akkoord mrb!!! niet gunstig...........

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Coen83
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 Okt 2011, 12:26

Re: akkoord mrb!!! niet gunstig...........

Berichtdoor Coen83 » 11 Mei 2013, 22:54

marcenvon schreef:Ik zou zeggen, neem een advocaat in de arm en begin een bodemprocedure bij de Raad van State of het Europese Hof ipv 12x hetzelfde hier op het forum te posten. Als je er zo mee zit moet je zelf actie ondernemen en niet anderen ermee lastig vallen.

Marc


Hier heb ik serieus over na zitten denken; want feit is dat als je een oldtimer rijdt om het feit dat het een oldtimer is, dan wil je het liefst mogelijk dat de auto origineel is. En als de jouwe een 2,5 N/A diesel motor origineel heeft, dan wil je dat uiteraard zo houden omdat je graag wil dat het erfgoed in originele staat blijft.
Feitelijk is dan het uitsluiten van de brandstofsoort diesel ten opzichte van benzine (niet LPG uiteraard) 'oneerlijk'; in strijd met het gelijkheidsbeginsel.
Een bodemprocedure kost geloof ik (ten minste) 1500 ekkies. Als er meerdere mensen zijn die hier nog wat euro's overhebben voor het feit dat ze graag hun oldtimer met 2,5 N/A origineel willen houden (......), dan stop ik vast 50 euro in de pot en hoop ik dat er 30 anderen zijn die dat ook doen.
Land Rover Defender 110 2.4 Td4, 2007
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Gargamel
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 Feb 2010, 19:21

Re: akkoord mrb!!! niet gunstig...........

Berichtdoor Gargamel » 12 Mei 2013, 13:45

" Gelijkheidsprincipe is een algemeen principe dat iedere burger (wettelijk) gelijke rechten en een gelijke behandeling in gelijke gevallen toekent."

Het gaat hier dus om de term GELIJKE gevallen.
Dus als je een oldtimer met benzine hebt en een andere burger ook, dat dienen jullie op dezelfde wijze behandeld te worden. Helaas is een auto op diesel niet hetzelfde als een auto op benzine en mag de overheid daar andere regels voor stellen. Uiteraard moet de regeling voor een Mercedes diesel uit '83 hetzelde zijn als voor een LR op diesel uit dat buwjaar......

Helaas pindakaas dus..... We gaan het zien morgen wat eruit rolt....
On the 8th day god invented duct tape.....

retep
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 Jul 2012, 19:16

Re: akkoord mrb!!! niet gunstig...........

Berichtdoor retep » 12 Mei 2013, 14:46

Landmarcs schreef:Tja Retep,

Ik wil ook onbeperkt AOW, pensioen en ziektekostenvergoeding etc.
Juist dat onbeperkt kunnen rijden voor een vast bedrag (dat liefst € 0,00 is) werkt "corrumperend".

Bovendien, dat vaste bedrag, dat krijgt nu iedereen (behalve die 40jarige benzine auto's) ... of bedoelde je dat niet.

Een vast bedrag betalen en dan weinig rijden is heel onredelijk, dus het hebben van meer dan een auto is erg duur ....
(Daarom heb ik alleen een LandRover en betaal ik gewoon de MRB - desondanks rijd ik niet onnodig van A naar B en terug, en neem ik soms liever de trein.)

En tenslotte: zowel bij een kilometerheffing als bij een of andere old-timer-vrijstelling kan de volksvertegenwoordiging altijd overgaan tot het aanpassen van tarieven en regelingen ... het is niet anders, wees maar blij dat het de volksvertegenwoordiging is die beslist en niet een of andere alleen-heerser.


