Moment van het sleutelen Nm

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Leerling

Moment van het sleutelen Nm

Berichtdoor Leerling » 20 Feb 2021, 20:41

Mijn beste set ooit wat ik maar heb (de rest van al mijn gereedschap 'in enge zin' is rommel vergeleken bij dit) en heb nog veel meer van deze pleuris rommel.

IMG_1363.JPG

Ik heb wel wat leuke dingen gevonden voor de kracht wat je mag zetten, maar de vraag is... is 210 Nm maximaal genoeg voor alles? Wil ik naar max 300+ gaan ben ik weer 50 euro extra kwijt voor amateur spul. Ik probeer dan ook mijn kosten te drukken waar ik maar kan en begrijp dat het binnen een paar jaar stuk is of eerder bij intensief gebruik, dat is een bewuste afweging.
Enjoying my autism: Nil Volentibus Arduum.

OttoVink

Re: Moment van het sleutelen Nm

Berichtdoor OttoVink » 20 Feb 2021, 22:50

Goedkope sets zijn niet altijd slecht. en wat kapot gaat kun je later vervangen door een los deel van goede kwaliteit .

Leerling

Berichtdoor Leerling » 20 Feb 2021, 23:09

Zo dacht ik dus ook, lekker goedkoop en als het kapot is vervangen door kwaliteit.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Feb 2021, 09:49

Precies, ik heb nog steeds een Hema 1/2inch doppenset, vast al zo'n 30 jaar oud, en niet stuk te krijgen ... het was indertijd een van de goedkoopsten.

Verder kan je soms ook bij Aldi, Lidl of ACtion goed spul voor weinig vinden (hoewel je bij de laatste ook het meest kritisch moet kijken).

Groeten MarcS

Vogler

Berichtdoor Vogler » 21 Feb 2021, 11:00

Hier ook een doppenset van 30 jaar oud, de mijne kocht ik als student voor 35 gulden bij de Aldi, en enkel de kleine ratel heeft het begeven na 20 jaar. Anderzijds heb ik ooit een garagist 2 goedkope stukken van 3/8 zien stukdraaien op een bout die later met een Facom 1/4 en een pijp als hefboom loskwam. Je kan vast met de jouwe verder, al loop je met zeskantige doppen minder het risico om moerkoppen te beschadigen.

Maar je vraagt naar momentsleutels, toch?
Ik ben afgestapt van de goedkope. Ik maakte het net wat te vaak mee dat hij niet klikte en trok de laatste keer de draad in een van de gaten van de tussenbak stuk. Dus ik kon meteen een Helicoil set kopen die bijna evenveel kostte als wat ik bespaarde met de goedkopere momentsleutel.

Ik heb 2 Wera's gekocht. Nog steeds veel geld maar niet duur voor een kwaliteitsmerk.
Voor je LT230 volstaat de C2 met 20-100Nm capaciteit. Enige uitzonderingen zijn de flenzen op de uitgaande as (daar is het eerder kwestie van zo hard aantrekken als je kan) en enkele kleinere boutjes.
De C2 heb ik later aangevuld met een C4 (60-300Nm). De grotere aandraaimomenten vind je in de wielmoeren,.differentiëlen en ophanging) .Verzorg momentsleutel goed: niet laten vallen en na gebruik ontspannen.

Als ik je boodschappenlijstje in je LT230 topic lees, (mijn antwoord is (nog) niet goedgekeurd) dan wil je veel te veel en zit er teveel overlap in. Je hoeft niet alles in één keer te kopen. Ik raad je aan om eerst het project met de tussenbak af te ronden, dan weet je of je het vaker wil doen en of de investeringen gerechtvaardigd zijn.
Veel gereedschap is leuk, maar het neemt ook veel plaats in.

succes met je zoektocht!

Joris

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Feb 2021, 12:13

Voor mijn Range Rover kocht ik in 2002 een Lux setje vd Praxis omdat ik Torx doppen nodig had. Op de ratels na left alles nog en de ratel is vervangen door een Makita slagsleutel. Dus die doppen zijn best oké.

Verder heb ik een Mannesman setje en nog een merkloze doppenset. Mijn steek en ringsleutels zijn van Gedore en dat is nog steeds de set die ik als 15 jarig menneke kocht om aan m'n brommer te sleutelen (lees opvoeren)

Tangen heb ik van Knipex, prima prijs kwaliteit verhouding.
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Leerling

Berichtdoor Leerling » 21 Feb 2021, 15:53

@Landmarcs Ik moet bekennen dat ik nu een aantal dingen (accuboormachine, kolomboor en zaagtafel) van de Lidl heb gekocht die voor mij prima functioneren en helemaal in verhouding tot prijs goed presteren. Als ik naga dat ik een Metabo accuboor in twee jaar kapot had... Doe mij dan maar wat goedkoper op de gok en geen dure accu's die een vermogen kosten om erbij te kopen. Action heb ik nog niets van gekocht en voor kleine dingen ga ik meestal naar de gamma.

@Edward Mijn schroevendraaiers zijn van Gedore en een aantal hangen ook, dit is goede kwaliteit en gaat lang mee. Sleutels heb ik diverse merken van, maar zo nu en dan breek ik een keer een door midden :lol: Maarja, sleutel verlengen met een sleutel of buis is dan ook niet heel handig en logisch dat je iets gaat breken zo nu en dan.

---

162 Nm is de max wat ik nodig ben tot nu toe (volgens manual), dus met 210 zit ik ruim voldoende. Wellicht moet ik alleen wat kleiner denken omdat er ook iets op 1,25 moet, maar dat zie ik later wel even.

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 21 Feb 2021, 16:18

Action zou ik echt mijden voor gereedschap, daar is het standaard duurkoop cq miskoop.
LIDL is inderdaad wel prettig geprijsd voor redelijke kwaliteit gereedschap, we hebben hier meestal 4 auto’s en een sleutelschuur en overal ligt wel wat gereedschap in van de LIDL dat geregeld wel gebruikt wordt.

Aldi koop ik eigenlijk nooit iets maar zal wellicht zelfde kwaliteit als LIDL zijn.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Terug naar “Kroeg”