Doorsnede accu kabel

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Mivida

Doorsnede accu kabel

Berichtdoor Mivida » 28 Mar 2019, 22:25

Hoe bepaal ik de diameter voor een accu kabel?

Even meer info:
Ik wil een huisaccu plaatsen in mijn auto (en scheiden mbv bijvoorbeeld Natoinal Luna, Cyrix, Projecta)
Afhankelijk van de gekozen relais wil ik ook anderson stekkers plaatsen tussen de start en huisaccu. Belangrijk detail is dat ik de huisaccu ook wil kunnen koppelen aan de start accu in geval deze plat is. Om zodoende toch de auto te kunnen starten.

Kan iemand mij op weg helpen?
Discovery 2 V8 4.0l - 2001

Crazy-G

Re: Doorsnede accu kabel

Berichtdoor Crazy-G » 29 Mar 2019, 09:25

Zijn online hele mooie rekenprogrammaatjes voor, daarin geef je de lengte van de kabel en het max. amperage op en dan rekent dat programmaatje uit hoe dik de kabel moet zijn.

Ik heb zelf zoiets in een excel gezet voor de nieuwe kabelboom die ik ooit gemaakt heb, geef eens wat data, dan gooi ik dat in m'n excelletje om te zien wat die aangeeft.

Gert-Jan.

Mivida

Berichtdoor Mivida » 29 Mar 2019, 12:25

Ik denk dat de kabel max 6 meter lang wordt. Maar Amperage weet ik niet. Hoe bepaal ik die?
Gaat dan voornamelijk om de AMP als ik de huis accu gebruik om te helpen bij het starten denk ik. Dan zal AMP het hoogst zijn.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mar 2019, 18:18

Mivida schreef:Ik denk dat de kabel max 6 meter lang wordt. Maar Amperage weet ik niet. Hoe bepaal ik die?
Gaat dan voornamelijk om de AMP als ik de huis accu gebruik om te helpen bij het starten denk ik. Dan zal AMP het hoogst zijn.

Een slordige benadering is: Minimaal net zo dik als de bekabeling die nu al direct aan de startaccu zit.

Als je de tweede accu "in geval van" als hulp-start-accu gebruikt zal de normale start-accu niet geheel leeg zijn (da's in alle opzichten maar beter ook, de stroom die gaat lopen wanneer je en echt lege aan een volle accu koppelt is sowieso te groot).
Dus levert de tweede accu vooral "hulp" en dus niet de volle startstroom, en daarbij neemt het starten slechts heel korte tijd dus heb je alleen kortstondig te maken met de spanningsval over koude kabels.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Mar 2019, 19:10

Landmarcs schreef:Als je de tweede accu "in geval van" als hulp-start-accu gebruikt zal de normale start-accu niet geheel leeg zijn (da's in alle opzichten maar beter ook, de stroom die gaat lopen wanneer je en echt lege aan een volle accu koppelt is sowieso te groot).
Dus levert de tweede accu vooral "hulp" en dus niet de volle startstroom, en daarbij neemt het starten slechts heel korte tijd dus heb je alleen kortstondig te maken met de spanningsval over koude kabels.

Groeten MarcS

Eens, maar 6 meter is echt veel. Ik heb bv wel eens een Defender aan el cheapo startkabels van 35mm2 en een lengte van 4 m1 gehangen en dat was het doodvonnis van die kabels. :lol: :lol:

In de Disco staat de 2e accu achterin. In de linkerhoek waar de startaccu in de rechter voorhoek staat. Verder uit elkaar ging dus niet. Ik heb een 25mm2 kabel voor de laadstroom. (die had ik en de maat is verder echt nergens op gebaseerd). Maar als ik de accu ooit in geval van nood als starthulp nodig heb dan zit er een Anderson contact waar ik m'n startkabels in kan pluggen. Om voor dat enkele noodgeval permanent dikke kabels te leggen vind ik onzin.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Mivida

Berichtdoor Mivida » 29 Mar 2019, 20:11

@Edward Ik ga de 2e accu op dezelfde plek plaatsen, misschien links anders rechts. Hoe lang was jouw kabel dan? En hoe heb jij de kabel daar heen getrokken? Binnendoor of buitenlands? En als je buitenlands deed, hoe en waar ben je dan naar binnen gegaan?

En die anderson stekker heb je dan aan je start accu geplaatst? Met wel dikkere kabel neem ik aan?

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Mar 2019, 20:32

De laadstroomkabel gaat bij de accu meteen door de vloer. Daar zat al een gat in de vloer en gaat langs de brandstofleidingen naar voren. Bij het schutbord omhoog en daar aan de accu. Bij de accu achterin hangt een Cyrix relais om de laadstroom te regelen.

De startkabel had ik nog van de 130. Dat is een redelijk lange met aan één kant klemmen en aan de andere kant een Anderson stekker. In de auto zit de contra stekker permanent aan de accu. Ik heb kleppen waar een normale D2 ramen of grijs kentekenplaten heeft en daar zit de contrastekker. Als ik de klep opendoe en daar inplug kom ik diagonaal over de motorkap precies bij de accu. Als de accu rechts zou staan kon de startkabel in de auto aan de stekker en dan via de passagiersdeur naar voor naar de accu. De startkabel is 35mm2 en heeft een mantel die aardig wat warmte aankan. (dat heb ik ontdekt toen we een Fendt 1055 starthulp boden en ik zowat m'n poten verbrande toen ik de klemmen vd accu wou pakken)
Edward van Vugt

Mivida

Berichtdoor Mivida » 29 Mar 2019, 20:45

Dank voor je antwoord!

Edward schreef:Daar zat al een gat in de vloer

Door iemand gemaakt of vanuit fabriek al? (Scheelt mij anders een zoektocht :lol: )

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Mar 2019, 20:53

Mivida schreef:Dank voor je antwoord!

Edward schreef:Daar zat al een gat in de vloer

Door iemand gemaakt of vanuit fabriek al? (Scheelt mij anders een zoektocht :lol: )

Die aan de linkerkant zat een rubber dop in. Nog niet gekeken of die rechts ook zit.
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mar 2019, 21:00

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Als je de tweede accu "in geval van" als hulp-start-accu gebruikt zal de normale start-accu niet geheel leeg zijn (da's in alle opzichten maar beter ook, de stroom die gaat lopen wanneer je en echt lege aan een volle accu koppelt is sowieso te groot).

Groeten MarcS

Eens, maar 6 meter is echt veel. Ik heb bv wel eens een Defender aan el cheapo startkabels van 35mm2 en een lengte van 4 m1 gehangen en dat was het doodvonnis van die kabels. :lol: :lol:

In de Disco staat de 2e accu achterin. In de linkerhoek waar de startaccu in de rechter voorhoek staat. Verder uit elkaar ging dus niet. Ik heb een 25mm2 kabel voor de laadstroom. (die had ik en de maat is verder echt nergens op gebaseerd). Maar als ik de accu ooit in geval van nood als starthulp nodig heb dan zit er een Anderson contact waar ik m'n startkabels in kan pluggen. Om voor dat enkele noodgeval permanent dikke kabels te leggen vind ik onzin.

Tja, misschien heb ik altijd geluk gehad met de startkabels, of anderen altijd pech ... maar zeker als je rustig te werk gaat, en de startkabels ook eerst even hun werk laten doen als accu-oplader dan gaat het vaak gewoon goed (mits de niets startende accu niet helemaal dood is).

Maar goed, de oplossing met "normale" bekabeling en een aparte hulpstart-oplossing is natuurlijk de betere.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”