Stoere aanhanger vraag

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
twdi
Berichten: 124
Lid geworden op: 08 Nov 2015, 21:57

Stoere aanhanger vraag

Berichtdoor twdi » 27 Jan 2020, 09:27

We zoeken een (stoere) aanhanger voor achter onze 110, met name voor kampeertripjes.
Er gaat tegenwoordig best wel wat aan spullen mee en aangezien er een hond bij komt, past het niet meer.
Zeker niet als we komende zomer weer richting Scandinavië gaan.

We zijn daardoor op zoek gegaan en vinden eigenlijk alleen de campwerk cargo (https://www.campwerk.de/nl/producten/cargo). Een nieuwe moderne aanhanger en zeker in de off-road versie volgens ons prima geschikt voor onverhard of gravel.

Van de andere aanhanger merken (hapert, anssems etc) hebben we eigenlijk alleen de weg-varianten gevonden. Die lijken me een stuk minder geschikt voor als de wegen slechter worden. ik denk dan aan het risico van lekke banden of kapotte schokdempers etc.

Goedkoper (lijkt) een leger aanhanger zoals een polynorm 1/4t of een 1 ton versie, hoewel de laatste best groot lijkt.
Er moet dan wel een nato koppeling op de defender gezet worden. Ik kan alleen niet zo goed inschatten of er dan andere nadelen aan zo'n aanhanger zitten. Bv schokt zo'n koppeling veel meer als je moet remmen, is het minder veilig om mee te rijden, is de aanpassing aan de defender duur zodat het verschil met de campwerk klein is etc?

Als laatste, herkent iemand de aanhanger waarvan ik een foto geupload heb? Het lijkt een polynorm 1t maar de huif is volgens mij de helft lager. een stuk handiger wellicht
Bijlagen
aanhanger.jpeg

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6155
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Stoere aanhanger vraag

Berichtdoor Edward » 27 Jan 2020, 10:09

Het hangt af van gebruik. Wil je er ook mee over de snelweg knallen met 100 in bv Duitsland moet ie daarvoor gekeurd zijn. Wi je echt flink off roaden is een oude Westfalia met onafhankelijke wielophanging veel fijner rijden dan starre assen. Gewone torsieassen onder een moderne Hapert oid krijg je niet kapot tenzij je echt je best gaat doen. Schokdempers zitten daar meestal niet op en die zijn ook overbodig.

Het legerspul is allemaal oud, lomp, zwaar en duur. Met een Natokoppeling mag je niet meer dan 750 totaal trekken en ik neem de stelling in dat je daar helemaal niet mee mag rijden zolang je er niet 1 hebt met E-keur. Want hoewel je aanhanger onder de 750 kg niet gekeurd hoeft te zijn moet de trekhaak en koppeling dat wél zijn. Maar sommige mensen zoeken de grenzen graag op.

Gewoon voor op reis met af en toe greenlanen of zelf een flink een modderpad is elke aanhanger best. Zolang je de beperkingen voor lief neemt. Dus een lagere topsnelheid op de snelweg, meer weerstand bij off road, etc.

Met mijn 5 meterse 3 assige plateuaanhangwagen ben ik ook al vaak, best extreem, off road geweest als ik weer eens een klus had midden in het bos (kunstwerk, gebouwtje of pleisterplaats plaatsen). De beperking met starre assen zit hem in de bodemvrijheid, je gaat vrij snel het pad vlakschaven en een LaRo kan off road niet heel veel trekken voordat ie door gebrek aan eigen gewicht de grip kwijt is. Maar met meer bodemvrijheid heb je weer een instabieler geheel op de weg en een kar van bv 1000kg trek je ook wel mee als ie op z'n buik op het zand ligt. In de modder ben je meteen klaar, dat hoef je niet eens te proberen. Maar ja, het is vakantie dus omrijden is niet zo'n probleem! :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 1973
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Stoere aanhanger vraag

Berichtdoor Erik Peters » 27 Jan 2020, 13:01

Edward schreef:Het hangt af van gebruik. Wil je er ook mee over de snelweg knallen met 100 in bv Duitsland moet ie daarvoor gekeurd zijn. Wi je echt flink off roaden is een oude Westfalia met onafhankelijke wielophanging veel fijner rijden dan starre assen. Gewone torsieassen onder een moderne Hapert oid krijg je niet kapot tenzij je echt je best gaat doen. Schokdempers zitten daar meestal niet op en die zijn ook overbodig.

Inderdaad heb je niet direct schokdempers nodig bij een torsie as aanhangwagen, maar als je de aanhanger (en trekkende auto) wilt laten keuren voor 100 km/u in Duitsland, dan moeten er meen ik ook schokdempers onder de aanhanger zitten.
Ik heb 3 jaar geleden een enkelassige Saris (kiepende) plateauwagen gekocht (bruto laadvermogen 1400 kg, leeg gewicht 400 kg) en die staat redelijk hoog (ook door de 185 R 14 wielen die eronder zitten). Zonder schokdempers en op een erg slechte weg (met potholes) stuitert zo'n torsie-asje onbeladen behoorlijk.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 6960
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Stoere aanhanger vraag

Berichtdoor Landmarcs » 27 Jan 2020, 13:26

Edward schreef:Het legerspul is allemaal oud, lomp, zwaar en duur. Met een Natokoppeling mag je niet meer dan 750 totaal trekken en ik neem de stelling in dat je daar helemaal niet mee mag rijden zolang je er niet 1 hebt met E-keur. Want hoewel je aanhanger onder de 750 kg niet gekeurd hoeft te zijn moet de trekhaak en koppeling dat wél zijn. Maar sommige mensen zoeken de grenzen graag op.


