akkoord mrb!!! niet gunstig...........

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Dennis Crusio

akkoord mrb!!! niet gunstig...........

Berichtdoor Dennis Crusio » 26 Apr 2013, 13:08

Onder nadrukkelijk protest is de oldtimeralliantie, bestaande uit ANWB, BOVAG, FEHAC, FOCWA, KNAC en RAI Vereniging, akkoord gegaan met verhoging van de leeftijd voor MRB-vrijstelling voor klassieke auto’s van 25 naar 40 jaar. Voor benzineauto’s die nu ouder zijn dan 26 jaar kan er een kwarttarief worden aangevraagd, als er in de wintermaanden niet mee wordt gereden.
De KNAC betreurt het dat de MRB-vrijstelling voor zowel benzineauto’s als diesels naar 40 jaar gaat. Maar een beter resultaat bleek niet mogelijk en langer verzet tegen de plannen zou uiteindelijk tot een nog slechtere uitkomst hebben geleid. Indien er geen akkoord was gesloten, zouden de plannen teruggaan naar de Tweede Kamer. Daar waren wel verschillende opties voor alternatieve vrijstellingen, maar voor geen enkel alternatief was een kamermeerderheid. Dit betekent dat slechtere voorstellen (o.a. dat iedereen met een auto tot 40 jaar MRB gaat betalen, daarna zou nog een kwart MRB tot in lengte van jaren betaald moeten worden) aangenomen hadden kunnen worden.
Ook de huidige overeenkomst gaat bij klassiekerliefhebbers, en dus een groot deel van onze achterban, heel erg veel pijn doen. Maar helaas is er in deze politieke werkelijkheid, waarbij iedereen aan de crisis moet meebetalen, niet meer te halen. De Alliantie is absoluut niet blij met deze regeling, maar verzet zich er niet meer tegen.
Afgelopen dinsdag bood de KNAC nog een petitie aan bij de Tweede Kamer met 63.000 handtekeningen voor behoud van de huidige MRB-vrijstelling. Een dag later werd het overleg met Weekers hervat, waarbij ook de vorige minister van Financiën De Jager, zelf klassiekerliefhebber, aanwezig was. Weekers bleef daar bij zijn eindbod van verhoging van de leeftijd voor MRB-vrijstelling naar 40 jaar, maar kwam de oldtimeralliantie nog wel tegemoet met een kwarttarief (met een maximum van € 120,=) voor benzineauto’s die ouder zijn dan 26 jaar en nog geen 40. Voor diesels en ook auto’s op LPG (milieuaspecten hebben in deze discussie nauwelijks een rol gespeeld) komt er geen kwarttarief, wel voor klassieke bedrijfsauto’s en motorfietsen van die leeftijd.
De nieuwe voorstellen, die de schatkist zo’n 125 miljoen gaan opleveren (28 miljoen minder dan oorspronkelijk gepland), zijn woensdagavond in een brief naar de Tweede Kamer gestuurd. Donderdag 25 april beslist de Tweede Kamer hierover. Invoering waarschijnlijk per 1-1-2014.
Overzicht gevolgen nieuwe regeling:
Leeftijd Auto Benzine Auto Diesel Auto LPG Motoren Bedrijfsauto’s
26-30 jaar kwartregeling Volledig tarief Volledig tarief kwartregeling kwartregeling
30-34 jaar kwartregeling Volledig tarief Volledig tarief kwartregeling kwartregeling
35-39 jaar kwartregeling Volledig tarief Volledig tarief kwartregeling kwartregeling
> 40 jaar vrijgesteld vrijgesteld vrijgesteld vrijgesteld vrijgesteld

R1200C

Re: akkoord mrb!!! niet gunstig...........

Berichtdoor R1200C » 26 Apr 2013, 13:34

Het had veel erger kunnen zijn..................
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Land Rover Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Land Rover Defender 110 2002
Pietertje: Land Rover Series III Reclame-Rover in wording...
http://www.onsmarie.nl

richhend

Berichtdoor richhend » 26 Apr 2013, 14:49

Waarom is het hier op het forum nog zo stil over dit onderwerp? Zitten de meeste leden op het prikkersforum of zo? Ik kan me niet voorstellen dat er maar zo weinigen zijn die hier ernstige problemen door gaan krijgen.

