cataloguswaarde Defender-90 1986

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
JanWillemdeGro-LR90
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 Mar 2020, 18:14
Locatie: Amsterdam

cataloguswaarde Defender-90 1986

Berichtdoor JanWillemdeGro-LR90 » 01 Dec 2020, 15:21

Hi there!
Kan iemand mij aan een oorspronkelijke cataloguswaarde van mijn Defender Ninety uit 1986 helpen, tijdperk van de guldens (ach die tijd... :roll: ).
Mijn accountant vindt dit interessant. Mijn wagen komt oorspronkelijk uit Zwitserland, is in 2019 naar Nederland gekomen.
Heeft een 2,5 liter benzinemotor, geen stoeltjes achter want bedrijfs/werkauto. Hij had van die leuke witte wielen, verder groen met een wit dak.
Kenteken nu ZB-871-X.
Ik hoor graag
Vriendelijke groeten, Jan Willem.
Laatst gewijzigd door JanWillemdeGro-LR90 op 02 Dec 2020, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
++ Amsterdam ++
Land Rover 90, 1986, 2,5 liter benzine
motor BMW K75, 1995
racefiets Sensa Giulia G2 2018 full carbon
Ford Mondeo Wagon 2007

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 2276
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: cataloguswaarde Defender-90 1984

Berichtdoor Erik Peters » 02 Dec 2020, 08:22

Een Ninety uit 1984 had origineel nog een 2,25 l benzine motor, de 2,5 liter kwam pas in 1985.
Maar wat zo'n Land Rover destijds nieuw kostte geen idee.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

paul k
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 Sep 2014, 12:30

Re: cataloguswaarde Defender-90 1984

Berichtdoor paul k » 02 Dec 2020, 09:01

Ivm bpm aangifte heb ik dat door een bedrijf laten doen om geen gezeur te hebben met de belastingdienst.
1 van de vragen in de aangifte gaat over de oorspronkelijke cataloguswaarde.

Of ze hebben een "natte vinger" of ze hebben inderdaad de beschikking over veel informatie, maar die club wist precies de cataloguswaarde van mn 130 te vertellen.
Ik heb ze gevonden door te googelen op "BPM aangifte" ( naam van die club weet ik niet meer)

Misschien heb je iets aan deze info en misschien kan je ze bellen om een antwoord te krijgen op de vraag wat de catalogus waarde van de 90 was in die tijd.
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

Landmarcs
Berichten: 7635
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: cataloguswaarde "Defender90" ninety 1986

Berichtdoor Landmarcs » 02 Dec 2020, 11:37

Erik Peters schreef:Een Ninety uit 1984 had origineel nog een 2,25 l benzine motor, de 2,5 liter kwam pas in 1985.
Maar wat zo'n Land Rover destijds nieuw kostte geen idee.

Niet dat ik de catalogusprijs weet, maar als ik zowel het onderschrift zie - wat door de RDW gegevens bevestigd wordt - zou het om een ninety uit 1986 moeten gaan.
De RDW "weet" ook de catalogusprijs niet, maar noemt wel de BPM: € 5240,-- (misschien kan je daar dan weer wel wat mee).

Groeten MarcS

PS   Als je op de RDW site bij de gewichten kijkt dan zie je het zoekplaatje "Wat is hier fout?"

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6759
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: cataloguswaarde Defender-90 1984

Berichtdoor Edward » 02 Dec 2020, 11:56

Toen ik die waarde nodig had heb ik gewoon aan de dealert gevraagd die het even voor me opzocht. Was nog gratis ook. :D

Helaas is het dealerlandschap sindsdien behoorlijk opgeschud en kost zelfs een buildsheet van je wagen (kenteken of chassisnummer intikken en het verschijnt in hun systeem) een dikke 35 euri. :roll:

Marc: het gewicht van het samenstel is wezenlijk hoger dan max massa auto en aanhanger. 6050kg ipv 4250kg of mis ik iets anders?
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

JanWillemdeGro-LR90
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 Mar 2020, 18:14
Locatie: Amsterdam

Re: cataloguswaarde "Defender90" ninety 1986

Berichtdoor JanWillemdeGro-LR90 » 02 Dec 2020, 14:30

Landmarcs schreef:
Erik Peters schreef:Een Ninety uit 1984 had origineel nog een 2,25 l benzine motor, de 2,5 liter kwam pas in 1985.
Maar wat zo'n Land Rover destijds nieuw kostte geen idee.

Niet dat ik de catalogusprijs weet, maar als ik zowel het onderschrift zie - wat door de RDW gegevens bevestigd wordt - zou het om een ninety uit 1986 moeten gaan.
De RDW "weet" ook de catalogusprijs niet, maar noemt wel de BPM: € 5240,-- (misschien kan je daar dan weer wel wat mee).

Groeten MarcS

PS   Als je op de RDW site bij de gewichten kijkt dan zie je het zoekplaatje "Wat is hier fout?"


