Banden keuze

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
a trouborst

Banden keuze

Berichtdoor a trouborst » 05 Apr 2020, 16:00

Goedemiddag, Ik kom er nog niet uit. wat zijn geschikte banden voor een landrover series 3 88 ? hoeft geen extreem terrein profiel onder te zitten.
Maar ik wil wel graag dat ze bij het origineel in de buurt komen. er zaten af fabriek dunlop 6.50 X 16 T 29 A onder.
Ik zit te denken aan michelin 7.50x16 XZl iemand nog een ander idee?

Landmarcs

Re: Banden keuze

Berichtdoor Landmarcs » 05 Apr 2020, 17:03

Naar ik begrijp worden onder Series de Michelin Latitude Cross 7.5x16 nogal eens verkozen omdat die
1º nog steeds nieuw of als new-take-off of als weinig gebruikte (op nette tubeless velgen) tamelijk goed beschikbaar zijn
2º opvallend soepel zijn, en daarmee extra comfort geven
2º een weinig spectaculair maar op de weg goed werkend profiel hebben.

Ik deed deze banden juist de deur uit omdat ze naar mijn mening onder een Defender te soepel en zelfs "flodderig" waren.
Die "flodderigheid" is kennelijk onder een Series juist winst.

De Michelin Latitude Cross heeft dan wel als nadeel dat ze geen traditionele uitstraling hebben, maar de echt traditionele profiel-typen presteren eigenlijk opvallend slecht op een (natte) weg: rijdt heel rustig of reken op onverwacht uitbreken, en de traditionele profiel-typen presteren gewoon niet op een gladde weg.
Wil je echt de traditionele uitstraling dan "betaal" je dat met een uiterst "traditioneel" weggedrag.

O ja, een voordeel kan zijn dat de Michelin Latitude Cross op standaard stalen tubeless-velgen handzaam lichte wielen oplevert.

Verder moet je rekenen met een snelheidsmeter- en kilometerteller afwijking als je auto oorspronkelijk op 6.5x16 banden stond.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Apr 2020, 17:36

Erg veel keuze is er niet (meer) in banden met inch maten. Alleen wat lichte vracht(auto) banden: https://www.bandenleader.nl/auto-band-6.5-R-16/ en die zijn er niet met grof profiel en wel 10 plyrating, wat vrij stugge banden oplevert.
Maar als je een vergelijkbare diameter zoekt, maar dan in mm maten kom je uit op 205/80R16 en dan is er van alles leverbaar (ook Michelin Latitude Cross) alleen is de band wel breder dan de oorspronkelijke 6,5 inch.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 05 Apr 2020, 20:41

Onder mijn 109 heb ik de laatste 20000km lattitude cross zitten. Als ik toe ben aan nieuwe banden, komt er weer lattitude cross onder.
Alleen bij sneeuw en ijs condities gaan deze banden eraf en komt er nokian hakkapeliitta voor in de plaats.

Fenna
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Apr 2020, 23:03

fenix2 schreef:Onder mijn 109 heb ik de laatste 20000km lattitude cross zitten. Als ik toe ben aan nieuwe banden, komt er weer lattitude cross onder.
Alleen bij sneeuw en ijs condities gaan deze banden eraf en komt er nokian hakkapeliitta voor in de plaats.

Kijk, 't is toch mooi als er ook combinaties zijn waarbij de Michelin Latitude Cross de gebruiker (wel) blij maakt.
.... ik werd er alleen maar "cross" van.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Apr 2020, 19:29

De Michelin XZL kan ik zeker afraden voor een Serie. Voor een 130 met 2700kg eigen gewicht waren ze al dom stug dus voor een wezenlijk lichtere Serie lijkt het me zeker geen genot.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 06 Apr 2020, 20:19

nog even een aandachtspuntje tav de bandenmaat (en specifiek de omtrek) is de snelheidsmeter in de series.

De codes weet ik niet meer uit mijn hoofd, staan midden onder op de snelheidsmeter, maar voor bv 7,5x16 (standaard maat 109) is een andere snelheidsmeter dan voor de voor een 88 standaard levering bandenmaat. Niet dat de series snelheidsmeters uitblinken in nauwkeurigheid, maar het zou zomaar kunnen dat wanneer je 7,5x16 banden monteerd met een snelheidsmeter voor kleinere wielomtrek, je snelheidsmeter te laag aangeeft en daar zijn diverse instanties niet zo blij mee als ze er achter komen.

Fenna
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Apr 2020, 21:15

fenix2 schreef:nog even een aandachtspuntje tav de bandenmaat (en specifiek de omtrek) is de snelheidsmeter in de series.

....., maar voor bv 7,5x16 (standaard maat 109) is een andere snelheidsmeter dan voor de voor een 88 standaard levering bandenmaat. Niet dat de series snelheidsmeters uitblinken in nauwkeurigheid, maar het zou zomaar kunnen dat wanneer je 7,5x16 banden monteert met een snelheidsmeter voor kleinere wielomtrek, je snelheidsmeter te laag aangeeft ....

Sommige 88's werden met 7.5x16 geleverd, en horen dus een bijpassende snelheidsmeter/kilometerteller te hebben.
Wat er daarna nog veranderd is ... ??   Het is in ieder geval een aandachtspuntje (en dus eventueel een zoektocht naar een 7.5x16 snelheidsmeter).
Desnoods knutsel je een fietscomputer (met een magneetje op de aandrijfas, of elders een pulsgever), of een GPS-unit (met als nadeel dat in een tunnel, naast een hoog gebouw, oid de GPS-ontvangst weg kan vallen) in de auto - met zo'n alternatieve oplossing voldoe je in ieder geval aan de wet.

Groeten MarcS

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 06 Apr 2020, 22:54

Een linkje over de landrover series snelheidsmeter:
http://www.land-rover.org/series-land-r ... edometers/
Afbeelding

a trouborst

Berichtdoor a trouborst » 19 Apr 2020, 12:26

Goedendag , de keuze lijkt uit te gaan komen op hankook 205/80/16 RT01, hier iemand ervaring mee?

Terug naar “Kroeg”