Helaas helaas
Mijn Landrover defender is door mijn zoon tegen een boom geparkeerd. Er is niet veel van over, laat ik over de menselijke kant maar niks zeggen. Nu staat mijn defender bij het bergingsbedrijf in Stadskanaal.
Ik vroeg me af wat een handig proces is om hier mee om te gaan. Slopen in eigen beheer of verkopen. Ik schat dat er wel wat bruikbare onderdelen af te halen zijn. Vandaar.
Iemand tips ideeen
Jan Kouwenberg helaas geen defender eigenaar meer
Defender total loss
-
Defender total loss
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
Re: Defender total loss
Qua winstmaximalisatie ofwel financiële schadebeperking is zelf slopen het meest voordelig. Chassis (een flink deel met het chassisnummer is genoeg) met kenteken kun je inleveren bij sloper (Boels in Alteveer bv) of de Rdw.
Het is ook welk de meest pijnlijke optie want het is niet leuk je hobby te demonteren en te verkopen. Ik heb steeds (nu ja, 2 keer dan) gewoon m'n verlies genomen en het ding in z'n geheel verkocht.
Ps: hoop dat je zoon oké is
Het is ook welk de meest pijnlijke optie want het is niet leuk je hobby te demonteren en te verkopen. Ik heb steeds (nu ja, 2 keer dan) gewoon m'n verlies genomen en het ding in z'n geheel verkocht.
Ps: hoop dat je zoon oké is
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
Da's sneu.
Waarschijnlijk brengt verkopen nog wel wat op. Slopen in eigen beheer is veel werk en je moet de ruimte hebben om het te doen en om de onderdelen (tijdelijk) op te bergen.
Toen mijn 300 Tdi total loss werd verklaard door de verzekering (zo'n 15 jaar geleden, wegens brandschade) werd er voor het 'wrak' toch nog zo'n € 4500,- geboden.
Daar zat nog wel een kenteken bij. Uiteindelijk heb ik mijn Defender gehouden en zelf gerepareerd.
Maar als het kenteken is ingenomen (chassisnummer doorboord) dan kun je alleen maar slopen (of laten slopen). En dan brengt het wrak natuurlijk wat minder op.
Ik heb vroeger ooit eens een 110 HCPU gekocht die rechts voor tegen een boom was gereden (kenteken ingenomen). Chassis krom, tussenbak van versnellingsbak afgescheurd, vooras rechts krom. Alleen de 2,5 TD was redelijk ongeschonden uit de strijd gekomen en die heb ik in mijn toenmalige 110 met N/A diesel geplaatst. De laadbak was ook zo goed als ongeschonden en het plan was om daar een aanhanger van te maken, maar zo ver is het niet gekomen.
Uiteindelijk viel het tegen wat ik er nog aan goede onderdelen afgehaald heb, maar het ging mij toen om de motor.
Groet,
Erik.
Waarschijnlijk brengt verkopen nog wel wat op. Slopen in eigen beheer is veel werk en je moet de ruimte hebben om het te doen en om de onderdelen (tijdelijk) op te bergen.
Toen mijn 300 Tdi total loss werd verklaard door de verzekering (zo'n 15 jaar geleden, wegens brandschade) werd er voor het 'wrak' toch nog zo'n € 4500,- geboden.
Daar zat nog wel een kenteken bij. Uiteindelijk heb ik mijn Defender gehouden en zelf gerepareerd.
Maar als het kenteken is ingenomen (chassisnummer doorboord) dan kun je alleen maar slopen (of laten slopen). En dan brengt het wrak natuurlijk wat minder op.
Ik heb vroeger ooit eens een 110 HCPU gekocht die rechts voor tegen een boom was gereden (kenteken ingenomen). Chassis krom, tussenbak van versnellingsbak afgescheurd, vooras rechts krom. Alleen de 2,5 TD was redelijk ongeschonden uit de strijd gekomen en die heb ik in mijn toenmalige 110 met N/A diesel geplaatst. De laadbak was ook zo goed als ongeschonden en het plan was om daar een aanhanger van te maken, maar zo ver is het niet gekomen.
Uiteindelijk viel het tegen wat ik er nog aan goede onderdelen afgehaald heb, maar het ging mij toen om de motor.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Jankouwenberg schreef:Helaas helaas
.... .
