Reactie Weekers (via,via) op mijn bericht.

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Roamer
Berichten: 190
Lid geworden op: 01 Nov 2006, 19:13
Contact:

Reactie Weekers (via,via) op mijn bericht.

Berichtdoor Roamer » 28 Mei 2013, 18:53

Geachte heer/mevrouw,

Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u uw onvrede kenbaar maakt over de plannen om de vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor oldtimers af te schaffen.

Met uw e-mail aan staatssecretaris Weekers hebt u inzicht gegeven in wat de veranderingen in de regeling voor oldtimers voor u betekenen. Gezien de grote hoeveelheid reacties die staatssecretaris Weekers op deze regeling heeft ontvangen, is het niet mogelijk deze allemaal binnen een redelijke termijn individueel te beantwoorden. Daarom is voor deze opzet van beantwoording gekozen. Hieronder treft u uitgebreide uitleg over aanleiding en aard van de nieuwe regeling voor oldtimers.

Staatssecretaris Weekers is zich zeer bewust wat de mogelijke afschaffing vrijstelling MRB voor oldtimers losmaakt. Hij heeft dan ook toegezegd, in een overleg volgend op zijn Kamerbrief van 15 april (zie: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... imers.html), een ultieme poging te zullen doen om met de oldtimerbranche tot overeenstemming te komen teneinde het hobbymatig gebruik van rijdend cultureel erfgoed te ontzien.

In zijn Kamerbrief van 24 april (te vinden via http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... imers.html) heeft de staatssecretaris de Tweede Kamer een alternatief voor de afschaffing vrijstelling MRB voor oldtimers voorgelegd.

Belangrijk gegeven hierbij is dat de uitkomsten het resultaat zijn van intensief overleg met de vertegenwoordigers van de oldtimerbranche, te weten de FEHAC, KNAC, FOCWA, ANWB, RAI en BOVAG. Er is een akkoord gesloten dat door de vertegenwoordigers van de oldtimerbranche wordt gesteund. Dit alternatief ziet er als volgt uit.

Er geldt vanaf 1 januari 2014 vrijstelling van MRB voor alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder. Het betreft benzine-, diesel- en LPG-oldtimers, motorfietsen, bussen, vrachtauto’s en kampeerauto’s. Dit is de structurele regeling die ruim € 16 miljoen per jaar kost (optie 4 van de brief van 15 april jl.). Daarnaast komt er een adequate overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine, motorfietsen, bussen en vrachtauto’s die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar maar nog geen 40 jaar zijn (datum eerste toelating vanaf 1973 tot en met 1987). Deze voertuigen komen in aanmerking voor een kwarttarief in de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal) mits er in de maanden december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt. In de uitwerking van deze regeling zal hierbij worden meegewogen dat voor deze maanden een ontheffing kan worden aangevraagd in het geval het voertuig APK gekeurd moet worden.

Dit alternatief beoogt nog meer dan de alternatieven, genoemd in de brief van 15 april jl., de liefhebber te ontzien terwijl de meer milieubelastende, maar onder het huidige regime vrijgestelde veelrijder (voornamelijk diesel- en LPG-rijders) zijn vrijstelling verliest en MRB moet gaan betalen. Uitgangspunt bij de overgangsregeling is dat het dagelijks gebruik van oldtimers zoveel mogelijk wordt voorkomen. Het overgangsregime loopt af in het jaar 2028 (zodra de jaargang 1987 40 jaar is).

Voor uitgebreidere informatie verwijs ik u naar de hierboven genoemde brieven, alsook nadere informatie op www.rijksoverheid.nl. De oldtimerregeling wordt nader uitgewerkt en zal deel uitmaken van het Belastingplan 2014.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Namens deze,

R. Dolstra
Directeur Communicatie
Percy



Series 3 Lightweight diesel

Disco 2

marcenvon
Berichten: 426
Lid geworden op: 24 Okt 2011, 10:11
Locatie: Warmenhuizen

Re: Reactie Weekers (via,via) op mijn bericht.

Berichtdoor marcenvon » 28 Mei 2013, 19:17

Ik begrijp niet hoe hij er op komt dat de vrijstelling vanaf 40 jaar 16 miljoen EU kost. Nu vangen ze daar ook niets voor, het kost dus geen 16 miljoen, maar er komt 16 miljoen minder binnen. Wat weer een bewijs is dat het gewoon weer een centenkwestie is en niets met het milieu te maken heeft.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Sim
Berichten: 69
Lid geworden op: 06 Okt 2010, 21:15

Re: Reactie Weekers (via,via) op mijn bericht.

Berichtdoor Sim » 28 Mei 2013, 22:07

Tja, dat wordt dus betalen.... ook voor mij helaas.... :cry:

Gebruikersavatar
arjan_de_jong
Berichten: 464
Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
Locatie: Mastenbroek

Re: Reactie Weekers (via,via) op mijn bericht.

Berichtdoor arjan_de_jong » 28 Mei 2013, 22:16

Ik kreeg exact dezelfde mail. Ik zie er enkel geen nieuws in? Dit was toch al bekend?
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Roamer
Berichten: 190
Lid geworden op: 01 Nov 2006, 19:13
Contact:

Re: Reactie Weekers (via,via) op mijn bericht.

Berichtdoor Roamer » 29 Mei 2013, 08:42

arjan_de_jong schreef:Ik kreeg exact dezelfde mail. Ik zie er enkel geen nieuws in? Dit was toch al bekend?


Klopt, maar hier wordt nog eens uitgelegd wat de bedoeling is.
Percy





Series 3 Lightweight diesel


Disco 2


Terug naar “Kroeg”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten