Defender total loss

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
jopie95
Berichten: 39
Lid geworden op: 21 Feb 2012, 21:01
Locatie: Bourtange

Re: Defender total loss

Berichtdoor jopie95 » 19 Jul 2022, 22:44

ik had de foto's voorbij zien komen op een nieuwssite, beste klapper geweest. :shock:

Veel beterschap voor beide inzittenden!

pascal110
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 Jun 2019, 22:44

Re: Defender total loss

Berichtdoor pascal110 » 21 Jul 2022, 09:23

hopelijk komen de mensen er weer boven op.
als je ziet wat ze durfen vragen op mobile de onder schade auto s, zou ik hem door de verzekering , die weten de juiste opkopers, laten schatten. denk als ik de foto zo zie en je hebt het kenteken nog wel tussen 6 en 8 opbrengt, dat zijn veel onderdelen en werk.

Barwaut
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 Dec 2019, 16:19

Re: Defender total loss

Berichtdoor Barwaut » 21 Jul 2022, 09:24

pascal110 schreef: zou ik hem door de verzekering , die weten de juiste opkopers, laten schatten.


Nou, ik zou dat proces héééél goed in de gaten houden....
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7348
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Defender total loss

Berichtdoor Edward » 21 Jul 2022, 09:42

Barwaut schreef:
pascal110 schreef: zou ik hem door de verzekering , die weten de juiste opkopers, laten schatten.


Nou, ik zou dat proces héééél goed in de gaten houden....


Eens, maar je krijgt gewoon de geboden bedragen van de bieders te zien als je daarom vraagt en kunt hem altijd zelf houden of verkopen. Maar dat alles gaat alleen op als ie All Risk verzekerd was. Anders doet de verzekering heulemaal niks.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 8337
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender total loss

Berichtdoor Landmarcs » 21 Jul 2022, 10:44

Edward schreef:Maar dat alles gaat alleen op als ie All Risk verzekerd was. Anders doet de verzekering heulemaal niks.

Nu is de waarde van een Td5 of "Puma" Defender de laatste tijd zodanig dat het het overwegen waard is om 'm All Risk te verzekeren.
Kleine bonus is dan dat de verzekeraar in het algemeen voor het vaststellen van zijn All-Risk-premies rekening houdt met een rap afnemende dagwaarde ... hij houdt er geen rekening mee dat die dagwaarde bij een Defender veel trager (en soms zelfs helemaal niet) afneemt: die hoge dagwaarde wordt uitgemiddeld in de schadegevallen en dus betalen de verzekerden met snel waardeverliezende auto's een (heel bescheiden) extra-premie.   Zolang de waarde-ontwikkeling zoals die bij de Defender de grote uitzondering is hoeven we niet al te bang te zijn voor een verhoogd All Risk tarief (ook omdat de gemiddelde Defender-rijder een voorzichtige rijder is).

Het kan overigens bij een oudere Defender verstandig worden 'm zo nu en dan te laten taxeren, dat scheelt een stuk discussie in geval van een grotere schade (zeker bij verlies door brand of diefstal).   Zolang je een "normale" verzekering hebt en zolang de dagwaarde niet boven de verzekerde nieuwwaarde uitkomt kan je volstaan met het goed bewaren van je taxatierapport.  (Je mag immers aannemen dat een verzekeraar die jouw Defender verzekert kennis heeft van de dagwaarde-ontwikkeling, het betreft geen informatie die jíj als verzekerde móét delen omdat je door het niet delen informatie achterhoudt.)

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7348
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Defender total loss

Berichtdoor Edward » 21 Jul 2022, 12:05

Dat zijn afwegingen die je vóór een ongeval moet maken Marc. :lol: :lol: Nu is het een gegeven.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 8337
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender total loss

Berichtdoor Landmarcs » 21 Jul 2022, 14:08

Edward schreef:Dat zijn afwegingen die je vóór een ongeval moet maken Marc.   Nu is het een gegeven.

Precies, maar je kan wel (iets) leren van het verleden, zelfs al geven resultaten van toen geen garanties voor de toekomst.

