Syncro/4motion ervaring?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
TomVooges

Re:Syncro/4motion ervaring?

Berichtdoor TomVooges » 27 Jul 2012, 00:09

Landmarcs schrijft:
En dit is "ugly":

Just my humble opinion

Groeten MarcS

PS Alleen de T3 is werkelijk interessant: voldoende bodemvrijheid en een extra super lage 1e versnelling (sperren zijn geloof ik een optie) -- zie verder bijv: http://www.bustoys.nl/links%20syncro.htm - je moet dus de 16" versie hebben.
De T4 en T5 zijn gewone weg-monsters met 4-wiel-aandrijving, dus vooral handig om in sneeuwgebieden niet direct sneeuwkettingen om te hoeven leggen.

Ja dat gedrocht had ik ook al eens gezien. Niet een extreem mooie verschijning.

T3 vind ik niet interessant, te oncomfortabel en niet snel genoeg, net een series. ;) T4 is ook te verhogen, kijk maar op de website van Seikel. Nooit af fabriek geweest, maar de T3 die jij omschrijft is ook erg schaars en daardoor redelijk aan de prijs. Ik was vooral op zoek naar ervaringen met het syncro-systeem; die haldex koppeling, werkt dat een beetje? Of kwalitatief net zo "goed" als op een freelander?

iemand een architect nodig?

Michiel Tom

Berichtdoor Michiel Tom » 27 Jul 2012, 00:09

Roger B. schrijft:
scheelt wel 75% belasting.....

Dat wel natuurlijk, formeel is de onze natuurlijk nog steeds een 7-persoons
In the beginning there was nothing... which exploded.

Michiel | 110 RHD 1985

http://www.shuntingyard.com
http://stargazercharlie.blogspot.nl

Michiel Tom

Berichtdoor Michiel Tom » 27 Jul 2012, 00:11

Die T3 wel eens bezig gezien in Furstenau, best indrukwekkend.
In the beginning there was nothing... which exploded.

Michiel | 110 RHD 1985

http://www.shuntingyard.com
http://stargazercharlie.blogspot.nl

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Jul 2012, 09:37

Michiel Tom schrijft:
Roger B. schrijft:

't Is jammer dat ik geen kiekje heb van de tip-top MAN 4x4 op een luxe aangeharkte camping.
Gaf mij toch een vlag-op-modderschuit gevoel.

Groeten MarcS

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 27 Jul 2012, 09:51

Landmarcs schrijft:
Michiel Tom schrijft:
Roger B. schrijft:

't Is jammer dat ik geen kiekje heb van de tip-top MAN 4x4 op een luxe aangeharkte camping.
Gaf mij toch een vlag-op-modderschuit gevoel.

Groeten MarcS

En dan is die MAN de modderschuit neem ik aan? B)

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 27 Jul 2012, 10:23

Ik zal proberen uit te leggen waarom ik op zoek ben naar een andere auto voor de vakanties..

We hebben nu een SAAB 9.3 coupé diesel uit 2000 en een RRC 300Tdi uit 1985. De laatste is best een fijne vakantieauto, maar grote concentratie bij het rijden is toch vereist, zeker in de winter en zonder ABS, ESP, airbags is het ook niet echt veilig te noemen waardoor de snelheid maximaal 100-110 is (ook door geluid, verbruik en comfort). Met de SAAB rijden we zonder erbij na te denken met 140-160 heel Duitsland door. Alleen die auto is, zeker met ons kindje erbij nu, een beetje klein en wordt pas echt bruikbaar voor vakanties met een vouwwagen of caravan erachter. Dat dus nooit. En het is alles behalve een Land Rover, dus niet lang niet zo leuk als de RRC.

Eigenlijk zou ik heel graag een Disco2 ipv de SAAB willen rijden. Die gebruikt mijn vriendin dan voor het werk en samen voor de vakanties. Maar die is dus voor ons echt niet te betalen, vanwege de MRB. Een kampeerauto zit op kwarttarief, dus daarom een kampeerauto maken van een Disco2! Een T4 camper is een alternatief, met Syncro en verhoging doet die misschien niet heel veel onder voor een standaard Disco2. Waarbij ik erbij moet zeggen dat we graag greenlanen, modder alleen aandoen als dat noodzakelijk is.

Als ik terug ga naar het begin, de RRC, dan was mijn plan eigenlijk om deze auto zo uit te voeren zoals Michiel Tom ongeveer gedaan heeft. We hebben nu een Tipi en de auto is uitgerust met roofrack voor spullen en er kan een luifel aan. Misschien is het allemaal het eenvoudigst als ik toch iets meer investeer in de RRC om hem veiliger te maken. (anti-Roll bars, rolkooi, ... ? :side: :silly: :lol: )

overlander

Berichtdoor overlander » 27 Jul 2012, 11:37

Tom,

Ik herken je (luxe)probleem.

Overdreven gezegd heb je dus nodig;

- Auto voor woon-werk
- Cabrio voor in de zomer
- 4x4 voor hobby LRCH
- Classic car voor de fun erbij
- Camper voor vakantie
- Motor ook voor de fun
- etcetc

snap je wat ik bedoel?

Echter bovenstaand lijstje is voor de meeste onder ons niet te betalen, dus hoe ga je dan denken; als ik nou een één auto kan vinden die alle bovenstaande kenmerken samenvoegt.

on-topic;

Hoe vaak ben je van plan om met een camper op vakantie te gaan?
>> Huur!

Ben je echt van plan om met een camper off road te gaan?
>> echt waar? nee toch!

Elke camperombouw van een RRC of Disco (1,2,3,4) zal de oorspronkelijke kwaliteiten doen afnemen.
>> niet doen!
>> Onverkoopbaar in de toekomst, dus weggegooid geld

Let op; ik wil niet overkomen als iemand die loopt te zeuren of kritiek op je heeft want zoals gezegd herken ik je gedachte (en met mij meer mensen denk ik)

Succes

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 27 Jul 2012, 11:49

overlander schrijft:
Tom,

Ik herken je (luxe)probleem.

Overdreven gezegd heb je dus nodig;

- Auto voor woon-werk
- Cabrio voor in de zomer
- 4x4 voor hobby LRCH
- Classic car voor de fun erbij
- Camper voor vakantie
- Motor ook voor de fun
- etcetc

snap je wat ik bedoel?

Echter bovenstaand lijstje is voor de meeste onder ons niet te betalen, dus hoe ga je dan denken; als ik nou een één auto kan vinden die alle bovenstaande kenmerken samenvoegt.

on-topic;

Hoe vaak ben je van plan om met een camper op vakantie te gaan?
>> Huur!

Ben je echt van plan om met een camper off road te gaan?
>> echt waar? nee toch!

Elke camperombouw van een RRC of Disco (1,2,3,4) zal de oorspronkelijke kwaliteiten doen afnemen.
>> niet doen!
>> Onverkoopbaar in de toekomst, dus weggegooid geld

Let op; ik wil niet overkomen als iemand die loopt te zeuren of kritiek op je heeft want zoals gezegd herken ik je gedachte (en met mij meer mensen denk ik)

Succes

Je komt niet over als een iemand die loopt te zeuren, meer als een Financial Controller. Dat dan weer wel! :laugh:

overlander

Berichtdoor overlander » 27 Jul 2012, 12:04

Ha! je hebt me door..

Ook een financial controller kan een aanschaf van een defender rationaliseren (..)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Jul 2012, 13:22

TomVooges schrijft:
Ik zal proberen uit te leggen waarom ik op zoek ben naar een andere auto voor de vakanties..

We hebben nu een SAAB 9.3 coupé diesel uit 2000 en een RRC 300Tdi uit 1985. De laatste is best een fijne vakantieauto, maar grote concentratie bij het rijden is toch vereist, zeker in de winter en zonder ABS, ESP, airbags is het ook niet echt veilig te noemen waardoor de snelheid maximaal 100-110 is (ook door geluid, verbruik en comfort). Met de SAAB rijden we zonder erbij na te denken met 140-160 heel Duitsland door. Alleen die auto is, zeker met ons kindje erbij nu, een beetje klein en wordt pas echt bruikbaar voor vakanties met een vouwwagen of caravan erachter. Dat dus nooit. En het is alles behalve een Land Rover, dus niet lang niet zo leuk als de RRC.

Eigenlijk zou ik heel graag een Disco2 ipv de SAAB willen rijden. Die gebruikt mijn vriendin dan voor het werk en samen voor de vakanties. Maar die is dus voor ons echt niet te betalen, vanwege de MRB. Een kampeerauto zit op kwarttarief, dus daarom een kampeerauto maken van een Disco2! Een T4 camper is een alternatief, met Syncro en verhoging doet die misschien niet heel veel onder voor een standaard Disco2. Waarbij ik erbij moet zeggen dat we graag greenlanen, modder alleen aandoen als dat noodzakelijk is.

Als ik terug ga naar het begin, de RRC, dan was mijn plan eigenlijk om deze auto zo uit te voeren zoals Michiel Tom ongeveer gedaan heeft. We hebben nu een Tipi en de auto is uitgerust met roofrack voor spullen en er kan een luifel aan. Misschien is het allemaal het eenvoudigst als ik toch iets meer investeer in de RRC om hem veiliger te maken. (anti-Roll bars, rolkooi, ... ? :side: :silly: :lol: )

Tja, een luxe-probleempje dus.

Echter, een T3 camper is niet ruim en zeker niet comfortabeler als een (al dan niet opgeleukte) Defender, een T4 is wel comfortabeler maar nog steeds niet echt ruim. (Een collega die lang een T3 had mopperde dat de neus waar bij T4 & T5 de motor zit van de nuttige ruimte af gaat.)
Een T3 4x4 (die met sperren en 16" wielen) is goed geländefähig maar nog oncomfortabeler, een 4x4 T4 of T5 blijft bedenkelijk.

Een grotere camper is snel erg groot ('t hoeft geen MAN te zijn). Ik zag op dezelfde camping ook Mercedes Igelhaut, etc. (IVECO heeft ook iets moois in 4x4.) Maar goed, die leuke 4x4 routes rijd je misschien zomers zelfs wel met nauwelijks 4x4 qua aandrijving, maar als je met een "verhuiswagen" de haarspeldbochten wilt doen dan .... dan heb je weer alle power nodig (en voldoende reductie) om een en ander gecontroleerd te kunnen manoeuvreren.

Ik zou zeggen: verbeter de Defender (koop desnoods een sloper met Td5 en ABS/ETC om het ouwetje op hedendaags niveau te brengen) en heb daar plezier mee. Een luifel (en eventueel een daktent - ik slaap gewoon binnen) doet wonderen. Hard rijden tijdens de vakantie is voor mij sowieso geen vakantie. Gewoon 110 is hard zat (en het scheelt uiteindelijk misschien één of twee uur).

Groeten MarcS

Ik ben net terug uit N-Spanje (NW-Catalonië) en had op de terugweg weer even het plezier van de binnendoor route naar Andorra (om wat 96% alcohol te kopen) en reed daarna in netto 2 dagen terug naar huis (bruto: met stops bij mijn broertje, een oud stage-begeleider, een wijnboer, en verder zo hier en daar deed ik er 2x zo lang over -- uit ervaring kan ik zeggen: 2 dagen gaat ook, en nog steeds prettig ontspannen).
O ja: de 110 met Puma heeft wel wat extra, dwz power om in te halen en of zonder veel schakelen te klimmen en te dalen -- vroeger met de Td5 was het echter ook een plezier, al was het maar omdat het geluid onovertroffen is.

Terug naar “Kroeg”