Groeten MarcS


Het huidige mrb stelsel bevalt me prima, want ik hoef geen big brother die 24/7 mee kijkt waar, waneer en hoeveel ik rijd, want ik haat
de ziekelijke bemoeizucht vd regering die je van wieg tot graf wil volgen en pamperen, dus slecht plan dat kmheffing in welke vorm dan ook.
En verder prima dat benzine oldtimers nu toch een maximum van 160 euro per jaar moeten betalen, maar dan moet dat ook gelden
voor diesels en lpg oldtimers, en van mijn part betalen die dan het dubbele, dus 320 euro per jaar, want daar valt ook wel mee te leven
maar niet ruim 2300 euro voor een land of range rover, want dat verschil tov benzine is gewoon belachelijk.
Btw, ikzelf heb geeneens een oldtimer van mijzelf, maar heb er een staan om op te knappen en door te verkopen, en wellicht
dat ik ook eens een oldtimer aanschaf waar ikzelf mee wil gaan rijden, en dat word dan gewoon m'n 2e auto zodat ik niet 24/7 in m'n
bedrijfsbus hoef rond te rijden, want die zuipt 1 op 7 en is het toch een lomp groot gevaarte om boodschapjes mee te doen.
Kleine meuk dat in een tas past doe ik dan ook op de motor, maar dat is ook alleen te doen als het warm en droog weer is,
dus een oldtimer met een beetje mrb zou voor mij dan ook ideaal en betaalbaar zijn.
Ze zouden dan ook nog een voorwaarde kunnen stellen dat oldtimerbezitters alleen in aanmerking kunnen komen voor een laag mrb tarief
als ze kunnen aantonen dat ze die als 2e auto hebben. Heb je alleen maar een oldtimer? Dan de volle mep dokken!

Landmarcs
Berichten: 7125
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: akkoord mrb!!! niet gunstig...........

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mei 2013, 16:25

Goedemiddag reteP,

Ben je nu echt zo naief dat je denkt ongezien rond te kunnen rijden ?
Kijk hier: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... rder.dhtml
.... maandagavond spoorloos. Eerdere zoektochten van burgers bij Doorn en Rhenen leverden niets op. Bij Beek wordt gezocht omdat de jongens en hun vader daar werden gefilmd bij een tankstation. De vader werd dinsdagochtend dood gevonden in de bossen bij Doorn. Hij had zelfmoord gepleegd. ........ De politie gaf zaterdagavond een gedetailleerde kaart vrij met daarop de plaatsen waar de vader aantoonbaar heeft gereden. De politie kon die route uitstippelen aan de hand van de gps-gegevens van de mobiele telefoon van de vader. De politie is ook zondag druk bezig met het onderzoeken van beelden van camera's ....

Dus mobiele telefoon uit of beter thuis laten, en dan incognito op een standaard stadsfiets ... misschien val je dan niet op in de stad, let op, ook niet pinnen, geen OV-chip gebruiken, en een strooman je boodschappen laten doen. Overal elders is Big-Brother al lang aanwezig.

En omdat Big-Brother toch al oplet heb ik liever een eerlijke kilometerbeprijzing, incl een plaats-, tijd- en snelheidsafhankelijkheid (en wat mij betreft direct gekoppeld met een automatische post-generator in Leeuwarden. Op die manier hebben we (of in ieder geval ik) er nog wat aan.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
rrover
Berichten: 89
Lid geworden op: 24 Mar 2007, 18:41
Locatie: Helmond

Re: akkoord mrb!!! niet gunstig...........

Berichtdoor rrover » 13 Mei 2013, 10:48

Wat leesvoer voor zover nog niet bekend:

Belastingplicht overheidsbedrijven
Aan de orde is het debat naar aanleiding van een algemeen overleg op 17 april 2013 over
belastingplicht overheidsbedrijven.
De voorzitter:
Een hartelijk woord van welkom aan de staatssecretaris van Financiën. Het stemt mij tot grote
erkentelijkheid dat u bereid was om hiernaartoe te rennen, zodat wij wat kunnen inlopen op het
schema. Dank dat u al die camera's links en rechts heeft laten liggen. Ik kan mij voorstellen dat het
een opoffering was. Ik waardeer dat u dit hebt gedaan.
Er zijn vier deelnemers aan dit debat. De heer Bashir is de eerste spreker. Hij heeft twee minuten
spreektijd.
De heer Bashir (SP):
Voorzitter. De Tweede Kamer heeft een motie van onder andere de SP-fractie gesteund, en dus
aangenomen, waarin stond dat in tegenstelling tot de plannen van de regering de oldtimers die
hobbymatig gebruikt worden, niet belast moeten worden. De staatssecretaris heeft samen met de
belangenorganisaties een plan opgesteld. Dit plan doet grotendeels recht aan de aangenomen motie,
maar wij vinden toch dat de overgangsregeling oneerlijk is voor de eigenaren van dieselauto's en
auto's die op lpg rijden. Daarom dien ik de volgende motie in.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de bezitter van een oldtimer die op lpg rijdt, die hobbymatig wordt gebruikt en die
nu vrijgesteld is van mrb, straks in een keer wordt geconfronteerd met de volledige mrb;
overwegende dat dit ten opzichte van de bezitters van een oldtimer die op benzine rijdt, een
onredelijke maatregel is;
verzoekt de regering om voor de bezitters van oldtimers die op lpg rijden, die niet in de winter worden
gebruikt en die nu vrijgesteld zijn van mrb, exact dezelfde overgangsregeling in te voeren als voor de
bezitters van oldtimers die op benzine rijden,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door het lid Bashir. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende
ondersteund.
Zij krijgt nr. 56 (33402).
De heer Bashir (SP):
Tot slot dien ik eenzelfde motie in, maar dan voor de gebruikers van diesel.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de bezitter van een oldtimer die op diesel rijdt, die hobbymatig wordt gebruikt en die
nu vrijgesteld is van mrb, straks in een keer wordt geconfronteerd met de volledige mrb;
overwegende dat dit ten opzichte van de bezitters van een oldtimer die op benzine rijdt, een
onredelijke maatregel is;
verzoekt de regering om voor de bezitters van oldtimers die op diesel rijden, die niet in de winter
worden gebruikt en die nu vrijgesteld zijn van mrb, exact dezelfde overgangsregeling in te voeren als
voor de bezitters van oldtimers die op benzine rijden,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door het lid Bashir. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende
ondersteund.
Zij krijgt nr. 57 (33402).
Dan gaan we nu luisteren naar de heer Groot. Hij heeft een minuutje spreektijd.
De heer Groot (PvdA):
Voorzitter. Ik ben blij dat er een goede regeling is gekomen om het rijdend cultureel erfgoed te
ontzien. Daarmee is een toezegging nagekomen die al gedaan is bij de behandeling van het
Belastingplan 2013.
Het stelt mij enigszins teleur dat het voor de SP toch niet genoeg is. Ik heb de heer Bashir in het AO
horen zeggen dat zijn sympathie uitging naar variant 4. Daarbij gaat het om een vrijstelling voor auto's
ouder dan 40 jaar. Dat betreft het echte rijdend cultureel erfgoed.
Ik ben blij met de regeling die nu is getroffen. Daarbij hoort ook een overgangsregeling. Ik denk dat
het al met al een billijke regeling is geworden, die ook recht doet aan de toezeggingen die eerder zijn
gedaan. Kortom, dank voor het gunstige resultaat, dat mede is bereikt door de besprekingen met de
branche.
De voorzitter:
Deze inbreng was tegelijkertijd een uitdaging aan het adres van de SP.
De heer Bashir (SP):
Het is inderdaad een uitdaging. Die ga ik graag aan.
De voorzitter:
Maar dan wel kort, mijnheer Bashir.
De heer Bashir (SP):
De SP-fractie heeft inderdaad gezegd dat wij blij zijn met de aangenomen motie en de uitwerking
daarvan. Maar in de fiscaliteit worden bestaande gevallen vaak gerespecteerd. Zou het niet eerlijk zijn
om, net als de benzinerijders, ook de gebruikers van diesel en lpg te respecteren?
De heer Groot (PvdA):
Er is ook nog zoiets als een taakstelling in het regeerakkoord. We hebben ook te maken met de
milieudoelstellingen die zijn geformuleerd.
Deze regeling schiet een behoorlijk gat in het ingeboekte bedrag, maar dat hebben we ervoor over om
het cultureel erfgoed te ontzien. Wat de heer Bashir nu voorstelt, slaat een nog veel groter gat. Daar
zou hij op zijn minst dekking voor moeten aangeven.
De heer Bashir (SP):
In de berekeningen van de regering is geen rekening gehouden met het gedrag van de mensen. Op
het moment dat de regeling wordt ingevoerd, zullen heel veel mensen die een diesel- of lpg-auto
hebben, hun auto slopen of naar het buitenland exporteren. Dat brengt minder geld op dan het
uitvoeren van de motie die wij hebben ingediend. Dat brengt nog een kwart van de
motorrijtuigenbelasting op.
De heer Groot (PvdA):
Ik ga ervan uit dat de berekeningen van het ministerie van Financiën deugen. Het zal ook tot gevolg
hebben dat de import van vervuilende oude auto's, die in Duitsland niet eens meer de steden in
mogen, wordt tegengegaan.
De heer Van Vliet (PVV):
Een Mercedes S-klasse diesel uit 1974 is rijdend cultureel erfgoed, maar deze auto is straks niet meer
betaalbaar omdat hij €180 per maand aan wegenbelasting kost. Wat vindt de heer Groot hiervan?
Het komt nu over als een akkoord, maar het is natuurlijk een afspraak tussen een beperkt aantal clubs
dat slechts een klein deel van de oldtimerbezitters vertegenwoordigt, en zeker niet de diesel- en lpgrijders.
Wat vindt de heer Groot ervan dat we dit in de krant toch een akkoord noemen?
De heer Groot (PvdA):
Het is een akkoord met een aantal organisaties. Natuurlijk komen ook bij mij de e-mails binnen, maar
je kunt niet iedereen tevredenstellen. Bovendien is een auto uit 1974 volgend jaar 40 jaar oud.
De heer Van Vliet (PVV):
Dan nemen we een auto uit 1983 als voorbeeld, dat maakt mij niet uit. Het blijft rijdend cultureel
erfgoed en dat gaat gewoon naar de filistijnen.
De heer Groot (PvdA):
Met cultureel erfgoed worden volgens mij auto's van voor het midden van de jaren zeventig bedoeld.
Daarna kun je het toch geen cultureel erfgoed meer noemen?
De heer Van Vliet (PVV):
Voorzitter. Gezien de beperkte tijd begin ik met een motie over belastingplicht voor
overheidsbedrijven.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de regering bezig is met het verfijnen van de wetgeving rond belastingplicht van
overheidsbedrijven in de vennootschapsbelasting;
overwegende dat hiermee oneerlijke concurrentie moet worden tegengegaan;
overwegende dat bij de sfeerovergang van publiek naar privaat en bij de afbakening van
concurrerende activiteiten de afzondering van activiteiten in separate entiteiten een voorname rol
speelt;
overwegende dat bij eerdere invoeringstrajecten van Vpb-plicht voor bepaalde sectoren sprake was
van agressieve taksplanning om de belastingplicht ten dele te ontlopen;
verzoekt de regering, maatregelen te nemen om agressieve taksplanning in de nieuwe situatie door
overheden te voorkomen opdat niet via constructies alsnog oneerlijke concurrentie gaat plaatsvinden,
bijvoorbeeld door het niet afzonderen van concurrerende activiteiten,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door het lid Van Vliet. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende
ondersteund.
Zij krijgt nr. 10 (31213).
De heer Van Vliet (PVV):
Ik ga snel door met de oldtimers. Het amendement-Van Vliet dat 25 jaar opbouwt naar 30 jaar met
een toeslag voor diesel en lpg, leidde tot een uitstekende situatie. Iedereen was er tevreden mee.
Helaas gaan we dat nu, na amper een jaar, weer loslaten. Helaas pindakaas: het gaat de sector echt
geen goed doen wat men hier wil. Vandaar de volgende motie.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat in de huidige Nederlandse wet- en regelgeving auto's en motoren van 30 jaar en
ouder worden gekwalificeerd als oldtimer met daaraan verbonden fiscale gevolgen;
overwegende dat hiermee aansluiting wordt gevonden bij alle ons omringende landen;
overwegende dat de regering uit bezuinigingsmotieven de leeftijdsgrens per 1 januari 2014 verhoogt
naar 40 jaar;
overwegende dat er voor benzinegestookte voertuigen een overgangsregime komt, maar niet voor
diesel- of lpg-gestookte voertuigen;
overwegende dat het leeuwendeel van de bezitters van diesel- en lpg-gestookte oldtimers zijn voertuig
niet meer zal kunnen bekostigen en de waarde ervan verdampt;
verzoekt de regering, de leeftijd van alle voertuigen om fiscaal als oldtimer aangemerkt te worden en
een gunstig fiscaal regime te genieten, op 30 jaar te houden,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door het lid Van Vliet. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende
ondersteund.
Zij krijgt nr. 58 (33402).
De voorzitter:
Ten slotte mevrouw Neppérus van de VVD-fractie. Zij gaat één minuut lang het woord tot ons richten.
Mevrouw Neppérus (VVD):
Voorzitter. In het regeerakkoord zijn afspraken gemaakt over oldtimers. In het debat over het
belastingplan heeft de VVD-fractie aangegeven dat zij de echte oldtimers, het cultureel erfgoed, zou
willen ontzien. Het gaat om auto's die echt af en toe worden gebruikt. Juist deze auto's, die op benzine
rijden, wilden wij ontzien.
Het akkoord met een heleboel organisaties dat ik nu lees, voldoet daaraan. Dat betekent dat wij
tevreden zijn en de staatssecretaris in dezen steunen.
De voorzitter:
Dank u, mevrouw Neppérus.
Wij wachten even totdat de staatssecretaris alle moties heeft.
Ondertussen maak ik van de gelegenheid gebruik om erop te wijzen dat het volgende VSO, over het
wetsvoorstel Versterking kwaliteitswaarborgen hoger onderwijs, al om 17.15 uur zal beginnen omdat
wij iets inlopen op het schema.
We wachten even tot de staatssecretaris de vier moties heeft. Dan zal hij hierop commentaar geven.
De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.
De voorzitter:
Ik vertel nog even dat het VSO over het wetsvoorstel Versterking kwaliteitswaarborgen hoger
onderwijs om 17.15 uur en het VSO maatregelen naar aanleiding van de casus van het ILT-rapport
over spooronderhoud om 17.50 uur zal plaatsvinden. We lopen dus wat in op het schema.
Het woord is aan de staatssecretaris.
Staatssecretaris Weekers:
Mijnheer de voorzitter. In het regeerakkoord wordt mij opgedragen om de vrijstelling van de
motorrijtuigenbelasting voor oldtimers met ingang van het jaar 2014 af te schaffen. Daar waren enkele
milieudoelstellingen en een budgettaire doelstelling aan verbonden. Bij de behandeling van het
Belastingplan 2013 heb ik al toegezegd om mijn uiterste best te doen om de bezitters van het rijdend
cultureel erfgoed in Nederland zo veel mogelijk tegemoet te komen, uiteraard binnen de kaders en
doelstellingen van het regeerakkoord. Dat heeft de heer Groot al gezegd.
Daar zijn nog een paar moties over ingediend door de heer Bashir en de heer Van Vliet. Ik heb
gezegd dat ik daarmee aan de slag ga.
Vorige week hebben we in de Kamer gesproken over het feit dat ik tot dan toe nog niet tot
overeenstemming was gekomen met een aantal brancheorganisaties en organisaties van liefhebbers
van oude auto's. Zij zouden het liefst zien dat de bestaande regeling gehandhaafd wordt, al dan niet in
geamendeerde vorm zoals door de heer Van Vliet voorgesteld bij het Belastingplan 2012. Zo lees ik
overigens ook de motie-Van Vliet die vandaag als vierde is ingediend. Het mag echter duidelijk zijn dat
ik daarmee op geen enkele wijze uitvoering zou geven aan het regeerakkoord. De Kamer zal dus
begrijpen dat dit voor mij geen begaanbare weg is.
Wel ben ik blij dat de Kamer mij vorige week, aan de hand van de diverse opties die ik had geschetst,
wat guidance heeft gegeven. De heer Groot gaf nadrukkelijk aan dat variant 4 wat hem betreft een
prima variant is. Mevrouw Neppérus gaf aan wat het wat haar betreft mag kosten. Zo heb ik in ieder
geval van de Kamer een indruk gekregen binnen welke marges gezocht moest worden.
In de afgelopen week is er hard gewerkt. Er zijn wat nieuwe varianten de revue gepasseerd, waarbij ik
rekening heb gehouden met het feit dat de Kamer heeft gevraagd om ervoor te zorgen dat de regeling
ook simpel in de uitvoering wordt. De regeling moet geen nieuwe bureaucratie optuigen, moet
gemakkelijk uitvoerbaar zijn voor de Belastingdienst en ook gemakkelijk te begrijpen zijn voor de
mensen.
Daarmee is een heel simpele regeling gemaakt. 40 jaar en ouder is vrijgesteld, en voor alles wat nu is
vrijgesteld tot 40 jaar geldt een overgangsregeling, met uitzondering van de diesels en de lpginstallaties.
Dat is simpelweg omdat die laatste twee nou juist bedoeld zijn voor het maken van vele
kilometers en ook vaak worden gebruikt voor dagelijks verkeer.
Ik ben erg verheugd dat overeenstemming is bereikt met een aantal organisaties. Zij kunnen niet
allemaal hun eigen achterban tevreden stellen, maar hebben realiteitszin getoond voor wat in het
regeerakkoord staat en de marges die de Kamer heeft aangegeven, waar ik uiteindelijk ook mee kan
werken.
Ik kom dan op de moties. Eerst ga ik in op de motie op stuk nr. 56 van de heer Bashir. Hij stelt voor
om voor auto's op lpg dezelfde overgangsregeling in te stellen als voor auto's op benzine. Dat kost
extra geld. In 2014 kost het in elk geval 16 miljoen extra, aflopend tot nul in 2028. In overleg met de
branches heb ik er uitdrukkelijk voor gekozen om deze categorie eruit te laten, omdat dit ook buiten
het financiële bestek zou vallen waarvan ik dacht dat de Kamer het zou accepteren. Daarnaast is de
verwachting dat, als er een lpg-installatie in zit, deze ook veelvuldig gebruikt wordt. Als het een nietoriginele
lpg-installatie is, kan deze er overigens ook uit worden gehaald. Dan kan de auto gewoon
gelden als benzinemodel. De eigenaar hoeft hem dan niet weg te doen. Dan wordt nog het
milieuargument aangevoerd. Lpg is echter niet noodzakelijkerwijs schoner dan benzine, tenminste niet
daar waar het oudere lpg-installaties betreft. Deze motie ontraad ik dus. Dit is ook een categorie die
buiten het bestek valt van de afspraken die met de branche gemaakt zijn.
Hetzelfde geldt voor de motie op stuk nr. 57. Daarin wordt voor auto's op diesel dezelfde
overgangsregeling gevraagd als voor auto's op benzine. Daarvan zijn de budgettaire consequenties in
2014 24 miljoen, aflopend tot nul in 2028. Dit valt ook buiten de afspraken die zijn gemaakt. Het valt
buiten de financiële piketpalen of marges die de Kamer mij vorige week heeft meegegeven. Ik zeg
erbij dat heropening van het overleg met de branches en de sector om dit binnen het dossier te
dekken naar mijn verwachting niet tot succes leidt. Dat is simpelweg vanwege het feit dat wij alle
mogelijke varianten de revue hebben laten passeren.
Ik zeg daarbij dat voor dieselauto's een lagere accijns geldt. Mocht betrokkene een dieselauto echt als
cultureel historisch erfgoed willen bewaren, dan bestaat ook nog de mogelijkheid om te schorsen. Dan
bestaat ook de mogelijkheid om de auto bijvoorbeeld gedurende de paar zomermaanden te
ontschorsen en gedurende die maanden motorrijtuigenbelasting te betalen.
De heer Bashir (SP):
De staatssecretaris moet op de centjes letten. Dat moet de hele Kamer. Eén ding heeft de
staatssecretaris volgens mij niet gedaan: rekening houden met de gedragseffecten. Klopt het dat hij
geen rekening heeft gehouden met de gedragseffecten? Ik noem bijvoorbeeld mensen die de auto
naar de sloop brengen of naar het buitenland.
Staatssecretaris Weekers:
De ramers van Financiën houden natuurlijk rekening met een aantal vragen. In hoeveel gevallen zal
geschorst worden? In hoeveel gevallen zal men toch de volledige motorrijtuigenbelasting blijven
betalen, simpelweg omdat men in de auto wil blijven rijden? Mensen kunnen ook zeggen: deze auto
