op de laatst geproduceerde Defender

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Frank110V8

Berichtdoor Frank110V8 » 29 Jan 2016, 18:15

Proost mannen,

Het waren 67 mooie jaren...
Landrover 110 3.9V8i met automaat verkocht,
Nu Defender110 TD5

Roger B.

Re: op de laatst geproduceerde Defender

Berichtdoor Roger B. » 29 Jan 2016, 21:15

32
gone

Scratch

Berichtdoor Scratch » 29 Jan 2016, 21:19

Roger B. schreef:32
Purist :lol:

Deze week is mijn 90 mooi €100,- meer waard geworden!
Gr Eric

Frank110V8

Berichtdoor Frank110V8 » 29 Jan 2016, 21:48

32,5 is de mijne, maar laten we de huifkarren die ervoor eproduceerd zijn ook een keer mee rekenen...
Landrover 110 3.9V8i met automaat verkocht,
Nu Defender110 TD5

Scratch

Berichtdoor Scratch » 29 Jan 2016, 21:58

Frank110V8 schreef:32,5 is de mijne, maar laten we de huifkarren die ervoor eproduceerd zijn ook een keer mee rekenen...

De mijne net 31 jaar, eigenlijk een Ninety, wel met 300Tdi. Mijn huifkar bijna 40 jaar :P
Gr Eric

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jan 2016, 22:50

Frank110V8 schreef:Proost mannen,

Het waren 67 mooie jaren...

Van 1948 t/m 2016 kan je ook 68 jaar noemen.

De "eerste" Defenderoide is ook weer zo'n kwestie .... ergens begin 80er jaren, met wat rekkelijkheid dus de helft van die 67-68 jaar.

En dan de vraag of en in hoeverre je van één of meer auto's moet spreken ....
Als je kijkt naar de record-houder, de VW-käfer, dan is het ook maar de vraag of dat één auto-type is.
Hoeveel onderdelen van een echt oude passen nog op een nieuwere ??   Er wordt wel alleen het rubber onder de motor-klep.

Bij de Series-Defender ontwikkelingslijn past er best veel (als je even de Series I buiten beschouwing laat).
Maar goed, ik maak graag onderscheid tussen de schroef-veer en bladveer types, al was het maar vanwege het comfort-verschil.

Overigens ... moeten we nog maar zien of er geen "wedergeboorte" komt in een of ander min-of-meer ver land. Verschil met de käfer is dan dat die derde-wereld-productie niet in Europa geïmporteerd kunnen worden (zonder een compleet re-design). De lange käfer-levensduur was overigens "slechts" 40 jaar als je alleen naar de Duitse productie kijkt.

't Maakt allemaal weinig uit, het Series-Defender-tijdperk heeft voorgoed een streep in de geschiedenis gezet. Wat er nu komt is ongewis, behalve dan dat de bestaande auto's voorlopig nog wat extra waardevast zullen zijn.

Groeten MarcS

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 01 Feb 2016, 14:38

Het mooie van jaartallen is dat je er o.a. leeftijden uit af kunt leiden. Ik dacht laat ik dat met de jaartallen die over de Defender worden genoemd ook eens doen en met werkelijk een verbluffend resultaat.

De Defender is in 1990 op de markt gekomen. We schrijven nu 2016 dus: 2016 - 1990 = 26 jaar. (over maanden wil ik niet zeuren)

Na 26, zegge en schrijve zesentwintig, jaar is er een einde gekomen aan de fabricatie van de Defender.
En een icoon? WTF, het is een, in alle opzichten, al jaren volledig achterhaald geval!

Waarom we er dan in rijden? Omdat wij allemaal, ja jij óók, compleet gestoord zijn! A.u.b, graag gedaan en nog een fijne dag verder ........

Afbeelding

Rob
Laatst gewijzigd door Rob Pt op 09 Mei 2018, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Feb 2016, 16:39

Rob Pt schreef:Het mooie van jaartallen is dat je er o.a. leeftijden uit af kunt leiden. Ik dacht laat ik dat met de jaartallen die over de Defender worden genoemd ook eens doen en met werkelijk een verbluffend resultaat.

De Defender is in 1990 op de markt gekomen. We schrijven nu 2016 dus: 2016 - 1990 = 26 jaar. (over maanden wil ik niet zeuren)

Na 26, zegge zesentwintig, jaar is er een einde gekomen aan de fabricatie van de Defender.
En een icoon? WTF, het is een, in alle opzichten, al jaren volledig achterhaald geval!

Waarom we er dan in rijden? Omdat wij allemaal, ja jij óók, compleet gestoord zijn! A.u.b, graag gedaan en nog een fijne dag verder ........

Zo zie je maar, het is afhankelijk van hoe je naar de cijfers kijkt wat de uitkomst is.

De auto die later met het label "Defender" werd verkocht kwam in de vroege 80-er jaren in de verkoop (ik meen dat de allereerste uit 1982 stammen).

Anyway terugkijkend waren er ruim 35 jaar Series (tel je Santana erbij nog langer) in productie, en krap 35 jaar de Defender (incl de 90-oneten-127 Defenderoïden). Met de verklein-blik kan je overigens die 26 jaar Defender ook nog verknippen: sinds 2007 de "Puma" da's maar 9 jaar, en die "Puma" kwam ook nog eens met eerst een 2,4 en daarna een 2,2 Duratorq-motor.

Wat in ieder geval duidelijk is: Wij zijn compleet gestoord, maar dat zijn DS-, 2CV of 4CV rijders ook.

Groeten MarcS

tim

Berichtdoor tim » 01 Feb 2016, 20:04

Rob Pt schreef:Het mooie van jaartallen is dat je er o.a. leeftijden uit af kunt leiden. Ik dacht laat ik dat met de jaartallen die over de Defender worden genoemd ook eens doen en met werkelijk een verbluffend resultaat.

Na 26, zegge zesentwintig, jaar is er een einde gekomen aan de fabricatie van de Defender.

Afbeelding

Rob

Als je de voortzetting van de series niet terug herkent (in meerdere opzichten) in de latere opvolger, lees de defender dan heb je of leren piano spelen bij Jules de Corte of teveel nummers van Stevie Wonder lopen downloaden.
Gezien het toevoegen van je plaatje wil je een punt maken mbt met name de techniek en de misvatting in dat opzicht met het gebruik van het begrip Iconisch.
Blijkbaar snap je het begrip Iconisch niet, zoveel is voor mij iig duidelijk.

Zijn Amsterdamse grachtenpanden van een paar eeuwen oud grote misvattingen?
Is de Mona Lisa ook slechts een doek uit 1504 met een lelijke muts erop en die 20000 bezoekers per dag stom dronken?
Ken je klassiekers, is de XT 500 geen uberstamvader?
Immers, alle 3 bovenstaande voorbeelden voorzien van een techniek die natuurlijk van God los is, toch??

Dat ding heeft - laten we het redelijk neutraal houden- tientallen jaren bestaan, dat alleen al in een moordende tak als de automotive industrie is een prestatie ansich.
Dat een defender in meerdere opzichten tav de moderne concurrent veel in levert, is genoegzaam wel bekent.
Het lijkt wel een sport om met name dat element hier veelvuldig te benoemen.Wat die constante herhaling ervan toevoegt alhier is voor mij compleet onduidelijk, anders dat het een grijze plaat is verworden .
De landrover Defender, en haar voorganger is het model geweest waarmee het merk wereld beroemd werd.En met recht, for better, for worse zoals als u wilt.
Over sommige feiten valt niet te twisten.Namelijk dat dat ding naadloos past in een ander Iconisch rijtje als de Spitfire Marine, de Healy 3000, en vele andere voorbeelden die het land heeft voorgebracht en groot gemaakt.

En die Toyota, al dan niet met die daverende techniek?
Een niets zeggends ding, als het gaat om symboliek, anders dan dat je vast en zeker zult aankomen daar waar je wilt.

Met een defender ook.
Maar wel met smaak en in stijl.
En dat is onbetaalbaar
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Feb 2016, 20:22

Rob Pt schreef:Afbeelding

Wellicht is dit plaatje de beste illustratie van het verschil tussen een Toyauto Landcourser- en een LandRover-attitude.

De Toyauto-man wacht af tot hij vroeger of later gered wordt, de LandRover-man redt zichzelf.

't Is net zo iets als het grapje waar de Toyauto-man opschept tegen een LandRover-man:

Zegt de Toyauto-man:
    "In mijn auto kan je zien hoe koud het buiten is."
Antwoordt de LandRover-man:
    " Dat kan beter, in mijn auto voel je binnen hoe koud het buiten is.
    En dat niet alleen, als het buiten regent dan drupt het binnen ! "
Het grapje over RangeRover zal ik maar niet herhalen.

Groeetn MarcS

Terug naar “Kroeg”