Ik heb vooralsnog niks met aanhangers, maar vraag me af of de verschillende combi-koppelingen die je bijv. in Frankrijk ziet niet gewoon gekeurd zijn.

Als ik even zoek vind ik bijv. https://www.attelage-accessoire-auto.co ... re-17.html, of https://www.attelage-accessoire-auto.co ... -50mm.html
En bij de eerste lijk ik een E-keur te zien, de tweede is een Westfalia/Siarr en denkelijk ook gekeurd.

Of het een goede en adequate oplossing is is dan weer vraag twee.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
RaRo74
Berichten: 223
Lid geworden op: 20 Feb 2011, 12:09

Re: Stoere aanhanger vraag

Berichtdoor RaRo74 » 27 Jan 2020, 14:38

Daar gebruik ik deze voor, nieuw nergens goedkoper te krijgen en die is zelf zo stoer te maken als je zelf wilt door de kleurstelling te veranderen, het plaatsen van jerrycans/schep e.d.
https://www.hornbach.nl/shop/HUMBAUR-St ... tikel.html
De aanhanger volgt wel bij onverhard, gras, gravel of alles zolang je er maar niet echt off-road mee gaat.
Door de huif, welke je in je achteruitkijkspiegel ziet vergeet je niet dat er iets achter je LR hangt want je merkt er echt helemaal niets van. Het ding volgt en op de snelweg kun je er indien nodig flink meer doorrijden.
De huif kan er eenvoudig afgepakt worden en ideeën nodig kun je die ook lager maken zodat je er nog overneem ka kijken.

Lang naar gezocht maar ik heb er toch al een jaar of 5 plezier van.
RaRo74
Het is een blauwe.............

twdi
Berichten: 124
Lid geworden op: 08 Nov 2015, 21:57

Re: Stoere aanhanger vraag

Berichtdoor twdi » 27 Jan 2020, 15:03

Zo'n meer standaard aanhanger is inderdaad wel flink goedkoper....
De campwerk cargo is al snel bijna 6000 euro...

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6155
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Stoere aanhanger vraag

Berichtdoor Edward » 27 Jan 2020, 15:38

Landmarcs schreef:Als ik even zoek vind ik bijv. https://www.attelage-accessoire-auto.co ... re-17.html, of https://www.attelage-accessoire-auto.co ... -50mm.html
En bij de eerste lijk ik een E-keur te zien, de tweede is een Westfalia/Siarr en denkelijk ook gekeurd.

Of het een goede en adequate oplossing is is dan weer vraag twee.

Groeten MarcS


Dat is voor DIN ogen Marc, niet voor een Nato oog dat groter is. Maar deze zijn hier idd ook toegelaten. Zelf heb ik een 50mm kogel op de Disco of een vangmuil (voor Din ogen). Die zitten op een Rockinger wisselplaat.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs
Berichten: 6960
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Stoere aanhanger vraag

Berichtdoor Landmarcs » 27 Jan 2020, 16:58

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Als ik even zoek vind ik bijv. https://www.attelage-accessoire-auto.co ... re-17.html, of https://www.attelage-accessoire-auto.co ... -50mm.html
En bij de eerste lijk ik een E-keur te zien, de tweede is een Westfalia/Siarr en denkelijk ook gekeurd.

Of het een goede en adequate oplossing is is dan weer vraag twee.


Dat is voor DIN ogen Marc, niet voor een Nato oog dat groter is. Maar deze zijn hier idd ook toegelaten. Zelf heb ik een 50mm kogel op de Disco of een vangmuil (voor Din ogen). Die zitten op een Rockinger wisselplaat.


Ahh ... en het "oog" aan de aanhanger veranderen is zeker ook weer lastig.

Groeten MarcS

PS   Het is overigens wel weer een staaltje van onhebbelijke regelgeving. Die NATO-koppelingen waren goed genoeg om van alles te trekken, "desnoods" door het terrein.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6155
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Stoere aanhanger vraag

Berichtdoor Edward » 27 Jan 2020, 18:22

Landmarcs schreef:
Ahh ... en het "oog" aan de aanhanger veranderen is zeker ook weer lastig.

Groeten MarcS

PS   Het is overigens wel weer een staaltje van onhebbelijke regelgeving. Die NATO-koppelingen waren goed genoeg om van alles te trekken, "desnoods" door het terrein.


Nee, dat is niet heel ingewikkeld alleen zijn er veel mensen die het nato oog gewoon leuker of beter vinden. En toegegeven: in het terrein bied een nato koppeling ook wel de meeste beweging van alle varianten.

En onhebbelijk is het zeker niet. De regels voor Defensie zijn deels noodgedwongen deels uit keuze anders dan voor ons. Dat vind ik niet raar, wat moet een normaal mens met een tank, M60 of zelfs een natokoppeling? :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Gebruikersavatar
RaRo74
Berichten: 223
Lid geworden op: 20 Feb 2011, 12:09

Re: Stoere aanhanger vraag

Berichtdoor RaRo74 » 27 Jan 2020, 20:38

twdi schreef:Zo'n meer standaard aanhanger is inderdaad wel flink goedkoper....
De campwerk cargo is al snel bijna 6000 euro...


Absoluut en het ding blijft het opvallend lang goed doen.
Ook al eens helemaal vol gehad met boomstammen tot aan het dak en geen centje pijn.
RaRo74
Het is een blauwe.............


Terug naar “Kroeg”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten