Roger B. schreef:één kluns bepaald gelukkig niet de statistische werkelijkheid
Nee, maar de veiligheidswinst die de verschillende technieken bieden wordt steeds weer (groten)deels teniet gedaan door het opnieuw opzoeken van de grenzen.
(Dit is natuurlijk deels een logisch gedrag. Als je met moderne AT banden zou rijden zoals je aan de limiet zat met de oude Michelin "landroverband" dan had je vooral één verliespunt: die oude Michelin had een onverslaanbare slijtvastheid.)Zou dit "Wet van gelijkblijvend risico" effect niet bestaan dan zou het aantal verkeersslachtoffers in het wegverkeer inmiddels een fractie van de huidige cijfers bedragen.
Anyway, ik ben heel blij met de ABS/ETC ook al zijn er limietgevallen waarbij hij tegenwerkt, en zo ben ik ook blij met mijn verwarmde voorruit (en dingen als rembekrachtiging, stuurbekrachtiging etc ... die neem ik al vanzelfsprekend).
Maar goed, als je ziet hoeveel en hoe hard men doorrijdt alsof er niks aan de hand is, in een geklimatiseerde cocon, met ABS/ETC, ESP, TomTom etc. ... het moet allemaal kunnen ... en dan uiteindelijk als het mist, sneeuwt of ijzelt ... dan staat ineens alles stil en moeten er reddingsacties komen omdat 80% vergeten is dat het toch gebruikelijk is dat je bijv. in de winter koud kan zijn. Staat half Nederland dan ineens stil en dan wordt er geroepen dat de "overheid" weer tekort is geschoten.
Groeten MarcS