Tenttrailer verzekeren

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
TMW

Tenttrailer verzekeren

Berichtdoor TMW » 01 Apr 2014, 14:33

Ben enig tijd bezig geweest met het bouwen van de een tenttrailer.

Nu deze gebruiksklaar is, staat hij in een caravanstalling.
afgelopen weekend begon de eigenaar van de stalling over hoe de aanhanger verzekert is.
Achter de auto is de aanhanger WA maar verder niet.
Nu is er aardig wat tijd (€0,-) in gaan zitten, maar ook wel wat geld (tent, opbouw, velgen etc)

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan laten verzekeren zodat het ook echt gedekt is?
(heb al verschillende verzekeringsmaatschappijen gesproken die zeggen dat het geen enkel problem is als vouwwagen, maar na het zien van foto's en evt offroad gebruik, toch afhaken)
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Landmarcs

Re: Tenttrailer verzekeren

Berichtdoor Landmarcs » 01 Apr 2014, 15:08

Misschien lukt het makkelijker (en is je dekking ook beter geregeld) als je de tenttrailer als vouwwagen/tentrailer laat taxeren (door wie weet ik dan weer niet, misschien wil een 4x4-taxateur er zijn handen aan "schroeien"). Taxatierapportje doet veel, en als daar dan ook een fototje van de tenttrailer achter de LandRover instaat dan kan de verzekeraar zich in ieder geval achteraf niet beroepen op onwetendheid mbt het gebruik (je hoeft niet per sé het meest gewaagde kiekje in het rapport op te nemen). Een taxatierapportje kan bovendien de uren die jij erin gestoken heeft "verzilveren". Dat wat jij aan uren tegen € 0 erin gestoken hebt wordt anders snel tegen € 0 verrekend mocht er schade zijn.

En qua verzekeraar: wie weet weet Wiggers 4x4 wel een oplossing als de "gewone" verzekeraars ook met een rapportje afhaken*. (* no pun intended)

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 01 Apr 2014, 15:15

Inderdaad, toevallig zijn er 5 en 12 april a.s. weer de taxatiedagen bij Wiggers. Even bellen, misschien kan je nog meeliften...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 01 Apr 2014, 18:24

Dit begrijp ik even niet. Ik begrijp uit je vraag/verhaal dat je een verzekering zoekt die dekking geeft indien de trailer niet achter de auto hangt en dan zeg je:

TMW schreef:Achter de auto is de aanhanger WA maar verder niet.

en

......heb al verschillende verzekeringsmaatschappijen gesproken die zeggen dat het geen enkel probleem is als vouwwagen, maar na het zien van foto's en evt offroad gebruik, toch afhaken

Hoe kun je het eerste beweren (daar ben je dus kennelijk zeker van) als blijkt dat verzekeringsmaatschappijen afhaken als ze de foto's zien en horen van evt. off-roadgebruik ?

Weet je wel heel zeker dat die WA-dekking ook daadwerkelijk geldig is als het op uitbetalen aan derden aankomt?
En bovendien snap ik ook niet dat de maatschappij waar je auto verzekerd is je kennelijk wel een WA-dekking geeft maar zou afhaken op het moment dat de trailer in een stalling staat en dus de omstandigheid zoals het genoemde off-roadgebruik helemaal niet van toepassing is!

Let op, ik zeg niet dat jij zo maar wat kletst maar ik vind het wel een onbegrijpelijk lees: vreemd verhaal v.w.b. de reacties van de verzekeringsmaatschappij(en)

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Apr 2014, 20:08

Rob Pt schreef:Let op, ik zeg niet dat jij zo maar wat kletst maar ik vind het wel een onbegrijpelijk lees: vreemd verhaal v.w.b. de reacties van de verzekeringsmaatschappij(en)

Soms ligt het ook aan de manier van opvragen*. Je hoeft niets te verzwijgen of fout voor te stellen maar als je erg veel nadruk legt op de "verhoogde risico's" dan haken ze makkelijk af. Dus ... wel zorgen dat de bedoeling en het gebruik duidelijk is en/of uit de info is op te maken - om te voorkomen dat de verzekeraar zich kan beroepen op verzwijging - maar het "ongewone gebruik" ook weer niet teveel benadrukken: het gaat uiteindelijk toch gewoon om het verzekeren van een goed waar je als doe-het-zelver trots op bent en dus (waarschijnlijk) extra voorzichtig.

Groeten MarcS

* Als je precies je polisvoorwaarden en grenzen van de verzekering kent, en je belt op met een wat ongewonere stituatie heb je best kans dat het eerste antwoord is: "Nee, daarvoor bent u niet verzekerd!" (of "Nee daarvoor kunt u zich niet verzekeren") zelfs al ben je er gewoon wél voor verzekerd.