Heb je een aantrekkelijke positie op de bonus/malus ladder dan is de extra premie voor volledig Casco (= All Risk) een relatief bescheiden bedrag en daarmee koop je dan een risico af (zoals ik hierboven betoogde: bij de actuele dagprijzen van een Defender betaal je relatief weinig voor die afkoop).  
Een voormalig buurman die in verzekeringen deed zei: "Je moet eigenlijk alleen die gebeurtenissen verzekeren die je niet zelf kan of wilt betalen." (z'n baas dacht hier waarschijnlijk anders over).   Het is in ieder geval een goede basisregel, in aanvulling hierop kan je natuurlijk ook kiezen voor het verzekeren vanwege de aanvullende hulp die de verzekering biedt in geval van een schade. Je moet evenwel altijd in het achterhoofd houden dat de verzekeraar uiteindelijk winst maakt, uit de premie worden de schades betaald, maar ook het personeel en dan blijft er ook nog winst over.
Een mooie "preek" maar ik vrees dat ook ik tot de conclusie kom dat er nog wat te wieden is in mijn eigen verzekeringspakket als ik het allemaal strak tegen de meetlat aan zou houden.

Groeten MarcS

Jankouwenberg
Berichten: 157
Lid geworden op: 25 Okt 2015, 09:06

Re: Defender total loss

Berichtdoor Jankouwenberg » 05 Aug 2022, 11:21

Mijn dochter gaat een landurig herstelproces in voor haar rechtervoet die onder uit de voetenbak is geschoten en veel huid heeft verloren.

De auto is verkocht. Zelf uit elkaar halen had het meeste opgeleverd, maar door de zorg voor mijn dochter heb ik daar zeker geen tijd voor. 1750 is het geworden, bedenk dat het chassis verbogen is ter hoogte van de versnellingsbak (de lengte stijlen). Opnieuw opbouwen kan maar daar moet een nieuw chassis voor komen en bijna alle plaatdelen. Blok had 360.000 op de teller, liep goed, maar had wel onderhoud nodig (starten bij kouder dan -5 begon moeilijker te worden).

Ik kom binnenkort nog met flink wat onderdelen langs die ik heb staan. Voor de TD5

Hij was niet al risk verzekerd, maar gelukkig wel een inzittende verzekering en geloof me dat is in dergelijke gevallen zeer waardevol, al kost het bijna niets.

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 2676
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Defender total loss

Berichtdoor Erik Peters » 05 Aug 2022, 19:50

Als de voet nog goed kan functioneren, dan komt het met de huid wel goed (er kan veel tegenwoordig), ook al is dat een langdurig proces.
Bij een Zwitserse neef is twee jaar geleden een heel stuk huid verbrand (niet zorgvuldig genoeg gewerkt aan een transformatorhuisje, dus die neef lag ineens languit op de grond), die huid is nu zo goed als hersteld. Hij moet nog wel oppassen met fel zonlicht.

En € 1750 is nog wel een redelijk bedrag. Mijn Td5 (en 300 Tdi) zijn bedrijfsauto's en staan op de balans. Ik zit er over te denken om de auto's naar privé te halen, daarom heb ik beide auto's laten taxeren (WEV = waarde economisch verkeer) Ook voor de bijtelling gaat de belastingdienst hiermee akkoord, mits door een erkend taxateur getaxeerd.
Schrik niet, maar de WEV-waarde van de 300 Tdi (bj. 1998) is € 1000,-. En de Td5 (2001) € 2500,- (en dit is de auto die ik 'dagelijks' gebruik).

Ook al rij ik veel alleen in de auto(s), een mede inzittenden verzekering ontbreekt niet.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 8337
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender total loss

Berichtdoor Landmarcs » 06 Aug 2022, 15:32

Erik Peters schreef:Ik zit er over te denken om de auto's naar privé te halen, daarom heb ik beide auto's laten taxeren (WEV = waarde economisch verkeer). Ook voor de bijtelling gaat de belastingdienst hiermee akkoord, mits door een erkend taxateur getaxeerd.

Ik misgun niemand een voordeeltje ... maar ook dit illustreert weer eens dat ze bij de belastingdienst niet weten aan welke kant de boterham gesmeerd is.   Hier gaat het om een bescheiden/overzichtelijk voordeeltje, maar het is wel raar als je weet dat ze soms over nog veel minder aan het dimdammen zijn, en/of toeslagen-slachtoffers op het Procrustesbed leggen (om maar niet te spreken over het "spiegelbeeld" waarbij de grote vissen ook nog over de mazen van de wet mogen onderhandelen).

Groeten MarcS


Terug naar “Kroeg”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten