veiligheidsgedrag discussie uit : "techniek"rolkooi 130 CC

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
bcmeijer

rolkooi 130 CC

Berichtdoor bcmeijer » 17 Nov 2014, 11:36

JoostKenya schreef:
Landmarcs schreef:Nee, maar de veiligheidswinst die de verschillende technieken bieden wordt steeds weer (groten)deels teniet gedaan door het opnieuw opzoeken van de grenzen

Ik denk dat dit effect niet groot maar gewoon klein te noemen is.
In de jaren 70 waren er per jaar in Nederland 3500 verkeersdoden te betreuren. Afgelopen jaar waren dat er 570 waarvan de helft fietsers! http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeersveiligheid
Dan kunnen we toch niet zeggen dat de grenzen maximaal opgezocht worden?
Ik vind dit theorieen voor aan de borreltafel.

Als we het dan toch over wetten hebben: Dit is een gevolg van de toegenomen informatie, welke slecht in context geplaatst kan worden. Vroeger bereikte alleen het verkeerongeval om de hoek je en voelde iedereen zich in het verkeer een stuk veiliger. Nu is het aantal ongevallen waarmee we worden geconfronteerd, extreem verhoogd en denkt iedereen dat het er alleen maar slechter op is geworden. Terwijl de waarheid het tegenovergestelde is. Hetzelfde met criminaliteit. De kans dat iemand slachtoffer wordt van crimineel gedrag is kleiner dan ooit, maar door alle berichtgevingen denkt iedereen dat NL er alleen maar onveiliger op wordt.

Landmarcs

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor Landmarcs » 17 Nov 2014, 12:20

bcmeijer schreef:
JoostKenya schreef:
Landmarcs schreef:Nee, maar de veiligheidswinst die de verschillende technieken bieden wordt steeds weer (groten)deels teniet gedaan door het opnieuw opzoeken van de grenzen

Ik denk dat dit effect niet groot maar gewoon klein te noemen is.
In de jaren 70 waren er per jaar in Nederland 3500 verkeersdoden te betreuren. Afgelopen jaar waren dat er 570 waarvan de helft fietsers! http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeersveiligheid
Dan kunnen we toch niet zeggen dat de grenzen maximaal opgezocht worden?
Ik vind dit theorieen voor aan de borreltafel.

Als we het dan toch over wetten hebben: Dit is een gevolg van de toegenomen informatie, welke slecht in context geplaatst kan worden. Vroeger bereikte alleen het verkeerongeval om de hoek je en voelde iedereen zich in het verkeer een stuk veiliger. Nu is het aantal ongevallen waarmee we worden geconfronteerd, extreem verhoogd en denkt iedereen dat het er alleen maar slechter op is geworden. Terwijl de waarheid het tegenovergestelde is. Hetzelfde met criminaliteit. De kans dat iemand slachtoffer wordt van crimineel gedrag is kleiner dan ooit, maar door alle berichtgevingen denkt iedereen dat NL er alleen maar onveiliger op wordt.

Klopt, en tegelijk ook niet ... en als we het dan toch over cijfers, leugens en statistieken hebben:

Het aantal verkeersdoden wordt goed geteld, dwz daar klopt de statistiek "aardig", want wie te gevolge van de verbeterde medische zorg pas na een week overlijdt die wordt niet meegeteld. Dus een deel van de "winst" zit in het verschil tussen het vroegere ter plekke of in de ambulance overlijden en nu het pas later alsnog de stekker eruit trekken.
Verder zorgt deze ongevalsstatistiek ook voor een onterecht optimisme: Auto's worden veel veiliger, en je gaat er dus minder vaak dood aan of in, het aantal verkeersslachtoffers (incl de gewonden) daalt dus lang niet zo drastisch als uit de daling van het aantal verkeersdoden lijkt. Kijk je naar de slachtoffer-statistieken (dus incl de gewonden) dan is overigens de fout nog veel groter als bij de verkeersdoden. Als ik door een auto op de rotonde alhier naar het ziekenhuis wordt gereden (been there, die auto reed mij ondersteboven, ik wandelde naar de dokter - daar op de hoek - en die stuurde mij naar het ziekenhuis) dan kom je in geen enkele statistiek, in (te) veel gevallen verhaalt de ziektekostenverzekering zelfs de kosten niet op de schuldige partij.

Aan de andere kant kan je uit de statistieken juist vermoeden dat er iets mis gaat in de verkeersveiligheid: Het aantal verkeersdoden onder de fietsers daalt al jaren niet, dit ondanks alle inspanningen en voorzieningen rond de fiets-veiligheid. Fietsers rijden gewoonlijk niet elkaar dood, dus zijn het vooral auto's die daar de "schuld" zijn, en kennelijk zijn door de jaren heen die auto's netto niks veiliger geworden ... aangezien auto's op zich wel veiliger geworden zijn - ook bij een auto-fiets-aanrijding - zou je kunnen concluderen dat het auto-gedrag door de jaren heen eerder onveiliger is geworden (vooral omdat na eerder een daling nu al langere tijd het aantal fietsers min of meer gelijk blijft).

Maar goed, het is maar wat waar dat we in een eeuw tijd leven waarin het leven een stuk veiliger is geworden, dat de kansen op overvallen, bestolen te worden etc. alleen maar is afgenomen (of minimaal gelijk gebleven), en ook dat ouderen om maar eens een "doelgroep" te noemen al helemaal weinig met misdaad te maken krigen. Dat de verschillende politieke stromingen om het hardst om meer veiligheid schreeuwen is slechts populistische volksverlakkerij en bangmakerij (want wat is makkelijker om een zelf gecreëerd probleem aan te pakken). Op dezelfde wijze worden we nu weer bang gemaakt voor de Russen, en wordt de Europese naheffing opgeklopt tot een aanslag op onze soevereiniteit.

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 17 Nov 2014, 13:09

Mijn indruk is dat het gedrag van fietsers de laatste jaren gemiddeld slechter is geworden; veel mensen doen maar wat en lang niet alleen de jongeren. Helaas zijn er ook nogal wat automobilisten die zich op de weg dan weer als fietser gedragen, het schiet niet echt op zo.
Ik reed laatst achter een leswagen van de ANWB! en bleef er en tijdje achter, ik had geen haast, en was ook wel nieuwsgierig hoe het zou gaan. Aan het rijgedrag was duidelijk te zien dat de bestuurder pas enkele lessen had gehad. Wat mij opviel dat er tot 2 keer toe op een 80 km weg een bord 50 compleet genegeerd werd. ANWB toch!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Nov 2014, 13:56

Gerard4t schreef:Mijn indruk is dat het gedrag van fietsers de laatste jaren gemiddeld slechter is geworden; veel mensen doen maar wat en lang niet alleen de jongeren. Helaas zijn er ook nogal wat automobilisten die zich op de weg dan weer als fietser gedragen, het schiet niet echt op zo.
Ik reed laatst achter een leswagen van de ANWB! en bleef er en tijdje achter, ik had geen haast, en was ook wel nieuwsgierig hoe het zou gaan. Aan het rijgedrag was duidelijk te zien dat de bestuurder pas enkele lessen had gehad. Wat mij opviel dat er tot 2 keer toe op een 80 km weg een bord 50 compleet genegeerd werd. ANWB toch!

Of het gedrag van de fietser werkelijk slechter is geworden ... ik weet het niet, sommigen zijn gewoon dom, bij de meesten valt het wel mee, en een beperkt deel is duidelijk assertiever (maar dat zijn ook de gemiddeld meer oplettenden).

Voor mijzelf sprekend: Ik let alleen maar meer op, ook al loopt je tegenwoordig steeds minder risico op een bon voor "geen licht" of "op de stoep fietsen" (voor dat laatste heb ik ooit een bon gehad: ƒ 5,-- ). Als ik niet extra zou opletten dan zou ik makkelijk ieder kwartaal in het ziekenhuis liggen, en dan steeds geheel "buiten mijn schuld" en dan steeds een schadevergoeding kunnen incasseren (en dus makkelijk ieder jaar een nieuwe LandRover kunnen betalen). Het is dat ik niet blij ben met zo'n schadevergoeding, want ... zo'n vergoeding vergoed de schade eigenlijk nooit, het is hoogstens een pleister op de wonde.

Gerard, je hebt gelijk, het automobilistengedrag lijkt meer en meer erop alsof ze zich een fietser wanen: Gewoon schots en scheef parkeren, alsof een auto geen plek inneemt. Met name als je op de fiets over een winkelstraat rijdt dan is het een "jungle": Auto's die een parkeerplekje zoeken, auto's die zonder kijken de weg op draaien, dubbelparkeren, deuren die openvliegen of gewoon ongegeneerd langdurig open staan, en dat dan gemengd met diegene die zich weer haastig naar huis spoeden. Het zou heel erg goed zijn als die auto-types eens een weekje alleen op de fiets hun boodschappen moesten doen.

Groeten MarcS

PS Ik vrees dat we wel aardig ver van het originele onderwerp zijn afgedwaald .... misschien kan je aan een rolkooi weer handig je fietstassen hangen ?

paul k

Berichtdoor paul k » 17 Nov 2014, 15:52

De discussie begint, hoe interessant ook, aardig af te wijken van de oorspronkelijke vraag.
op deze manier kan dit topic richting "de Kroeg "verwezen worden. :roll:

Groet, Paul
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 17 Nov 2014, 21:09

Haha ongetwijfeld :mrgreen: ... Klein geheimpje, mijne gaat een trayback worden (nee niet zo'n verhakt challenge hok, maar een Aussie style ute). Dus mijn kooi gaat er ook uit.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

tim

Re: veiligheidsgedrag discussie uit : "techniek"rolkooi 130

Berichtdoor tim » 18 Nov 2014, 19:09

http://www.youtube.com/watch?v=jc8Hno4M0Qs

:roll: :roll:
Geef toe, het is een bijdrage.. :mrgreen: :mrgreen:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 22 Nov 2014, 19:56

Een ding is in ieder geval duidelijk: over de kop wil je n(ooit)niet.

http://www.gelrenieuws.nl/2010/10/autom ... ummen.html

Sorry voor oud-nieuws. Maar kwam het tegen en vond het wel passen bij de eerdere discussie (ook mbt het stukje in techniek).
Land Rover Defender 110 2.4 Td4, 2007
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Nov 2014, 20:16

Coen83 schreef:Een ding is in ieder geval duidelijk: over de kop wil je n(ooit)niet.

Want?? Zo zag mijn Range er ook uit. De hele discussie gaat er juist over dat mensen menen dat de constructie van de Defender zo ontzettend veel zwakker zou zijn dan die van andere wagens. Dat komt vooral bij de Amerikaanse overheid vandaan omdat dat één van de argumenten was om het hok daar uit de markt te trappen.

Minder sterk wellicht, maar in de meeste gevallen wel sterk genoeg, dat zie je hier ook. Maat van me is een aantal keet over de kop van de berg gerold en is ook gewoon ongedeerd uit de wagen gekropen. Met zes weken werk stond het hok weer bij de Rdw. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 22 Nov 2014, 20:39

Edward schreef:
Coen83 schreef:Een ding is in ieder geval duidelijk: over de kop wil je n(ooit)niet.

Minder sterk wellicht, maar in de meeste gevallen wel sterk genoeg, dat zie je hier ook.

Ik had toch liever niet op de passagiersstoel van deze auto willen zitten tijdens dit ongeval...
Land Rover Defender 110 2.4 Td4, 2007
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Terug naar “Kroeg”