Ik heb vandaag contact gehad met vislandrovers en die schrijven dat je als particulier niet met een nato koppeling op mijn auto mag rijden....
Dat is nieuw... is dat echt zo? Ik kan er ook niks over vinden
Stoere aanhanger vraag
Re: Stoere aanhanger vraag
Tot 750 kg is het geen probleem om met een Nato koppeling te rijden.
Ik heb Sankey wide- en Narrow tracks gehad en ook een Penman met kenteken, allen met een Nato koppeling. Die Penman was een fantastisch ding, een verlengde, bak van rvs en bere sterk, zeker in het terrein, maar ook veel te lomp...
Echter, mocht je ( met name)in het buitenland pech krijgen, dan kan een kleinere oprijwagen met een kogelkoppeling je aanhanger meenemen. Met een Nato koppeling is dat weer een stuk ingewikkelder. Moet er meteen grote oprijwagen komen. Ik heb daarom op een Narrow track een langere "v- dissel" gebouwd met een standaard koppeling en oplooprem. Nooit meer gedoe. Ik heb mbv een oud oneten dak een deksel gemaakt met gasveren en daarop een daktent.
Fijne combinatie voor relatief weinig geld. Leeg weegt de aanhanger net geen 400 kg. Heeft geen kenteken en het totaal gewicht mag 750 kg zijn.
Succes met je keuze.
Ik heb Sankey wide- en Narrow tracks gehad en ook een Penman met kenteken, allen met een Nato koppeling. Die Penman was een fantastisch ding, een verlengde, bak van rvs en bere sterk, zeker in het terrein, maar ook veel te lomp...
Echter, mocht je ( met name)in het buitenland pech krijgen, dan kan een kleinere oprijwagen met een kogelkoppeling je aanhanger meenemen. Met een Nato koppeling is dat weer een stuk ingewikkelder. Moet er meteen grote oprijwagen komen. Ik heb daarom op een Narrow track een langere "v- dissel" gebouwd met een standaard koppeling en oplooprem. Nooit meer gedoe. Ik heb mbv een oud oneten dak een deksel gemaakt met gasveren en daarop een daktent.
Fijne combinatie voor relatief weinig geld. Leeg weegt de aanhanger net geen 400 kg. Heeft geen kenteken en het totaal gewicht mag 750 kg zijn.
Succes met je keuze.
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording.
.)
S2a Santana 1967 halverwege
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"
S3 1977 88"stawag ( in wording.

S2a Santana 1967 halverwege

S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"
Re: Stoere aanhanger vraag
We neigen er nu toch maar naar om een normale nieuwe aanhanger aan te schaffen.
De genoemde humbaur of anssems GT500 zijn hierdoor een stuk goedkoper.
Ik kreeg een erg mooi gerestaureerde aangeboden, maar ze vragen er toch 2000 euro voor en dan is de verlichting nog 24v en moet er een NATO koppeling bij.
De genoemde humbaur of anssems GT500 zijn hierdoor een stuk goedkoper.
Ik kreeg een erg mooi gerestaureerde aangeboden, maar ze vragen er toch 2000 euro voor en dan is de verlichting nog 24v en moet er een NATO koppeling bij.
Re: Stoere aanhanger vraag
Ik heb weleens naar de Alko onderstellen zitten kijken en om dan zelf hier wat op te bouwen.
Hou overigens even in de gaten dat hij niet te veel wordt opgetild aan de voorzijde wanneer je hem aankoppelt, anders klappert de verlichting bij de kleinste hobbel over de grond.
Groet Ron
Holtcamper gebruikt ook de onderstellen van Alko voor hun Off-Road aanhangers.
https://www.alko-tech.com/nl/catalogi-voertuigtechniek
Hou overigens even in de gaten dat hij niet te veel wordt opgetild aan de voorzijde wanneer je hem aankoppelt, anders klappert de verlichting bij de kleinste hobbel over de grond.
Groet Ron
Holtcamper gebruikt ook de onderstellen van Alko voor hun Off-Road aanhangers.
https://www.alko-tech.com/nl/catalogi-voertuigtechniek
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006
110-Td5 X-tech 2006
Re: Stoere aanhanger vraag
Alko heeft voor haar assen adapters om een landrover "steek" te voorzien. M.a.w., dat je er Land rover velgen op kan monteren.
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording.
.)
S2a Santana 1967 halverwege
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"
S3 1977 88"stawag ( in wording.

