Onderhoudsbeurt waarom ?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Roger B.

Re: Onderhoudsbeurt waarom ?

Berichtdoor Roger B. » 29 Nov 2013, 14:40

tja....iets met huis van een schilder enzo...... beurt interval loopt bij mij tussen 20 en 50 duizend... olie peilen? euhhh als ik er toevallig eens aan denk, meestal moet er dan wel een litertje bij....

bandenspanning.... als me opvalt dat ie wat leeg staat maar vaak is dat ook na een half jaar of zo nog wel redelijk ok (max 0,1bar onder de 2,5 die ik er standaard in heb)
gone

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 29 Nov 2013, 18:07

hannes schreef::oops: Kun je nagaan hoe die eigenaar van dat vehikel wekelijks z'n oog op oliepeil, ruitenwisservloeistof, asbaknivo en bandenspanning laat vallen…...

Hoor ook wel bij die groep die dat dus haast nooit doet, beetje zoals Roger zegt :) :D

En waarom zouden mensen dat doen als de verkoper gezegd heeft dat de auto zelf een seintje geeft als er iets kapot is.
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 29 Nov 2013, 19:07

Ron63 schreef:En waarom zouden mensen dat doen als de verkoper gezegd heeft dat de auto zelf een seintje geeft als er iets kapot is.

My point to all of this Ron, is that a) in this particular case the vehicle told the owner every day for 155 Days that it was due a service :o and b) just because there is a raft of electronic sensors attached to the vehicle (well not so many on your 2 ;) ) shouldn't the onus be on the owner to check their vehicle on a regular basis ?

One of my mantras to anyone who cares to listen is that you should lift the motorkap every week, and look inside, and have a general check around paying particular attention to leakage under the vehicle and tyres and brakes.

You don't have to know what anything does or even what it is called but you will soon notice if something looks or smells (tastes ;) ) different from last week. You can then do something to rectify it before it breaks down on you leaving you by the side of the road in the dark.

I am not advocating that you run to the garage at every little thing, in fact I firmly believe that the owners should know a lot more about their vehicles and certainly be able to check fluid levels and change light bulbs and fuses.

The other thing is that owners should spend time listening to their vehicle rather than listening to Radio 538 (other radio stations are available) and see if it is making an unusual noise. Heather learnt this with her first 2,25D Series III when I was working away and would phone me with a detailed description of the latest squeak or rattle just to make sure that it was ok to drive. Occasionally the item causing the noise fell off before I got a chance to fix it too ;)

These simple things would save the owners a considerable amount of money rather than getting someone like me to fix the problem long after it became avoidable.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 29 Nov 2013, 20:34

Ja Rob ik snap best wat je bedoeld (en was het nog maar zo), maar ik denk dat je het een beetje in de huidige tijd moet zien.
Een heleboel volk rijd met een Leasebak of auto op de zaak en deze is gekozen voor een zo groot mogelijke uitstraling of voor een zo goedkoop mogelijke bijtelling.
Merken trouw is hierdoor vaak ver te zoeken en het gevoel met de techniek is men ook een beetje kwijt geraakt.

Ikzelf ben tussen die kippenhokken opgegroeid en zie en hoor ook als er iets niet ok is, tevens weet ik de strijd tussen de afdeling verkoop en de werkplaats.
Jij ziet graag dat de klant zijn auto naloopt en bij vragen even naar je toe stapt zodat je kan adviseren, de vertegenwoordiger aan de voorzijde van het pand verkondigd aan zijn potentiële klanten dat als er problemen zijn er een lampje gaat branden.
Jouw lampje voor een beurt is voor de klant geen probleem maar een koste post, de auto rijd toch nog en start elke ochtend en er branden geen gekke lampjes.

Misschien wordt het dus gewoon tijd dat men de vering wat strakker gaat afstellen en de isolatie matten verwijderd zodat de mens weer het auto rijden gaat beleven.

Groet Ron

Ps: Natuurlijk alle goede leasebak en eigenzaak rijders daar gelaten ;)
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 30 Nov 2013, 02:50

Roger B. schreef:tuurlijk want 3 jaar en 75000km is erg oud voor een band natuurlijk :lol: :lol: :lol: :lol:

Je praat onzin.

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 30 Nov 2013, 06:29

bij mij op het werk pakken ze meestal de kitspuit :cry:

met de woorden die kan nog makkelijk 10.000 :?

meestal binnen een week een klapper maar ach zolang de band nog hard is :lol: :lol: :lol:
groet jelle

hannes

Berichtdoor hannes » 30 Nov 2013, 10:55

:lol: Wat is er nou mooier dan The Sound of Music van 'n TD5? Of het lichtjes janken van die unieke All Wheel aandrijflijn? En de in de cabine verstrooiende waternevel die, bij regenbuitjes, via de wijkende en/of lekkende deurrubbers verkoelende buitengeuren binnenbrengt? Bij langere ritten met zware aanhanger of caravan "spart" het dicht onder de wagenvloer gemonteerde uitlaatsysteem (in combinatie met die hiervoor genoemde aandrijflijn) met verwarming- of airco-systeem en wint de "warmte" het op punten van de "koelte"! En tot slot al die liefkozende blikken van niet-hebbers, gericht op die ene vrouw/man achter het stuur? Daarom is 'n onderhoudsbeurt zo nodig om al dat opgesomde in stand te houden; matigheid is geboden, overdrijven kan altijd nog. Overigens, over overdrijven gesproken!! :roll: Landrover; die wilde ik in 1951 als 4-jarige, met m'n neus tegen de winkelruit van Vet's speelgoedwinkel op de Zuiddijk in Zaandam al hebben; in 2001 was 't zover. 8-)

Fabian

Berichtdoor Fabian » 30 Nov 2013, 18:30

Gewoon nooit een auto zonder starre assen nemen.
Wielen horen gewoon recht af te slijten en precies recht tegenover elkaar te staan, zowel rechtuit als door de bocht.
Niet alleen voor de slijtage maar vooral voor de grip (banden die elkaar uit elkaar trekken door ook maar een beetje spoorafstelling of verandering daarvan door geometrie verandering bij het veren, sturen, belading, belasting of door vervorming van soepele bushings, slippen zonder dat er wat van gevraagd wordt ongemerkt al, met name bij hogere snelheden).
Geen bushing, geometrie of hoogteverstelling SLS die dat met starre assen zal verstoren, hooguit slechte montage van flens of foute lagers.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Nov 2013, 18:53

de mijne (starre assen) waren de banden aan de rand van het profiel aan de "binnenzijde" tot op het canvast weg en in het midden 2mm profiel..... dus starre as is geen garantie dat je band recht afslijt.

en nee geen gammele fuseekogels oid (gewoon verkeerd afgestelde sporing, iets teveel uitspoor)
gone

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 01 Dec 2013, 00:26

Roger B. schreef:tuurlijk want 3 jaar en 75000km is erg oud voor een band natuurlijk :lol: :lol: :lol: :lol:

Als je een beetje chauffeur bent wel. Op die stand is een normale band aan z'n tax, en dat is wel te zien dacht ik. :P

Terug naar “Kroeg”