Kan de LRCH gebruik gaan maken van de "evenementenregeling"

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
rrover

Re: Kan de LRCH gebruik gaan maken van de "evenementenregeli

Berichtdoor rrover » 27 Feb 2014, 23:55

Ik lees wel goed maar wat er staat mbt 1 maand is dus blijkbaar niet juist. Klein verschil ;)
Nu doorgeklikt op de belastingsite en daar staat inderdaad 1 dag :D

De organisator van het evenement maakt bekend dat u gebruik kunt maken van de evenementenregeling. U meldt vervolgens uw motorrijtuig op tijd aan bij de organisator van het evenement. U hoeft tijdens het evenement geen bewijs van deelname aan de evenementenregeling in uw motorrijtuig te hebben.

Hoe meldt de organisator het evenement aan bij de Belastingdienst?

Uiterlijk 2 maanden voor het evenement meldt de organisator het evenement aan bij de Belastingdienst. Wij laten de organisator schriftelijk weten of de deelnemers gebruik kunnen maken van de evenementenregeling. De organisator stuurt uiterlijk 1 werkdag voor het evenement een lijst met de geschorste motorrijtuigen naar de Belastingdienst met het verzoek deze motorrijtuigen aan te melden voor de evenementenregeling. De organisator krijgt hiervan geen bevestiging van de Belastingdienst.

Let op!
Is uw motorrijtuig bij de Belastingdienst aangemeld voor deelname aan het evenement? En besluit u toch om niet deel te nemen? Dan moet de organisator ten minste 1 werkdag voor het evenement uw motorrijtuig afmelden bij de Belastingdienst. Gebeurt dat niet, dan telt het evenement wel mee in de berekening van het maximale aantal evenementen en dagen per jaar waarop u gebruik mag maken van de evenementenregeling.

Mooi dat het kan!
One Ten 300Tdi
Ninety 200Tdi

piet_g

Berichtdoor piet_g » 28 Feb 2014, 09:04

Ik vind dit wel een mooi stukje:

De organisator stuurt uiterlijk 1 werkdag voor het evenement een lijst met de geschorste motorrijtuigen naar de Belastingdienst met het verzoek deze motorrijtuigen aan te melden voor de evenementenregeling. De organisator krijgt hiervan geen bevestiging van de Belastingdienst

hoe weet je dan als organisator dat je lijst goed is aangekomen zegmaar :P.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 28 Feb 2014, 10:13

Hoe zit het eigenlijk met APK?
Je kan een auto gewoon APK keuren terwijl hij geschorst is.

Ik vind het geen fijn gevoel dat er tijdens evenementen auto's rond rijden die geen geldige APK hebben.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Feb 2014, 10:25

dus een geldige APK is belangrijker dan daadwerkelijke staat van het voertuig?

als ik vandaag een APK op mijn auto laat doen en slaag... en dan over 4 maanden en 20.000 km naar een evenement ga met mijn geldige APK kan mijn auto veel onveiliger zijn dan wanneer pietje met zijn geschorste, maar 500km en anderhalf jaar geleden APK gekeurde, auto met ongeldige APK op zijn auto aan komt zetten.

de APK eis is sloopnorm en slechts een momentopname van maximaal een jaar geleden.....zegt in mijn ogen hoegnaamd niks over de staat op het moment dat de auto op zo'n evenement verschijnt...

een geldige APK zegt alleen dat ie niet erbarmelijk slecht was toen ie maximaal een jaar geleden gekeurd werd.

maar jij vindt mijn P38 HSE op een evenement dus ook geen prettig gevoel..... die is, op de gok, 3 jaar geleden voor het laatst APK gekeurd. (mijn DSE zelfs nog nooit :lol: :lol: en wel 12 jaar oud)
gone

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 28 Feb 2014, 12:43

Jouw auto kan dan wel goed zijn maar er zijn er genoeg die dat niet zijn.

Waarom laat je hem niet APK keuren eigenlijk als jij zeker weet dat hij goed is?
Kan gewoon als hij geschorst is. En je mag voor de APK met een geschorste auto rijden. Tegenwoordig kan je hem al laten keuren voor 9,95 euro dus voor het geld hoef je het niet meer te laten.

Het mag dan een moment opname zijn maar ernstige dingen worden toch opgemerkt. Bijvoorbeeld de remmen remleidingen en ophanging.

Ik ben ook benieuwd wat de verzekering bij een.aanrijding bij bijvoorbeeld een rondrit zegt als de auto niet APK gekeurd was. Zeker als na onderzoek de remslang/leiding door blijkt te zijn.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 28 Feb 2014, 14:06

maar met die evenementen regeling word toch feitelijk je auto voor die dag even niet geschorst? het enige verschil is toch dat je dit niet via de RDW alles geregeld hebt maar via de evenementen regeling.

en als dat zo is, dan moet je auto die dag toch ook aan de normale eisen van de weg voldoen?.. dus een geldige APK hebben?.. zou het even goed navragen bij de verschillende instanties.

Ben het wel voor een deel met Roger eens dat een APK een moment opname is. maar begrijp ook wel goed het punt van arjan. Zou idd ook even met je verzekering overleggen wat de eisen zijn om verzekerd te zijn voor die dag... of dat daar ook de APK onder valt.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Feb 2014, 17:10

blijft staan dat een geldige APK niet zegt dat ie veilig is en omgekeerd.. een auto zonder APK kan prima in orde zijn...

ik laat mijn auto niet APK keuren omdat er geen kenteken op zit (HSE) dus dan wordt die APK wat lastig :lol: :lol: en de ander kan niet naar de APK omdat ie een duits kenteken heeft, maar daarvoor gaat ie eens in de 2 jaar naar de TUV..... maar ja, dan heb je twee jaar om de boel aan gort te rijden en onveilig verder te tuffen voordat ie weer naar de keuring moet (die overigens wel strenger is dan de APK)
gone

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 28 Feb 2014, 17:49

piet_g schreef:......en als dat zo is, dan moet je auto die dag toch ook aan de normale eisen van de weg voldoen?.. dus een geldige APK hebben?.. zou het even goed navragen bij de verschillende instanties.

Er valt weinig na te vragen want: ..... en het motorrijtuig hoeft niet APK gekeurd te zijn.

Als de evenementenregeling zou inhouden dat een voertuig, zoals jij het stelt, "aan de normale eisen van de weg" moet voldoen dan zou dus ook de Motorrijtuigenbelasting betaald moeten zijn. Op die manier blijft er van de regeling niets over. Verzekerd moet je n.l. wel zijn dus m.a.w. het kenteken is dan feitelijk niet meer geschorst........

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 28 Feb 2014, 18:31

Deze pak ik even apart

piet_g schreef:Zou idd ook even met je verzekering overleggen wat de eisen zijn om verzekerd te zijn voor die dag... of dat daar ook de APK onder valt.

Dat is zeker zeer belangrijk omdat na te vragen omdat dit per verzekeringsmaatschappij kan verschillen!

Zo schrijft Interpolis bijv.:

Wanneer een motorrijtuig niet APK goedgekeurd is, is het wettelijk verboden om nog met het voertuig op de openbare weg te komen.

Als de auto bij Interpolis verzekerd is blijft de dekking gehandhaafd. Bij een eventuele schade zal gekeken worden of deze te wijten is aan gebrekkig onderhoud of de technische staat van het voertuig. Er kan dan besloten worden de ontstane schade niet te vergoeden.

en op de website van Independer valt te lezen:

Gevolgen verlopen APK

Laat je je auto niet op tijd keuren en is je APK verlopen dan kan de dekking van je autoverzekering bij schade vervallen. Veroorzaak jij een aanrijding bijvoorbeeld doordat je met spekgladde banden, blokkerende remmen of slechte verlichting reed dan kan de verzekeraar besluiten dat je op dat moment niet verzekerd was. Je auto was namelijk met deze mankementen niet door de keuring gekomen. Een APK had de aanrijding dus kunnen voorkomen.

Vooral het laatste geeft aan dat Roger B. in feite gelijk heeft maar onderstreept tevens de 'zorgen' van Arjan.
Maar juridisch gezien 'rammelt' het een beetje.

Er wordt n.l. gesteld dat de auto met de genoemde mankementen niet door de keuring zou zijn gekomen. Op zich is dat juist maar het laatste deel Een APK had de aanrijding dus kunnen voorkomen is natuurlijk gewoon niet juist omdat zo als vaststaand te stellen. We komen nu bij Roger B. terecht. Als de auto bijv. een jaar geleden APK is goedgekeurd en dat is en blijft een momentopname dan kan het maar zo zijn dat, bijv. door slechte werkende remmen, hij 7 maanden later niet meer door de keuring zou zijn gekomen komen. Op dat moment schorst de eigenaar om wat voor reden dan ook het kenteken voor een jaar maar ........ 4 maanden later, dus nog met geldige APK (!) en binnen de schorsingsperiode, besluit de eigenaar van de evenementenregeling gebruik te maken. Het voertuig hoeft dan niet APK gekeurd te zijn maar de eigenaar rijdt wel rond met een voertuig dat 7 maanden na de laatste APK al niet meer aan de eisen voldeed (zoals in dit voorbeeld wordt verondersteld). Als hij op dat moment een ongeval had veroorzaakt als gevolg van de veronderstelde mankementen dan had men het APK argument niet kunnen gebruiken omdat die immers nog geldig was en dat zou dan nu plotseling wel een geldig argument zijn .........

Ja ik weet, het een lang en theoretisch maar beslist niet ondenkbaar verhaal, het dient echter slechts ter onderstreping van wat piet-g. zegt en het kan een hele hoop juridisch getouwtrek incl. de kosten voorkomen!

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 28 Feb 2014, 23:22

En als ik dan tijdens bijvoorbeeld de kerstrit voor iemand rijden die een niet goedgekeurde auto heeft en er gebeurd iets. Die gene trapt door de remmen omdat er een remslang klapt bijvoorbeeld. Dan kan dat best vervelende gevolgen hebben met de verzekering.

Terug naar “Kroeg”