S2a Santana 1967 halverwege

S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"
Re: Stoere aanhanger vraag
twdi schreef:We neigen er nu toch maar naar om een normale nieuwe aanhanger aan te schaffen.
De genoemde humbaur of anssems GT500 zijn hierdoor een stuk goedkoper.
Ik kreeg een erg mooi gerestaureerde aangeboden, maar ze vragen er toch 2000 euro voor en dan is de verlichting nog 24v en moet er een NATO koppeling bij.
das veel geld!
Een knappe, gebruiksklare Sankey als basis, dus zonder daktent moet je voor maximaal de helft kunnen aanschaffen.
Ik heb er enkele jaren een Gordigear Savannah trailertent op gehad en die combinatie kostte mij €3250,- De Savannah heb ik verkocht, de Sankey gehouden. Ik heb tbv de 130 een afzetunit gebouwd, de trailertent daarmee overbodig geworden.
Ik weet dat de meeste trailertenten ( niet de Zuid Afrikaanse) uit dezelfde (aziatische ) fabriek komen. misschien dat ze daarom ook zoveel op elkaar lijken. Geldt overigens ook voor veel daktenten. Constructie is dan ook bij de meeste gelijk. Dus ook dat moet goedkoper kunnen.
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording.
.)
S2a Santana 1967 halverwege
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"
S3 1977 88"stawag ( in wording.

S2a Santana 1967 halverwege

S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"
Re: Stoere aanhanger vraag
Ik heb de vriendelijke man inmiddels ook bedankt voor zijn aanhanger. Op de foto's ziet er hij mooi en goed uit maar een kennis van ons die meer in het oude leger wereldje zit vond de prijs ook veel te hoog. Blijkbaar mag dat hooguit voor een originele Bantam trailer maar deze man kon het merk niet eens vertellen. Er zat geen type plaatje meer op.
Ik wacht eerst maar eens af wat het RDW antwoord op onze vraag over de Nato koppeling. De eerste medewerker kon de vraag niet beantwoorden. Zouden ze het zelf niet meer weten?
Anders wordt het toch een meer burger aanhanger. Een kleine Anssems of genoemde humbaur kosten zo veel niet.
Ik wacht eerst maar eens af wat het RDW antwoord op onze vraag over de Nato koppeling. De eerste medewerker kon de vraag niet beantwoorden. Zouden ze het zelf niet meer weten?

Anders wordt het toch een meer burger aanhanger. Een kleine Anssems of genoemde humbaur kosten zo veel niet.
Re: Stoere aanhanger vraag
Wat de RDW vind van een trekhaak kan mij nou net geen reet schelen. Ook niet wat oom agent ervan vind.
Dat kost je hooguit een boete en die kun je op voorhand opzoeken en nav de hoogte daarvan een afweging maken.
Het enige dat mij kan schelen is wat mijn verzekeraar ervan vind. In mijn polis stond vroeger duidelijk dat een getrokken voertuig uitsluitend getrokken mocht worden door een gekeurde trekhaak. Dat ik geen E rijbewijs had toentertijd kon ze dan weer niet schelen.
Een boete kan ik wel betalen, een schadevergoeding bij letsel oid waarschijnlijk niet.


Dat kost je hooguit een boete en die kun je op voorhand opzoeken en nav de hoogte daarvan een afweging maken.
Het enige dat mij kan schelen is wat mijn verzekeraar ervan vind. In mijn polis stond vroeger duidelijk dat een getrokken voertuig uitsluitend getrokken mocht worden door een gekeurde trekhaak. Dat ik geen E rijbewijs had toentertijd kon ze dan weer niet schelen.
Een boete kan ik wel betalen, een schadevergoeding bij letsel oid waarschijnlijk niet.
Edward van Vugt
http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004
http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004
Re: Stoere aanhanger vraag
paul k schreef:Alko heeft voor haar assen adapters om een landrover "steek" te voorzien. M.a.w., dat je er Land rover velgen op kan monteren.
Interessant, euh, maar waar vind ik die eventueel? Bij Al-Ko kan ik in elk geval helemaal niets vinden daarover.
Alvast bedankt,
Gert-Jan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten