Verzeker je LR naar waarde, maar hoe?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Casper the Ghost

Verzeker je LR naar waarde, maar hoe?

Berichtdoor Casper the Ghost » 09 Apr 2021, 17:46

Hallo allemaal,

Als Land Rover (Defender) eigenaar wil je er liever niet aandenken: "Schade bij een aanrijding". Los van de schuldvraag kan dit voor vervelende verrassingen zorgen. Verzekeringsmaatschappijen keren immers niet meer uit dan de dagwaarde van de auto... (ook bij brand, diefstal en vernieling)

Zo is mijn LR Defender 110 2.4 uit 2008 allrisk verzekerd, echter de dagwaarde zit rond de 10.000 euro, terwijl de verkoop- aankoopwaarde zo rond de 32.000 euro zit. Bij een flinke aanrijding, of total loss ben ik dus goed de klos...

Daarom wil ik mijn Defender laten taxeren door een erkende auto taxateur, kosten 200 euro https://www.waardetaxaties.nl/, Daarnaast heb ik mijn verzekeringsmaatschappij via email verzocht of zij bereid zijn deze auto tegen de taxatiewaarde te verzekeren... (nog geen reactie ontvangen)

Daar mijn Defender uit 2008 komt en dus 13 jaar oud is, valt deze dus niet onder de term Youngtimer, laat staan Oldtimer.

Mijn vraag: Zijn er Defender liefhebbers die met dezelfde vraag worstelen, of beter... die een oplossing hebben gevonden betreft dit lastige vraagstuk?

Hoor graag....

Groet Casper
Land Rover Defender 110 2.4 Td4, 2008 / https://youtu.be/sCAtFKG9mPo

Landmarcs

Re: Verzeker je LR naar waarde, maar hoe?

Berichtdoor Landmarcs » 09 Apr 2021, 19:08

Casper the Ghost schreef:... LR Defender 110 2.4 uit 2008 allrisk verzekerd, echter de dagwaarde zit rond de 10.000 euro, terwijl de verkoop- aankoopwaarde zo rond de 32.000 euro zit. Bij een flinke aanrijding, of total loss ben ik dus goed de klos...

Hmm ... misschien moet je eerst eens even goed kijken naar wat er precies in de polis staat.
En daarna ook eens goed uitzoeken wat die "dagwaarde" inhoud.

Toen inmiddels 11 jaar geleden mijn oude trouwe blauwe Td5 op zijn gepoetste kant landde kwam er een taxateur naar het wrak kijken.
Daarna kwam er een periode van gedimdam (zoiets heet onder de huidige politieke toestand: verkenningen).
Tot tweemaal toe heb ik de taxatie van de taxateur als onvoldoende afgewezen, en de laatste keer zak ik met de laptop op schoot dankzij de "Gaspedaal-site" te kijken naar wat de taxateur als vergelijkbaar noemde en schetste ik dan weer waarom ik niet tevreden was met de advertentie-waarde.

Achteraf denk ik dat ik nog harder had moeten onderhandelen .... maar goed de volhardendheid mijnerzijds leverde ook al zo'n 20% meer op, en daarna kreeg ik ook nog een redelijk bedrag vergoed aan bijkomende onkosten door de laatste onderhandelingen met de tegenpartij in eigen hand te nemen (je mag blij zijn als je eigen verzekering werkelijk werk maakt van het verhalen van dit soort schadeposten).
In retrospectief - en na een andere ervaring - denk ik dat ik een letselschade-advocaat had moeten inzetten om tot het gaatje te gaan (de schuld lag bij de tegenpartij).

Maar goed, zoals het bij mij ging, met een 10 jaar oude Td5 ging het niet al te beroerd: De uitgekeerde waarde was niet een theoretische dagwaarde maar gebaseerd op de dagwaarde = marktwaarde op dat moment.
Gaat je auto in vlammen op, of wordt hij gestolen, en heb je dus geen wrak dan heb je natuurlijk minder tastbare resten om op terug te vallen, maar zelfs dan zijn de marktprijzen normalerwijze de maatlat.

Overigens, nu mijn Defender een zekere leeftijd krijgt, en hij bovendien nog steeds als nieuw (of zelfs beter als nieuw) is denk ik ook wel eens aan een waardetaxatie ... gewoon om een document achter de hand te hebben mocht het onverhoopte gebeuren.
Zolang die taxatie de oorsponkelijke aanschafprijs niet overtreft is het voor de verzekering alleen maar pech dat ze niet de gebruikelijke afschrijvingswinst in de pocket hebben.  (Dat is namelijk een raar verzekerings "dingetje" bij All-Risk: je betaalt premie op basis van de oorspronkelijke aanschafprijs en een "gewone" auto kent een nogal dramatische afschrijving.)
Ik heb ook al eens gekeken naar een verzekering op basis van een getaxeerde waarde: Die was duurder als de verzekering die ik nu heb. Terwijl ik nu toch minstens de dagwaarde/vervangingswaarde uitgekeerd krijg bij een Total-Loss.

O ja, je kan natuurlijk alles proberen af te dekken met verzekeringen ... uiteindelijk ben je dan vooral verzekerd van hoge premies, en verder van gedoe in geval van een claim. Bij verzekeringen krijg je in het beste geval waar je recht op hebt, en meestal krijg je minder.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Apr 2021, 19:18

Geen idee waar die 10.000 euro vandaan komt....

Mijn ervaring met dagwaarde is dat de taxateur op internet op zoek gaat naar de goedkoopste versie van wat er gejat is of total loss gereden. Dat print ie uit en neemt ie mee naar de onderhandelingstafel. In mij geval was dat mijn keukentafel.

Uiteraard had ik de duurste versies uitgeprint en dan begint de koehandel. Nadat mijn motor gejat was heb ik zelfs de facturen van het onderhoud van drie dagen eerder bij de som mogen voegen en kreeg ik een eerlijke uitkering.

Wellicht dat dagwaarde in verschillende polissen andere betekenissen heeft maar bovenstaand scenario heb ik nu een paar keer meegemaakt. Mijn LaRo's heb ik niet all risk verzekerd omdat in mijn berekening de premie het risico niet dekt. Maar dat is persoonlijk.
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Apr 2021, 22:19

Edward schreef:Geen idee waar die 10.000 euro vandaan komt....
....
Mijn LaRo's heb ik niet all risk verzekerd omdat in mijn berekening de premie het risico niet dekt. Maar dat is persoonlijk.

Precies, waar die € 10.000 vandaan komt weet ik ook niet.   Indertijd, 11 jaar geleden was mijn toen 10 jaar oude trouwe blauwe Td5 al meer waard ... en toentertijd hield de Defender beter dan gemiddeld waarde, maar niet meer dan dat.   De laatste jaren zitten de Defender-prijzen alleen maar in de lift.

Je hebt er niks aan .. die toenemende (of althans niet afnemende) waarde, het maakt je bezit in het gebruik niet waardevoller, het maakt wel dat je er "zuiniger" op wilt zijn, en ook dat het All-Risk verzekeren langer "verstandig" lijkt.

Groeten MarcS

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 09 Apr 2021, 22:51

Hoe groot is je risico?

Tot nu toe heb ik +- 2 miljoen kilometers zelf gereden met een legio aan nieuwe voertuigen welke daarna naar een nog al blije 2e eigenaar gaan omdat ik nog al zuinig op spullen ben.
Alle oldtimers die ik afgelopen 32 jaren gereden heb waren en zijn altijd WA met inzittende verzekerd waar ik tot nu toe nog maar 1 x gebruik van heb hoeven maken omdat iemand bij me achterop reed waardoor ik doorgeduwd werd naar mijn voorganger.
Nog nooit in die 32 jaar heb ik een total loss of een diefstal bij de verzekering hoeven te claimen.
Aan premie heb dus al flink betaald aan deze boeven, laat staan als ik alle oldtimers had moeten laten taxeren om all risk te kunnen verzekeren met bijbehorende premie.

Je zou dus het risico kunnen nemen door beperkt te verzekeren en het geld wat je uitspaart opzij te zetten.
Ik weet wel dat mijn oldtimer spaarpot aardig gevuld is en dat ik bij total loss of diefstal direct een gelijkwaardig voertuig kan ophalen zonder op een verzekeringmaatschappij te hoeven wachten.

Ben je een brokkenpiloot? Dan is mijn advies je helemaal suf te verzekeren :lol: :lol: :lol:
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 10 Apr 2021, 00:02

https://www.anwb.nl/auto/koerslijst

Ik zou hem hier eens invoeren, komt denk ik iets meer dan 10.000 uit.

Groet Ron

Ps: je kan ook vragen wat in hun ogen de dagwaarde is
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Casper the Ghost

Berichtdoor Casper the Ghost » 10 Apr 2021, 08:16

Dank voor jullie reacties...

Toen ik vorig jaar oktober deze auto allrisk verzekerde werd een vergoeding bij total loss van iets meer dan 10.000 euro opgegeven... Kennelijk is dit (zoals nu blijkt) niet de dagwaarde, deze ligt volgens de ANWB koerslijst zo rond de 26.000 euro

Ik ga mijn verzekering contacten hoe dit nu precies zit...

Groet Casper
Land Rover Defender 110 2.4 Td4, 2008 / https://youtu.be/sCAtFKG9mPo

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Apr 2021, 10:32

Casper the Ghost schreef:.... een vergoeding bij total loss van iets meer dan 10.000 euro opgegeven... Kennelijk is dit (zoals nu blijkt) niet de dagwaarde, deze ligt volgens de ANWB koerslijst zo rond de 26.000 euro

Die koerslijst is ook nog steeds niet de dagwaarde. Die koerslijst is hoogstens een zekere houvast.
Houdt bij wat er aan extra en beter op en aan je auto zit ... en ga zoals Edward schetste (en mij indertijd ook aldus adviseerde) niet direct akkoord met een aardig lijkende taxatie.
Wil je helemaal "gedekt" zijn dan kan je je auto tussentijds ook nog eens laten taxeren (ik denk dat dat voor minder dan die genoemde € 200,- moet kunnen, doe het wel bij een taxateur die geaccepteerd wordt door bijv. old-timer-verzekeringen).
Voor old-timers geldt zo'n taxatie gewoonlijk ± 3 jaar ... dus ben je voor ± € 60,- verzekerd van een extra stevige onderhandelingspositie.

Bedenk dat de gebruikelijke schade-taxateurs, die dus door de verzekering op pad worden gestuurd 1000den gewone auto's voorgeschoteld krijgen en dan één keer een Defender ... ze weten dus echt niks van de techniek, de prijzen of de marktwaarde van een Defender.

En dan qua All-Risk: Als je een hoge no-claim hebt dan is bij een ordentelijke verzekering de extra premie voor het All-Risk deel beperkt. Met een paar 100 €uro per jaar moet je lang sparen om jezelf te verzekeren. (Omgekeerd is het natuurlijk ook zo dat je als je een hoge no-claim hebt kennelijk ook een oplettende eigenaar bent.)
Kijk overigens goed naar de premies en ook de no-claim-ladders: De ene of de andere verzekering kan veel schelen ... je spaart makkelijk meer dan het bedrag van de All-Risk-premie uit door een niet te dure verzekering te kiezen.

Groeten MarcS

PS   Je hoeft niet al teveel compassie met de verzekeraars te hebben. Sowieso niet, want de premie gaat gewoon omhoog als de schades toenemen ... en verder is dan een Defender misschien wel een dure auto vanwege de minimale afschrijving, omgekeerd is het een niet al te dure auto in geval van een kleinere schade.
En ... naar verluid behoorde de Defender het in het moederland zelfs tot de "veiligste" auto's: wie ermee rijdt weet maar al te goed dat hijzelf onderdeel van de kreukelzone is.

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 10 Apr 2021, 15:15

Nederlanders houden ervan zichzelf overal en voor alles over te verzekeren.
Aanvullende ziektekostenverzekering, verzekering voor de mobiele telefoon, voor de kat, voor de hond, aanvullende tandartsverzekering voor de hond, voor de parkiet, voor het parket enzovoorts. :lol: :lol: :lol:

PS Goedkoop is duurkoop en je krijgt waar je voor betaalt ;)
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 10 Apr 2021, 15:32

Mijn RRC uit 1972 is getaxeerd door een door mijn verzekeraar erkende taxateur en ook tegen die waarde full casco verzekerd.
Kost paar knaken maar geeft mij wel een fijn gevoel.

Een auto uit 2008 wordt wellicht wel lastiger maar zoals je reeds gedaan hebt, overleg eens met je verzekeraar wat de mogelijkheden zijn.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Terug naar “Kroeg”