wat nou cilinders?!(aantal)

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re: wat nou cilinders?!(aantal)

Berichtdoor R1200C » 16 Apr 2013, 11:31

Roger B. schreef:
tim schreef:
Roger; is dat voor de nederlandse wet een motor of auto?


volgens mij is dat een motor (moet je motorrijbewijs voor hebben)

alleen trikes op basis van een auto (kever met motorvork) worden als auto gezien en mogen met autorijbewijs bereden worden.


Nope, alle motorvoertuigen met meer dan twee (vaste) wielen worden gezien als auto en daarom rijbewijs B. Helm verplicht als er geen (tanx ernsts) gekeurde veiligheidsgordels in/op zitten. Enige "maas" in de wet is dat de twee wielen minimaal x cm van elkaar moeten zitten om als twee wielen te kwalificeren. Vandaar dat de Piaggio een motor is.

Leuk ding, net als die trikes. Weet niet of deze hetzelfde probleem heeft als de twee-wiel aangedreven trikes: die krengen willen alleen rechtdoor. Eerste keer dat ik er eentje reed wilde ik de bocht uit accelereren net als op de motor. Na een bijna-kennismaking met het hek meteen geleerd dat dit dus anders rijdt en remt.

Nou is het wel zo dat hoe meer gewicht je op je achterbanden hebt...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door R1200C op 17 Apr 2013, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Land Rover Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Land Rover Defender 110 2002
Pietertje: Land Rover Series III Reclame-Rover in wording...
http://www.onsmarie.nl

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: wat nou cilinders?!(aantal)

Berichtdoor tim » 16 Apr 2013, 11:43

Je kunt inderdaad nog net een deel - bij het rechterachterwiel- van dat HD achterlicht zien zitten.. :lol:

een kwat is ook ruk hoor om te rijden, die willen ook alleen maar rechtdoor.
daar moet je een partij tegen hangen, niet leuk meer.
in mijn optiek: voor het idee allemaal fun, in de praktijk dus heel erg NOT.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: wat nou cilinders?!(aantal)

Berichtdoor tim » 16 Apr 2013, 11:46

Maar hoe zat het dan ookal weer met dat bmw 125 cc dingetje, die tweewieler met dakje erop?
ik dacht ook voorzien van gordels, maar toch helmplicht?
Of haal ik dingen doormekaar?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re: wat nou cilinders?!(aantal)

Berichtdoor R1200C » 16 Apr 2013, 11:50

De C1 van BMW heeft geen helmplicht (heeft even geduurd voordat Den Haag het snapte) omdat er twee gordels in zitten en een aantal BMW-slimmigheden die er voor zorgen dat je kop niet op het asfalt komt als je niet goed kunt rijden.

Rijdt erg vreemd zo'n ding. Zodra je de bocht door gaat komt die hele dakconstructie door je blikveld, das wennen. Verder handig voor in de stad, even snel in je goede pak er op en gassen. Op de snelweg zou ik toch liever een motorpak aan hebben.

Afbeelding
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Land Rover Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Land Rover Defender 110 2002
Pietertje: Land Rover Series III Reclame-Rover in wording...
http://www.onsmarie.nl

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: wat nou cilinders?!(aantal)

Berichtdoor tim » 16 Apr 2013, 12:09

Juist, die bedoelde ik inderdaad joost.
Je ziet ze maar sporadisch, mooi is geloof ik ook wel anders.
maar wel voor de door jou beschreven doelgroep een goed alternatief in randstedelijk gebied.

Heb m'n twijfels of die duikplank voorop bij juffrouw Patty B heel blijft ..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs
Berichten: 7236
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: wat nou cilinders?!(aantal)

Berichtdoor Landmarcs » 16 Apr 2013, 13:54

R1200C schreef:Nope, alle motorvoertuigen met meer dan twee (vaste) wielen worden gezien als auto en daarom rijbewijs B.



Ik dacht dat het toch iets genuanceerder was. Een motor met zijspan is dacht ik gewoon een motor, en onder bepaalde voorwaarden zijn ook 3-wielige auto's (waarbij het "derde" wiel eventueel ook een soort "dubbel-lucht" mag zijn) met een motor-rijbewijs te rijden.

Dat was althans lang de bestaansgrond van de Reliant Robin.


Groeten MarcS

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re: wat nou cilinders?!(aantal)

Berichtdoor R1200C » 16 Apr 2013, 14:08

Een zijspan is een aan een motorfiets gemonteerd wagentje voor een passagier of bagage. Aangezien het hier om een aanbouw gaat is het hoofdvoertuig de motor. Dat een span er haast zelden af gaat maakt dan niet uit.

Een trike (met 1 wiel voor of achter) is gebouwd als een voertuig met 3 wielen en daarom geen motor(fiets).
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Land Rover Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Land Rover Defender 110 2002
Pietertje: Land Rover Series III Reclame-Rover in wording...
http://www.onsmarie.nl

Gebruikersavatar
Marco 109
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Aug 2008, 16:25
Locatie: Emmer-Compascuum

Re: wat nou cilinders?!(aantal)

Berichtdoor Marco 109 » 16 Apr 2013, 14:13

R1200C schreef:Een trike (met 1 wiel voor of achter) is gebouwd als een voertuig met 3 wielen en daarom geen motor(fiets).


Maar rijd je met rijbewijs categorie A zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/welk-rijbewijs-heb-ik-nodig-voor-een-motorscooter-met-3-wielen.html
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re: wat nou cilinders?!(aantal)

Berichtdoor R1200C » 16 Apr 2013, 14:41

Marco 109 schreef:
R1200C schreef:Een trike (met 1 wiel voor of achter) is gebouwd als een voertuig met 3 wielen en daarom geen motor(fiets).


Maar rijd je met rijbewijs categorie A zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/welk-rijbewijs-heb-ik-nodig-voor-een-motorscooter-met-3-wielen.html


Ja, alsof jij (en de rest hier) een nieuw rijbewijs hebben:

Vóór 19 januari 2013 bepaalden de technische specificaties van het voertuig welk rijbewijs (A of B) u nodig had. Heeft u een rijbewijs B dat is afgegeven voordat de nieuwe regels zijn ingegaan? Dan gelden voor u de oude regels. U heeft dan geen motorrijbewijs nodig, maar mag met uw autorijbewijs een gemotoriseerde driewieler besturen.


Dus gewoon B (van voor 19-01-2013) voor een trike en A (van voor 19-01-2013) voor een Piaggio MP3. Het verschil tussen beide kun je met dat linkje op dezelfde pagina vinden:

Motorscooter met 3 wielen

Anders dan een trike, heeft een motorscooter met 3 wielen 2 voorwielen en 1 achterwiel. De regels voor motorscooters met 3 wielen zijn afhankelijk van hoe ver de voorwielen uit elkaar staan.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Land Rover Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Land Rover Defender 110 2002
Pietertje: Land Rover Series III Reclame-Rover in wording...
http://www.onsmarie.nl

Gebruikersavatar
ernsts
Berichten: 236
Lid geworden op: 09 Aug 2012, 17:15
Locatie: Dordrecht

Re: wat nou cilinders?!(aantal)

Berichtdoor ernsts » 17 Apr 2013, 10:36

R1200C schreef:Helm verplicht mits er gekeurde veiligheidsgordels in/op zitten.


wijsneusmodus aan
Helm verplicht tenzij er gekeurde veiligheidsgordels in/op zitten. Oftewel, óf helm, óf gordel. Bij "mits" zou het alle twee moeten en dat is volgens mij niet het geval.
wijsneusmodus uit

Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002


Terug naar “Kroeg”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten