kwarttarief voor grijs kenteken oldtimers?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
ErwinD90

Re: kwarttarief voor grijs kenteken oldtimers?

Berichtdoor ErwinD90 » 15 Jan 2014, 07:37

Misschien ben ik een beetje een sukkel maar ik heb mijn Defendertje 6 jaar geleden aangeschaft en meteen betaald. Weliswaar voor een deel met een privé-opname uit de zaak maar toch. Een lening voor een auto is iets dat je maar 1 keer doet. Volstrekt onzinnig want krankzinnig duur. En om alles ten opzichte van mijn compagnon en de zaak volkomen helder en eerlijk te houden betaal ik ook gewoon het gebruik en onderhoud uit eigen zak. Doet hij ook voor zijn auto, een bestelbus waar zijn gezinnetje in past en wat spul om te versjouwen voor het bedrijfje van zijn vriendin. Het kan vast allemaal anders maar we hebben hier gewoon een goed gevoel bij. Die paar tientjes per jaar die we zouden kunnen winnen door dat anders te doen is mij geen hoop gedoe waard. Ik ben in ieder geval een heel blije chauffeur en tevreden met het tarief dat ik moet betalen! Voor de kilometers die ik maak een meer dan redelijke vergoeding trouwens. Maar goed, dat is weer een heel andere discussie.
8-)
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Jan 2014, 07:46

Nu ga je dingen door elkaar halen Erwin. Hoe een wagen betaald wordt is hier helemaal niet aan de orde. In mijn optiek is het enige dat je moet financieren je huis of je zaak, maar dat moet ieder voor zichzelf uit maken. :roll:

Rij jij jouw 90 dan op particulier grijs?? Want dat scheelt wel meer dan een paar tientjes en is gewoon onzinnig.

Je kunt hem gewoon zakelijk grijs rijden en verder toch de wagen uit privé onderhouden en betalen. Het verschil tussen particulier en zakelijk grijs is niet een paar tientjes maar meer dan duizend euri per jaar! :shock: :shock:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

R1200C

Berichtdoor R1200C » 15 Jan 2014, 08:18

Ben het met Edward eens, maar belangrijkste is dat jullie je er goed bij voelen. Niks is zo killing als een onderhuids gevoel van onvrede als je samen een zaak op wilt (blijven) bouwen.

Maar laat het eens goed door jullie boekhouder of financieel adviseur door rekenen. Er zijn meer manieren waarop je eerlijk en open naar elkaar kunt zijn en toch niet het vel over de oren gehaald wordt. Je kunt het gewoon in je persoonlijke verdeling op nemen. Stel dat jouw vervoer 1000 euro per maand kost (gooi in het wilde weg) en die van je partner 800 dan kun je dat verschil gewoon verrekenen toch? Kans is groot dat je zo meer geld over houdt om allebei plezier te hebben.

Al kan ik me voorstellen dat je het gewoon laat zoals het is, als jullie er blij mee zijn wie zijn wij dan om daar iets over te zeggen toch? En hoe meer belasting etc. jij betaalt hoe minder de staat te kort komt en bij mij wil halen :lol:
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Land Rover Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Land Rover Defender 110 2002
Pietertje: Land Rover Series III Reclame-Rover in wording...
http://www.onsmarie.nl

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 15 Jan 2014, 08:24

Sorry heren. Ik dacht dat het duidelijk was. Ik rijd grijs als in de zin van ondernemer. Anders had mijn reactie niet veel zin gehad. Mijn opmerking over mijn geringe MRB bijdrage getuigt daarvan.

Het kan zijn dat e.e.a. beter geregeld kan worden maar dan moet dat ons goed uitgelegd worden. Zolang het om een paar tientjes gaat wil ik de heel heldere afspraken die mijn compagnon en ik hebben niet veranderen. We worden niet rijk van onze onderneming maar we komen ook niets tekort. Ik tel aan het einde van de dag onze 'zegeningen', niet de omzet. Maar dat is iets wat niet iedereen zal kunnen begrijpen.
Laatst gewijzigd door ErwinD90 op 15 Jan 2014, 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Defender 90", 2001

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Jan 2014, 08:33

ErwinD90 schreef:Sorry heren. Ik dacht dat het duidelijk was. Ik rijd grijs als in de zin van ondernemer. Anders had mijn opmerking niet veel zin gehad. Mijn opmerking over mijn geringe MRB bijdrage getuigt daarvan.

