Weer een Land Rover op de oprit

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re:Weer een Land Rover op de oprit

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jul 2012, 07:21

Thomas Td5 schrijft:
Landmarcs schrijft:

(Voor wie niet met een zekere (on)regelmaat in de binnenlanden van Spanje vertoeft: nadat Santana stopte met de "LandRover" zag je vooral de toenmalige Nissan Patrol op het boerenerf opduiken .... kennelijk heeft die toch niet echt voet aan de grond gekregen want die Nissan lijkt ook weer verdampt. In de 80er jaren zag je alleen de Santana LandRover, en in de armere gebieden bleef dat heel lang zo. Nu zie je nog steeds wat oude Santana's, een enkele roestige Nissan en opvallend veel Defenders.)

In de jaren 80 verloor Land Rover wel meer marktaandeel. Veel Britse boeren ruilden hun Defenders in voor Shoguns (Pajero's hier geheten). De Shoguns werden gezien als beter en betrouwbaarder Alleen de introductie van de 90/110 modellen zorgden ervoor dat de thuismarkt weer groeide voor Land Rover.

Daarnaast gingen ze ook meer doen aan reclame om nieuwe doelgroepen te vinden.

De weinige, oudere Nissan Patrols hier zien er "oud" en "moe" uit, de oude Santana's natuurlijk ook*. Indertijd was een Nissan hier echt wel een verbetering t.o.v. de oude Santana, meer power en verder qua utiliteit een goede vervanger (de Patrols reden hier eigenlijk allemaal met een hoog dak, zowel de korte als de lange) -- ik vond ze er toentertijd wel "uitzien".
Toch denk ik dat de model-herhaling (of zo je wilt het icoon) in de Defender meegeholpen heeft bij het terugwinnen van marktaandeel.

* Waarbij aangetekend moet worden dat de oude Santana's er hier eigenlijk i.h.a. opvallend goed uitzien.

Saluts MarcS

R1200C

Berichtdoor R1200C » 19 Jul 2012, 08:23

Landmarcs schrijft:
Edward schrijft:
Allemaal in Defenders is ook wel erg overdreven. Vorig jaar zijn er 50.000 Defenders verkocht tegen 570.000 Hi-Luxen. :P

Hier, dwz in de Catalaanse Pyreneeën, zie ik echt nauwelijks Hi-Luxen en wel opvallend veel Tdi, TD5 en Puma Defenders (meest wit overigens). Dat je de verschillende generaties doorelkaar ziet geeft mij een "bewijs" voor een stabilere markt (om welke reden dan ook).

Saluts MarcS

Dat is niet zo vreemd. Zodra je ergens zelf in rijdt, zoiets wilt gaan kopen of als het je stevige interesse heeft vallen ze veel meer op. Elke Land Rover die langs komt zie je. Voordat wij Ons Marie hadden vielen de freebees en de discos ons niet eens op, nu zien we ze om de haverklap voorbij komen. Echt niet dat er sinds een paar jaar zoveel meer worden verkocht...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Land Rover Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Land Rover Defender 110 2002
Pietertje: Land Rover Series III Reclame-Rover in wording...
http://www.onsmarie.nl

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 19 Jul 2012, 11:08

Landmarcs schrijft:

De weinige, oudere Nissan Patrols hier zien er "oud" en "moe" uit, de oude Santana's natuurlijk ook*. Indertijd was een Nissan hier echt wel een verbetering t.o.v. de oude Santana, meer power en verder qua utiliteit een goede vervanger (de Patrols reden hier eigenlijk allemaal met een hoog dak, zowel de korte als de lange) -- ik vond ze er toentertijd wel "uitzien".
Toch denk ik dat de model-herhaling (of zo je wilt het icoon) in de Defender meegeholpen heeft bij het terugwinnen van marktaandeel.

* Waarbij aangetekend moet worden dat de oude Santana's er hier eigenlijk i.h.a. opvallend goed uitzien.

Saluts MarcS

Wat Santana en Japanse 4x4's heeft geholpen in Spanje is dat Spanje traditioneel een hoge invoerbelasting rekende voor buitenlandse auto's. De prijs van auto's die niet in Spanje gemaakt werden kwam daardoor altijd hoger uit. Veel autofabrikanten gingen daarom een deal aan met Spaanse bedrijven om hun auto's in licentie te laten bouwen. Niet alleen Land Rover deed dat, maar ook de Japanse merken die hun 4x4's wilden verkopen in Spanje. Fiat verkocht zo de Fiat Panda als de Seat Panda in Spanje.

Het goed bewaard blijven van auto's zal wel te maken hebben met het Spaanse klimaat. Lekker warm en geen pekel in de winter. Dan roest je auto meteen een stuk minder.

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 19 Jul 2012, 11:23

Thomas Td5 schrijft:

Wat Santana en Japanse 4x4's heeft geholpen in Spanje is dat Spanje traditioneel een hoge invoerbelasting rekende voor buitenlandse auto's. De prijs van auto's die niet in Spanje gemaakt werden kwam daardoor altijd hoger uit. Veel autofabrikanten gingen daarom een deal aan met Spaanse bedrijven om hun auto's in licentie te laten bouwen. Niet alleen Land Rover deed dat, maar ook de Japanse merken die hun 4x4's wilden verkopen in Spanje. Fiat verkocht zo de Fiat Panda als de Seat Panda in Spanje.

Het goed bewaard blijven van auto's zal wel te maken hebben met het Spaanse klimaat. Lekker warm en geen pekel in de winter. Dan roest je auto meteen een stuk minder.

Seat MARBELLA, kent u klassiekers!!

iemand een architect nodig?

R1200C

Berichtdoor R1200C » 19 Jul 2012, 11:34

TomVooges schrijft:
Thomas Td5 schrijft:

Seat MARBELLA, kent u klassiekers!!

Hoe verschrikkelijk (geintje) ik het ook vind Tom maar Thomas heeft wel gelijk. Kennelijk kent hij zijn klassiekers beter dan jij: voor 1986 bouwde Seat de Panda in licentie als (jawel!) Seat Panda.
Kei veel groeten,

Joost

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 19 Jul 2012, 11:39

Neeeeee, dat méén je niet. Normaal gesproken dubbelcheck ik altijd de materie als ik Thomas probeer te weerspreken, maar dit was een inkoppertje. Dus niet.

*slaat hoofd driemaal tegen de muur*
|<:side:

Klinkt raar, maar de fiat panda is wel een van de leukste auto's waar ik ooit in heb gereden..

iemand een architect nodig?

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 19 Jul 2012, 12:13

TomVooges schrijft:
Neeeeee, dat méén je niet. Normaal gesproken dubbelcheck ik altijd de materie als ik Thomas probeer te weerspreken, maar dit was een inkoppertje. Dus niet.

Vanaf 1983 kwam de naam Marbella wel al voor, maar was het een luxe variant van de Seat Panda. Pas na de beeindiging van de samenwerking tussen Fiat en Seat gingen alle modellen van de Seat Panda Seat Marbella heten.

Overigens is je hoofd tegen de muur slaan niet nodig hoor. ;) :)

R1200C

Berichtdoor R1200C » 19 Jul 2012, 12:18

TomVooges schrijft:
Klinkt raar, maar de fiat panda is wel een van de leukste auto's waar ik ooit in heb gereden..

Mijn schoonmoeder heeft Karin een Marbella gebakje laten erven. Eerlijk gezegd heb ik me nog niet vaak zo onveilig gevoeld als in dat ding zeg! Remde voor geen meter (beter gezegd: remde meters lang), erg windgevoelig, gelukkig wel met een zwakke motor dus echt hard rijden lukte sowieso al niet en zo klein dat de rest van het verkeer je straal negeerde :huh:

Maar goed afgelopen uiteindelijk.
Kei veel groeten,

Joost

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 19 Jul 2012, 12:27

R1200C schrijft:
TomVooges schrijft:

Mijn schoonmoeder heeft Karin een Marbella gebakje laten erven. Eerlijk gezegd heb ik me nog niet vaak zo onveilig gevoeld als in dat ding zeg! Remde voor geen meter (beter gezegd: remde meters lang), erg windgevoelig, gelukkig wel met een zwakke motor dus echt hard rijden lukte sowieso al niet en zo klein dat de rest van het verkeer je straal negeerde :huh:

Maar goed afgelopen uiteindelijk.

De slogan was toch: "In een Fiat Panda lach je iedereen uit!" Volgens mij was het meer dat je door iedereen uitgelachen werd. :laugh:

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 19 Jul 2012, 13:05

R1200C schrijft:
Eerlijk gezegd heb ik me nog niet vaak zo onveilig gevoeld als in dat ding zeg! Remde voor geen meter (beter gezegd: remde meters lang), erg windgevoelig, gelukkig wel met een zwakke motor dus echt hard rijden lukte sowieso al niet en zo klein dat de rest van het verkeer je straal negeerde :huh:

Nou, kennelijk kan je dus ook met een Marbella een stoppie maken. En off-roaden. :silly: Zie het filmpje:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=EyE0Y5OPxno[/video]

Terug naar “Kroeg”