Wegligging/besturing 109 Series 3

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Joel

Wegligging/besturing 109 Series 3

Berichtdoor Joel » 03 Jun 2019, 17:46

Ik ben best wel wat gewend en heb eerder oude Land Rovers gereden maar vandaag voor het eerst een Series 3. Ik sta op het punt een 109 StaWag aan te schaffen maar schrok een beetje tijdens de (korte) proefrit. Op een smal weggetje durfte ik amper boven de 70km/h te rijden omdat de besturing echt heel slecht was. Ik neem toch aan dat ook in de jaren 70 het toch wel wat beter kon, of is het echt normaal dat zo’n ding niet normaal te besturen is? Op elke snelheid zwaar en zonder enig gevoel. Stond op ‘normale’ banden, geen extreem brede.
Als ik het stuurhuis reviseer en stuurkogels vernieuw, kan ik dan normaal met een handje aan het stuur over een vlak weggetje rijden? Of is het normaal dat je altijd met 2 handen stevig om het stuur moet zitten? In dat geval koop ik weer een Range Rover.
Hoor graag geruststellende antwoorden....
mvg, Joel

gerben1

Re: Wegligging/besturing 109 Series 3

Berichtdoor gerben1 » 03 Jun 2019, 21:47

na een grondige controle/revisie van alle bussen in het onderstel , controle en eventueel vervangen van stuurkogels en stuurhuis , stuurt een serie's landrover gewoon netjes ...

natuurlijk niet zo "eenvoudig" als een moderne auto , maar met 1 hand aan het stuur een landweggetje rijden moet goed te doen zijn ...

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Jun 2019, 00:47

Daarbij het hulpstuurhuis in de voorste dwarsbalk niet vergeten.
De besturing is wel indirecter dan van een Range Rover of een 90/110, maar niet zwaarder.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Joel

Berichtdoor Joel » 04 Jun 2019, 07:26

Dank jullie. Dacht al zoiets. Ik heb een bod gedaan op de auto. Kan niet wachten weer een Land Rover voor de deur te hebben! Als het lukt dan zal ik dat hier berichten.

Joel

Berichtdoor Joel » 05 Jun 2019, 19:28

Ik heb de auto gekocht! Zaterdag ophalen.
Wordt vast het begin van een mooi avontuur. De bedoeling is om er komende zomer met de familie een maand mee door Europa te trekken.

Was niet bepaald een rationele keuze.... Heb voor de auto met het comfort en prestaties van een tractor bijna net zoveel betaald als waar ik vorig jaar mijn super comfortabele en potente Disco 3 V8 voor verkocht heb....

Maar wat een gave bak is het:-)

Afbeelding

Joel

Berichtdoor Joel » 02 Jul 2019, 15:15

Opgelost met revisie van het hulpstuurhuis. Daar zat al een tijdje geen olie meer in... Kreeg het huis er niet uit dus kon ik geen nieuwe plaatsen. In plaats daarvan het bestaande huis laten zitten en alle nieuwe delen erin gemonteerd. Rijdt een heel stuk fijner nu!
Verder een nieuwe uitlaat, deurtjes hersteld (nieuwe onderbalkjes erin gelast, nieuwe deurpanelen, nieuwe raamsnorren), een setje nieuwe Avon Rangemasters, nieuwe waterpomp, nieuwe koelslangen, elektrische koelfan en nog wat dingen dus lekker druk geweest.
Nu de remmen nog even reviseren, nieuw pakkingsetje voor de carburateur erin zetten en even alle oliën verversen en dan is ie er hopelijk klaar voor.

Terug naar “Kroeg”