Na 15 jaar Land Rover rijden houdt het wat mij betreft in ieder geval op met mijn hobby als dit echt doorgaat. 200 euro in de maand kan en wil ik niet betalen voor een paar duizend kilometer per jaar.
Jammer dat ik 2 jaar geleden mijn 88" uit 1973 heb ingeruild voor een 110 Tdi uit '84. Had ik voor een mooie V8 die 1 op 5 verbruikt gekozen, dan had ik geluk gehad. Nu dus vette pech. Mijn auto is niks meer waard, dus inruilen voor een benzine gaat niet meer lukken. Hoezo oneerlijk?

Misschien moeten we ons jubileumweekend met een dagje verlengen en met zijn allen richting Den Haag gaan.

Het had veel erger kunnen zijn is natuurlijk een wel erg slappe reactie. Net zo slap als die lui van de KNAC. Die zijn met grote voeten in de truc van Weekers getrapt. We zorgen dat 80% van de gedupeerden min of meer tevreden is. De 20% die dan nog over zijn zijn nog maar met zo weinig over dat er niemand meer naar luistert.

Net als het argument van het milieu. Dat is alleen maar bedacht om de maatregel voor de rest van NL acceptabel te maken. Uiteindelijk is het zoals gewoonlijk alleen om de centen te doen.

De Oldtimer lobby hadden gewoon hun rug recht moeten houden. Met z'n allen hadden we nog een vuist kunnen maken. Nu ben ik bang dat het niks meer wordt. Maar zolang de eerste kamer niet akkoord is is er nog hoop. Vergeet daarom in ieder geval niet om de nieuwe petitie te tekenen:

http://betereoldtimerregeling.petities.nl/

Groeten en tot het jubileumweekend,

Richard

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Apr 2013, 15:17

Waarom? Omdat er ergere dingen zijn. Als je maar zo weinig rijdt wat is dan het probleem om dat ding te schorsen en alleen belasting te betalen als je écht wilt rijden? :roll: :roll:

Natuurlijk is het niet leuk, maar als ik kijk hoeveel mensen ik ken die hun baan verloren zijn, wat de kaalslag is in de cultuursector en hoe ongelooflijk harde klappen er vallen in de jeugd, ouderen en gehandicaptenzorg dan vind ik dit gejammer hier heel erg relatief. :shock: :shock:

Bijna iedereen hier loopt te jammeren over een luxe probleem. Natuurlijk is het balen als je je hobby ineens anders moet inrichten, maar het is overkomelijk.

Oké, schiet er maar op los heren.....
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

R1200C

Berichtdoor R1200C » 26 Apr 2013, 16:09

Richard, echt?

Kom je met je eerste berichtje meteen iedereen vertellen hoe het anders moet? Als je de moeite zou nemen om in ieder geval te lezen op dit forum dan had je kunnen lezen dat er al honderden berichten over de MRB zijn gepost hier.

En dat het erger had gekund is een constatering van een feit. Geen slap gelul als "nog maar even naar Den Haag rijden". Daar ben je TE LAAT mee, het verhaal is al verteld door Weekers en dan ben je het punt van moeilijk doen voorbij. Dat had je eerder moeten organiseren maar net als de rest van Nederland roep je maar doe je niets. Moet je achteraf ook niet miepen.

De regeling is ruk maar er blijft nog iets over waardoor er toch nog steeds gereden kan worden met oldtimers. En het geeft jou ook nog steeds opties. Je kunt nu gaan huilen en zeggen dat Nederland kut is en zo maar daar win je het niet mee. Je kunt ook je gereedschap op gaan pakken en er een benzine motor in lepelen. Kost wat, is een bak met werk maar je kunt dan wel voor 120 euro per jaar ipv die 200 euro per maand rijden.
Kei veel groeten,

Joost

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 26 Apr 2013, 16:16

Sprak vandaag een kennis die ik (te) lang niet had gesproken.
Die ziet juist een hele grote kans in deze nieuwe regeling.
Hij had vandaag een afspraak bij de KvK om zijn nieuwe bedrijf in te schrijven. Een bedrijf dat zich uitsluitend bezig gaat houden met het leveren en monteren van benzine motoren in oldtimer diesels en het uitbouwen van LPG installaties.

Henk is dus retegelukkig met dit "akkoord" na 4 jaar werkeloos bij huis ziet hij eindelijk kans om geld voor zichzelf te gaan verdienen!!!!

Ik wens hem veel succes.
Kortom, alles is betrekkelijk.
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

R1200C

Berichtdoor R1200C » 26 Apr 2013, 16:19

Precies! En dit kan de weg vrij maken voor conversie pakketten zodat elektrisch rijden een stuk aantrekkelijker zal worden (niet alleen financieel...).
Kei veel groeten,

Joost

Dennis Crusio

Berichtdoor Dennis Crusio » 26 Apr 2013, 16:22

hahahahahaha oke edward hier komt hij dan........................... je hebt volkomen gelijk! we lopen allemaal te zeiken terwijl we toch wel onze laro,s blijven rijden. we betalen het weer gewoon en een jaar verder zijn we er allemaal weer aan gewend.

in mijn geval was ik al op mijn voorwerk en wacht ik nog even af anders zet ik hem om naar grijs en boek ik de volledige onkosten op de zaak, daar vang ik dan meer voor terug als de wegenbelasting die ik dan moet betalen.

met het geklaag dat je auto niets meer waard is heb je een punt maar daar verander je niets aan. je kunt altijd de auto nog voor de export aanbieden, wat naar alle waarschijnlijkheid ook wel zou gaan gebeuren ( of hem gewoon houden en bij betalen). de laro lenen zich daar uitstekend voor. dit dan met betrekking tot het milieu vraag ik mij af in hoe verre er naar gekeken word met de wereld wijde belasting van vervuiling van auto,s

voorbeeldje: wij rijden met onze oldtimer laro,s een slordige 7000 km per jaar ( een beetje gemiddeld genomen) hier uit komt een bepaalde uitstoot die het milieu belastend is.
nu vervalt de oldtimer regeling en worden de auto geëxporteerd naar het verre buitenland. de afstanden zijn daar groter als ons kikker landje en een auto word daar zwaarder belast waarmee het verbruik ook omhoog schiet en de uitstoot vele malen meer is dan hier.

nu kom ik tot mijn punt wat ik niet snap. hoe kan je dan het milieu aspect gebruiken om die regeling om te buigen??? wereld wijd belast je met het vervallen van de regeling het milieu juist meer!! of zijn we zo kortzichtig dat we alleen als bestuurslid van een land naar ons eigen landje kijken en niet verder, maar wel miljoenen euro,s aan ontwikkeling hulp steunen ( wat ik een goede zaak vind tot op een bepaalde hoogte ) en lekker met euro de grote jongen uit willen hangen. dit lijkt mij dus penny wise pond foulisch. mijn engels is belaberd but you get my point.

schiet hier ook maar eens op hahhahaha

Dennis Crusio

Berichtdoor Dennis Crusio » 26 Apr 2013, 16:24

Marco 109 schreef:Sprak vandaag een kennis die ik (te) lang niet had gesproken.
Hij had vandaag een afspraak bij de KvK om zijn nieuwe bedrijf in te schrijven. Een bedrijf dat zich uitsluitend bezig gaat houden met het leveren en monteren van benzine motoren in oldtimer diesels en het uitbouwen van LPG installaties.

Henk is dus retegelukkig met dit "akkoord" na 4 jaar werkeloos bij huis ziet hij eindelijk kans om geld voor zichzelf te gaan verdienen!!!!

Ik wens hem veel succes.

zo zie je maar het bied ook kansen net als de economische crisis, niet zeuren over hoe slecht je het wel niet hebt maar kijken hoe je het kan verbeteren!

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 26 Apr 2013, 16:26

Dennis Crusio schreef:
Marco 109 schreef:Sprak vandaag een kennis die ik (te) lang niet had gesproken.

Ik wens hem veel succes.

zo zie je maar het bied ook kansen net als de economische crisis, niet zeuren over hoe slecht je het wel niet hebt maar kijken hoe je het kan verbeteren!

Precies, en nu hoop ik zelfs echt dat dit definitief de regels worden, al is het maar omdat ik hem dit succes zo gun (alleen jammer dat hij mij dan weer voor is met dit "gat in de markt vullen"...)
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Terug naar “Kroeg”