Disco's gewoon weg is. Sowieso heb je voor een krik niks aan dat punt want veel te ver onder de bumper en verticaal nog 100x zwakker dan in trekrichting.

De treeplanken die je hebt gaan al krom in de modder. Probeer daar vooral geen auto aan op te tillen!!
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mar 2019, 09:04

Erik Peters schreef:....

Waarschijnlijk zijn de treeplanken langs de auto niet zo degelijk dat je ze kunt gebruiken om de auto aan op te krikken. (Op mijn Defender heb ik wel "jackable sills", maar daar nog nooit voor gebruikt). De trekhaak (of de staalplaat waar die aan vast zit) lijkt mij geen probleem.

Precies, ik vermoed dat je de treeplanken met de krik wel omhoog krijgt, maar de auto niet.
Bij Jackable Sills (zoals je wel vaker onder een Defender ziet - maar die ook voor Disco's bestaan) gaat de auto ook omhoog.
Ik ken een geval - en Erik kent het ook - waar de Sill niet direct goed wilde passen (Defenders zijn wel hoekig maar niet per se rechthoekig) en waar je het gewicht van de auto nodig had om alles passend te krijgen, de Sill ging dus net iets meer omhoog als de auto, maar pas toen alle gewicht in de schaal geworpen werd wilde een en ander recht komen (die Sill zit nu dus prima, zelf mooi onder voorspanning, mocht ie nog eens in het terrein van pas komen).

En ... als je de auto niet aan de trekhaak kan optillen dan moet je beter omzien naar een nieuwe trekhaak (of een nieuwe auto).

Groeten MarcS

Mivida

Berichtdoor Mivida » 29 Mar 2019, 12:30

Ok dus op de tree planken niet. Dat dacht ik zelf ook al.
Op trekhaak kan maar wel heeel goed opletten!
En sleepoog aan de voorzijde heb ik dus niet :?

Mocht ik dus ooit vast komen te zitten dan is het maar te hopen dat trekken aan de achterzijde ook goed is. Want aan de voorkant “hang” ik dus

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Mar 2019, 12:42

Mivida schreef:Mocht ik dus ooit vast komen te zitten dan is het maar te hopen dat trekken aan de achterzijde ook goed is. Want aan de voorkant “hang” ik dus
Edward schreef:Het originele kapstokhaakje zit met twee bouten bij de bumperbevestiging. Maar die trek heel snel doormidden en dat is ook de reden dat ie bij veel Disco's gewoon weg is.
Dat zou betekenen dat er wel iets anders aan te bevestigen is, mogelijk iets degelijkers, als het maar achter het afdekkapje blijft (dan is het geen uitstekend deel).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 29 Mar 2019, 16:04

https://www.marktplaats.nl/a/auto-onder ... ousPage=lr

misschien dit de oplossing?

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

islander

Berichtdoor islander » 29 Mar 2019, 17:05

Er bestaan speciale stukken die je in de velgen steek en zo de hi lift kunt gebruiken
Nadeel is dat het nie zo handig is om zo een wiel te vervangen

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Mar 2019, 19:04

Krikken aan de zijkant kan idd door een adapter voor het wiel.

Sleepoog aan de voorzijde heeft geen afdekkap, er zit gewoon een gat in de bumper waar ie doorheen steekt. Is best zelf iets voor te maken. Ron z'n optie is beter! :D

Achteruit slepen kan maar dan komt Ron z'n optie nog sneller aan bod. Want als je vast zit in de modder en je sleept achteruit dan fungeert de voorbumpert als sneeuwschuiver en dat resulteert erin dat ie na drie meter aan stukken breekt :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Mivida

Berichtdoor Mivida » 29 Mar 2019, 20:31

Was inderdaad al aan het rondkijken voor een bumper :lol:
https://www.ebay.nl/itm/LAND-ROVER-DISCOVERY-2-HEAVY-DUTY-STEEL-WINCH-BUMPER-PART-DA5645/253978577290?_trksid=p2485497.m4902.l9144
Maar als ik dat doe moet ik kijken hoe ik dat oplos met m'n mistlampen.

Die speciale stukken voor de velgen kunnen inderdaad ook een optie zijn.

Heb even gekeken onder de auto achter het kapje. Ik zie daar alleen een pijp/buis waarvan ik nog niet weet wat het doel er van is. Zie foto
Maar neem aan dat ik daar niet aan kan slepen ;)
Bijlagen
IMG_2733-small.jpg

Terug naar “Kroeg”