Doorsnede accu kabel

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Mivida

Re: Doorsnede accu kabel

Berichtdoor Mivida » 29 Mar 2019, 21:06

Ik denk ook dat ik voor de aparte startkabel optie ga.
Nu eerst eens kijken of ik die rubber dop ook kan vinden...
Discovery 2 V8 4.0l - 2001

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Mar 2019, 21:53

Mivida schreef:Ik denk ook dat ik voor de aparte startkabel optie ga.
Nu eerst eens kijken of ik die rubber dop ook kan vinden...

Rechts zit die iig niet. Maar daar zit wel een rooster van 300x175mm oid wat gewoon in het zijscherm uitkomt. Dus als je geen gat wilt boren kun je hem gewoon daardoor proppen en dan langs de vulpijp vd tank naar beneden leiden en vandaar naar voren.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Mivida

Berichtdoor Mivida » 29 Mar 2019, 22:41

En alweer bedankt. Ik ga morgens eens ff kijken! :D

gerben1

Berichtdoor gerben1 » 31 Mar 2019, 15:06

als ik een tweede accu zou plaatsen die als starthulp moet kunnen dienen , zou ik heel simpel 35mm2 kabel van de linker(startaccu) naar de rechterkant ( huishoudaccu) trekken , voorzien van een hoofdschakelaar onder handbereik aan de linkerkant (of eventueel onder je stoel in de accubak) . een zonnepaneel aansluiten op de huishoudaccu met een zonnepaneel regelaar (kosten 15 euro of zoiets) en opladen van de accu met een tweede dynamo op de plek waar normaal de aircopomp zit (aansluiten met 16mm2 kabel) .

je hebt dan een uiterst simpel systeem die drie-dubbel dienst doet als : huishoudaccu (want gescheiden van je startaccu) , reserve startaccu (inschakelen met de hoofdstroomschakelaar) en een reserve dynamo (hoofdschakelaar aan en je auto rijd op de huishoudaccu) .

als je dan ook nog de 2e dynamo hetzelfde type neemt als je standaard dynamo, heb je een uiterst simpel systeem waarbij alles ook nog uit wisselbaar is .

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Mar 2019, 17:35

Jam alleen is linkerkant en rechterkant in dit geval voor onder de motorkap en achterin de auto. Onder de motorkap is alleen recht voor het schutbord plek voor een (kleine) accu en alleen dan als je de vaardigheid bezit om een vrij ingewikkelde accusteun te fabriceren.

Bij mij zit daar al het ruitensproeier reservoir dus achterin was de simpelste optie.

Twee dynamo's vind ik echt werkelijk waar helemaal nergens op slaan tenzij je een wedstrijd auto hebt waarbij je op de dynamo's moet lieren oid!!
Edward van Vugt

gerben1

Berichtdoor gerben1 » 31 Mar 2019, 21:20

ah , zie nu pas in het onderschrift van de plaatser dat het om een discovery gaat .....

dan word het inderdaad wat lastiger , heb ooit een grijs kenteken 3 deurs gehad en daar paste een 2e accu achter de middenconsole tegen het grijskenteken schot .

Mivida

Berichtdoor Mivida » 01 Apr 2019, 13:52

Alsnog bedankt voor het meedenken ;)

Edward schreef:Rechts zit die iig niet. Maar daar zit wel een rooster van 300x175mm oid wat gewoon in het zijscherm uitkomt. Dus als je geen gat wilt boren kun je hem gewoon daardoor proppen en dan langs de vulpijp vd tank naar beneden leiden en vandaar naar voren.
[/quote]
Ik heb even gekeken. Aan de linkerzijde heb ik inderdaad een rubber doorvoer in de bodem en rechts inderdaad niet.
Ook een beetje uit het hoofd zitten rekenen dat ik vanaf linksachter naar rechtsvoor richting de 6m aan kabel ga. Kabel vanuit binnen naar beneden en buiten, dan naar voren, dan naar de rechterzijde en omhoog richting de startaccu.

Als ik mijn accu rechtsachter plaats zal ik waarschijnlijk onder de 5 meter blijven.
Het rooster waar jij het over hebt. Is dat die opstaande rooster gelijk bij de stijl? (precies bij de achterdeur/ op de foto net helemaal rechts onderaan) Ik zie namelijk vanaf buiten onder wel de vulpijp ed. Maar geen rooster hoe ik erbij zou kunnen komen.

Ik heb bij mij de 6e en 7e stoel er nog in zitten maar deze gaan eruit. Nu zag ik hier dat ik door 1 vd schroefgaten naar "buiten" kan kijken. Mijn idee is nu om een extra gat in die metalen plaat te maken en hier een doorvoerrubber in te maken waar dan de kabels doorheen kunnen. Mocht ik dan ooit het hele gebeuren weer verwijderen dan kan ik alles weer netjes wegwerken.
Bijlagen
IMG_2746-small.jpg

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Apr 2019, 15:14

Het paneel waar de stoel inzit kun je vrij simpel wegpakken. Daarachter zit dat heule grote ventilatie rooster. Maar gewoon een gat in de bodem boren is ook geen punt hoor. Kun je vanonder prima bij om even te primeren tegen de roest.

Ow ja: zet de accu wel heel goed vast. Je wilt niet bij een aanrijding nog even 15 kg accu in je nek krijgen!

(Ik heb die panelen er niet instaan dus was ff vergeten dat da rooster zo nie zichtbaar is nie)
Edward van Vugt

Mivida

Berichtdoor Mivida » 01 Apr 2019, 23:54

Edward schreef:Ow ja: zet de accu wel heel goed vast. Je wilt niet bij een aanrijding nog even 15 kg accu in je nek krijgen!

Dat was ik inderdaad al van plan! Tenminste, het vastzetten dan :lol:

En wederom weer eens bedankt voor je hulp’

Mivida

Berichtdoor Mivida » 09 Apr 2019, 23:21

Edward schreef:Het paneel waar de stoel inzit kun je vrij simpel wegpakken. Daarachter zit dat heule grote ventilatie rooster. Maar gewoon een gat in de bodem boren is ook geen punt hoor. Kun je vanonder prima bij om even te primeren tegen de roest.

Ow ja: zet de accu wel heel goed vast. Je wilt niet bij een aanrijding nog even 15 kg accu in je nek krijgen!

(Ik heb die panelen er niet instaan dus was ff vergeten dat da rooster zo nie zichtbaar is nie)

Heb de hele boel eruit gehad. Als je naar de zijkant kijkt vanuit de auto dan zit rechts inderdaad een flink rooster. Maar links ervan zit al een rechthoekig gat wat nu dichtgehouden wordt door een rubber "dop" met kruis. Deze komt precies uit bij de vulpijp van de tank. Lijkt me prima voor mijn doel. Kabel er doorheen prikken en klaar.

IMG_2780-small.jpg

Heb ik nog een andere vraag. Helemaal rechts zit een witte geleider voor mijn gordel (tegen de stijl boven de gordelspanner). Hoe kan ik deze verwijderen. Met brute kracht lukt het wel, maar dan is ie kapot ook. En hou hem liever heel.

Terug naar “Kroeg”