Ik vroeg me af wat een handig proces is om hier mee om te gaan. Slopen in eigen beheer of verkopen. Ik schat dat er wel wat bruikbare onderdelen af te halen zijn. Vandaar.
Iemand tips ideeen.
Da's dus geen feest, gecondoleerd ... ik hoop dat de brokkenpiloot schade-vrij is gebleven (en er wat van geleerd heeft).
En dan qua ideeën - ik kan je alleen maar over mijn eigen ervaringen vertellen.
Toen mijn oude trouwe blauwe op z'n gepoetste kant in een Franse greppel was beland heb ik het wrak naar Nederland laten vervoeren, en als eindbestemming een carrosserie-bedrijf gekozen waar ik een indirecte connectie mee had.
Het betrof overigens een AllRisk verzekerd wrak, dat maakt nogal verschil ... de schade expert kwam en kwam met een waardeloze waarde-suggestie, tot tweemaal toe heb ik de geschatte dagwaarde afgewezen, en tot tweemaal toe kreeg ik een betere (achteraf gezien denk ik dat ik de derde keer nog meer had gekregen, en denkelijk ook nog eens een aanvullende vergoeding van de schuldige tegenpartij).
De verzekering kwam ook met een bod op het wrak: ik kon het wrak dus verkopen aan een opkoper die naar mijn idee nog best veel bood.
Uiteindelijk heb ik het wrak verkocht aan een connectie van het carrosserie-bedrijf, voor de opkoop-prijs, die connectie wilde de auto weer opknappen en heeft dat ook gedaan (de auto is nog steeds "actief" vlgs de RDW).
En in de tussentijd heb ik wel allerlei extra's waar de verzekeraar sowieso geen recht op had van de auto afgeschroefd, dat was de bonus van het stallen bij een "bevriende" carrossier. Het was een best werk, het was echter ook een goede "rouwverwerking", en het was ook lonend, dwz de uurvergoeding is misschien niet top maar ik had in een paar dagen een best aardige tegenwaarde in €uro's en/of zelfwerkzaamheids-uren thuis in de garage liggen.
De koper van mijn wrak was overigens ook niet ontevreden, zelfs al moest ie nog een ruilmotor regelen, en de meccanodoos carrosserie herstellen, en dus ook het nodige sleutelwerk inbrengen. De wrak-waarde voordat het wrak wrak werd was (toentertijd) immers ± € 12.000. (Dat was toentertijd de dagwaarde van een redelijk nette tien jaar oude 110Td5.)
Misschien had ik zelf het wrak moeten/kunnen opknappen, wellicht had ik met wat meer schraperigheid meer €uro's kunnen vangen ... maar het was toen "economisch" verantwoord om gewoon een nieuwe te kopen, en nog veel plezier te hebben van de extra's die ik had "teruggewonnen".
Groeten MarcS
-
Dank jullie wel voor de reacties mensen
Met mijn zoon gaat het lichamen lijk wel goed. Geestelijk zal nog wat duren omdat zijn zus in de bijrijder stoel de klap met de boom heeft opgevangen en nog wel even in Umcg verblijft. Impact aan voor kan voordeur bijrijderszijde. Ik zal een dagje spullen gaan loshalen en dan inderdaad naar boels in Alteveer, denk dat de versnellingsbak en motor de impact wel overleeft hebben dus grijp je kans over een paar weken.
Ik richt me voorlopig nog even op mijn dochter
Jan
Met mijn zoon gaat het lichamen lijk wel goed. Geestelijk zal nog wat duren omdat zijn zus in de bijrijder stoel de klap met de boom heeft opgevangen en nog wel even in Umcg verblijft. Impact aan voor kan voordeur bijrijderszijde. Ik zal een dagje spullen gaan loshalen en dan inderdaad naar boels in Alteveer, denk dat de versnellingsbak en motor de impact wel overleeft hebben dus grijp je kans over een paar weken.
Jan
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
Sterkte Jan! Als ik iets voor je kan doen dan roep maar. Ter Maarsch is nie ver weg nie
Edward van Vugt
-
Jankouwenberg schreef:Dank jullie wel voor de reacties mensen
Met mijn zoon gaat het lichamelijk wel goed. Geestelijk zal nog wat duren omdat zijn zus in de bijrijder stoel de klap met de boom heeft opgevangen en nog wel even in UMCG verblijft. Impact aan voor kan voordeur bijrijderszijde. Ik zal een dagje spullen gaan loshalen en dan inderdaad naar Boels in Alteveer, denk dat de versnellingsbak en motor de impact wel overleeft hebben dus grijp je kans over een paar weken.
Sterke Jan, hopelijk een vlot herstel van je dochter.
Wat betreft jouw oude trouwe blauwe: Ik weet niet precies hoe of het nu werkt, maar in het verleden kon een auto ook tijdelijk/definitief* uit de RDW administratie verdwijnen door hem te exporteren (en dat hoefde dan niet werkelijk te gebeuren).
* De auto verdween dan overigens niet helemaal uit de RDW-administratie, zelfs na 10 jaar konden ze alles terugvinden bij herimport.
Verder een vraagje: Had jouw auto (degelijke) RockSliders / Jackable Sills ?
Ik vraag dat om dat ik me de illusie maak dat dergelijke degelijke balken bij een zijdelingse impact een zekere extra veiligheid opleveren.
Bij een (te) grote zijdelingse klap is er natuurlijk geen houwen aan: dan is het zelfs de vraag of de verkreukelende balk weer in het tegendeel omslaat en extra ricico's met zich mee brengt.
Groeten MarcS
-
https://www.dropbox.com/s/npoerfdy07e82 ... 8.jpg?dl=0
Weet niet of je hem zo kan zien. Ik had geen echte rocksliders, maar wel onder. De passagiersstoel een lucht cilinder die een groot deel van de impact heeft opgevangen en aan de voorkant ruimte liet voor de been van mijn dochter. Zelfs chassis is onder passagiersstoel naar binnen gegaan. Motor en bak lijken prima, maar wat een kreukelboel. Zelfs de achterdeur sluit slecht. Waarschijnlijk door het dak wat naar achter is gezegd.
Rockslides stijf op het chassis en een rolkooi had uiteraard geholpen, maar uiteindelijk kun je beter gewoon niet tegen een boom rijden. Impact aan de zijkant heeft ook het dashboard behoorlijk naar binnengeduwd.
De originele stoelen zijn overigens bijzonder stijf. Die hebben geen kink gegeven.
Weet niet of je hem zo kan zien. Ik had geen echte rocksliders, maar wel onder. De passagiersstoel een lucht cilinder die een groot deel van de impact heeft opgevangen en aan de voorkant ruimte liet voor de been van mijn dochter. Zelfs chassis is onder passagiersstoel naar binnen gegaan. Motor en bak lijken prima, maar wat een kreukelboel. Zelfs de achterdeur sluit slecht. Waarschijnlijk door het dak wat naar achter is gezegd.
Rockslides stijf op het chassis en een rolkooi had uiteraard geholpen, maar uiteindelijk kun je beter gewoon niet tegen een boom rijden. Impact aan de zijkant heeft ook het dashboard behoorlijk naar binnengeduwd.
De originele stoelen zijn overigens bijzonder stijf. Die hebben geen kink gegeven.
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
-
Jankouwenberg schreef:https://www.dropbox.com/s/npoerfdy07e826f/Foto%2015-07-2022%2011%2053%2018.jpg?dl=0
Mij lukt het in ieder geval niet iets te zien, de beschrijving die je geeft schetst evenwel al een beeld.
Mijn gedachte dat je weinig vertrouwen moet hebben in het blik van de vloerplaten wordt bevestigd.
Ik stuiterde ooit met mijn oude trouwe blauwe zijdelings tegen een (kleine) tractor en gelukkig voorkwam de RockSlider vrijwel alle schade.
Een tractor is natuurlijk heel wat anders als een boom maar alleen het schutbord en seatbase geven een zijdelingse stevigheid, ik wil daar niet op vertrouwen. Die luchtcilinder heeft nu waarschijnlijk een boel goed gedaan.
Groeten MarcS
Dat is een triest gezicht en flinke klap Jan. In ieder geval veel sterkte voor jouw dochter. Groet Willem