Hey,
Ja klopt, hij is van 1986. De accountant had 1984 gevonden.
Wat ik wel weet inmiddels is dat de verkoopprijs in Engeland destijds zat tegen de £ 10.000 (pond). Dat wil zeggen (stel) f 48.000 gulden.
Hoewel de koers toen nogal hard op en neer ging.
Dat is neem ik aan niet de prijs over de grens, buiten Engeland. Die was ongetwijfeld hoger. Engeland was toen ook al geen volwaardig lid van de EEG.
Stel de verkoopprijs van de exportmodellen is +20%. dat wordt f 57.600,00 gulden
Dan de vraag hoeveel euro dat is: € 26.137,74

Is dit een aannemelijk verhaal?

Gr JW
++ Amsterdam ++
Land Rover 90, 1986, 2,5 liter benzine
motor BMW K75, 1995
racefiets Sensa Giulia G2 2018 full carbon
Ford Mondeo Wagon 2007

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6759
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: cataloguswaarde Defender-90 1986

Berichtdoor Edward » 02 Dec 2020, 18:11

Weet geen tijdsperiodes maar voor de Eu waren auto's in NL ex bpm voordeliger dan in het buitenland om de prijs incl bpm nog enigszins acceptabel te houden. Later mocht dat niet meer van de EU.

Maar als je dan toch een beetje zit te gokken kun je ook zo wel wat verzinnen. Mijn boekhouder wilde iets meer mijn blauwe ogen als bewijs.....
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

JanWillemdeGro-LR90
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 Mar 2020, 18:14
Locatie: Amsterdam

Re: cataloguswaarde Defender-90 1986

Berichtdoor JanWillemdeGro-LR90 » 02 Dec 2020, 19:43

Edward schreef:Weet geen tijdsperiodes maar voor de Eu waren auto's in NL ex bpm voordeliger dan in het buitenland om de prijs incl bpm nog enigszins acceptabel te houden. Later mocht dat niet meer van de EU.

Maar als je dan toch een beetje zit te gokken kun je ook zo wel wat verzinnen. Mijn boekhouder wilde iets meer mijn blauwe ogen als bewijs.....


De BPM is niet interessant, die werd ook pas toegevoegd aan de prijs vanaf 1993.
Het gaat in dit geval om de btw die mij (de zaak) nog extra toegerekend wordt op basis van de oorspronkelijke cataloguswaarde, ivm privégebruik van de auto.

Gr JW
++ Amsterdam ++
Land Rover 90, 1986, 2,5 liter benzine
motor BMW K75, 1995
racefiets Sensa Giulia G2 2018 full carbon
Ford Mondeo Wagon 2007

Landmarcs
Berichten: 7635
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: cataloguswaarde Defender-90 1986

Berichtdoor Landmarcs » 02 Dec 2020, 19:47

Edward schreef:Weet geen tijdsperiodes maar voor de Eu waren auto's in NL ex bpm voordeliger dan in het buitenland om de prijs incl bpm nog enigszins acceptabel te houden. Later mocht dat niet meer van de EU.


Precies, er kwamen Britten in Nederland LandRovers kopen, RHD en geheel vlgs UK-specs.
De dealer leverde graag, en het was kennelijk de moeite waard, dwz hier duidelijk meer dan een paar kwartjes goedkoper als thuis.

Overigens was er een paar jaar terug iemand die een nieuwe 130 via Spanje bestelde (waarom deze omweg weet ik niet).

Toen ik 10 jaar geleden nog eens keek naar wat mijn auto in Frankrijk had gekost was er eigenlijk maar weinig verschil, tenminste als je zo goed mogelijk dezelfde specs uitzocht.

O ja, als je gewoon "gemakkelijk" een prijs nodig hebt dan kan je vast wel een oude autoprijzen-lijst vinden, misschien zelfs wel in de 1986 Autokampioen (soms zijn zulke tijdschriften zelfs al digitaal terug te vinden).
Misschien kan je ook bij de RDW/Belastingdienst vragen welke berekeningsgrondslag voor de BPM is gebruikt, die BPM heeft dacht ik gewoon de kale catalogusprijs als startpunt.

Groeten MarcS

PS   Edward heeft het RDW-raadseltje opgelost, dwz de vinger op de zere plek gelegd ... hoe zo'n foutje mogelijk is is het volgende raadsel.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6759
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: cataloguswaarde Defender-90 1986

Berichtdoor Edward » 02 Dec 2020, 19:58

Landmarcs schreef:Overigens was er een paar jaar terug iemand die een nieuwe 130 via Spanje bestelde (waarom deze omweg weet ik niet).

Maat van me heeft zo een 300Tdi nieuw gekocht toen hier de Td5 al niet meer leverbaar was. Deze 300 was alleen voor buiten de Eu (apenspec noemden we dat toen maar da mag vast nie meer nie) en via Spanje kon die nog wel de Eu in. Vraag me niet hoe maar het is gelukt. :roll:

PS   Edward heeft het RDW-raadseltje opgelost, dwz de vinger op de zere plek gelegd ... hoe zo'n foutje mogelijk is is het volgende raadsel.

Neem aan dat het trekgewicht omlaag gebracht is maar het totaalgwicht vergeten. Al is 3800kg trekgewicht ook wel een raar getal. 3500kg is hier normaal, 4000 komt ook wel voor maar 3800??
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004


Terug naar “Kroeg”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten