Touw soepel maken

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
JanTD5

Touw soepel maken

Berichtdoor JanTD5 » 20 Apr 2013, 15:27

Ik heb een stuk sleep touw met een bridle (kracht verdeler) alleen is deze na verschillende malen nat, vies, uitgespoeld, laten drogen dusdanig stug geworden dat het meer een slag wapen is dan een stuk touw :mrgreen: Met andere woorden er is weinig mee aan te vangen. Oprollen lukt eigenlijk niet.
Weet iemand hoe ik dat weer een beetje soepel krijg? Google levert mij weinig op.

Groeten Jan die het maar in de kroeg heeft gezet om dat het niet echt technisch is.
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

fenix2

Re: Touw soepel maken

Berichtdoor fenix2 » 20 Apr 2013, 15:32

hallo Jan,

wat voor materiaal is het touw?

In principe moet een mild sopje (dat geen chemische invloed heeft op het materiaal) wel kunnen om het schoon te maken en verder niet te snel laten drogen is volgens mij de beste manier om het soepel te houden.

groetjes, Fenna
Afbeelding

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 20 Apr 2013, 15:37

Materiaal? Heb geen flauw idee. Heb het al jaren en als het vies is dan spoel ik schoon met de tuinslang, geen hoge druk! En dan hang ik het in de garage te drogen. Gebruik eigenlijk nooi zeep daarbij. Zou de ouderwetse groene zeep van drie hoek wat zijn?

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 20 Apr 2013, 16:12

kunststof touw heeft sowieso de neiging om stugger te worden na wassen/spoelen/contact met water. Aan je manier van wassen zou ik verder niet wat anders doen dan je al doet. Let er wel op dat alles wat op dat er geen zand oid achter blijft op/in het touw.
Zolang je na het drogen het touw niet knikt, blijft de kwaliteit wel op orde. Na een paar keer gebruiken zal de soepelheid wel terugkomen denk ik.
Afbeelding

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Apr 2013, 23:47

JanTD5 schreef:Materiaal? Heb geen flauw idee. Heb het al jaren en als het vies is dan spoel ik schoon met de tuinslang, geen hoge druk! En dan hang ik het in de garage te drogen. Gebruik eigenlijk nooi zeep daarbij. Zou de ouderwetse groene zeep van drie hoek wat zijn?

Groeten Jan

Dan zal het wel nylon touw zijn, dit heeft de neiging om naar verloop van tijd stug te worden (o.a. o.i.v. uv-licht). Is niet veel aan te doen (vervangen voor een nieuw stuk).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 21 Apr 2013, 08:02

Twijfel of het nylon is. Heb nl ook een stuk, wat ik ooit op het strand gevonden heb, en hier zijn de uiteinden dicht gesmolten. Dit is ingevlochten en afgebonden met een stukje dun touw.

Zal het ding eerst nog wel eens goed uitspoelen met zeep en dat zien we wel. Weggooien daarom vind ik toch wel zonde.

Groeten Jan

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 21 Apr 2013, 10:17

Hallo Jan,

Zolang je touw niet verweerd (door zon bv of ouderdom) en gerafeld is, zal het zijn sterkte niet kwijt zijn. Zonde om dan al weg te gooien. Je kunt eventueel eens proberen met een schone en veilige test situatie of het touw wat soepelheid terugkrijgt. Weggooien kan altijd nog of je maakt er kleine kunstwerkjes van ;-)

groetjes, Fenna
Afbeelding

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Apr 2013, 10:55

JanTD5 schreef:Twijfel of het nylon is. Heb nl ook een stuk, wat ik ooit op het strand gevonden heb, en hier zijn de uiteinden dicht gesmolten. Dit is ingevlochten en afgebonden met een stukje dun touw.

de manier waarop einden afgewerkt zijn zijn geen absolute weergave van het materiaal natuurlijk
gone

Terug naar “Kroeg”