Welke opmerking over geringe mrb bijdrage is dat? Ik kan hem niet vinden. :lol: :lol:

Maar ik ben het wel met je eens dat de btw van het onderhoud en de brandstof van de zakelijk verreden kilometers niet zo'n bedrag zal zijn dat dat de administratie waard is om het terug te halen. ;)

Ast goe is ist goe! 8-)
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 15 Jan 2014, 08:36

ErwinD90 schreef:Ik ben in ieder geval een heel blije chauffeur en tevreden met het tarief dat ik moet betalen! Voor de kilometers die ik maak een meer dan redelijke vergoeding trouwens. Maar goed, dat is weer een heel andere discussie.
8-)

Wat ben je snel Edward! Maar deze opmerking bedoelde ik.

PS: Ik wijzigde mijn reactie terwijl jij reageerde. Dat het duidelijk is. Voor zover ik dat kan zijn!
:lol:

Defender 90", 2001

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 15 Jan 2014, 08:37

T'is goe. Keigoe!
;)

Defender 90", 2001

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 07 Feb 2014, 03:29

Hoe je je Land Rover financiert is , zoals Edward terecht opmerkt, aan jou. Ik heb slechts gezegd hoe ik er over denk. Maar hoe je de belastingdienst tevreden kan houden terwijl je als ondernemer je auto privé 'grijs' rijdt? Daar kan ik een antwoord op geven omdat er al ruim 7 jaar bij mij wekelijks een medewerker van de belastingdienst aan de bar zit. Hij zocht het voor me uit.

Hoi Erwin,

Na navraag het volgende
Indien met een privé grijs kenteken auto meer dan 10% zakelijk wordt gereden betaal je een lager tarief motorrijtuigenbelasting.
Met betrekking tot die meer dan 10% zakelijke kilometers zul je de inspecteur (als hij controleert) moeten overtuigen.
Dit kan op verschillende manieren.
Als je de zakelijke km's a € 0,19 declareert aan de onderneming en de totaal gereden kilometers zijn jaarlijks bekend door bijvoorbeeld een apk keuringsrapport, is het al gauw te zien of inderdaad meer dan 10% zakelijk wordt gereden.
Indien de zakelijke kilometers niet worden gedeclareerd, zul je ze op een andere manier moeten aantonen. Bijvoorbeeld door alleen de zakelijke ritten bij te houden.
Dit kun je bijvoorbeeld doen in een agenda. De geschreven zakelijke kilometers kun je dan weer afzetten tegen de totaal gereden kilometers. Zorg wel dat de gegevens (ook de agenda) bewaard blijven
Wellicht is er nog een andere manier om aan te tonen hoeveel kilometers er zakelijk zijn gereden.
Bijvoorbeeld aan de hand van de facturen van de Sligro blijkt dat je er wekelijks bent geweest. Dat zijn ??? zoveel kilometers. Er is geen andere auto van de zaak en jij doet volgens beide ondernemers altijd die inkopen. De door jou zakelijk gereden kilometers worden zo steeds meer aannemelijker. Maar is het ook overtuigend?
Hoe dan ook je zult de inspecteur, als hij daarom vraagt, op een of andere manier moeten overtuigen van de meer dan 10% zakelijk gereden kilometers.

Met vriendelijke groet,
Bernard

Doe er je voordeel mee, met deze informatie. Voor 200 zakelijke kilometers kan je er zeg maar bijna 1800 privé rijden. Eerder een probleem voor mij (met krap aan 2000 km/jaar) dan voor Edward. Lijkt mij ;)

Defender 90", 2001

Terug naar “Kroeg”