TMW

Berichtdoor TMW » 01 Apr 2014, 20:41

@RobPt

qua verzekering in het verkeer is de WA verzekering van de auto voldoende om toegebrachte schade aan derde door de aanhanger te vergoeden. (hierbij is de verzekering geen dekking voor schade aan de aanhanger zelf).
Deze WA dekking stopt tot het moment dat de aanhanger zich 'veilig buiten het verkeer bevindt' (geparkeerde aanhangers op straat die gaan rollen zijn hier dus ook nog mee gedekt)

Echter zoek ik een verzekering tegen bijv; diefstal/brand/schade door storm/hagel. Veel maatschappijen gaan hierbij uit van een sort van allrisk, maar dat werkt niet bij offroad gebruik. bijvooorbeeld; caravans zijn gedekt tegen omvallen bij een all risk verzekering.
en voor mij hoeft ook niet elk krasje gedekt te zijn, want die gaan er toch wel op komen. Het is ook met name van diefstal of bijv brand van de caravanstalling.

Ik heb Wiggers ondertussen gesproken en die hebben wel een oplossing. Betekent wel dat ik de trailer moet laten taxeren maar dat vermoedde ik al (ik kan de trailer wel waardevol vinden, maar dat is niet geheel objectief).

En, inderdaad, ik hoef niet alles te vertellen maar dat wordt alleen maar lastig als er ooit een problem ontstaat. wat dat betreft speel ik liever open kaart zodat iedereen weet waar hij aan toe is en dat er later niet gediscussieerd hoeft te worden.
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Apr 2014, 21:38

TMW schreef:n, inderdaad, ik hoef niet alles te vertellen maar dat wordt alleen maar lastig als er ooit een problem ontstaat. wat dat betreft speel ik liever open kaart zodat iedereen weet waar hij aan toe is en dat er later niet gediscussieerd hoeft te worden.

TMW,

Er zit licht tussen alles vertellen en alles vertellen. Je moet zeker geen zaken verzwijgen, maar als je aangeeft dat de tenttrailer achter de LandRover gaat dan weten ze al het een en ander. Off-Road klinkt dan erg dramatisch, je kan ook zeggen dat je eventueel ook de iets minder gebruikelijke wegen rijdt. (Ik neem aan dat je met de tent-railer geen Off-Road trials rijdt, maar veeleer wegen die wat minder gebaand zijn? (In Frankrijk heb je bijv Tout-terrain en Tous-Chemins, waarbij je dat laatste misschien met Greenlanen zou kunnen vertalen.)

Ik weet wel dat sommige verzekeraars nogal spastisch zijn, Centraal Beheer had jaren terug ineens een formulering die tot uitsluiting kon leiden van schade die je op een boeren-grindweg (gewoon een openbare weg) zou oplopen -- eerder hadden ze iets in de geest van geschikt voor de auto (dus schade op een verkeersdrempel aan een verlaagde Ferrari was niet gedekt, en met de LandRover werd het pas de vraag of de schade gedekt was als je echt dwars door het bos ging raggen), ik wil toch minstens gewoon bij de boer kunnen kamperen (of wild, aan het eind van een boeren weggetje, bijv bovenaan de wijngaarden in de buurt waar nu WhiteHorse woont). Tegenwoordig dus gewoon en goed verzekerd bij Wiggers (en sindsdien gelukkig nog geen beroep hoeven doen op de verzekering).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Apr 2014, 06:31

Ik heb een aantal jaren geleden ook eens geinformeerd bij diverse verzekeringsmaatschappijen om een aanhanger een eigen verzekering te geven, met name wa, ivm gebruik achter een duitse auto. Toen kreeg ik overal te horen dat ze niet zo'n verzekering hadden omdat dat bij de autoverzekering erin zit. En tijdens ritten met een aanhanger is dat natuurlijk ook zo.

Dat verzekeringen dingen uitsluiten die buitengewoon risico met zich meebrengen, als dat enigszins binnen de voorwaarden kan is me ook niet vreemd. Maar als je verzekering de trailer niet verzekerd voor offroad, maar wel voor onroad.....dan zou ik ook eens goed informeren wat er dan voor je auto geldt in dit licht.

Je aanhanger verzekeren voor schade die hij "vanzelf" veroorzaakt was niet mogelijk. Ik heb er toen niet zozeer naar gevraagd, maar schade die je aan je aanhanger zelf rijdt....valt die niet onder het allrisk deel van de autoverzekering?

Dat wiggers net even iets meer voor je kan doen heb ik al vaker gehoord en beleefd.... was ook de enige van wie ik medewerking kreeg om een kentekenloze auto WA te verzekeren voor gebruik buiten de openbare weg.
gone

Terug naar “Kroeg”