Defender 110 300tdi in praktijk

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
fenix2

Re: Defender 110 300tdi in praktijk

Berichtdoor fenix2 » 20 Aug 2019, 17:25

@houston,

Hoe makkelijk is een camper ombouw en hefdak bij een discovery tov een defender?

gr. Fenna
Afbeelding

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Aug 2019, 18:40

Houston schreef:Ik heb 't idee dat een Toyota wat betrouwbaarder is.

Nou, dat dachten die kennissen ook, en Toyota kom je overal tegen, zeker in Zuid-Amerika, waar ze al anderhalf jaar rond rijden in een Toyota HiLux met camperunit. Maar ook een Toyota heeft wel eens problemen en onderhoud nodig. En dat heeft ie ook gekregen in de tijd dat ze even weer terug in Nederland waren.
En ook kennissen met een landbouwbedrijf in Zuid-Afrika reden Land Rover Defender's, tot de deuren eruit vielen. Nu rijden ze Toyota's, die houden het beter vol.
Maar ik ben heel blij met mijn Land Rover Defender 300Tdi (in 1998 nieuw gekocht).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Aug 2019, 22:27

Toyota's worden niet noodzakelijkerwijs gereden omdat ze beter zijn, ze roesten bv 10x sneller dan een LaRo maar omdat de onbderdelenvoorziening nog steeds 100x beter is dan die van Land Rover.

Waar LaRo onderdelen hier geen knoop kosten tov andere merken is het op veel continenten precies andersom. Dat ze in 1984 opgehouden zijn de Defender verder te ontwikkelen zal ook niet helpen.

Maar een Toyota is hier te duur om te kopen, te duur om te onderhouden, te duur en te lastig aan te passen (tov een Def) en gewoon ronduit leleijk, onpersoonlijk en saai! :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

mdv

Berichtdoor mdv » 21 Aug 2019, 03:25

Edward schreef:Toyota's worden niet noodzakelijkerwijs gereden omdat ze beter zijn, ze roesten bv 10x sneller dan een LaRo maar omdat de onbderdelenvoorziening nog steeds 100x beter is dan die van Land Rover.

Waar LaRo onderdelen hier geen knoop kosten tov andere merken is het op veel continenten precies andersom. Dat ze in 1984 opgehouden zijn de Defender verder te ontwikkelen zal ook niet helpen.

Maar een Toyota is hier te duur om te kopen, te duur om te onderhouden, te duur en te lastig aan te passen (tov een Def) en gewoon ronduit leleijk, onpersoonlijk en saai! :lol: :lol:

Hier ben ik het helemaal mee eens! Mijn aanvraag om een ritje te mogen maken of mee te rijden in een defender 110 300tdi of/en een defender 110 td5 staat nog :D
Of heeft iemand tips waar ik dit het beste kan doen?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Aug 2019, 12:29

Houston schreef:....
Álle Defenders gaan stuk. Vaker dan andere auto's waarmee dergelijke reizen wordt gedaan, heb ik t idee.
.... .

Tja, ik heb geen ervaring met Toyauto's maar als ik naar de gewonere alledaagse auto's kijk en naar mijn inmiddels ruim 19 jaar LandRover ervaring (met twee Defenders) dan kan ik alleen maar zeggen dat een LandRover helemaal niet zo onbetrouwbaar is. Mijn ervaring hands-on ervaring een VW-Golf (1º generatie), en een paar Renault's - allemaal diesels - was dat er met die auto's meer pech en onverwachte reparaties langs kwamen als bij de Defender.

Het hangt natuurlijk erg af van het onderhoud, en ook van het gebruik. De "gewone" auto's werden denkelijk zwaarder belast als mijn Defenders, dwz relatief tov waarvoor ze gemaakt werden. Overigens zie ik als ik om me heen kijk ook allerlei "betrouwbaar" geachte auto's met hinderlijke, en soms ook terugkerende, merk/type gebonden gebreken -- gewoon op basis van een merk + goede naam een uitspraak doen zegt qua betrouwbaarheid weinig.

Wellicht is de wens mbt "Duitse degelijkheid" dan ook de reden dat je met name relatief vaak Duitsers ziet met een overkompleet uitgerust terreinvoertuig, je ziet een soort "wildgroei": reusachtige MAN trucks ... die dan uiteindelijk heel "avontuurlijk" op een triviale toeristen-camping staan.

Maar goed terug naar de Defender: Ik ga jaarlijks voor de APK en een beurt naar de dealer, het komt zeldzaam voor dat ik voor aanvullend onderhoud tussentijds terug moet, en meestal gaat het dan ook nog weer om een "aangekondigde" reparatie, dwz. eentje die niet onverwacht is. Nog nooit had ik een mankement dat me immobiliseerde.
Of te wel: als het een beetje meezit kan je 15.000-20.000km op pad zonder zorgen -- zit het tegen dan is er iets stuk dat eventueel ook ergens onderweg nog te repareren zou zijn ... dat is in ieder geval wat ik op grond van die kleine 20 jaar ervaring kan zeggen.
Nu is mijn ervaring gebaseerd op slechts twee Defenders, auto's die ik beide vanaf nieuw ken(de), dus het zegt nog niks over wat ik nog ga meemaken.
O ja, indertijd, nu bijna 20 jaar geleden, zei ik het Wegenwacht lidmaatschap op omdat de nieuwe Defender de eerste jaren een "mobiliteitsgarantie" had ... ik heb nooit van die garantie gebruik hoeven maken, maar ik ben ook daarna geen lid meer van de Wegenwacht geworden, en ik heb daar nog steeds geen spijt van.

En dan tenslotte, zoals Fenna & Edward opmerken:
Aan de alternatieven hangen (andere) prijskaartjes en/of praktische problemen.
Wil je aan alle "randvoorwaarden" voldoen dan kom je bij die Duitse MAN 4x4-truck uit (of bij een 6x6 of 8x8), en dan voldoe je bijvoorbeeld niet meer aan de randvoorwaarde dat het niet te duur of opzichtig moet zijn. In theorie komt die 8x8 overal doorheen maar ik ken weggetjes genoeg waar je niet verder komt, gewoon omdat het te smal en bochtig is ... je hoeft niet verder als Noord-Spanje, ongeveer ieder bergdorp daar is nog net op een Defender 110 "berekend", met een iets bredere auto loop je vast.

Groeten MarcS

PS   Dat je in "derde wereld landen" veel Toyauto's ziet heeft veel te maken met de verkoopstrategie van dat merk.
      Het roestprobleem is in drogere landen natuurlijk geen item. Als de auto wel roest, en wordt het echt een probleem, dan is de carrossier niet duur.

Houston

Berichtdoor Houston » 21 Aug 2019, 13:32

fenix2 schreef:@houston,

Hoe makkelijk is een camper ombouw en hefdak bij een discovery tov een defender?

gr. Fenna

Bedrijven zat die graag een zaag zetten in om het even welke auto hoor. en er een paar scharniertjes en gasveren op zetten.
Zal ze vast niet uitmaken of ze in een Defenderdak of Discovery dak moeten zagen. ;)

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Aug 2019, 13:35

Houston schreef:

Bedrijven zat die graag een zaag zetten in om het even welke auto hoor. en er een paar scharniertjes en gasveren op zetten.
Zal ze vast niet uitmaken of ze in een Defenderdak of Discovery dak moeten zagen. ;)

Een belangrijk "dingetje" is dat je een Discovery nooit op een MRB-camper-tarief krijgt ... dwz. niet zonder de Disco op te rekken.

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 21 Aug 2019, 14:05

Landmarcs schreef:
Houston schreef:

Een belangrijk "dingetje" is dat je een Discovery nooit op een MRB-camper-tarief krijgt ... dwz. niet zonder de Disco op te rekken.

Groeten MarcS

Voorstoelen draaibaar maken, dan kan je ze volgens mij bij de inwendige lengte optellen.

Groet Ron

@Houston: Ik denk dat er een aanzienlijk prijsverschil zal zitten, tussen een dak van een Defender en Discovery.
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Aug 2019, 14:25

Ron63 schreef:
Landmarcs schreef:
Houston schreef:Een belangrijk "dingetje" is dat je een Discovery nooit op een MRB-camper-tarief krijgt ... dwz. niet zonder de Disco op te rekken.

Voorstoelen draaibaar maken, dan kan je ze volgens mij bij de inwendige lengte optellen.

Tja, wellicht lukt het met draaibare stoelen, en een heel nieuwe dakvorm ...
  ... maar of het dan een erg praktische camper wordt ?

Het kan ook anders, in de vorm van een ongelukkig ongeluk tussen caravan en Disco.

Disco-camper.jpg

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Aug 2019, 14:45

mdv schreef:Mijn aanvraag om een ritje te mogen maken of mee te rijden in een defender 110 300tdi of/en een defender 110 td5 staat nog :D

Ik heb beide, kom maar een keer. Zelf rijden waarschijnlijk niet, maar meerijden en informatie over de auto's kan wel. De 300 Tdi is wel geschorst, maar ik kan er wel op privé-terrein mee rijden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Kroeg”