wordt in het gebruik te duur, ik koop een nieuwere en schonere auto en betaal daar minder
motorrijtuigenbelasting voor. Het effect daarvan is dan weer dat bij dagelijks gebruik van de auto het
milieu minder wordt belast. De doelstelling van het regeerakkoord was om met name het gebruik van
de wat oudere diesels, die op grote schaal werden geïmporteerd, die net onder de vrijstelling voor de
oldtimers vielen, die in veel Duitse steden worden geweerd en waarvan ook veel Nederlandse steden
zeggen dat zij die niet binnen hun grenzen willen hebben, via de fiscaliteit niet aan te moedigen maar
te ontmoedigen. Dat wordt met deze regeling gedaan.
De heer Bashir (SP):
Het gaat hier echt om hobbymatig gebruik. In het voorstel van de SP-fractie dat nu voorligt, kan men
in de wintermaanden niet met de diesel gaan rijden. Ik wijs erop dat bij de door de staatssecretaris
genoemde bedragen geen rekening is gehouden met gedragseffecten. Daarnaast is het in de
fiscaliteit de gewoonte dat bestaande gevallen worden ontzien. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de
hypotheekrenteaftrek en de vennootschapsbelasting. Daarover zijn wij het ook niet altijd met elkaar
eens, maar in die regelingen worden bestaande gevallen wel ontzien. Ook blijft de vraag: waarom wel
benzineauto's en geen dieselauto's?
Staatssecretaris Weekers:
In het verkiezingsprogramma van de Socialistische Partij staan tal van belastingverhogingen. Ik heb
nergens gelezen dat bestaande gevallen worden ontzien.
Ik denk dat ik binnen de kaders van het regeerakkoord en de ruimte die de Kamer mij vorige week
heeft geboden, tot een maximaal resultaat ben gekomen voor de bezitters van oldtimers die de
oldtimer ook hobbymatig gebruiken. Het staat de heer Bashir uiteraard vrij om bij de behandeling van
het belastingplan allerlei verruimingen op de overgangsregeling voor te stellen. Ik ga ervan uit dat hij
die dan ook van een passende dekking voorziet.
De voorzitter:
Prima. Nog even beide moties van de heer Van Vliet.
Staatssecretaris Weekers:
In de motie-Van Vliet op stuk nr. 10 wordt de regering verzocht, maatregelen te nemen om agressieve
taksplanning in de nieuwe situatie door overheden te voorkomen, opdat niet via constructies alsnog
oneerlijke concurrentie gaat plaatsvinden, bijvoorbeeld door het niet afzonderen van concurrerende
activiteiten. Wij hebben vorige week een goede discussie met elkaar gevoerd. Ik heb steun van de
hele Kamer geproefd voor de wijze waarop ik in het dossier belastingplicht overheidsbedrijven zit.
Datgene wat de heer Van Vliet in zijn motie adresseert, is ook precies waar ik mee bezig ben. Ik zie
de motie dan ook als ondersteuning van beleid. Het doel van de motie is het voorkomen van
concurrentieverstoring. Ik houd sowieso niet van agressieve taksplanning, en dan zeker niet door
overheden. Ik heb daar onlangs nog een brief over gestuurd aan de diverse gemeenten. Het ligt dus
voor de hand dat we in de verdere uitwerking rekening houden met de motie van de heer Van Vliet.
In de motie van de heer Van Vliet op stuk nr. 58 wordt de regering verzocht, de leeftijd van alle
voertuigen om fiscaal als oldtimer aangemerkt te worden en een gunstig fiscaal regime te genieten, op
30 jaar te houden. De heer Van Vliet zegt eigenlijk dat de maatregel uit het regeerakkoord om de
oldtimerregeling aan te scherpen, moet worden geschrapt.
Ik snap dat vanuit zijn positie, maar hij zal er begrip voor hebben dat ik deze motie moet ontraden,
want dit zou betekenen dat wij een gat zouden slaan, niet van enkele tientallen miljoenen -- de ruimte
die de meerderheid van de Kamer vorige week heeft geboden, maar van uiteindelijk 153 miljoen
structureel. Daar komt nog bij dat je de echt vervuilende diesels niet van de straat haalt. Om die reden
moet ik deze motie ontraden.
De beraadslaging wordt gesloten.
De voorzitter:
Vanavond nog stemmen wij over de vier moties. Ik dank de staatssecretaris voor zijn aanwezigheid. Ik
wens hem veel succes met de camera's die hem opwachten.
One Ten 300Tdi
Ninety 200Tdi

