Ex laro rijder op zijpaden

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: Ex laro rijder op zijpaden

Berichtdoor Landmarcs » 23 Dec 2019, 10:32

Erik Peters schreef:Tatra vrachtauto's (Tsjechisch fabrikaat) hebben altijd al onafhankelijke wielophanging gehad.
En verder hebben de "Dakar" vrachtauto's onafhankelijke wielophanging, maar die worden speciaal daarvoor gebouwd.
De vrachtauto's die gewoon voor transport gebruikt worden hebben doorgaans nog starre assen (en luchtvering).

Precies, Tatra dat was direct waaraan ik dacht.

Die Tatra traditie gaat dus heel lang terug ... en vond weinig navolging: die rare pendel-assen hebben kennelijk ook nadelen.
Het "backbone" chassis heeft dan wel weer een voordeel bij de constructie van een pantserwagen ... er was er een onder de naam Puma.

Overigens hadden die pendel-as-Tatra's om te beginnen juist weer rondom bladveren terwijl torsie-staven heel passend zouden zijn.

Ook in de moderne tijden zie je nog de back-bone-swinging-half-axle Tatra's maar dan weer niet voor de zwaarste transport toepassingen.
Verder zijn die Tatra's ook nogal eigenzinnig door hun luchtgekoelde motoren.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Dec 2019, 14:53

gerben1 schreef:
Edward schreef:Starre assen en bladveren zijn zelfs op een vrachtwagen achterhaalde techniek. Dat wordt alleen nog toegepast op de zwaarste zandtrucks, de rest rijdt gewoon op lucht en onafhankelijke vering. :shock: :shock:

ik weet niet waar jij die vrachtwagens tegenkomt .... maar starre assen is nog steeds de norm , bij ik gok 99% van alle trucks-trailers en aanhangers ....

Klopt, schrijffout. Ik bedoel starre assen icm bladveren. Dat wordt alleen nog toegepast (voor zover ik hier tegenkom iig) op de zwaarste zandtrucks. Voor de rest rijdt alles op lucht.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Dec 2019, 17:22

Edward schreef:
gerben1 schreef:
Edward schreef:Starre assen en bladveren zijn zelfs op een vrachtwagen achterhaalde techniek. Dat wordt alleen nog toegepast op de zwaarste zandtrucks, de rest rijdt gewoon op lucht en onafhankelijke vering. :shock: :shock:

ik weet niet waar jij die vrachtwagens tegenkomt .... maar starre assen is nog steeds de norm , bij ik gok 99% van alle trucks-trailers en aanhangers ....

Klopt, schrijffout. Ik bedoel starre assen icm bladveren. Dat wordt alleen nog toegepast (voor zover ik hier tegenkom iig) op de zwaarste zandtrucks. Voor de rest rijdt alles op lucht.

Waarmee de bedenkingen mbt de (oude) Defender wel wat in de lucht zijn komen te hangen.

De Iveco Massif is "natuurlijk" achterhaald een ontwerp dat terug gaat naar 1958 ... hoewel paraboolveren veel kunnen goedmaken.
De Defender heeft - sinds 1983 - schroefveren, en allerlei "gadgets" uit "onze tijden", en is dus zo gek nog niet.
Starre assen doen het nu eenmaal heel aardig in het terrein, en zolang je er niet mee gaat racen is het ook op de weg best bruikbaar.

En dan terug naar de Fiat Campagnola:
De onafhankelijke vering maakt 'm volgens de berichten prettig comfortabel, althans in vergelijking met de toentertijd - de "Nuova Campagnola" dateert van 1974-87- nog bladveer Series LandRovers.
Hij heeft - op papier - meer waadvermogen, maar als je de auto ziet dan twijfel je wel weer aan de bodem-vrijheid.
En de onafhankelijke vering maakt dat de bodemvrijheid nog weer "bedenkelijker" is.
Hij is wel lekker compact wat naast een bezwaar (minder ruimte) ook winst is als je bulten en kuilen wilt vermijden.

Groeten MarcS

109 is je ware

Berichtdoor 109 is je ware » 28 Dec 2019, 22:07

EAEECCF9-ED6F-437C-B20B-CDC0A86F885F.jpeg

109 is je ware

Berichtdoor 109 is je ware » 29 Dec 2019, 00:06

Als reactie op wat Marc S schreef over bodemvrijheid en wielophanging:die bodemvrijheid wordt vaak gerateerd aan de hoogte vn de carrosserie,maar omdat bij de Camp chassis en carrosserie een geheel vormen en door lassen verbonden zijn kan de vloer verlaagd worden en daarmee de instaphoogte zonder dat dit ten koste gaat vn de bodem vrijheid.En die lage instaphoogte(scheelt ongeveer 5cm schat ik afhankelijk vn de bandenmaat die bij mij 7,00 x16 is) maakt het voor mij gemakkelijk,ik kan nog net instappen zonder steun of trapje of sidebar(ja mankeer wel het een en ander maar mag de pret niet drukken,Hollandse jongen zullen we maar zeggen :D :D )En wat die onafhankelijke ophanging betreft hoef je qua prestaties in het terrein geen zorgen te maken.Op you tube kun je legio filmpjes bekijken waarin de Camp in diepe sporen zowel laro als jeep het nakijken geeft.in feite is de bodemvrijheid veel groter dan bij een starre as alleen varieert hij.zag een filmpje waarbij zelfs een ninety elke keer vastliep in een diep spoor waar de camp op zn dooie akkertje doorreed.maar.....de praktijk moet het uitwijzen en misschien ga ik hem toch wel uitproberen op een clubdag.met de juiste banden moettie toch nog minstens zo presteren als die 109 diesel die ik zo’n 25 jaar geleden had.met de perkins en mudterrains bepaald geen toppunt vn wendbaarheid maar kwam in de diepste bagger nog niet vast te zitten.er zitten nu nog wegbandenonder de Camp maar 7,00x16 met verbeterd natoprofiel moet op de dumps toch wel te vinden zijn.

109 is je ware

Berichtdoor 109 is je ware » 29 Dec 2019, 17:22

0AD0FBA2-5EC8-411D-8B10-3706A869C3D9.jpeg
Nog wat foto’s vn machinekamer

109 is je ware

Berichtdoor 109 is je ware » 29 Dec 2019, 17:24

12D8CB23-E3AA-4FBD-8F69-5D0B944E4B50.jpeg

Terug naar “Kroeg”