Coen83
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 Okt 2011, 12:26

Re: akkoord mrb!!! niet gunstig...........

Berichtdoor Coen83 » 14 Mei 2013, 16:21

Ik was 300 dingen tegelijk aan het doen (thuiswerken...) en had politiek 24 vd NOS op de achtergrond aanstaan. Volgens mij (weet t dus niet zeker) zijn beide moties verworpen... :cry:

EDIT: goed meegekregen http://www.autoweek.nl/nieuws/23400/gee ... -oldtimers
Land Rover Defender 110 2.4 Td4, 2007
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Dennis Crusio
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 Mar 2013, 20:09
Locatie: Roosendaal

Re: akkoord mrb!!! niet gunstig...........

Berichtdoor Dennis Crusio » 14 Mei 2013, 22:07

das dan mooi klote hahahahahaha ze komen zwaar geld te kort en hopen zo een gat te dichten. wat we aan het proberen zijn is een beetje don Quichote tegen de wind molens heb ik het gevoel.

voor de mensen die een grijs kenteken mogelijkheid hebben. volgens de belastingdienst kan je in aanmerking komen voor het terug vorderen van het restant van de bpm. op de site van de belastingdienst staat een rekenmodule, verder moet je kunnen aantonen dat je hem ook bedrijfsmatig gaat gebruiken. hier zijn natuurlijk altijd wel manieren op te verzinnen. je komt dan wel in het bijtelling verhaal over de dagwaarde van de auto maar daar staat tegenover dat men de btw mag terug vorderen en de auto reparaties kunt aftrekken op je eindbalans! op deze wijze rijd je zakelijk goedkoop en blijft je hobby betaalbaar.

misschien een wild idee om met een aantal mensen onder elkaar een soort webshop te beginnen en daar een aantal auto,s onder te plakken. dit voor de mensen die het moeizaam kunnen gaan betalen. het is maar een idee en misschien erg omslachtig maar een slecht idee is beter als geen.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6291
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: akkoord mrb!!! niet gunstig...........

Berichtdoor Edward » 14 Mei 2013, 23:42

Dennis, bijtelling hoeft helemaal niet het geval te zijn als je hem gewoon privé houd. Als je hem 10% zakelijk gebruikt mag ie gewoon op grijs kenteken staan en betaal je dus kwarttarief.

Maar om voor grijs in aanmerking te komen moet je niet alleen een KvK inschrijving hebben, maar ook door de belastingdienst als ondernemer aangemerkt worden. Dat betekent dat je ook aan het uren criterium moet voldoen en dus 1240 oid uur in je zaak moet steken. Tel daarbij de kosten van een administratie voeren etc en het is voordeliger om gewoon mrb te betalen. Of voor het echie voer jezelf te beginnen natuurlijk......
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Gebruikersavatar
ErwinD90
Berichten: 622
Lid geworden op: 03 Apr 2010, 21:21
Locatie: Tilburg, Netherlands
Contact:

Re: akkoord mrb!!! niet gunstig...........

Berichtdoor ErwinD90 » 15 Mei 2013, 08:20

Edward schreef:Dat betekent dat je ook aan het uren criterium moet voldoen en dus 1240 oid uur in je zaak moet steken.


1125 om precies te zijn. Dat is 153 1/8 werkdagen van 8 uur per jaar. Dat lijkt me wel wat! Moet ik misschien maar eens echt gaan ondernemen. Alhoewel, dan heb ik misschien te veel tijd over om kilometers te maken. Nu volstaat een ritje naar de Sligro of ISPC elke week om aan die 10% te komen.
:D
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

Dennis Crusio
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 Mar 2013, 20:09
Locatie: Roosendaal

Re: akkoord mrb!!! niet gunstig...........

Berichtdoor Dennis Crusio » 15 Mei 2013, 11:58

edward, als je hem prive houd mag je het onderhoud toch niet afschrijven? en bij telling over een de economische dagwaarde van een "oldtimer" is en kan nooit veel zijn. een percentage van die waarde word bij je inkomen geteld en waar je weer belasting over betaald en dan is het net in welke schaal dat je valt.

de 1225 uur die je in je onderneming moet steken is goed te overzien lijkt mij, evenals dat uren register. onderzoek, administratie uren mag je ook noteren.
je zit daar al snel aan.
verder ben ik het met je eens dat je natuurlijk ook gewoon voor het echt kunt gaan ondernemen! zo slecht is dat nu ook weer niet toch hahahahaha we draaien net ff wat meer uren maar dat is ook alles hahahahaha ( ff alleen de zonnige kant projecteren)

het is een idee voor misschien een kleine groep mensen maar verder kan ik ook niets verzinnen dan alleen nog een ouder kenteken opsnorren en alles gaan verbouwen en anders een motor conversie naar benzine.

ik heb mij ook zitten afvragen of er niet een of andere constructie is te verzinnen door auto over te zetten naar een buitenlands bedrijf. bijvoorbeeld polen. die gasten rijden hier allemaal met een pools kenteken en betalen ook geen mrb. ergens moet er een opening zitten lijkt mij.

ook lijkt mij het een idee om een procedure met een grote groep te beginnen en kijken waar het schip strand. heel Europa heeft de dertig jaar grens en wij wijken daar weer vanaf. als alle leden van de laro club €100,00 in leggen heb je een leuk bedrag om een rechtszaak te beginnen.

ergens moet er een oplossing zijn voor deze wet.


Terug naar “Kroeg”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten